Auto Auto importeren van buiten Europa

Trollepoten

New member
Ik heb een Golf 4 R32 gekocht in het Verenigd Koninkrijk. Deze staat reeds in België.

Nu moet deze enkel nog geïmporteerd worden (en gerestaureerd)
Maar ik wil graag mijn E705 vignet al bemachtigen, zodat al het papierwerk achter de rug is.

Om dat vignet te bemachtigen moet ik een T1 Document laten opstellen & indienen. De enige manier om dit te doen is volgens mij via een douanevertegenwoordiger?
Iemand aanraders bij wie ik dit kan doen? Er bestaat een lijst met douanevertegenwoordigers, maar ik had graag jullie mening/ervaringen eens gehoord.
Weten jullie toevallig of het een must is om de wagen te gaan tonen bij de douanevertegenwoordiger? Aangezien ik dit liefst wil vermijden, omdat ik anders weer met de kost zit om autotransport te regelen.

Eenmaal het T1 document ingediend is door de douanevertegenwoordiger krijg ik waarschijnlijk een factuur om de BTW te betalen?
De auto is origineel een Duitser. Moet ik dan ook de 10% invoerrechten betalen? Of is dit hier niet van toepassing? De 21% BTW zal ik sowieso moeten betalen vermoed ik?

Alvast bedankt!
 
Hier vind je al meer info: https://www.vlaanderen.be/een-voertuig-invoeren-uit-een-derde-land-buiten-de-eu. Beetje achterhaald wel want je vignet E705 dien je nu zelf volledig in te dienen via de toepassing die je via MyMinfin kan terugvinden (inloggen met e-id of itsme).


Een T1-document dient eigenlijk om het transport te vergezellen van de goederen uit een derde land (VK nu) tot op een locatie in België (rudimentair gezegd). Dat T1-document zou in principe bij vertrek in het VK moeten opgemaakt zijn en bij aankomst hier in België elektronisch moeten aangemeld zijn. Dit gebeurt inderdaad normaal allemaal via een douanevertegenwoordiger. Een lijst met douanevertegenwoordigers vind je hier: https://financien.belgium.be/nl/dou...ertegenwoordiger/lijst-van-vertegenwoordigers.
Maar jouw wagen staat al in België. Dus hoe is die dan hier geraakt?

Na aanmelding van het T1-document kan je een douanevertegenwoordiger aanspreken om de inklaring te voltooien waarbij je de invoerrechten en BTW betaalt. Of je 10% of 0% invoerrechten moet betalen kan je met uw douanevertegenwoordiger bespreken. Wil je graag preferentieel tarief omdat het in Duitsland en dus EU geproduceerd is, zullen er bepaalde certificaten moeten vertoond worden en bepaalde voorwaarden moeten voldaan zijn. De 21% BTW zal je sowieso moeten betalen gezien het invoer van buiten EU is.
Of je de auto bij die douanevertegenwoordiger moet gaan tonen weet ik niet. Maar de kans zit er altijd in dat de auto wel bij de douane moet vertoond worden voor controle (zij op een douanekantoor of bv. in het magazijn bij de douanevertegenwoordiger als die vergund is). Dus de kans op transport naar daar is er altijd.

Daarna kan je het E705 aanvragen.
 
Ik heb een Golf 4 R32 gekocht in het Verenigd Koninkrijk. Deze staat reeds in België.

Nu moet deze enkel nog geïmporteerd worden (en gerestaureerd)
Maar ik wil graag mijn E705 vignet al bemachtigen, zodat al het papierwerk achter de rug is.

Om dat vignet te bemachtigen moet ik een T1 Document laten opstellen & indienen. De enige manier om dit te doen is volgens mij via een douanevertegenwoordiger?
Iemand aanraders bij wie ik dit kan doen? Er bestaat een lijst met douanevertegenwoordigers, maar ik had graag jullie mening/ervaringen eens gehoord.
Weten jullie toevallig of het een must is om de wagen te gaan tonen bij de douanevertegenwoordiger? Aangezien ik dit liefst wil vermijden, omdat ik anders weer met de kost zit om autotransport te regelen.

Eenmaal het T1 document ingediend is door de douanevertegenwoordiger krijg ik waarschijnlijk een factuur om de BTW te betalen?
De auto is origineel een Duitser. Moet ik dan ook de 10% invoerrechten betalen? Of is dit hier niet van toepassing? De 21% BTW zal ik sowieso moeten betalen vermoed ik?

Alvast bedankt!

Als medewerker van een douane agentschap kan ik meedelen dat je met de auto nr een douanekantoor van keuze moet rijden (VIN wordt gecontroleerd), samen met je title en je paspoort. T1 zal je meegekregen hebben uit de UK en moet in aankomst gezet worden in België door douaneagentschap. Hierna moet er een IMA (importdocument) opgemaakt worden met betaling BTW/IR. Eénmaal je dan dit bedrag zal betaald hebben aan douaneagentschap zal je dit importdocument ontvangen en kan je hiermee je vignet 705 opmaken. Als je auto origineel DE is maar in UK is ingevoerd dan wil dat zeggen voor douane dat de auto niet-EU wordt. Dus bij invoer betalen BTW en IR.
Succes!
 
Terug
Bovenaan