Tanuki_
Crew Member
Ja ik dacht er achteraf aan, maar met de vrijwillig erbij vind ik het nog aanvaardbaarTegenwoordig spreekt mij toch ook van "kindvrij" ipv kinderloos![]()

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja ik dacht er achteraf aan, maar met de vrijwillig erbij vind ik het nog aanvaardbaarTegenwoordig spreekt mij toch ook van "kindvrij" ipv kinderloos![]()

Je hebt misschien deels gelijk, maar je mag niet vergeten hoe die coronacris en de velen weken thuis blijven er heeft ingehakt bij onze kinderen/jeugd. Dit betekent ook dat kinderen die in een shit situatie zitten niet naar school konden en hele dagen thuis in die shit situatie zaten.Dat klinkt niet cru, dat is cru. Je vergeet dat die oude mensen gedurende hun hele productieve levensfase onze samenleving welvaart gebracht hebben en kindergeld en studies gesubsidieerd hebben waarmee jouw ouders je in een omgeving hebben kunnen grootbrengen die nooit beter dan nu geweest is.
Je hebt misschien deels gelijk, maar je mag niet vergeten hoe die coronacris en de velen weken thuis blijven er heeft ingehakt bij onze kinderen/jeugd. Dit betekent ook dat kinderen die in een shit situatie zitten niet naar school konden en hele dagen thuis in die shit situatie zaten.
Ik denk overigens dat weinig mensen een rusthuis ingaan om daar nog 10 jaar te leven, maar dat is een andere discussie.
Zolang de shitsituatie waarin de kinderen en de jeugd een jaar op hun tanden hebben moeten bijten nog niet zo erg is als de shitsituatie waarin jouw grootouders heel hun kindertijd hebben moeten doorbrengen, is de bescherming van oude mensen iets wat zij nog van de huidige jeugd tegoed hebben, en niet omgekeerd.Je hebt misschien deels gelijk, maar je mag niet vergeten hoe die coronacris en de velen weken thuis blijven er heeft ingehakt bij onze kinderen/jeugd. Dit betekent ook dat kinderen die in een shit situatie zitten niet naar school konden en hele dagen thuis in die shit situatie zaten.
Ik denk overigens dat weinig mensen een rusthuis ingaan om daar nog 10 jaar te leven, maar dat is een andere discussie.
Ja hoor, die artsen bespreken uitvoerig wat je opties zijn voor optimalere bescherming om zwangerschappen te voorkomen. Ze zullen je niet dwingen om bijvoorbeeld een spiraal te laten zetten, maar wel stevig adviseren als dat voor jou een betere optie is en die spiraal kan ook vlak na de abortus meteen worden geplaatst (= extra voordeel want je moet niet nog eens langs een gynaecoloog passeren). Meeste vrouwen hebben ook geen zin om zo'n abortus 2x te moeten doorgaan (ik denk dat je onderschat dat dat écht geen leuke ingreep is).Dus jij denkt dat als jij de behandeling opstart ze u gaan begeleiden voor het beter en veiliger gebruik van anticonceptie?
Stel dat dit zo is, denk je dan zelf ook niet dat dit vijgen na pasen zijn?

Ik spreek op dat vlak gelukkig maar niet uit ervaring, maar het is inderdaad niet onlogisch dat ze u begeleiden achteraf.Ja hoor, die artsen bespreken uitvoerig wat je opties zijn voor optimalere bescherming om zwangerschappen te voorkomen. Ze zullen je niet dwingen om bijvoorbeeld een spiraal te laten zetten, maar wel stevig adviseren als dat voor jou een betere optie is en die spiraal kan ook vlak na de abortus meteen worden geplaatst (= extra voordeel want je moet niet nog eens langs een gynaecoloog passeren). Meeste vrouwen hebben ook geen zin om zo'n abortus 2x te moeten doorgaan (ik denk dat je onderschat dat dat écht geen leuke ingreep is).
Nee uiteraard niet, anders hadden ze dat zeker verteld aan iedereen die het wilde horen!Bij allemaal is het kind welkom geweest natuurlijk, maar het proces was toch niet onbesproken daar naartoe. Abortus werd nooit in de mond genomen natuurlijk, uiteraard dat niet.
Ja echt vreemd, dat mensen in een stabiele relatie slechts op één soort anticonceptie vertrouwen, wat een zotten allemaal.In de loopclub hetzelfde verhaal, twee vrouwen die niet gepland toch in verwachting zijn geraakt.
Je gaat daar niet super diep op in natuurlijk. Maar van diegene dat ik weet is het effectief een verhaal van anticonceptie waar zuiver op vertrouwd wordt die op een manier gefaald heeft. Wat kan als je natuurlijk enkel daarop vertrouwt.
