En nu heb ik deze al enkele keren zien passeren die op luid applaus van veel vrouwen onthaald wordt

Moet je je eens voorstellen dat "men" vervangen wordt door "black people" of whatever.

En pas op, ik versta die zorg. Die voor een deel ook terecht is.
Veel vrouwen voelen zich niet veilig op straat.
Maar het mag nu wel niet gaan omslaan in dit soort polarisatie.

Ik versta ook dat als een vrouw s avonds alleen op straat wandelt en ik loop daar kort achter. Dat die zich niet op hun gemak voelen.
Als man zijnde steek ik op zo een momenten de straat over of wacht even. En ik denk dat veel mannen dat ook nog doen ook.
Daarbij mogen ze ook eens volgende zeggen: Mannen zijn de grootste slachtoffers van zo ongeveer elke vorm van fysiek geweld -met uitzondering van seksueel geweld waar mannen ongeveer een kwart tot een derde van de slachtoffergroep uitmaken-, of het nu gaat over marteling, moord, afgeslagen worden, slachtoffer van gewelddadige overval, oorlogsgeweld,... ze zijn er het vaakste slachtoffer van (merk op, mannen zijn ook wel meestal (niet altijd) in de meerderheid betreft daderschap ). Bovendien is hetgeen ze aankaarten (seksueel geweld) het gevolg van een zeer kleine groep van daders die zeer veel slachtoffers kunnen maken in hun leven. Als de politie die gasten zelf amper kan vangen, hoe moeten wij als mannen die dan ontmaskeren?

Allez geen probleem dat vrouwen (seksueel) geweld en dergelijke meer aankaarten, het moet verschrikkelijk zijn om daar slachtoffer van te zijn. Maar dergelijke vrouwen mogen wel enige nuance aanbrengen betreft slachtofferschap en verantwoordelijkheid van het daderschap. Dergelijke uitspraken zorgen onnodig voor angst en verdeeldheid tussen mannen en vrouwen. Precies of één in de tien mannen is een seksueel roofdier. Dat betekent dat er op mijn afdeling op werk er alleen al een stuk of 5 zouden rondlopen die vrouwen plots kunnen beginnen aanranden of verkrachten...

Daarbij mogen ze ook eens volgende zeggen: Mannen zijn de grootste slachtoffers van zo ongeveer elke vorm van fysiek geweld -met uitzondering van seksueel geweld waar mannen ongeveer een kwart tot een derde van de slachtoffergroep uitmaken-, of het nu gaat over marteling, moord, afgeslagen worden, slachtoffer van gewelddadige overval, oorlogsgeweld,... ze zijn er het vaakste slachtoffer van (merk op, mannen zijn ook wel meestal (niet altijd) in de meerderheid betreft daderschap ).
Ik denk niet dat er daar enige zekerheid over bestaat, veel geweld word nu eenmaal niet aangegeven en dus zo'n whataboutsim of een wedstrijd wie nu wel het slechste af is in dergelijke brede categorie is onzinnig. (maar is precies waar 90% van deze thread over gaat)

Bovendien is hetgeen ze aankaarten (seksueel geweld) het gevolg van een zeer kleine groep van daders die zeer veel slachtoffers kunnen maken in hun leven. Als de politie die gasten zelf amper kan vangen, hoe moeten wij als mannen die dan ontmaskeren?

Allez geen probleem dat vrouwen (seksueel) geweld en dergelijke meer aankaarten, het moet verschrikkelijk zijn om daar slachtoffer van te zijn. Maar dergelijke vrouwen mogen wel enige nuance aanbrengen betreft slachtofferschap en verantwoordelijkheid van het daderschap. Dergelijke uitspraken zorgen onnodig voor angst en verdeeldheid tussen mannen en vrouwen. Precies of één in de tien mannen is een seksueel roofdier. Dat betekent dat er op mijn afdeling op werk er alleen al een stuk of 5 zouden rondlopen die vrouwen plots kunnen beginnen aanranden of verkrachten...
Dat is wat ze juist aankaarten: het is redelijk wijdverspreid in belgie gaat het om de helft van de vrouwen en 1/5e mannen die ongewenste handelingen te verduren kregen. Dat is echt niet gedaan door 1% van de mannen/vrouwen in belgie.

