Photoshop / illustrator workhorse + games

Chickenlal

Well-known member
Crowdfunder FE
Het is eens tijd voor een nieuwe PC.

Voor mijn zelfstandige activiteiten verwerk ik soms bestanden van enkele gigabytes in photoshop of illustrator voor groot formaat prints.
Alsook het renderen van deze bestanden in 3D voor visualisatie op auto's, dit programma draait of zal draaien op Unreal 5 engine.

Dit zijn de belangrijkste eigenschappen.
Dat het een goede game PC zal worden voor na het werken, dat zal er vanzelf wel bij komen dan veronderstel ik ?

Kwa budget zoek ik ergens max rond de 2000 euro excl btw te eindigen als dat haalbaar is, indien niet komt het niet op een paar 100 euro.
Sowieso zoveel mogelijk RAM I guess. In principe doet de case er niet toe tenzij ik hem hier misschien toch opeens bloot zou zetten, maar dan moet hij wel stil zijn.

Dus wie weet misschien eens ene fancy set up case mag er altijd bij.


edit: Ben hier nu bijvoorbeeld postkaarten aan het scannen en upscalen met AI of photoshop en dat duurt al enkele minuten om die bestanden te bewaren.
Dat is uiteindelijk een foto van 1,2Gb, maar soms heb ik dan bestanden waar meerdere van die foto's in komen natuurlijk.

edit: als er nieuwigheden zouden gereleased worden die de moeite waard zijn binnen de 2-3 maand bijvoorbeeld kan ik gerust nog even wachten.

Thanks.
 
Ik zou dan voor zoiets kiezen:


Heb genoeg RAM gekozen, zodat je zeker toekomt. Geen idee hoeveel je effectief gebruikt. Maar 64GB kan nooit slecht zijn voor zware programma's te draaien.

Qua case heb ik een heel deftige maar sobere case gekozen. Die Define 7 is echt easy om in te bouwen. Heeft ook een versie met Tempered Glass.

Als je liever een case wilt die er wat fancier uitziet kan deze build misschien wel beter zijn:


Je kan altijd een extra SSD bijsteken indien nodig. Daar heb je niet echt iets van vermeld. Dat moederbord heeft 3 M.2 sloten dus nog plaats genoeg.

Ook qua gaming zal die zeker alles vlot kunnen draaien.
 
Merci'kes.

PC staat momenteel in de kast, ben nog in twijfel als ik er mss wat moois van zou maken en op mijn bureau zou zetten.
Misschien in combinatie met een wrap op de case :D
 
Merci'kes.

PC staat momenteel in de kast, ben nog in twijfel als ik er mss wat moois van zou maken en op mijn bureau zou zetten.
Misschien in combinatie met een wrap op de case :D
Graag gedaan. Kan ook altijd wel mooi zijn. Qua case blijf ik vaak bij dezelfde om aan te raden.

Lian Li heeft ook heel mooie cases (O11 Dynamic Evo/Vision), moet je enkel wel zien naar de breedte van de GPU. Want sommige GPU's zijn net wat te breed waardoor de 12VPWR kabel tegen het glas komt
 
Graag gedaan. Kan ook altijd wel mooi zijn. Qua case blijf ik vaak bij dezelfde om aan te raden.

Lian Li heeft ook heel mooie cases (O11 Dynamic Evo/Vision), moet je enkel wel zien naar de breedte van de GPU. Want sommige GPU's zijn net wat te breed waardoor de 12VPWR kabel tegen het glas komt

Top

Trouwens is het de moeite om van i7 nog naar i9 te gaan? Komt eigenlijk niet op 100 of 200 euro eens ik begin.
Kan dat op datzelfde mobo?
edit: En waar ligt eigenlijk de keuze tussen AMD en intel in deze spec? Ik zie dat je in andere threads soms voor Ryzen gaat, waar ligt specifiek het verschil?


Wat ik nog zat te denken. Als ik zo'n PC koop is het misschien wat stom dat ik hier nog met mijn 1440p monitor zit zeker.
Misschien van den eerste keer ook upgraden naar 4k 144Hz?

Tips?
Pakweg ergens rond de 5-800 euro? (max 1000 als het de moeite is)


Tot hoe ver gaat gij om PC's te bouwen? Heb vroeger wel regelmatig eens wat samen gestoken, zal nog wel hetzelfde zijn zeker :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Top

Trouwens is het de moeite om van i7 nog naar i9 te gaan? Komt eigenlijk niet op 100 of 200 euro eens ik begin.
Kan dat op datzelfde mobo?
edit: En waar ligt eigenlijk de keuze tussen AMD en intel in deze spec? Ik zie dat je in andere threads soms voor Ryzen gaat, waar ligt specifiek het verschil?


Wat ik nog zat te denken. Als ik zo'n PC koop is het misschien wat stom dat ik hier nog met mijn 1440p monitor zit zeker.
Misschien van den eerste keer ook upgraden naar 4k 144Hz?

Tips?
Pakweg ergens rond de 5-800 euro? (max 1000 als het de moeite is)


Tot hoe ver gaat gij om PC's te bouwen? Heb vroeger wel regelmatig eens wat samen gestoken, zal nog wel hetzelfde zijn zeker :rofl:
I7 of i9 is vooral afhankelijk van hoe zwaar de load van je renders zijn. I9 zal altijd wel beter zijn, zeker met die 4 extra cores.

Kan zeker op datzelfde moederbord. Heb een tijdje geleden nog ene gebouwd voor ne kameraad met datzelfde bord en een i9 13900F. Was ook vooral voor 3d scanning en rendering en die is er heel content van.

Ik baseer mij vooral op dat je veel Adobe gebruikt, dat werkt beter met Intel.

Als je het één upgrade zou je het ander ook ineens kunnen doen. Een ander scherm zal altijd wonderen doen, zeker 4K, dan heb je een pak meer pixels.

De Samsung G7's zijn wel goede modellen. Zie die veel passeren in FB groepen en die worden toch altijd aanbevolen.


Een andere die vaak voor komt is de Alienware OLED 34" 21:9:

Kost wel ineens een pak meer en is Ultrawide, dus net geen 4K, wat ook wel minder zwaar is voor de GPU.

Op zich is afstand voor mij geen probleem. Je mag altijd een pm sturen.

Veel is er niet veranderd t.o.v. vroeger, alles is zowat nog altijd hetzelfde, enkel is er RGB bijgekomen 😅.
 
I7 of i9 is vooral afhankelijk van hoe zwaar de load van je renders zijn. I9 zal altijd wel beter zijn, zeker met die 4 extra cores.

Kan zeker op datzelfde moederbord. Heb een tijdje geleden nog ene gebouwd voor ne kameraad met datzelfde bord en een i9 13900F. Was ook vooral voor 3d scanning en rendering en die is er heel content van.

Ik baseer mij vooral op dat je veel Adobe gebruikt, dat werkt beter met Intel.

Als je het één upgrade zou je het ander ook ineens kunnen doen. Een ander scherm zal altijd wonderen doen, zeker 4K, dan heb je een pak meer pixels.

De Samsung G7's zijn wel goede modellen. Zie die veel passeren in FB groepen en die worden toch altijd aanbevolen.


Een andere die vaak voor komt is de Alienware OLED 34" 21:9:

Kost wel ineens een pak meer en is Ultrawide, dus net geen 4K, wat ook wel minder zwaar is voor de GPU.

Op zich is afstand voor mij geen probleem. Je mag altijd een pm sturen.

Veel is er niet veranderd t.o.v. vroeger, alles is zowat nog altijd hetzelfde, enkel is er RGB bijgekomen 😅.

Thanks.

Nu twijfel ik toch eigenlijk wel. Is de Ryzen performanter voor gaming?
Ik heb liever beter voor gaming dan beter voor photoshop en illustrator.

Die grote bestanden is ook maar occasioneel eens, dus dat mag gerust eens een paar seconden duren om te openen of te bewaren.

Misschien had ik dat in mijn openingspost beter moeten uitleggen.

Los daarvan ben ik nu ook geen die-hard gamer meer, maar ik wil wel als GTA6 ooit komt op PC dat wel op max kunnen draaien bijvoorbeeld :p


edit: dus als de ryzen het echt beter zou doen voor gaming en toch ook nogaltijd goed genoeg voor photoshop dan opteer ik daar wel voor eigenlijk.

edit2: Qua scherm heb ik momenteel wel al een ultrawide.
LG Computerscherm Ultra Wide 34UC98-W 34" WQHD IPS LED Curved

Dus misschien nog niet direct veranderen dan, zal serieus wennen zijn anders om aan te passen naar 3840 x 2160 pixels denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Beide zijn zowat gewaagd aan elkaar. Die i7 14700K is ook wel een beest van een CPU. Scheelt al bij al 10% in fps (dat die meer heeft), bij de meeste games t.o.v. die 7800X3D. Vooral in 1440p is dat het geval.

Meer cores in programma's die er gebruik van maken is altijd wel handiger. 8 cores vs 24 cores is wel een serieus verschil in tijd. Los daarvan is die i7 zeker heel deftig voor gaming.

Persoonlijk, zou ik gewoon bij Intel blijven. Heb zelf al 13 jaar Intel en ben er nog altijd tevreden van. Alhoewel ik lang bij hetzelfde platform blijf en niet de laatste generaties koop.

Tenzij je echt zegt dat je Ryzen wil. Kan je zeker een 7800X3D build kiezen, dat is dan wel vooral gaming-focused, met die i7 14700KF zit je perfect met rendering en gaming in't midden van de 2.

Je hoeft enkel je mobo en CPU te vervangen door deze:



Zou dan die Ultrawide nog even behouden. Kan je nadien nog altijd zien.
 
Thanks.
24 cores vs 8 cores is idd voor applicaties wel een groot verschil.

Ik ga nog even twijfelen en dan zien haha

Kan misschien nog de i9 K14900KF er in knallen ipv de i7 :p
Maar het prijsverschil met de Ryzen loopt dan wel redelijk op.



Nog één vraag voorlopig ivm de videokaart.
Die PNY Geforce RTX 4070 is precies wel de minst mooie om eventueel toch in een zichtbare case op de bureau te plaatsen :p

Waar zit het verschil in al deze merken 4070's?

Ik wil geen RGB build, maar de zichtbare kopse kant mag misschien toch iets mooier :D


Allé heb het winkemandje voorlopig al eens gevuld :p
Kom wel iets hoger uit, maar allé.
2160 euro btw excl (+- 2600 euro)

Zal wel oké zijn zeker? :) Enkel de uitstraling van de grafische kaart is mss wat minder... En die fan met 3 dagen levertijd :rofl:


Nog even laten bezinken en dan zien.
(prijzen in de screenshot zijn excl btw omdat ik btw vrij koop)
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-03-13 221813.png
    Schermafbeelding 2024-03-13 221813.png
    138,7 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Daarom had ik die i7 gekozen, dat was de perfecte gulden middenweg.

Er zijn inderdaad wel mooiere versies. Had vooral rekening gehouden met koelprestaties en budget. Die andere zijn dual fan versies (wat op zich ook zeker niet slecht is.

Veel verschil is er niet tussen al die kaarten, de ene is mss iets hoger geklokt dan de andere en koelt beter.

Je kan die altijd wel veranderen naar een MSI Gaming X of Asus Tuf. Die zijn wel ineens €100 meer. De Inno3D versie scheelt weinig in prijs met die PNY. Dat is ook eventueel een optie.




Als je die Define 7 kiest hoef je die extra fan niet toe te voegen. Dat was enkel met die North case. Omdat die achteraan geen fan heeft.
 
Daarom had ik die i7 gekozen, dat was de perfecte gulden middenweg.

Zit nogsteeds wat in twijfel haha kan de knoop niet doorhakken

was wat aan het lezen over de i9 14e generatie vs de ryzen en die intel wordt wel ongelofelijk veel warmer tot 100 graden onder stress.
Gaat die koeling dat kunnen trekken? Of is dat echt enkel bij benchmark programma's dat die die temperaturen zal tikken?

Als je dat vergelijkt met de Ryzen 7950 die dan amper 55 graden draait.

Dus momenteel nog in twijfel tussen de i9 14900kf of de Ryzen 9 7950X3D


Moeilijk afwegen ook als ik liever sneller photoshop of beter game haha... Al zal je in de realiteit weinig verschil merken tussen de 2 zeker?
Wil sowieso wel games als GTA6 echt op max kunnen draaien...
 
Zit nogsteeds wat in twijfel haha kan de knoop niet doorhakken

was wat aan het lezen over de i9 14e generatie vs de ryzen en die intel wordt wel ongelofelijk veel warmer tot 100 graden onder stress.
Gaat die koeling dat kunnen trekken? Of is dat echt enkel bij benchmark programma's dat die die temperaturen zal tikken?

Als je dat vergelijkt met de Ryzen 7950 die dan amper 55 graden draait.

Dus momenteel nog in twijfel tussen de i9 14900kf of de Ryzen 9 7950X3D


Moeilijk afwegen ook als ik liever sneller photoshop of beter game haha... Al zal je in de realiteit weinig verschil merken tussen de 2 zeker?
Wil sowieso wel games als GTA6 echt op max kunnen draaien...
Die 14de gen kan inderdaad wat warmer worden, maar met die benchmarks dat die draaien is dat meestal puur synthetisch en zal nooit die max temps halen. Een 360 AIO of een heel deftige luchtkoeler is naar mijn weten wel genoeg om die koel te houden.