Denk je dan dat het argument "Ja maar één soort anticonceptie is niet dekkend! Werkt niet 100%!" echt opgaat?Ja echt vreemd, dat mensen in een stabiele relatie slechts op één soort anticonceptie vertrouwen, wat een zotten allemaal.
EDIT Mod: onnodige opmerking weggehaald
Zoals Feignasse zegt... Hangt misschien wat af van het type anticonceptie maar tenzij het voorbehoedsmiddel 'op den buik schieten' is (bij wijze van spreken) zie ik weinig problemen. De pil/buisje/spiraal zullen allicht 99,99% zekerheid bieden, moet je dan dubbel gaan afdekken om 99,999% zeker zijn... (dan raken we ook nog eens een andere discussie, nl. abortus).Ik spreek op dat vlak gelukkig maar niet uit ervaring, maar het is inderdaad niet onlogisch dat ze u begeleiden achteraf.
Dat ik het afbreken van een zwangerschap onderschat dat is fout, ik besef maar al te goed wat dit wilt zeggen. Een vriendin van mijn vriendin heeft een zwangerschap laten afbreken, dat is verschrikkelijk.
Kan misschien anekdotisch zijn wat ik nu ga zeggen, maar het is een fenomeen dat ik te vaak zie om geen verband te zien.
Dus als ik kijk naar mijn omgeving van vrienden, collega’s en kennissen dan hoor ik toch verdomd vaak dat hun kinderen per ongeluk verwekt zijn. Mijn vriendin haar vrouwelijke collega’s die kinderen hebben zijn allemaal “slachtoffer” van een ongelukje. Bij sommige is dit het eerste, het tweede en bij één was dat het derde kind. Misschien is dit puur toeval, en dat kan. Maar onze secretaresse idem verhaal met haar tweede kind waar ze nu zwanger van is, niet gepland niet verwacht en toch zwanger geraakt. Bij allemaal is het kind welkom geweest natuurlijk, maar het proces was toch niet onbesproken daar naartoe. Abortus werd nooit in de mond genomen natuurlijk, uiteraard dat niet.
In de loopclub hetzelfde verhaal, twee vrouwen die niet gepland toch in verwachting zijn geraakt.
Je gaat daar niet super diep op in natuurlijk. Maar van diegene dat ik weet is het effectief een verhaal van anticonceptie waar zuiver op vertrouwd wordt die op een manier gefaald heeft. Wat kan als je natuurlijk enkel daarop vertrouwt.
Je mist het punt, op twee vlakken.Denk je dan dat het argument "Ja maar één soort anticonceptie is niet dekkend! Werkt niet 100%!" echt opgaat?
Ik hoop dan toch dat je zelf inziet waar het schoentje juist wringt. Je bevestigd heel mijn stelling ironisch genoeg.
Nee maar top hoor je hebt het maximale gedaan! Zonder twijfel!
Ja maar goed dat is nu net heel het punt.Je mist het punt, op twee vlakken.
1) Het is binnen een vaste relatie heel normaal op te vertrouwen op één soort anticonceptie, zoals bv de pil. Met je vaste partner heb je in principe geen risico's op soa's, dus waarom nog een condoom erbij als extra veiligheid? Voor het goede gevoel?
2) Of je het maximale hebt gedaan is compleet irrelevant, behalve dan om jouw morele seal of approval te krijgen.
Mensen leven in de echte wereld, zijn onvolmaakt, hebben ongelukjes, binnen en buiten relaties, in allerlei soorten omstandigheden. Jij bent echt zo'n type dat afkomt met Heilige Principes en "je had maar dit of dat en zus of zo", maar zo werkt de wereld niet en letterlijk niemand is geholpen met dat soort boodschappen.
Zij specifiek calculeert dat al in door specifiek te kiezen voor anticonceptie die daar veel minder gevoelig aan is, zijnde de spiraal. Zij heeft dus een goed geïnformeerde beslissing genomen over welke anticonceptie het best zou zijn in haar specifiek geval.Ja maar goed dat is nu net heel het punt.
Je wilt geen kinderen, absoluut niet, en als je zwanger geraakt is het linea recta naar de abortuskliniek (wat Mulan dus werkelijk zei over haar collega). Met een beetje zelfkennis en kennis van anticonceptie weet je dat noch jijzelf noch anticonceptie onfeilbaar is. Er zijn hier al enkele voorbeelden gegeven bijvoorbeeld hoe een misselijkheid al kan zorgen dat uw anticonceptie niks meer dekt.
Als je dan effectief niet zwanger wilt worden dan is er maar één mogelijkheid en dat is extra veiligheid inbouwen.
Ik (en enkele andere trouwens, Mulan zei zelf dat ze zwanger is geworden door eenmalig de pil te vergeten) geef letterlijk enkele concrete voorbeelden die heel dicht bij mij in de buurt gebeurd zijn i.v.m. ongewenste zwangerschappen door maar één anticonceptie te gebruiken. Dus nee het is aantoonbaar dat een anticonceptiemiddel allesbehalve waterdicht en alles dekkend is. Trek hier dan toch uw lessen uit en handel met die kennis.
Of is vasthouden aan het feit "mensen zijn imperfect, anticonceptie is imperfect, het is normaal om maar één anticonceptiemiddel te gebruiken" echt legitiem, terwijl het vermijdbaar is in veel gevallen? Vindt jij het legitiem om iets gruwelijks zoals het afbreken van een zwangerschap te vergoelijken onder het mom van ik heb niet het maximale gedaan, maar ik deed iets? Je moet die mensen helpen zonder meer, maar het onderliggend probleem moet toch bespreekbaar zijn? Een sensibilisering op voorhand zou toch geen kwaad kunnen? Waarom moet er gewacht worden tot een vrouw een afbreking van een zwangerschap heeft moeten meemaken voordat zij begeleiding krijgt over anticonceptie?
Dat komt positiever over, net zoals een "vrijgezel" partnervrij is.Tegenwoordig spreekt mij toch ook van "kindvrij" ipv kinderloos![]()
Zolang de shitsituatie waarin de kinderen en de jeugd een jaar op hun tanden hebben moeten bijten nog niet zo erg is als de shitsituatie waarin jouw grootouders heel hun kindertijd hebben moeten doorbrengen, is de bescherming van oude mensen iets wat zij nog van de huidige jeugd tegoed hebben, en niet omgekeerd.
Jouw grootouders hadden om te beginnen geen pukkelpop. Toen speelden ze ook maar wat met een stok in de tuin. Dat gezeur van de jeugd nu is typische snowflake culture.
Je moet ook wel eerlijk met jezelf zijn hé: wil je dat je dochter kinderen krijgt omdat ze zich anders niet maximaal kan ontplooien (hier ben ik het voor duidelijke redenen niet mee eens), of omdat jij kleinkinderen wilt?Zou niet goed zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van mijn dochter als zij geen of veel te laat kinderen gaat krijgen. Dit is wel een parcours dat ik zou promoten ondanks al de millennial fans van maximale individuele vrijheid (en het feit dat ik zelf een hekel had aan opgelegde invloed van buitenaf). 't Is een discussie zonder einde, zelfbeschikking is zodanig het hoogste goed geworden dat er nu een massa mensen zichzelf iets kan aanpraten.

Het thema kinderen is héél typisch voor de maatschappelijke druk die op ons rust om gelukkig te zijn. Geluk wordt vaak van buitenaf opgedrongen en op den duur ben je die druk zo gewoon dat je dat idee gaat overnemen en zelf gaat projecteren op je nageslacht. Ik ga mijn dochter wel aanraden om verder te studeren en de wereld te ontdekken en in mijn wonderlijke boekenkast te duiken, maar ik ga ze daar niet toe dwingen of verplichten. Maar dat projecteren is onvermijdelijk: ik wil later graag met mijn dochter musea ontdekken, vader-dochter citytripjes doen en samen een Dostojevski-marathon houden terwijl we heerlijke Bourgondische wijnen consumeren. Dat is echter mijn perspectief op de toekomst en ik moet de ruimte geven om mijn dochter een heel andere toekomst te gunnen, als zij dat wil. Haar leven is niet aan mij om te dirigeren. Vroeger was dat gangbaar, vandaag niet meer. Ik kan haar wél helpen obstakels te omzeilen en hulpmiddelen aan te bieden om er het beste van te maken. Dat ben ik haar verschuldigd, want ik ben mede-verantwoordelijk voor haar bestaan.Je moet ook wel eerlijk met jezelf zijn hé: wil je dat je dochter kinderen krijgt omdat ze zich anders niet maximaal kan ontplooien (hier ben ik het voor duidelijke redenen niet mee eens), of omdat jij kleinkinderen wilt?
Ik hoor wel vaker van ouders die hun kinderen toch pushen om zelf ook kinderen te krijgen, uit schrik dat de zoon of dochter anders later spijt gaat krijgen. Die bezorgdheid van een ouder kan ik op zich nog wel snappen, maar jij lijkt gewoon te vinden dat mensen zonder kinderen egoïsten en minder complete individuen zijn; en je zou die keuze dus niet proberen opdringen uit vrees dat je dochter later ongelukkig zou zijn zonder kinderen. Uit jouw tekst lijkt het alsof je dochter nog de gelukkigste persoon op aarde mag zijn, zolang ze geen kinderen heeft, is het niet goed genoeg voor jou.