Audit is kritisch voor VDAB

mac-bc

Well-known member

Die doorlichting van de VDAB die een vernietigend beeld schetst van hun werking, dat verwondert mij nu ook eens 0,0 zie. Die organisatie ligt volledig in de macht van de vakbonden. Een tewerkstellingsproject nummer zoveel in dit land. Die hebben zelfs geen KPI's die ze moeten halen. Gewoon, proberen.

Wat mij wél verwondert, is hoe dat ook weer zo'n overheidsbastion is kunnen worden met 5000 (!) werknemers-ambtenaren. Dat is het equivalent van de volledige Volvo-fabriek hier in Gent. Je moet je dàt eens inbeelden. Je komt daarmee vlotjes op plaats 18 qua grootste private werkgevers in dit land.

En dat leger ambtenaren zou dan zichzelf moeten terugverdienen met links of rechts eens iemand (hopelijk) wat vroeger aan een job te helpen, niet met dwingende maatregelen maar door middel van bemiddeling. Zucht. Ik kan me die eindeloze gesprekken met veelal onwerkwilligen(*) al helemaal inbeelden.

(*) Want wie in de huidige arbeidsmarktconjunctuur na enkele maanden nog steeds geen job heeft gevonden en naar de VDAB moet, daar zal vaak een intrinsieke onwil mee gepaard gaan.

Moesten we nu eens met één pennentrek de werkloosheidsuitkering beperken in de tijd, wedden dat je meer effect bereikt dan die 5000 man samen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moesten we nu eens met één pennentrek de werkloosheidsuitkering beperken in de tijd, wedden dat je meer effect bereikt dan die 5000 man samen?
Dan vinden die mensen op één of andere manier wel hun weg naar langdurige ziekteverlof, dat vandaag een veel groter probleem vormt. Mij lijkt het dat je met de beperking in de tijd vooral de mensen treft die effectief écht grote problemen hebben om werk te vinden, zoals pakweg iemand van 60 jaar die nog wel werkwillig is.
 
Dan vinden die mensen op één of andere manier wel hun weg naar langdurige ziekteverlof, dat vandaag een veel groter probleem vormt.

Ah, dus doktersfraude is de nieuwe norm ofzo? :wtf: Ik weet dat dat een groot probleem is in dit land. Ik weet dat dat één van de laatste taboe's is in dit land. Iets wat we dringend moeten aanpakken.
Maar laat ons dat nu niet beschouwen als een normale route die te volgen valt.

Net zomin als de route: "... dan vinden die mensen wel hun weg naar bankovervallen".

Mij lijkt het dat je met de beperking in de tijd vooral de mensen treft die effectief écht grote problemen hebben om werk te vinden, zoals pakweg iemand van 60 jaar die nog wel werkwillig is.

Dat kan. Maar je moet natuurlijk het kind met het badwater niet weggooien.
 
Ah, dus doktersfraude is de nieuwe norm ofzo? :wtf: Ik weet dat dat een groot probleem is in dit land. Ik weet dat dat één van de laatste taboe's is in dit land. Iets wat we dringend moeten aanpakken.
Maar laat ons dat nu niet beschouwen als een normale route die te volgen valt.

Net zomin als de route: "... dan vinden die mensen wel hun weg naar bankovervallen".



Dat kan. Maar je moet natuurlijk het kind met het badwater niet weggooien.
Ik weet het, het is zinloos om tegen uw zwart wit tirades in te gaan die complexe systemen in het belachelijke trekken.

Maar toch even er op inpikken dat je precies lijkt te vergeten dat er ook systemen zoals leefloon zijn en dat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat het beperken van werkloosheidsuitkeringen in de tijd niet het gewenste effect heeft.
 
Ik ben nooit echt overtuigd geweest van het concept dat de staat je moet belonen omdat je moeite doet om werk te zoeken. En dus ook mensen gaat controleren of ze dat doen. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar mijn reflex is eerder om het gewoon af te schaffen en het leefloon wat op te trekken.
 
Ik ben nooit echt overtuigd geweest van het concept dat de staat je moet belonen omdat je moeite doet om werk te zoeken. En dus ook mensen gaat controleren of ze dat doen. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar mijn reflex is eerder om het gewoon af te schaffen en het leefloon wat op te trekken.
ik ben indertijd 2 jaar werkloos geweest (buiten wat korte interims).
nooit de indruk gehad dat de VDAB mij beloonde om werk te zoeken, tbh.
ze begeleidden mij wel in mijn zoektocht, en ik geef het niet graag toe, maar mede dankzij hun zit ik nu in mijn huidige job.

en die 5.000 medewerkers: als ge voor elke lokaal kantoor een werknemer of 10 telt, zit ge al gemakkelijk aan een paar duizend he.
tel dan nog de opleidingscentra, de backoffice etc mee, ge zit rap aan dat getal he. Volvo Gent zit enkel in hun fabriek in Gent. VDAB zit over héél Vlaanderen + Brussel.
 
