Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Whataboutism... Je kan een hele lijst opstellen met anomalieën die er nog zijn. Geen idee hoe dit de discussie vooruit helpt of verrijkt.
Het toont aan dat het makkelijk is om de de dingen op te geven waar je zelf niet veel belang aan hecht. Als het doel is om CO2 uitstoot te verminderen is er massa's dat we kunnen doen. We kunnen reizen beperken, vleesconsumptie verminderen, kernenergie gebruiken, subsidies bedrijfswagens afbouwen etc. Ik denk dat het de kern van de huidige impasse is dat zowat iedereen het probleem wil oplossen door anderen hun favorieten te laten opgeven.

Als er dan in een discussie aangehaald wordt dat anderen hun max snelheid moeten opgeven omdat het toch maar een subjectief en irrelevant voordeel is lijkt het mij wel een er toe doende opmerking dat dit opgaat voor zowat het hele debat over uitstootbeperking.

Als er dan in een discussie aangehaald wordt dat anderen hun max snelheid moeten opgeven omdat het toch maar een subjectief en irrelevant voordeel is lijkt het mij wel een er toe doende opmerking dat dit opgaat voor zowat het hele debat over uitstootbeperking.
:wtf: povere lezing.
In de thread wordt toch voornamelijk aangehaald dat het voordeel van de huidige max snelheid in twijfel kan worden getrokken.
En absoluut niet dat je het maar gewoon moet opgeven.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220615_97179726

231€ op 15.000 km.
Voor mij persoonlijk is dat dus op jaarbasis want aangezien wij +-15.000km per jaar rijden met de privé wagen (autostrade km's zijn wel lager)

Dat is dus nog geen 20€ per maand - Op voorwaarde dat je een benzine zuipende auto hebt, anders zal het dus waarschijnlijk nog minder zijn.
Serieuze koopkracht verhoging
Dan reken je de snelheidsboetes er nog niet bij die mensen krijgen omdat ze 9 km/u te snel rijden, of nog gewend zijn om 120 te rijden op de autosnelweg.

Ik vind het persoonlijk een belachelijk voorstel. Ik vind zoals dat het nu is, goed is.

Top voorstel als het gaat om uitstoot en fijn stof te beperken.

Extreem belachelijk voorstel als het is om koopkracht te laten stijgen, zeker als je daarlangs terug de BTW wilt verhogen

Top voorstel als het gaat om uitstoot en fijn stof te beperken.

Extreem belachelijk voorstel als het is om koopkracht te laten stijgen, zeker als je daarlangs terug de BTW wilt verhogen

En dan nog... als we uitstoot en fijn stof willen beperken, zouden we ook eens structurele oplossingen kunnen invoeren om het fileprobleem te verminderen. Maar wat doet de regering: miljoenen kostende studies laten uitvoeren met wilde ideeën en dan absoluut niets implementeren.

Al eens in Nederland rondgereden ?

Alles zit daar net iets beter in elkaar en verloopt soepeler dan hier
Pff, recent op een werkdag eens van Amsterdam terug naar Antwerpen gereden...
Het grootste stuk in Nederland was één grote file ellende!
De ring in Antwerpen om 16:30 was een verademing, dan weet je wat een ellende het ginder was.
En zonder aanwijsbare reden zoals wegenwerken...
Bijna aan elke grote stad zat het daar potdicht.

Pff, recent op een werkdag eens van Amsterdam terug naar Antwerpen gereden...
Het grootste stuk in Nederland was één grote file ellende!
De ring in Antwerpen om 16:30 was een verademing, dan weet je wat een ellende het ginder was.
En zonder aanwijsbare reden zoals wegenwerken...
Bijna aan elke grote stad zat het daar potdicht.
Amsterdam is daar nu ook wel gewoon een ramp. Sta ik telkens van te kijken.
Goeie autostrade, 5(?) rijstroken dacht ik, en dan mag je er 90 :wallbash::wallbash:

In het algemeen zit de infracstructuur daar wel beter in elkaar, maar een hollander kan ook gewoon niet met de auto rijden (Max Verstappen is een halve Belg)

Ik vind het nog niet zo'n slecht idee. Vroeger was ik absoluut tegen geweest. En ik denk dat de mensen met een bedrijfswagen ook tegen zijn.

Ik denk wel niet dat ze het er door gaan krijgen.

Voor mij is beide goed. Verlagen ze naar 100km/u, zal ik mij daar aan aanpassen. Houden ze het zoals het was, ook goed.
Ik kan meestal toch maar stukken 70km/u rijden omdat ze telkens ergens wel nieuwe werken uitvoeren op de E40 Landen-Haasrode-Landen.
Afgelopen jaar het op-en afrittencomplex, verlichting, de bruggen, stukken rijbaan, de middenberm snoeien, geluisplaten gedaan en/of nog bezig.

