Vertrouwen in Belgische justitie

berenod

Well-known member
Er zijn een aantal redelijk actuele onderwerpen hier in P&A dewelke een impact kunnen hebben op hoeveel of hoe weinig vertrouwen we hebben in ons volledig gerechtelijk systeem gaande van de mensen/onderzoekers "in the field" (de politionele diensten) tot en met het hoogste gerecht.

Getuige vooral het recente ontslag van onze minister van justitie. De zaak "El Kaouakibi" geeft vermoedelijk ook al niet veel vertrouwen in de vlotte en snelle werking van ons gerechtsapparaat.

Héél veel van wat er fout loopt, en even goed van wat er volstrekt correct loopt, krijgen wij als gewone burger uiteraard nooit te zien.

Nu heb ik recent op redelijk toevallige wijze de afleveringen van "Eeuwige twijfel" bekeken (de eerste twee wegens dezelfde sportieve hobby), en vooral de laatste twee afleveringen hebben mijn reeds gedeukte vertrouwen helemaal gekraakt nu.

En doet me toch heel erg hopen dat ik nooit met het Belgische gerecht in aanraking moet komen of er op een of andere manier zou moeten op rekenen, alhoewel dat iets is waar je in veel gevallen zelf niets aan kan doen.

Hoe ervaren jullie "de kwaliteit" van het gerechtsapparaat in België?

Ik zou zeggen, kijk ook eens naar die laatste twee afleveringen van Eeuwige twijfel (kan je kijken op VTM Go), vooral de laatste met een minder begaafde verdachte.
 
Er zijn een aantal redelijk actuele onderwerpen hier in P&A dewelke een impact kunnen hebben op hoeveel of hoe weinig vertrouwen we hebben in ons volledig gerechtelijk systeem gaande van de mensen/onderzoekers "in the field" (de politionele diensten) tot en met het hoogste gerecht.

Getuige vooral het recente ontslag van onze minister van justitie. De zaak "El Kaouakibi" geeft vermoedelijk ook al niet veel vertrouwen in de vlotte en snelle werking van ons gerechtsapparaat.

Héél veel van wat er fout loopt, en even goed van wat er volstrekt correct loopt, krijgen wij als gewone burger uiteraard nooit te zien.

Nu heb ik recent op redelijk toevallige wijze de afleveringen van "Eeuwige twijfel" bekeken (de eerste twee wegens dezelfde sportieve hobby), en vooral de laatste twee afleveringen hebben mijn reeds gedeukte vertrouwen helemaal gekraakt nu.

En doet me toch heel erg hopen dat ik nooit met het Belgische gerecht in aanraking moet komen of er op een of andere manier zou moeten op rekenen, alhoewel dat iets is waar je in veel gevallen zelf niets aan kan doen.

Hoe ervaren jullie "de kwaliteit" van het gerechtsapparaat in België?

Ik zou zeggen, kijk ook eens naar die laatste twee afleveringen van Eeuwige twijfel (kan je kijken op VTM Go), vooral de laatste met een minder begaafde verdachte.
Ik ben in het verleden heel vaak professioneel met rechtbanken in aanraking gekomen en ook enkele keren privé en ik moet zeggen dat dat altijd wel goede ervaringen geweest zijn. Ik kan me geen enkele zaak voor de geest halen waarin wat de rechtbank oordeelde geen steek hield, zelfs als het niet in mijn voordeel was, of waar de zaken qua organisatie in het honderd liepen. De termijnen zijn soms wat lang maar ook dat viel uiteindelijk wel mee.

Maar da's allemaal niet strafrechtelijk en ik vermoed dat het meer daarover gaat als het over de slechte werking van ons gerecht gaat.
 
Ik ben in het verleden heel vaak professioneel met rechtbanken in aanraking gekomen en ook enkele keren privé en ik moet zeggen dat dat altijd wel goede ervaringen geweest zijn. Ik kan me geen enkele zaak voor de geest halen waarin wat de rechtbank oordeelde geen steek hield, zelfs als het niet in mijn voordeel was, of waar de zaken qua organisatie in het honderd liepen. De termijnen zijn soms wat lang maar ook dat viel uiteindelijk wel mee.

Maar da's allemaal niet strafrechtelijk en ik vermoed dat het meer daarover gaat als het over de slechte werking van ons gerecht gaat.
Inderdaad iets meer gericht naar wanneer er serieuze zaken zijn, tot en met assisen (en bijhorende voorafgaande onderzoeken).
 
Wij hebben wanneer het op zware misdaad, fraude en een aantal andere zaken wel degelijk een véél te zwak gerecht.

Levenslang zou levenslang moeten zijn.
Zware misdaden, zelfs al is het witteboordcriminaliteit, zou niet afgekocht mogen worden met boetes waarna men alsnog winst overhoudt (cfr. die advocaten in Hasselt onlangs) maar zou moeten bestraft worden met het afnemen van iets wat bij iedereen beperkt is: tijd om te leven in vrijheid, m.a.w. de cel in.
Magistraten die zware fouten maken moeten sneller ontslagen worden.