De begeleiding vind ik wel positief, ge gaat mij zeker niet horen zeggen dat dat geen meerwaarde biedt. Sommige mensen hebben gewoon wat sturing nodig om aan de slag te raken. Gewoon weten wat de opties zijn is vaak al genoeg. Dat mag van mijn part zelfs meer kosten aan de staat dat het opbrengt, alleen al omdat nuttig werk zo belangrijk is voor iemand's welbevinden.
 
Ah, dus doktersfraude is de nieuwe norm ofzo? :wtf: Ik weet dat dat een groot probleem is in dit land. Ik weet dat dat één van de laatste taboe's is in dit land. Iets wat we dringend moeten aanpakken.
Maar laat ons dat nu niet beschouwen als een normale route die te volgen valt.
Goh, dat is veronderstellen dat de arts mee zit in het complot, maar dat hoeft heus niet volgens mij.
Alle "psychische" aandoening kunt ge gewoon veinzen als ge een beetje "acteursbloed" in uw aderen hebt vloeien. De meeste van die zaken zijn gewoon niet fysiek aantoonbaar en bij vele van deze aandoeningen kunt ge toch wel relatief lang thuis zijn.
Rug, -knie en andere fysieke problemen, ja daar moet de "schade" wel aanwezig zijn natuurlijk, het enige wat je daar kan veinzen is hoeveel last/pijn je zelf ervan ervaart, dus daar zal het iets moeilijker liggen om een gewillige dokter te vinden als de schade eerder beperkt is.
 
Vandaag in de tijd.

Ruim 7,2 procent van alle 20- tot 64-jarigen in België, of bijna een half miljoen mensen, is niet aan het werk wegens ziekte of een handicap. Ons land is daarmee de Europese koploper, bleek donderdag bij de voorstelling van een rapport van de Hoge Raad voor de Werkgelegenheid (HRW).


Lijkt me toch dat we iets verkeerd doen.
 
Vandaag in de tijd.

Ruim 7,2 procent van alle 20- tot 64-jarigen in België, of bijna een half miljoen mensen, is niet aan het werk wegens ziekte of een handicap. Ons land is daarmee de Europese koploper, bleek donderdag bij de voorstelling van een rapport van de Hoge Raad voor de Werkgelegenheid (HRW).


Lijkt me toch dat we iets verkeerd doen.
Vreemd, hier in noorwegen is dat 10.4% Of bedoelen ze dan in de EU
 
Ruim 7,2 procent van alle 20- tot 64-jarigen in België, of bijna een half miljoen mensen, is niet aan het werk wegens ziekte of een handicap. Ons land is daarmee de Europese koploper, bleek donderdag bij de voorstelling van een rapport van de Hoge Raad voor de Werkgelegenheid (HRW).
Stel ik mij toch direct een paar vragen bij eh.

- Waarom zieken en gehandicapten over één kam scheren? Is het aantal zieken te laag en trekken ze er daarom maar een andere groep bij om het cijfer wat indrukwekkender te maken? Een gehandicapte is niet per definitie ziek of afgeschreven eh... Vindt het zelfs wat beledigend naar hen toe.
- Vanaf wanneer wordt je als zieke in dat rapport/overzicht opgenomen? Als ze hun telling gedaan hebben tijdens de grieppiek in februari, welja, dan zat er veel volk thuis eh...

Zoals altijd en overal, er zullen carottentrekkers tussen zitten, maar als dat al 1% van u 7% is zal het veel zijn... Dan is het zinniger om u middelen in te zetten op die resterende 6%. Daar valt dan meer winst te halen.
 