Daarbij mogen ze ook eens volgende zeggen: Mannen zijn de grootste slachtoffers van zo ongeveer elke vorm van fysiek geweld -met uitzondering van seksueel geweld waar mannen ongeveer een kwart tot een derde van de slachtoffergroep uitmaken-, of het nu gaat over marteling, moord, afgeslagen worden, slachtoffer van gewelddadige overval, oorlogsgeweld,... ze zijn er het vaakste slachtoffer van (merk op, mannen zijn ook wel meestal (niet altijd) in de meerderheid betreft daderschap ).

Nuance daarbij wel is dat de (perceptie van de) kans dat een willekeurige man slachtoffer wordt van die andere vormen van fysiek geweld redelijk klein is, terwijl de (perceptie van de) kans dat een vrouw slachtoffer wordt van seksueel geweld in veel grotere mate onafhankelijk is van het gedrag van die vrouw zelf.

@k995 Ik had het over fysiek geweld. Veel wat onder de huidige noemer seksueel geweld valt is ook verbaal, stalking, via het internet, intimidatie, fluiten, schunnige grappen of zelfs knullige versierpogingen. Allez het is allemaal niet goed he, maar dergelijke cijfers die je quote zijn gewoonweg veel te breed en gaan van zware feiten zoals verkrachting tot verkeerd communiceren en zatte uitspraken. Daar is een zeer groot verschil tussen, zowel qua impact voor het slachtoffer als de criminele intentie van de dader.

Laat ons ook eerlijk zijn dat hier een dubbele standaard is he, als mannen fluiten of een seksueel getinte opmerking maken is dat vaak ongewenst, als vrouwen dat doen tegen een man, moet dat als compliment gezien worden en 'ga je daar toch niet voor beginnen zagen'. Als een man met een stomdronken vrouw slaapt is dat terecht verkrachting, als een vrouw het omgekeerde doet met een man, zullen heel weinig dat zien als een verkrachting, soms zelfs het slachtoffer zelf niet. Als een leerkracht van 30 jaar slaapt met een meisje van 15 is dat (opnieuw terecht) een pedofiel en verkrachter, als een leerkrachte van 30 slaapt met een jongen van 15 jaar zullen velen zeggen dat dat de droom is van die jongen, een dikke geluksvogel. Ook al voelt die gast zichzelf daar niet goed bij: als de omgeving of maatschappij dat niet/minder problematisch vindt, gaat dat veel minder gemeld worden. Hier draagt heel de maatschappij een verantwoordelijkheid, mannen en vrouwen.

@Tweak37 seksueel geweld, zeker als het over zware zaken (verkrachting en aanranding) gaat is in mijn ogen altijd onafhankelijk van het gedrag van het slachtoffer (man of vrouw). Niemand moet aan iemand anders zitten. Je draagt ook geen verantwoordelijk als man of vrouw als je vermoord wordt (tenzij je zelf veel boter op je hoofd hebt), beroofd wordt, op een fuif gemept wordt,... .

Het is uiteraard wel een feit dat mannen veel vaker kunnen vluchten bij (seksueel) geweld. Dat kan bijdragen aan de perceptie van machteloosheid, ik weet niet of je dat bedoelde?

Het is zeker geen wedstrijd tussen mannen en vrouwen, dat zou belachelijk zijn, mijn kritiek is eerder: waarom geen campagne tegen alle vormen van (seksueel) geweld en louter gericht tegen daders. Deze campagne doet twee zaken fout. Ze verbreedt het daderschap naar een brede groep (de mannen) en verengt slachtofferschap van dergelijk geweld (tot vrouwen). Het is een feit dat seksueel geweld veel te weinig aangepakt wordt (90% van de gevallen wordt niet gemeld en in slechts een 25% van de gemelde gevallen kan er een uitspraak gedaan worden omdat er voldoende bewijs is om iets als waar of vals te classificeren), laat ons ons daarop richten. We moeten meer daders kunnen vatten en opsluiten, niet hele groepen tegen elkaar opzetten.

