Vrijmetselarij

Ik heb de laatste tijd redelijk wat gelezen rond vrijmetselarij en het idee prikkelt me wel.
Iemand die toevallig ervaring heeft of verhalen gehoord heeft rond de werking in België?
Thanks :)
 
Ik heb de laatste tijd redelijk wat gelezen rond vrijmetselarij en het idee prikkelt me wel.
Iemand die toevallig ervaring heeft of verhalen gehoord heeft rond de werking in België?
Thanks :)
Wat is je motivatie om bij de vrijmetselarij te gaan?
Je kan er ook enkel maar binnen geraken als 2 huidige leden jou aanbevelen dacht ik.

Als je in een genootschap wilt zitten die invloed kan hebben op de maatschappij ga je eerder zeer veel geld moeten hebben.
Of zeer hoogstaande vriendjes.
 
Al paar mensen ontmoet die lid zijn (handelaar, ondernemer), ook Lions Club (dokter) & Rotary (jurist). Vrijmetselarij is toegankelijker zonder dat je per sé in een invloedrijke familie moet zijn geboren maar er wordt wel verondersteld dat je een bepaald parcours hebt afgelegd; uitblinken in uw stiel en dat ook financieel verzilveren, leiderschap, talent voor handel voeren, etc. Op meetings dan netwerken met gelijkgestemden en op tijd en stond een goed doel steunen. Ook al iemand ontmoet die werd uitgenodigd voor een intake gesprek maar er daarna niets van moest hebben.

Van de mythische versie van vrijmetselarij is bijna niks meer over gebleven, er zullen wel loges binnenin de loge bestaan met politici en de zakentop die vanalles in de doofpot kunnen steken maar dat komt nooit naar buiten. Ik sprak de zoon van een vrijmetselaar, hem werd in 1964 gezegd dat hij niet meer hoefde te studeren voor zijn examens, een logebroeder zou wel zorgen dat hij elk jaar geslaagd zou zijn, maar met zo'n fratsen kom je tegenwoordig niet meer weg.
 
Ik moet toch altijd aan The Simpsons denken wanneer ik iets lees of hoor over Vrijmetselaars. Dit valt wel te kaderen in de behoefte van de mens om zich te organiseren in cultische (mannen-) bonden en broederschappen. Intrigerend, maar vaak ook omgeven door mumbo-jumbo en mettertijd verliest het ook zijn oorspronkelijke betekenis en waarde. Vaak is het een veredelde manier van een "old boys network", waarin mensen met macht en aanzien elkaar helpen.
 
Terug
Bovenaan