Voor mij is het grote probleem de kwaliteit van de service. Dat er 5000 man bij de VDAB werkt vind ik nu nog zó raar niet, gezien er zo veel lolkale kantoren zijn idd. En daar hebben ze een jaar of 10 geleden al eens goed in gesnoeid.
Mar die kwaliteit dus he... ik ben in mijn leven 2 periodes werkloos geweest: vlak na school, en tijdens de crisi van 2008 omdat mijn interimcontract niet meer werd verlengd. De 1e keer was net geen 9 maanden denk ik. ik zocht zelf ook niet altijd even hard naar werk. Het was vooral als ik me begon te vervelen dat ik werk zocht. De VDAB deed hier quasi 0 opvolging. Ik ging naar mijn afspraken, moest dan tonen dat ik wat had gezocht naar werk en dat was het. Dan moest ik eens een week in Gent aan de Ottogracht iets van cursus gaan doen, dan weer een paar weken niks, ...
Of ik moest bij een oude taart gaan die haar laatste jaren aan het doen was, die mij dan onder mijn voeten gaf dat ik niet volcontinu wou werken.

De 2e keer dat ik werkloos was moes tik via Randstad in begeleiding en dat was 100x beter qua kwaliteit en opvolging: cursus solliciteren van een dag waar ik nog wel wat van opgestoken heb, bellen naar bedrijven voor info ivm vacature terwijl ze er bij zat, wekelijkse of tweewekelijkse opvolging, ...

Het is een systeem dat van mij zeker mag blijven bestaan, maar het kan zo veel beter. Ik heb een kameraad die ooit 3 jaar werkloos is geweest, en zijn uitkering is 1 keer voor 2 maanden geschorst, that's it. Terwijl hij gewoon GEEN sollicitaties deed.
 
Stel ik mij toch direct een paar vragen bij eh.

- Waarom zieken en gehandicapten over één kam scheren? Is het aantal zieken te laag en trekken ze er daarom maar een andere groep bij om het cijfer wat indrukwekkender te maken? Een gehandicapte is niet per definitie ziek of afgeschreven eh... Vindt het zelfs wat beledigend naar hen toe.
- Vanaf wanneer wordt je als zieke in dat rapport/overzicht opgenomen? Als ze hun telling gedaan hebben tijdens de grieppiek in februari, welja, dan zat er veel volk thuis eh...

Zoals altijd en overal, er zullen carottentrekkers tussen zitten, maar als dat al 1% van u 7% is zal het veel zijn... Dan is het zinniger om u middelen in te zetten op die resterende 6%. Daar valt dan meer winst te halen.

Is misschien juist wat die cijfers willen tonen? Dat we in België te snel mensen met een handicap "afschrijven"


Vreemd, hier in noorwegen is dat 10.4% Of bedoelen ze dan in de EU

Het is van Eurostat als bron dus Noorwegen steekt er niet tussen. Wat doen de Duitsers en Fransen dan anders dan wij?


HRW 2023 Arbeidsongeschiktheid
België0,071786
Nederland0,067339
Frankrijk0,043739
Duitsland0,043363
Luxemburg0,019747


Valt mij ook op: ratio man-vrouw
Grafiek 3 - Aantal loontrekkenden die langer dan één jaar ziek zijn, naar geslacht
HommesFemmes
2008115.165113.221
2021183.030272.966




Grafiek 9 - Verdeling personen in invaliditeit naar medische oorzaken
(% personen in invaliditeit, loontrekkenden, 2021)
Graphique 9 – Répartition des personnes en invalidité par cause médicale
(pourcentages de personnes en invalidité, salariés, 2021)
Personnes en invalidité
Troubles psychiques37,3537193
Troubles musculo-squelettiques32,0153005
 
Stel ik mij toch direct een paar vragen bij eh.

- Waarom zieken en gehandicapten over één kam scheren? Is het aantal zieken te laag en trekken ze er daarom maar een andere groep bij om het cijfer wat indrukwekkender te maken? Een gehandicapte is niet per definitie ziek of afgeschreven eh... Vindt het zelfs wat beledigend naar hen toe.
- Vanaf wanneer wordt je als zieke in dat rapport/overzicht opgenomen? Als ze hun telling gedaan hebben tijdens de grieppiek in februari, welja, dan zat er veel volk thuis eh...

Zoals altijd en overal, er zullen carottentrekkers tussen zitten, maar als dat al 1% van u 7% is zal het veel zijn... Dan is het zinniger om u middelen in te zetten op die resterende 6%. Daar valt dan meer winst te halen.
In deze context bedoelen ze met ziek niet mensen met een job die ziek thuis zitten maar mensen die geen job hebben omdat ze langdurig ziek zijn en dan is het onderscheid tussen ziek en gehandicapt niet zo duidelijk en afhankelijk van specifieke definities. Absenteïsme heeft geen impact op deze cijfers, die worden allemaal als werkenden gerekend.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan