Vrijwillig kindvrij

Vind ik ook. Ik ben geen voorstander van pro-nataliteit Ceaușescu-stijl, maar kinderen krijgen en goed opvoeden moet zowat de belangrijkste "job" zijn in de maatschappij. Stuikt het geboortecijfer in elkaar, dan, krijg je inkrimping en een onbetaalbare vergrijzing. Wie kinderen krijgt, heeft toekomst. Er wordt vaak laagdunkend gedaan over huisvrouwen (of huismannen, al zijn die sterk in de minderheid) maar het moet financieel terug mogelijk worden om op 1 loon terug te vallen waarbij 1 partner gaat werken terwijl de andere voor de kinderen zorgt. Vandaag is dat moeilijk haalbaar met een "normaal" loon (pakweg 2000 euro netto met daarboven nog wat voordelen).
Zijn er nergens statistieken te vinden over het aantal verdieners of gemiddelde VTE per gezin/huishouden?
Ik denk niet dat je zelfs zover moet gaan om met slechts 1 loon toe te komen. Ik denk dat veel gezinnen met 1,5 loon perfect in staat zijn om rond te komen en kinderen goed te kunnen opvoeden.

De reden dat de huismoeder niet meer de norm is, komt voor een stuk omdat het leven duurder geworden is, maar net zo goed ook omdat veel huishoudelijke taken door technologische vooruitgang en commerciële dienstverlening weggevallen zijn.
De maaltijden die vroeger zelf bereid werden en de kleren die thuis zelf genaaid en gestikt werden, worden nu gekocht omdat je geen frank meer uitspaart door het zelf te doen. In de plaats daarvan hebben vrouwen hun productiviteit verschoven naar de dienstensector omdat daar meer euro/uur arbeid te halen valt tov. thuiswerken.
De robotmaaier doet het gras, de robotstofzuiger de leefruimtes, de TV hield al de kinderen bezig en tegenwoordig is dat de smartphone/tablet geworden met youtube en tiktok ... moest je dat allemaal becijferen, is misschien 0,5VTE huishoudtaken weggevallen tov. vroeger.

Dat, en als je dan ook nog eens kindercrèches en huishoudhulp subsidieert, dan creëer je als maatschappij net een incentive voor ouders om beiden te blijven werken. Want je verhoogt hiermee de lat om gedeeltelijk thuisblijven financieel interessant te maken.

De daling in het aantal kinderen hangt ook samen met de toegenomen individualisering. Het huwelijk is geen concept meer dat aanzien wordt als eentje 'voor het leven'. Dat is als partners er tenminste nog voor kiezen om met elkaar te trouwen.
Ideologische wereldverbeteraars hebben huisvrouwen uitgelegd dat onafhankelijkheid, een eigen loon en tewerkstelling belangrijker zijn, ook naar hun pensioen later. Dat heeft zijn voordelen met zich meegebracht maar het wegvallen van het klassieke model van het nucleaire gezin heeft naast meer vrijheid ook grote onzekerheden met zich mee gebracht.
Meer vrijheid betekent voor koppels ook de vrijheid om te scheiden en om afstand te nemen van verplichtingen die horen bij het klassieke rollenmodel. Dat heeft het vertrouwen in het gezin hard doen eroderen. Als je dan de kinderen in beeld brengt, lijken veel koppels hierin niet, of minder meer in te willen investeren, omdat kinderen opeens risico's op ongeluk geworden zijn.
Je moest maar eens scheiden. Je moest er als alleenstaande ouder met 2 kinderen maar eens alleen voor staan. Een nieuwe woonst moeten zoeken met slechts 1 loon, tussen de ouderlijke taken een nieuwe partner zoeken die ook met de kinderen goed moet kunnen opschieten, etc ...