Een tijd terug nog een systeem gebouwd met de 7950X3D en die haalt in-game toch ook een ±75°C. Idem voor die 14900kf.

Je kan die Ryzen's wel met PBO een max Wattage geven waardoor die ook wel wat koeler zal draaien, waardoor je ook heel weinig zal inboeten op prestaties.
 
Die 14de gen kan inderdaad wat warmer worden, maar met die benchmarks dat die draaien is dat meestal puur synthetisch en zal nooit die max temps halen. Een 360 AIO of een heel deftige luchtkoeler is naar mijn weten wel genoeg om die koel te houden.

Een tijd terug nog een systeem gebouwd met de 7950X3D en die haalt in-game toch ook een ±75°C. Idem voor die 14900kf.

Je kan die Ryzen's wel met PBO een max Wattage geven waardoor die ook wel wat koeler zal draaien, waardoor je ook heel weinig zal inboeten op prestaties.
Mmm ok thanks.

Krijg de knoop niet doorgehakt, denk dat ik mss toch neig naar de game prestaties dan. Photoshop en illustrator zullen wel volgen he, 80% van de tijd kan mijn 7e generatie nog aan wat ik daar in doe, occassioneel loop ik eens tegen de muur aan met grote bestanden :p

Maar zou het jammer vinden als ik bv volgend jaar GTA6 ofzo niet lekker kan gamen op max graphics.

Ik moet beslissen tegen de paasvakantie :p dan heb ik tijd om hem te monteren haha.
 
Mmm ok thanks.

Krijg de knoop niet doorgehakt, denk dat ik mss toch neig naar de game prestaties dan. Photoshop en illustrator zullen wel volgen he, 80% van de tijd kan mijn 7e generatie nog aan wat ik daar in doe, occassioneel loop ik eens tegen de muur aan met grote bestanden :p

Maar zou het jammer vinden als ik bv volgend jaar GTA6 ofzo niet lekker kan gamen op max graphics.

Ik moet beslissen tegen de paasvakantie :p dan heb ik tijd om hem te monteren haha.
Is natuurlijk wel iets dat je zelf moet beslissen. Kan enkel maar argumenten geven om het ene of het andere te kiezen.

Desnoods kies je een i7 14700KF, dat is ook zeker een heel goede CPU voor hetgene jij doet. Die i9 is vooral beter als je 4K gaat renderen en zware video bestanden moet editen.

Zoals hierboven aangegeven zal het nog wel even zijn vooraleer GTA6 op PC uitkomt. PlayStation en Xbox gaan sowieso prio krijgen.
 
Is natuurlijk wel iets dat je zelf moet beslissen. Kan enkel maar argumenten geven om het ene of het andere te kiezen.

Desnoods kies je een i7 14700KF, dat is ook zeker een heel goede CPU voor hetgene jij doet. Die i9 is vooral beter als je 4K gaat renderen en zware video bestanden moet editen.

Zoals hierboven aangegeven zal het nog wel even zijn vooraleer GTA6 op PC uitkomt. PlayStation en Xbox gaan sowieso prio krijgen.
Mmm ja klopt ook.
De i9 is dan alleszins wel overkill.

Alle dat is al uitgesloten dan, enkel nog nadenken over i7 of ryzen 7950 🤭


Waarschijnlijk ga je bij geen van beide in de realiteit echt verschil merken zeker. Eens je fps hoog genoeg is, is hij hoog genoeg hé.
 
Mmm ja klopt ook.
De i9 is dan alleszins wel overkill.

Alle dat is al uitgesloten dan, enkel nog nadenken over i7 of ryzen 7950 🤭


Waarschijnlijk ga je bij geen van beide in de realiteit echt verschil merken zeker. Eens je fps hoog genoeg is, is hij hoog genoeg hé.
Klopt. Zal over de hele lijn hooguit nog geen 10% verschil zijn in fps.
 
Ik heb nu een I7 14700kf in combo met een 1080, en dat werkt eigenlijk voor zo goed als alles wel "goed genoeg".

Hier en daar wat bottlenecks op de GPU. Maar verder kan ik alle games spelen en werken al mijn adobe programma's goed. Moest je ooit met blender willen werken, is Intel wel een pak beter dan AMD.
 
Terug
Bovenaan