Laatst bewerkt:
@k995 Ik had het over fysiek geweld. Veel wat onder de huidige noemer seksueel geweld valt is ook verbaal, stalking, via het internet, intimidatie, fluiten, schunnige grappen of zelfs knullige versierpogingen. Allez het is allemaal niet goed he, maar dergelijke cijfers die je quote zijn gewoonweg veel te breed en gaan van zware feiten zoals verkrachting tot verkeerd communiceren en zatte uitspraken. Daar is een zeer groot verschil tussen zowel qua impact voor het slachtoffer als de criminele intentie van de dader.
Neen,

Monitor Seksuele Gezondheid (Nederland)​

De ‘Monitor Seksuele gezondheid’ is een representatief bevolkingsonderzoek onder ruim 17.000 volwassenen tussen 18 en 80 jaar.3

Dit onderzoek maakt een opdeling tussen seksueel geweld en seksueel grensoverschrijdend gedrag:

• Seksueel geweld: 22% procent van de vrouwen en 6% van de mannen heeft manuele, orale, vaginale of anale seks tegen de wil meegemaakt en/of is gedwongen om seksuele handelingen te stellen.
  • Seksueel grensoverschrijdend gedrag: als je zoenen en seksueel aanraken tegen de wil meetelt, is dit percentage nog veel hoger, namelijk 53% van de vrouwen en 19% van de mannen.

Tel je daar dan wat jij nog opsomt bij dan zit je aan tegen de 80-90% . Die 50-20% gaat wel degelijk over fysieke aanranding .
Nogmaals zeggen dat "enkele mannen" hierover verantwoordelijk zijn is gewoon de boel minimaliseren er is daar gewoon nog een groot probleem.

ALs over je commentaaar: een isntagram post zegt niks men doet wel degelijk algemene campagnes in belgie tegen dergelijk gedrag en ja de focus ligt dan veel op vrouwen omdat nu eenmaal die het meeste hiermee te maken hebben.

@Tweak37 seksueel geweld, zeker als het over zware zaken (verkrachting en aanranding) gaat is in mijn ogen altijd onafhankelijk van het gedrag van het slachtoffer (man of vrouw). Niemand moet aan iemand anders zitten. Je draagt ook geen verantwoordelijk als man of vrouw als je vermoord wordt (tenzij je zelf veel boter op je hoofd hebt), beroofd wordt, op een fuif gemept wordt,... .

Het is uiteraard wel een feit dat mannen veel vaker kunnen vluchten bij (seksueel) geweld. Dat kan bijdragen aan de perceptie van machteloosheid, ik weet niet of je dat bedoelde?

Het is zeker geen wedstrijd tussen mannen en vrouwen, dat zou belachelijk zijn, mijn kritiek is eerder: waarom geen campagne tegen alle vormen van (seksueel) geweld en louter gericht tegen daders. Deze campagne doet twee zaken fout. Ze verbreedt het daderschap naar een brede groep (de mannen) en verengt slachtofferschap van dergelijk geweld (tot vrouwen). Het is een feit dat seksueel geweld veel te weinig aangepakt wordt (90% van de gevallen wordt niet gemeld en in slechts een 25% van de gemelde gevallen kan er een uitspraak gedaan worden omdat er voldoende bewijs is om iets als waar of vals te classificeren), laat ons ons daarop richten. We moeten meer daders kunnen vatten en opsluiten, niet hele groepen tegen elkaar opzetten.

Ik bedoel dat je een veel grotere kans maakt om vermoord te worden, afgeslagen te worden, te sterven in een militair conflict, als je je in criminele milieus begeeft of soldaat bent. Dus dat geweld is zeer selectief. Het logisch gevolg ervan is dat de gemiddelde man die geen soldaat of crimineel is, zich nauwelijks bedreigd voelt door het gegeven dat mannen hier veel vaker slachtoffer van worden.
Seksueel geweld daarentegen, is veel willekeuriger, en dus ook veel bedreigender voor een willekeurige vrouw. En daarmee dat hier veel aandacht naartoe gaat, wat toch wel te begrijpen is.

Verder ben ik het niet oneens met je posts maar wou toch duiden dat het verschil tussen behandeling van deze soorten geweld niet onzinnig is.