De daling in het aantal kinderen hangt ook samen met de toegenomen individualisering. Het huwelijk is geen concept meer dat aanzien wordt als eentje 'voor het leven'. Dat is als partners er tenminste nog voor kiezen om met elkaar te trouwen.
Ideologische wereldverbeteraars hebben huisvrouwen uitgelegd dat onafhankelijkheid, een eigen loon en tewerkstelling belangrijker zijn, ook naar hun pensioen later. Dat heeft zijn voordelen met zich meegebracht maar het wegvallen van het klassieke model van het nucleaire gezin heeft naast meer vrijheid ook grote onzekerheden met zich mee gebracht.
Meer vrijheid betekent voor koppels ook de vrijheid om te scheiden en om afstand te nemen van verplichtingen die horen bij het klassieke rollenmodel. Dat heeft het vertrouwen in het gezin hard doen eroderen. Als je dan de kinderen in beeld brengt, lijken veel koppels hierin niet, of minder meer in te willen investeren, omdat kinderen opeens risico's op ongeluk geworden zijn.
Je moest maar eens scheiden. Je moest er als alleenstaande ouder met 2 kinderen maar eens alleen voor staan. Een nieuwe woonst moeten zoeken met slechts 1 loon, tussen de ouderlijke taken een nieuwe partner zoeken die ook met de kinderen goed moet kunnen opschieten, etc ...
Dat is nogal een conservatief/beoordelende sausje over de realiteit leggen hé.

Vroeger was het huwelijk onbreekbaar, maar was dat per definitie beter? Het was ook ondenkbaar te scheiden wanneer je klop kreeg of aan de lopende band bedrogen werd. Nu het aanvaardbaar is om uit elkaar te gaan wanneer het niet werkt, lijkt het mij niet onlogisch dat vrouwen (en mannen) weigerachtig staan ten opzichte van het opgeven/afbouwen van hun carrière om thuis voor de kinderen te zorgen.

Ook is het gewoon voor vrouwen mogelijk om meer te zijn dan moeders deze dagen, de tijden dat een vrouw aan de haard moest blijven zijn gedaan. Overal ter wereld daalt het geboortecijfer wanneer de scholingsgraad van de vrouwen stijgt.

Het lijkt me niet echt slecht dat mensen langer stilstaan bij de pro's en contra's van kinderen hoor.

Tegenwoordig is het stoer om een career-mom te zijn. Dat zijn arrogante bitches in een hoge functie met een x1/3/q5/glc een zonnebril op hun wipneus, hun 2 kinderen in Ralph Lauren en op het voetpad parkeren aan de schoolpoort en tegen iedereen zeggen hoe druk je het wel hebt.

Dat is nogal een conservatief/beoordelende sausje over de realiteit leggen hé.

Vroeger was het huwelijk onbreekbaar, maar was dat per definitie beter? Het was ook ondenkbaar te scheiden wanneer je klop kreeg of aan de lopende band bedrogen werd. Nu het aanvaardbaar is om uit elkaar te gaan wanneer het niet werkt, lijkt het mij niet onlogisch dat vrouwen (en mannen) weigerachtig staan ten opzichte van het opgeven/afbouwen van hun carrière om thuis voor de kinderen te zorgen.

Ook is het gewoon voor vrouwen mogelijk om meer te zijn dan moeders deze dagen, de tijden dat een vrouw aan de haard moest blijven zijn gedaan. Overal ter wereld daalt het geboortecijfer wanneer de scholingsgraad van de vrouwen stijgt.

Het lijkt me niet echt slecht dat mensen langer stilstaan bij de pro's en contra's van kinderen hoor.
De levenskeuze die je als individu en samen met een partner maakt is altijd een beoordeling van wat volgens jou de beste manier van leven is binnen dat wat wij de realiteit noemen.

Een paar uitzonderlijke anekdotes van slechte huwelijken veranderen niets aan het feit dat mijn huwelijk, ouderschap en alle verplichtingen die daaruit voortkomen voor mij onbreekbaar zijn. Fysieke agressie en bedriegerij zijn sowieso een schending daarvan.

Ik verwerp met plezier alle moderne en tegenwoordig aanvaardbare (en zelfs gepromote) vrijheden, rechten en lusten om van deze plichten af te wijken. Dit uit de overtuiging dat deze vrijheden mij op lange termijn alleen maar een minder volmaakt en daarom ongelukkiger leven zullen opleveren.

Het staat iedereen vrij om naar zijn eigen waarden en normen te leven maar voor mij is scheiden, van zodra er kinderen betrokken zijn, nog altijd onaanvaardbaar. Het is dan in het belang van hun kinderen de verdomde plicht van ouders om hun relatie te doen werken.
Met mijn ingesteldheid is het voor mijn vrouw volkomen logisch is dat dat zij haar kinderwens en tewerkstellingsgraad kan invullen zoals dat haar het gelukkigst maakt, zonder de onzekerheid dat ik misschien ooit uiteen wil gaan hierbij in rekening te moeten nemen. De reden dat zij voltijds werkt, is juist omdat ze meer wil zijn dan alleen maar een moeder. Moest zij nu halftijds willen werken, was dit voor mij net zo goed geweest.