Van verhalen als deze: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...e-gert-van-roy-dient-klacht-in-tegen-rechter/
zou je als brave burger razend moeten worden.
Die daders zijn intussen al voor een groot stuk vrij. Het slachtoffer is levenslang dood.

Ik ben tegen de doodstraf, maar als dat men niet bereid is om zulke monsters die géén enkele meerwaarde meer bieden voor de samenleving, levenslang op te sluiten, dan verkies ik toch deze mensen de kogel te geven.
 
De ouders van Julie Van Espen starten een rechtzaak tegen de Belgische staat wegens een systematisch falen van justitie. Ze klagen aan dat Julie nog zou leven als Bakelmans in de cel zat.

Ze hebben geen ongelijk daarin. Maar ik merk op dat ze van advocaat gewisseld zijn. Tijdens het proces was dat John Maes. Nu werken ze met Stijn Verbist. Dezelfde advocaat van de zonnepanelenclaim tegen de Vlaamse Overheid. Ik hoop alleen maar dat men die ouders geen valse moed heeft ingepraat over de slaagkansen van een vergelijke procedure. Kijken we terug naar Dutroux, waar iets gelijkaardigs is gebeurd, hebben de ouders 16 jaar moeten wachten op een uitspraak. En de staat zal absoluut alle mogelijke vertragingsprocedures en beroepen inroepen die het kan vinden.

Het is niet aan mij om te beslissen hoe ouders hun verdriet verwerken. Ik hoop gewoon dat er van dat verdriet door derden geen misbruik wordt gemaakt.
 
De ouders van Julie Van Espen starten een rechtzaak tegen de Belgische staat wegens een systematisch falen van justitie. Ze klagen aan dat Julie nog zou leven als Bakelmans in de cel zat.

Ze hebben geen ongelijk daarin. Maar ik merk op dat ze van advocaat gewisseld zijn. Tijdens het proces was dat John Maes. Nu werken ze met Stijn Verbist. Dezelfde advocaat van de zonnepanelenclaim tegen de Vlaamse Overheid. Ik hoop alleen maar dat men die ouders geen valse moed heeft ingepraat over de slaagkansen van een vergelijke procedure. Kijken we terug naar Dutroux, waar iets gelijkaardigs is gebeurd, hebben de ouders 16 jaar moeten wachten op een uitspraak. En de staat zal absoluut alle mogelijke vertragingsprocedures en beroepen inroepen die het kan vinden.

Het is niet aan mij om te beslissen hoe ouders hun verdriet verwerken. Ik hoop gewoon dat er van dat verdriet door derden geen misbruik wordt gemaakt.

Rechters en politici zouden in zo'n scenario's schrik moeten hebben van het volk. Fouten kunnen gebeuren, maar dit soort fouten is alleen maar mogelijk door te softe rechtspraak, ministers die zich er niet verantwoordelijk voor voelen, en magistraten en ministers die er zonder gevolgen voor zichzelf mee wegkomen.

Geens had z'n ontslag moeten nemen want politiek wel degelijk verantwoordelijk, de betrokken magistraten hadden minstens een stevige blaam moeten krijgen, zo niet ook hun ontslag krijgen. Dat zijn jobs waarvoor je hoge lonen opstrijkt, maar blijkbaar 0 verantwoordelijkheid moet tonen.

Maar ik deel je sentiment voor de ouders, hopelijk helpt het bij de verwerking van hun immense verdriet, niets zou hun hun dochter teruggeven.
 
Rechters en politici zouden in zo'n scenario's schrik moeten hebben van het volk. Fouten kunnen gebeuren, maar dit soort fouten is alleen maar mogelijk door te softe rechtspraak, ministers die zich er niet verantwoordelijk voor voelen, en magistraten en ministers die er zonder gevolgen voor zichzelf mee wegkomen.

Geens had z'n ontslag moeten nemen want politiek wel degelijk verantwoordelijk, de betrokken magistraten hadden minstens een stevige blaam moeten krijgen, zo niet ook hun ontslag krijgen. Dat zijn jobs waarvoor je hoge lonen opstrijkt, maar blijkbaar 0 verantwoordelijkheid moet tonen.

Maar ik deel je sentiment voor de ouders, hopelijk helpt het bij de verwerking van hun immense verdriet, niets zou hun hun dochter teruggeven.
Is ook vooral een gevolg van de geweldige achterstand bij justitie die komt door onderfinanciering en dramatische onderbezetting op verschillende diensten. En dat is al lang gaande. Het Hof van Beroep in Antwerpen is letterlijk geschilderd door de magistraten zelf geloof ik? Dieptriest iig.

Zo'n grootverdieners zijn de betrokken magistraten ook niet.

Het is een reusachtige tragedie waar lessen uit moeten worden getrokken, maar het is wel meer dan "Godver die dikverdienende luie rechters!!"

De vraag is, zoals met de sociale zekerheid, onderwijs en de zorgsector : Waar gaan we dat geld halen?
 
Wij hebben wanneer het op zware misdaad, fraude en een aantal andere zaken wel degelijk een véél te zwak gerecht.

Levenslang zou levenslang moeten zijn.
Zware misdaden, zelfs al is het witteboordcriminaliteit, zou niet afgekocht mogen worden met boetes waarna men alsnog winst overhoudt (cfr. die advocaten in Hasselt onlangs) maar zou moeten bestraft worden met het afnemen van iets wat bij iedereen beperkt is: tijd om te leven in vrijheid, m.a.w. de cel in.
Magistraten die zware fouten maken moeten sneller ontslagen worden.

Van verhalen als deze: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...e-gert-van-roy-dient-klacht-in-tegen-rechter/
zou je als brave burger razend moeten worden.
Die daders zijn intussen al voor een groot stuk vrij. Het slachtoffer is levenslang dood.

Ik ben tegen de doodstraf, maar als dat men niet bereid is om zulke monsters die géén enkele meerwaarde meer bieden voor de samenleving, levenslang op te sluiten, dan verkies ik toch deze mensen de kogel te geven.

De rechtspraak zelf is inderdaad dikwijls scheefgetrokken, waar men voor misdaden zonder slachtoffer dikwijls zwaardere straffen krijgt dan misdaden die enorme impact op slachtoffers of nabestaanden heeft.

Maar mijn openingspost ging net iets meer over extreem slordige uitvoering in de onderzoeksfase.

Uiteraard is recent dit falen al eens heel duidelijk geweest in de zaak waar die schutter die twee Zweedse supporters heeft neergeschoten.

Erger nog is het wanneer in de onderzoeksfase de oogkleppen opgaan, op alle niveaus van de politiediensten tot de onderzoeksrechters, en gaan beginnen alles op alles te zetten om toch maar iemand veroordeeld te krijgen die er hoogstwaarschijnlijk niets of zéér weinig mee te maken heeft.

Voorbeeldje van die "Eeuwige twijfel" docureeks waar ik het in mijn openingspost over heb:

Een zeer zwakbegaafde man (IQ van 63, dus "verstandelijke beperking", tussen 70 en 79 is zwakbegaafd) is tot bekentenissen van moord overgegaan.
Toevallig was er tijdens een ondervraging van hem in zijn woonst nog afluisterapparatuur aanwezig (zonder dat de inspecteurs ervan af wisten), de advocaten zijn erop uitgekomen en de jury heeft geëist tijdens het assisenproces de opnames ervan te mogen horen.

Blijkbaar was het extreem tenen krullend, brullende inspecteurs die fysiek en verbaal extreem intimiderend die bekentenis hebben losgepeuterd, roepend en tierend dat de man zijn problemen allemaal voorbij zouden zijn wanneer hij maar bekende. IQ van 63 hé!

En dit terwijl de buurman een strafblad van links tot rechts heeft, er in die zijn woonst messen zijn gevonden met bloed van hem en het slachtoffer op, de horloge van het slachtoffer in die buur zijn woonst is gevonden (allemaal voor die extreme ondervraging).

Uiteindelijk zijn er (na het proces) nog lichaamsdelen teruggevonden in die buur zijn woonst (door een nieuwe bewoner), dus dat moeten zeer intensieve huiszoekingen geweest zijn om dat effe te missen.

Maar nope, die man met zijn IQ van 68 was makkelijker...

De jury heeft op basis van die intimiderende ondervraging die man met beperking (die toen al 2 jaar geïnterneerd was) in onmiddellijke vrijheid gesteld. En die buur tot levenslang veroordeeld.

Indien die ongewilde opname niet boven water had gekomen, had die man dus levenslang vastgezeten en zat de echte dader nu nog pintjes te pakken.

Dit was 2011 dus geen eeuwigheid geleden!

Dat is min of meer wat ik in gedachten had, het risico dat je hier loopt om als volstrekt onschuldige burger in extreme problemen te geraken, tot jaren achter de tralies toe, door gewoonweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te zijn, en dan een politioneel en justitioneel apparaat dat op bijna slapstick achtige wijze de echte dader quasi vriendelijk behandeld en laat gaan terwijl het er voor de rest van de wereld afdruipt dat die hoogstwaarschijnlijk de effectieve dader is!
 
Kunnen we volgende keer weer verongelijkt reageren als zo iemand het heft in eigen handen neemt en er 2 neerknalt?

Inderdaad. Veel mensen hebben al een akelig gevoel bij de gedachte dat er werd ingebroken ook al hebben ze er niks van gemerkt, laat staan dat je de indringers confronteert, overmeestert en dan ook nog in bedwang houdt tot de politie er is.

Staan die een dag later u uit te lachen voor uw eigen zaak.

Moet een extreem akelig gevoel zijn, die mensen kunnen toch niet meer slapen??
 
Paul heeft nog wat werk

Sinds 2012 stapelden de processen-verbaal lastens Diallo zich wel op. En dat wegens verkrachting, diefstal met geweld van een gsm, winkeldiefstal, opzettelijke slagen en verwondingen, illegaal bezit van verdovende middelen, illegale vreemdeling, en openbare dronkenschap. Niettegenstaande deze waslijst aan inbreuken, werd de Guineeër nooit strafrechtelijk veroordeeld en bezit hij alsnog een blanco strafregister.
Nog een uitkering erbovenop :woohoo:
 
Terug
Bovenaan