Die bewering dat 100km/u voor betere doorstroming zou zorgen en minder files, daar ben ik helemaal niet van overtuigd.
Ten eerste gaat men er dan vanuit dat dus iedereen zich perfect aan die 100km/u houdt. Terwijl je nu heel veel mensen hebt die met een soort schrik op de autostrade rijden en nu reeds maar pakweg 110 of 100 rijden. Wie zegt dat deze mensen niet de reactie gaan hebben om plots 90 te gaan rijden? Waardoor je opnieuw met een verschil zit, zeker gezien ik voorspel dat het aandeel dat pakweg 110 gaat rijden bij max 100 groter zal zijn dan degenen die nu 130 rijden bij max 120.
Ten tweede heb je vele duizenden vrachtwagens. Het verschil zou dan dus slechts 10km/u zijn. Veel succes om dan, met heel erg veel tegelijk, een afslag proberen te halen. Nu kan je die vrachtwagen aan 120 voorbij, aan 100 gaat dat zo tergend traag gaan dat de reactie bij velen eerder zal zijn om te remmen en achter die vrachtwagen door te gaan, met alle gevolgen vandien voor al degenen achter jou op de 2de rijstrook. Lijkt me net een pak onveiliger en chaotischer.
Dus ja, in theorie kan ik mij perfect voorstellen dat de modellen aangeven dat wanneer iedereen mooi 100 rijdt de doorstroming beter is. In de praktijk vrees ik dat men daarin iets te optimistisch is.