Goh, ik snap dat het een enorm probleem is als ik die cijfers zie, en toch kan ik me daar als "man" moeilijk mee verzoenen, no pun intended...

Ik heb het afgelopen jaar nog geprobeerd een vrouw te zoenen (waar ik overigens op de 4 vorige dates veel verder dan zoenen mee gegaan was) maar zij draaide zich weg en had duidelijk geen interesse meer, en wou "babbelen" dat was dan ook de laatste date.
Tja, ik heb dan uiteraard ook verder niet meer geprobeerd, integendeel ik heb een paar stappen teruggezet en me omgedraaid in een poging om de traantjes in mijn ogen te verbergen en ik geen al te zwak/triest figuur wou slaan 💔😭 ... ik was intussen tot over m'n oren verliefd en had dat niet verwacht en heb helaas goed functionerende traankanalen.

Ik heb me nadien ook zelfs nog afgevraagd of ik nog éxtra voorzichtig had moeten zijn, had ik ook na die vorige dates op voorhand nog toestemming moeten vragen om haar proberen te kussen? Was dat seksueel grensoverschrijdend of was ik gewoon een dwaas of beiden tegelijk?
Misschien had ik bepaalde signalen gemist, maar als je anderzijds nog maar een dag eerder een lief tekstberichtje kreeg. :cry2:
Ik lees hier dat zelfs knullige versierpogingen volgens sommigen onder de noemer seksueel geweld vallen... Feit lijkt mij wel dat van zodra het over het seksuele gaat er toch wel een grijze zone is, waarbij de ene de signalen van de andere niet altijd goed interpreteert.

Maar hoe dan ook kan ik me zeker niet inbeelden dat één keer ik weet dat iets tegen de zin is van een vrouw, bv. wegdraaien of een verbale "nee", ik toch nog verder zou gaan. Ik vind zo'n campagnes dan ook moeilijk om te aanvaarden, alsof élke man hetzelfde is en even weinig respect voor vrouwen heeft...

Ik bedoel dat je een veel grotere kans maakt om vermoord te worden, afgeslagen te worden, te sterven in een militair conflict, als je je in criminele milieus begeeft of soldaat bent. Dus dat geweld is zeer selectief. Het logisch gevolg ervan is dat de gemiddelde man die geen soldaat of crimineel is, zich nauwelijks bedreigd voelt door het gegeven dat mannen hier veel vaker slachtoffer van worden.
Seksueel geweld daarentegen, is veel willekeuriger, en dus ook veel bedreigender voor een willekeurige vrouw. En daarmee dat hier veel aandacht naartoe gaat, wat toch wel te begrijpen is.

Verder ben ik het niet oneens met je posts maar wou toch duiden dat het verschil tussen behandeling van deze soorten geweld niet onzinnig is.
Je hebt in belgie veeeeel meer kans te sterven in het verkeer dan als "soldaat of crimineel".
Het is nu niet alsof we hier de VS in zijn.

Dus inderdaad voor mannen hier speelt dat compleet geen rol, terwijl voor vrouwen dat toch wel heel hard meespeelt. Als je eens met wat vrouwen praat hebben die gewoon zowat allemaal wel al eens zaken gedaan puur omdat ze bang waren terwijl dat bij mannen eigenlijk nooit/heel beperkt voorkomt.

Perceptie van gevaar is van nature uit ook veel hoger bij vrouwen uiteraard (https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0734016809349166#:~:text=As such, females were significantly,behaviors than their male counterparts.) Vrouwen zien zaken als veel gevaarlijker en hebben doorgaans hogere angstniveaus dan mannen, ook al lopen mannen gemiddeld gezien meer kans om slachtoffer te worden van geweld. Ze zullen dan ook de perceptie hebben dat de maatschappij veel gevaarlijker is (voor hun) dan mannen.

Lees overigens eens dat hele rapport k995 naar verwijst (zoek op pressiemiddelen https://www.rutgers.nl/sites/rutgersnl/files/PDF-Onderzoek/Rapport_SGIN 2017.pdf), daar staat inderdaad aangegeven dat er situaties zijn zoals die van Knight of cydonia, waar de slachtoffers (gaat in rapport wel over seks) aangeven dat er geen pressie was (18%) of dat men zich door woorden overhaald (45% van vrouwen) voelde (geen bedreigingen met geweld). Dat is natuurlijk een extreem grijze zone, waar een misverstand dan als een verkrachting of ongewilde aanraking neergezet wordt. Trouwens 7% van de mannen en 2% van de vrouwen geeft in dat rapport aan ooit druk te hebben uitgeoefend op een ander.

Echte seksuele criminelen hebben vaak (en vaak in combinatie) dergelijke eigenschappen:

Narcisme

Gebrek aan empathie

Haat tegenover het andere geslacht

Er is geen meerderheid, of een aanzienlijke minderheid binnen een demografische groep (behalve van criminelen en psychiatrische patiënten dan) die aan dergelijke kenmerken voldoet. De meeste mannen voldoen hier niet aan. Seksuele criminelen doen dat ook vaak meerdere keren in hun leven en hebben een pijnlijk lange lijst van slachtoffers, meer dan 90% van hen zal nooit gestraft worden en dus gewoon door doen. Bovendien zijn het gros van die mannen bekenden van het slachtoffer. Het zijn vrienden, kennissen, buren of partners, niet zo vaak de willekeurige viezerik die zich verstopt in steegjes.

Laatst bewerkt:
Lees overigens eens dat hele rapport k995 naar verwijst (zoek op pressiemiddelen https://www.rutgers.nl/sites/rutgersnl/files/PDF-Onderzoek/Rapport_SGIN 2017.pdf), daar staat inderdaad aangegeven dat er situaties zijn zoals die van Knight of cydonia, waar de slachtoffers (gaat in rapport wel over seks) aangeven dat er geen pressie was (18%) of dat men zich door woorden overhaald (45% van vrouwen) voelde (geen bedreigingen met geweld). Dat is natuurlijk een extreem grijze zone, waar een misverstand dan als een verkrachting of ongewilde aanraking neergezet wordt. Trouwens 7% van de mannen en 2% van de vrouwen geeft in dat rapport aan ooit druk te hebben uitgeoefend op een ander.
Het is niet omdat er geen geweld (al dan niet verbaal) is dat er geen sprake is van een aanranding of dergelijke acties tegen je wil. Als je job op het spel staat waar jij afhankelijk van bent (bij wijze van voorbeeld) dan is dat ook serieuze dwang en is dat net zo goed aanranding en niks te maken met perceptie.

Het is niet omdat er geen geweld (al dan niet verbaal) is dat er geen sprake is van een aanranding of dergelijke acties tegen je wil. Als je job op het spel staat waar jij afhankelijk van bent (bij wijze van voorbeeld) dan is dat ook serieuze dwang en is dat net zo goed aanranding en niks te maken met perceptie.
Zeg ik ook niet, maar die categorie is gewoon weg veel te breed. Daar kunnen misverstanden in zitten, maar ook zaken zoals jij beschrijft. Het is een categorie die veel ladingen dekt. Ze hadden daar duidelijk moeten vragen in die vragenlijst of er volgens het slachtoffer een intentie tot bv. geweld of machtsmisbruik bij de dader aanwezig was. Ik heb de indruk dat met dergelijke cijfers vaak een heleboel zaken bijeengeveegd wordt om het probleem nog groter te maken. Als je date met iemand en die geeft jou ongewenst één kus zit dat ook in die cijfers, maar dat is iets helemaal anders dan een baas die net voor een evaluatie druk zet op een secretaresse om hem te kussen. De eerste man maakt een ongelukkige keuze, de tweede is een crimineel en klootzak.

Dat er een probleem is, is een feit. Maar dat betekent niet dat het louter door perceptie mag opgeblazen worden tot een probleem waarbij alle mannen zouden bijdragen aan een verkrachtingscultuur.

Laatst bewerkt:
Zeg ik ook niet, maar die categorie is gewoon weg veel te breed. Daar kunnen misverstanden in zitten, maar ook zaken zoals jij beschrijft. Het is een categorie die veel ladingen dekt. Ze hadden daar duidelijk moeten vragen in die vragenlijst of er volgens het slachtoffer een intentie tot bv. geweld of machtsmisbruik bij de dader aanwezig was. Ik heb de indruk dat met dergelijke cijfers vaak een heleboel zaken bijeengeveegd wordt om het probleem nog groter te maken. Als je date met iemand en die geeft jou ongewenst één kus zit dat ook in die cijfers, maar dat is iets helemaal anders dan een baas die net voor een evaluatie druk zet op een secretaresse om hem te kussen. De eerste man maakt een ongelukkige keuze, de tweede is een crimineel en klootzak.
Neen je blijft minimaliseren.

Tabel 7.1.1 :

44% "aanraking billen/borsten/geslacht tegen de wil"
Uit 10 000 vrouwen
Van die :

11% seks tegen de wil

Het is louter uit die 11% (1100 vrouwen) waar men verder op gaat en pressiemiddelen vraagt waar er 162 redenen geven.

Je voorbeeld slaat trouwens nergens op dat die ook in die cijfers zitten nog minder.
Nogmaals bijna de helft van de vrouwen zegt : "aanraking billen/borsten/geslacht tegen de wil" dat is een enorm aantal en dat word echt niet gedaan door een handvol veeplegers.

@k995 ik minimaliseer niet, er moet gewoon meer ruimte zijn voor context. Wat zijn die aanrakingen en met welke intentie (een ongelukkige aanraking op een festival door teveel volk, iemand die wou dansen, een echte betaster, een man die zijn vriendin een keer teveel aanraakte toen ze dat even niet wou,...)? Ik wil dat zeker niet minimaliseren, maar de hele discussie gaat over de perceptie die vrouwen over mannen hebben. Het is belangrijk dat die context erbij geplaatst wordt, want nu wordt gedaan of elke man potentieel een vieze pervert is. Daar zullen effectief kwaadaardige kerels en viespeuken tussen zitten, maar ook gewoon misverstanden en domme ongelukken. Je kan de handelingen van die laatste groep gewoon niet altijd bij seksueel overschrijdend gedrag plaatsen.

Meen je dat nu echt dat je gelooft dat pakt 40% of zelfs 20% (als iedereen dat maar twee keer doet) van de mannen seksueel delinquent gedrag vertoont? Gaat wel in tegen alles wat men toe nu toe weet hierover. Seksuele delinquenten blijven dat opnieuw en opnieuw doen, kijk eens naar hoeveel slachtoffers pedofielen maken (https://www.raace.org/statistics-information)...daar heeft men het over het hele leven over potentieel 400 slachtoffers die 1 dader kan maken.

Laatst bewerkt:
https://www.hln.be/psycho/mannen-vr...n-hun-lichaamstaal-dat-ze-bang-zijn~ab101946/

en dit is dus exact wat je krijgt als je meegaat in het verhaal 'alle vreemde mannen op straat zijn potentiële verkrachters'. Het zou beter zijn als we onze energie en aandacht steken in het oppakken en straffen van daders en de politiek verantwoordelijk houden voor de belachelijk lage straffen en veroordelingspercentages, in plaats van mee te gaan in de heksenjacht tegen alle mannen.

https://www.hln.be/psycho/mannen-vr...n-hun-lichaamstaal-dat-ze-bang-zijn~ab101946/

en dit is dus exact wat je krijgt als je meegaat in het verhaal 'alle vreemde mannen op straat zijn potentiële verkrachters'. Het zou beter zijn als we onze energie en aandacht steken in het oppakken en straffen van daders en de politiek verantwoordelijk houden voor de belachelijk lage straffen en veroordelingspercentages, in plaats van mee te gaan in de heksenjacht tegen alle mannen.
Wie gaat er mee in een heksenjacht tegen alle mannen? Aan mijn deur hebben ze nog nooit gestaan, hè.

Kan je niet gewoon beiden doen.

Toen ik begin 20 was, begon ik te merken dat vrouwen soms de straat overstaken als ik 's nachts aan dezelfde kant liep als hen en de straat was verder leeg. Snapte dat eerst niet goed: zie ik er dan zo intimiderend uit? Maar dan hoor je genoeg verhalen van vrouwen die echt bang zijn, die vaak worden lastiggevallen of achtervolgd .. Of zelfs verkracht. Het hoeft niet altijd op verkrachting uit te draaien, die andere zaken zijn ook erg natuurlijk. Dus tegenwoordig let ik er wel op dat als ik 's nachts achter een vrouw loop op straat dat ik even oversteek ofzoiets (indien mogelijk) want da's voor mij letterlijk 0,0 moeite en is mogelijks voor die persoon een veel minder angstige wandeling. Vind dat gewoon een beetje elementaire beleefdheid zoals opstaan voor een oudere persoon.

Om dat gelijk te stellen aan heksenjacht tegen mannen .. Jij bent echt een professioneel slachtoffer-type hoor.

Kan je niet gewoon beiden doen.

Toen ik begin 20 was, begon ik te merken dat vrouwen soms de straat overstaken als ik 's nachts aan dezelfde kant liep als hen en de straat was verder leeg. Snapte dat eerst niet goed: zie ik er dan zo intimiderend uit? Maar dan hoor je genoeg verhalen van vrouwen die echt bang zijn, die vaak worden lastiggevallen of achtervolgd .. Of zelfs verkracht. Het hoeft niet altijd op verkrachting uit te draaien, die andere zaken zijn ook erg natuurlijk. Dus tegenwoordig let ik er wel op dat als ik 's nachts achter een vrouw loop op straat dat ik even oversteek ofzoiets (indien mogelijk) want da's voor mij letterlijk 0,0 moeite en is mogelijks voor die persoon een veel minder angstige wandeling. Vind dat gewoon een beetje elementaire beleefdheid zoals opstaan voor een oudere persoon.

Om dat gelijk te stellen aan heksenjacht tegen mannen .. Jij bent echt een professioneel slachtoffer-type hoor.
Ik zeg niet dat alle vrouwen of de hele maatschappij daar mee bezig is. Maar als er voorstellen komen van een parlementariër in het VK dat er eens een avondklok moet komen voor alle mannen etc., hashtags zijn in de trend van yesallmen, dan moet je je daar tegen verzetten. Dat is geen slachtoffer-type zijn, dat is je verzetten tegen hysterie die volgt op een (uiteraard) zeer tragische gebeurtenis.

Moeten zwarte mannen dan ook aan de overkant gaan wandelen omdat oude vrouwtjes van hen bang zijn?

Iemand mag bang zijn van iemand anders, maar je kan niet verwachten dat die persoon voor wie je bang bent zich daaraan moet aanpassen. Ik ga eerlijk zijn, ik voel mij als ik in Borgerhout wandel ook niet altijd op mijn gemak. Is dat terecht? Neen, zeker niet, ik ben daar nog nooit overvallen. Moeten die mensen zich aanpassen aan mij, opnieuw zeker niet. Waarom zouden ze zelfs, zij zijn niet verantwoordelijk voor mijn gevoelens van ongemak of angst.

Laatst bewerkt:
Moeten zwarte mannen dan ook aan de overkant gaan wandelen omdat oude vrouwtjes van hen bang zijn?

Iemand mag bang zijn van iemand anders, maar je kan niet verwachten dat die persoon voor wie je bang bent zich daaraan moet aanpassen. Ik ga eerlijk zijn, ik voel mij als ik in Borgerhout wandel ook niet altijd op mijn gemak. Is dat terecht? Neen, zeker niet ik ben daar nog nooit overvallen. Moeten die mensen zich aanpassen aan mij, opnieuw zeker niet. Waarom zouden ze zelfs?
Maar wie zegt er "moeten"? Dat valt in dezelfde categorie als die heksenjacht. Dat maak jij ervan, maar dat staat er toch helemaal niet?

Maar wie zegt er "moeten"? Dat valt in dezelfde categorie als die heksenjacht. Dat maak jij ervan, maar dat staat er toch helemaal niet?
Ik verwees naar solide die het zag als een vorm van elementaire beleefdheid. We zeggen ook dat je met mes en vork 'moet' eten als elementaire beleefdheid. Het is geen moeten als in 'wettelijke verplichting', maar eerder als een 'sociale norm'.

Niemand verplicht u om je aan te passen aan de noden van een ander maar als je je gezond verstand een beetje gebruikt en je een beetje inleeft in die andere persoon dan hou je daar wel rekening mee vind ik.

Terug
Bovenaan