En ja, scholingsgraad vrouwen (en welvaart) correleert omgekeerd evenredig met het aantal kinderen. En het is alleen maar goed voor de leefbaarheid van onze planeet om dit wereldwijd onder 2 te doen zakken. Maar er is nog een groot verschil met kinderloos blijven omdat je helemaal geen moeder wil worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tegenwoordig is het stoer om een career-mom te zijn. Dat zijn arrogante bitches in een hoge functie met een x1/3/q5/glc een zonnebril op hun wipneus, hun 2 kinderen in Ralph Lauren en op het voetpad parkeren aan de schoolpoort en tegen iedereen zeggen hoe druk je het wel hebt.
X1 is voor paupervolk.

Aanvallen op de man zijn niet nodig.
Ik heb nu al compassie met willydrama zijn dochter. Arm kind. Ben er ook zeker van dat zijn relatie met zijn dochter zeer slecht is. Zolang hij zijn kleinkinderen niet heeft, zal het nooit goedkomen met willydrama. Gedoemd om levenslang verdrietig te zijn. Ik vind hem ook extreem rechts en mentaal ziek.

Ik heb nu al compassie met willydrama zijn dochter. Arm kind. Ben er ook zeker van dat zijn relatie met zijn dochter zeer slecht is. Zolang hij zijn kleinkinderen niet heeft, zal het nooit goedkomen met willydrama. Gedoemd om levenslang verdrietig te zijn. Ik vind hem ook extreem rechts en mentaal ziek.
Ja hij en Dazzle zijn beetje van het padje af.🥴
Wat een hoop blaa verkopen die 2.🥴

Forumleden verwijten van mentaal ziek te zijn is nu ook niet de beste manier om ze van iets te overtuigen he.

Slecht nieuws: ik heb twee dochters. Paar mooie punten geponeerd door Moonblade. Ik stem PVDA, heb in een commune gewoond, ben verre van rechts ivm sociale zaken.

Over sociaal gesproken: vroeg of laat komen er millennials in een professionele context in contact met blue collar collega's, oversten, klanten, etc. die liever geen interactie hebben met de kinderlozen, hun werkweek is immers 20 uren korter, sommigen zullen zich staande kunnen houden tegen hun reacties, anderen niet. Lees 'Bowling Alone: America's Declining Social Capital", kindloos zijn is deel van een eenzaamheidscrisis, een neerwaartse spiraal van ikke ikke ikke. Ikke zit nu as we speak zelf het klein kind uit te hangen maar het zou niet gezond voor mij zijn om dat 24/7 te doen. Kids = bewijs dat je kan multitasken + dwingt respect af, hier mee bedoel ik niet dat een kind pasmunt moet worden om promotie te maken maar het heeft wel een invloed op latere stadia van uw leven. The powers that be zien liever een familiepersoon bovenaan de piramide. Hoe minder je voorbereid bent op de toekomst des te harder gaat het binnenkomen. De antwoorden kan ik helaas al raden.

Slecht nieuws: ik heb twee dochters. Paar mooie punten geponeerd door Moonblade. Ik stem PVDA, heb in een commune gewoond, ben verre van rechts ivm sociale zaken.