Lekker veilig, met die 1000den vrachtwagens aan 90km/u op de E17, probeer dan maar eens deftig aan 100km/u in te halen om een afrit te nemen...

Ipv eens de complete kostenefficiëntie van ons politieke apparaat in dit apenland met een kluwen van regeringen, postjes, mandatarissen en overtollige en nutteloze raden en commissies onder de loep te nemen om zo heel misschien onze gigantische belastingsdruk wat te verlagen, gaan ze de bal lekker gewoon bij de burger leggen.

En nee, voor zij die 1x per maand met de auto naar de Ardennen of de zee rijden, of dagelijks slechts 1 afrit ver moeten, zal dat geen probleem zijn. Maar voor zij die quasi dagelijks serieuze afstanden moeten afleggen voor het werk, is het gewoon frustrerend om aan 100km/u van pakweg Kortrijk naar Brussel te moeten bollen.

Als iemand die al jaren altijd 100kmh doet op de snelwegen en dat op alle mogelijke momenten van de dag moet ik altijd lachen als er weer eens een tegenargument moet worden verzonnen om die snelheid toch maar niet te verlagen. Nu is het blijkbaar het inhalen dat problematisch is :')

De kern van het probleem is gewoon dat je niet trager wil rijden omdat je liever snel rijdt. Maar geef dat dan gewoon toe en probeer je mening niet te objectiveren met nonsens argumenten

Ik zie daar wel voordelen in, maar misschien zoals in NL doen: vanaf de ochtendspits tot en met de avondspits 100 km/u en nadien 120 km/u. 100 km/u rijden is inderdaad traag en saai, dat is voor mij ook even wennen als ik in Nederland ben, maar dat vind ik geen argument om ertegen te zijn. Dat is zoals een rookverbod invoeren omdat je van mening bent dat het stinkt.

Een golf die 8,5L gebruikt?
Is dat in 2de vitesse of een golf R?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/16/hoeveel-bespaar-je-bij-lagere-snelheidslimiet/
Fr8yPHi.png

Als iemand die al jaren altijd 100kmh doet op de snelwegen en dat op alle mogelijke momenten van de dag moet ik altijd lachen als er weer eens een tegenargument moet worden verzonnen om die snelheid toch maar niet te verlagen. Nu is het blijkbaar het inhalen dat problematisch is :')

De kern van het probleem is gewoon dat je niet trager wil rijden omdat je liever snel rijdt. Maar geef dat dan gewoon toe en probeer je mening niet te objectiveren met nonsens argumenten
Ipv gewoon mijn mening af te doen als nonsens, probeer mss eens mijn argumenten te weerleggen met tegenargumenten. Dan kunnen we mss een conclusie trekken dat het ofwel idd nonsens is, of mss net niet. Maar ze gewoon lacherig afdoen als nonsens omdat het niet uw mening is, is natuurlijk makkelijk.

Ik zal nogmaals een poging doen. In de argumentatie pro verlaging zegt men dat 100km/u voor beter doorstroming zorgt, omdat dan iedereen aan dezelfde 100km/u rijdt en er dus minder wordt geremd of net opgetrokken omwille van snelheidsverschil. Maar men gaat er daar dus vanuit dat iedereen effectief aan die 100km/u gaat rijden. Dat is dus imo theorie. Want wat als in de praktijk mensen 115, 110, 105, 100, 95 en 90 per uur gaan rijden? Zoals nu men 130, 125, 120, 115 en 110 rijdt? Dan blijven die snelheidverschillen quasi dezelfde. En vraag ik me af of er dan idd betere doorstroming is.

En ja, omwille van het geringe snelheidsverschil met vrachtwagens lijkt mij daar een veiligheidsissue te kunnen zijn met het vlot nemen van een afrit, zeker bij veel verkeer. Maar feel free to change my mind met argumenten hoor. :thumb:

Maar daarnaast heb je gelijk én dat heb ik ook al zo gezegd: ik rijd liever 120km/u omdat ik 100km/u over lange afstanden idd slaapverwekkend traag vind.

Dat lijkt mij het minst ideale scenario met wind op kop ofzo.
Met een naftbak van 45L zou je maar 520km ver geraken. No way.
Ik kwam met mijn i30N met normaal rijden met 45l bij lange na niet aan 520km hoor.
En dat is dan écht niet met continu in lage versnelling te zitten of absurd op te trekken.

Terug
Bovenaan