Over sociaal gesproken: vroeg of laat komen er millennials in een professionele context in contact met blue collar collega's, oversten, klanten, etc. die liever geen interactie hebben met de kinderlozen, hun werkweek is immers 20 uren korter, sommigen zullen zich staande kunnen houden tegen hun reacties, anderen niet. Lees 'Bowling Alone: America's Declining Social Capital", kindloos zijn is deel van een eenzaamheidscrisis, een neerwaartse spiraal van ikke ikke ikke. Ikke zit nu as we speak zelf het klein kind uit te hangen maar het zou niet gezond voor mij zijn om dat 24/7 te doen. Kids = bewijs dat je kan multitasken + dwingt respect af, hier mee bedoel ik niet dat een kind pasmunt moet worden om promotie te maken maar het heeft wel een invloed op latere stadia van uw leven. The powers that be zien liever een familiepersoon bovenaan de piramide. Hoe minder je voorbereid bent op de toekomst des te harder gaat het binnenkomen. De antwoorden kan ik helaas al raden.
Ik zie niet echt hoe millenial en blue collar tegengestelden zijn. Ook het idee dat het perfect normaal is dat die laatsten en eigenlijk iedereen dan geen interactie willen met kinderlozen, want kleinburgerlijke kwezel zijn is tegenwoordig al de standaard? Als je niet wil omgaan met kinderlozen, dan scheelt er gewoon iets met je maturiteit, of je moet dringend eens vanonder die steen komen.

Een kind hebben bewijst dat je seks hebt gehad, en bij sommigen dat je niet de verantwoordelijkheid kon nemen om een condoom te gebruiken. Dat is alles hoor. Veel van de mensen bovenaan de piramide eindigen ook vaak alleen na een scheiding, of met een 2de, 3de, ... partner trouwens, want de werk/leven balans is daar vaak zoek.

Elke post eigenlijk heb ik het idee dat jij een heel raar wereldbeeld hebt, en met raar bedoel ik dan alsof je door een smalle kier naar de werkelijkheid kijkt. En dan deel je mensen wat in volgens termen die je eens hebt gehoord.

Laatst bewerkt:
Kids = bewijs dat je kan multitasken + dwingt respect af, hier mee bedoel ik niet dat een kind pasmunt moet worden om promotie te maken maar het heeft wel een invloed op latere stadia van uw leven. The powers that be zien liever een familiepersoon bovenaan de piramide.
Dit doet me aan een Amerikaanse film denken waarvan de naam me op het moment ontgaat maar ik me een bepaald fragment vaag herinner.

Senior politicus: Zorg dat je getrouwd bent en kinderen hebt, eer je je kandidaat stelt!
Junior politicus: Waarom?
Senior politicus: Je collega's weten dat er op zijn minst 1 persoon op deze aardkloot is die met jou kan samenwerken, male voters dat je in op zijn minst in 1 ding succesvol was en female voters dat je een penis hebt die werkt.

Iemand? :thinking:

Laatst bewerkt door een moderator:
Over 1 punt heeft @willydrama wel gelijk en dat is dat mensen van andere origine veel meer kinderen hebben dan wij. Waardoor er (als het zo door gaat) er dus een pak meer gaan zijn dan ons aantal. En dan betwijfel ik of dat een positief iets gaat zijn.

Zijn oplossing om zelf dan een hoop te kweken is natuurlijk ook wel niet de oplossing.

Dit doet me aan een Amerikaanse film denken waarvan de naam me op het moment ontgaat maar ik me een bepaald fragment vaag herinner.

Senior politicus: Zorg dat je getrouwd bent en kinderen hebt, eer je je kandidaat stelt!
Junior politicus: Waarom?
Senior politicus: Je collega's weten dat er op zijn minst 1 persoon op deze aardkloot is die met jou kan samenwerken, male voters dat je in op zijn minst in 1 ding succesvol was en female voters dat je een penis hebt die werkt.

Iemand? :thinking:
Er was ooit ergens een Vlaams gemeenteraadslid dat maar één voorkeurstem kreeg, dwz dat z'n vrouw niet op hem had gestemd.

Ik zie niet echt hoe millenial en blue collar tegengestelden zijn. Ook het idee dat het perfect normaal is dat die laatsten en eigenlijk iedereen dan geen interactie willen met kinderlozen, want kleinburgerlijke kwezel zijn is tegenwoordig al de standaard? Als je niet wil omgaan met kinderlozen, dan scheelt er gewoon iets met je maturiteit, of je moet dringend eens vanonder die steen komen.

Een kind hebben bewijst dat je seks hebt gehad, en bij sommigen dat je niet de verantwoordelijkheid kon nemen om een condoom te gebruiken. Dat is alles hoor. Veel van de mensen bovenaan de piramide eindigen ook vaak alleen na een scheiding, of met een 2de, 3de, ... partner trouwens, want de werk/leven balans is daar vaak zoek.

Elke post eigenlijk heb ik het idee dat jij een heel raar wereldbeeld hebt, en met raar bedoel ik dan alsof je door een smalle kier naar de werkelijkheid kijkt. En dan deel je mensen wat in volgens termen die je eens hebt gehoord.
Millennial staat voor een bepaald stereotype net zoals 'boomer'. Er staat duidelijk 'in een professionele context', in mijn vrije tijd durf ik ook al eens aan de kassa van den Delhaize tegen zo'n kinderloze zeggen dat hij voor mag kruipen met z'n diepvriespizza. Ploegbaas of werfleider ouder dan 30 zonder kinderen is extreem zeldzaam; met de uitstraling en skillset van een gezin runnen (in de versie 'recht in je schoenen' weliswaar, zeer belangrije nuance) ga je automatisch meer kans hebben op doorgroeien, connectie met andere ouders, etc. De rest van je leven kan je zelf zo burgerlijk of bohemièn invullen als je wil.

Mijn vrouw en ik zijn ondertussen 10 jaar getrouwd en ook bewust geen kinderen.
In onze naaste vriendenkring zijn er ook bijna geen koppels met kinderen. Enkel eentje met meteen 4 kinderen.
Wat we van hem horen zijn vooral de negatieve kanten van leven met kinderen. Hij is nu al aan het dromen over de tijd dat al zijn kinderen uit het huis zijn. Dan verbreken we natuurlijk die droom door hem te wijzen op zijn toekomstige kleinkinderen, 2 per kind :p
Dus we voelen ons niet meteen geprikkeld om eraan te beginnen en worden niet gepushed.

Nog een grote reden is de huidige maatschappij:
U kind moet minstens 3 a 4 activiteiten per week doen, goede punten halen om mee te kunnen uitpakken op sociale media, een GSM hebben op 5 jaar om niet uit te boot te vallen, kinderfeestjes geven voor de hele klas, liefst naar Plopsa-land of Disney (stel u voor dat ge gewoon thuis wat frieten en een hamburger zou maken voor 3 of 4 kameraadjes).

Maar ik kan begrijpen als de naaste vriendenkring net wel kinderen heeft, het moeilijk is om kinderloos door het leven te gaan.

Er was ooit ergens een Vlaams gemeenteraadslid dat maar één voorkeurstem kreeg, dwz dat z'n vrouw niet op hem had gestemd.

Millennial staat voor een bepaald stereotype net zoals 'boomer'. Er staat duidelijk 'in een professionele context', in mijn vrije tijd durf ik ook al eens aan de kassa van den Delhaize tegen zo'n kinderloze zeggen dat hij voor mag kruipen met z'n diepvriespizza. Ploegbaas of werfleider ouder dan 30 zonder kinderen is extreem zeldzaam; met de uitstraling en skillset van een gezin runnen (in de versie 'recht in je schoenen' weliswaar, zeer belangrije nuance) ga je automatisch meer kans hebben op doorgroeien, connectie met andere ouders, etc. De rest van je leven kan je zelf zo burgerlijk of bohemièn invullen als je wil.

Heb je daar concrete cijfers over dat het aantal leidinggevenden met kinderen procentueel gezien hoger is dan het aantal kinderloze leidinggevenden van dezelfde leeftijd, uiteraard met de vergelijking kinderlozen en mensen met kinderen op die leeftijden in de ganse maatschappij, of zijt ge zomaar wat stellingen uit uw gat aan het trekken nu?

Kameraad van mij is ook bewust kinderloos. Elk doet wat hij wil, en ik vind dat niemand een ander moet veroordelen omdat die wel of geen kinderen kiest.

Ik vind het een serieuze aanpassing en ik mis de privacy en vrijheid enorm. Toch zou ik het niet anders willen.
Edit: kinderen hebben, dus.

Millennial staat voor een bepaald stereotype net zoals 'boomer'. Er staat duidelijk 'in een professionele context', in mijn vrije tijd durf ik ook al eens aan de kassa van den Delhaize tegen zo'n kinderloze zeggen dat hij voor mag kruipen met z'n diepvriespizza.
Dieptepunt van een kansloze post uit een kansloze thread. Gelukkig is mijn CEO kinderloos, dus heb ik op dat vlak alvast een serieuze streep voor op mijn collega's die liever geen interactie met hem willen, of zoiets. :help:

Terug
Bovenaan