Voor wie stem jij bij de komende Europese verkiezingen?

Op wie stem jij bij de Europese verkiezingen?

• Vlaams Belang

Stemmen: 41 22,7%
  • N-VA

Stemmen: 36 19,9%
  • CD&V

Stemmen: 10 5,5%
  • Vooruit

Stemmen: 12 6,6%
  • Open Vld

Stemmen: 11 6,1%
  • Groen

Stemmen: 24 13,3%
  • PDVA

Stemmen: 1 0,6%
  • Volt

Stemmen: 21 11,6%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,6%
  • Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 6 3,3%
  • Ik mag niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%
  • Ik weet het nog niet

Stemmen: 18 9,9%

• Totaal aantal stemmers
    181
Als ik de stemtest doe kom ik uit op Vooruit, wat ik snap gezien hun standpunten. Maar op een partij stemmen met Bruno Tobback als lijsttrekker en een Rousseau in hun rangen heeft? Brrr, daar pas ik liever voor.

Ik zou ook wel Volt overwegen, maar helaas voor zijn kleine partij vrees ik voor een weggesmeten stem.

Ik heb hier nog al eens iemand gequoot die ongeveer hetzelfde zei maar die heeft daar volgens mij nooit op geantwoord.

Ik zag dat je federaal N-VA stemt maar je standpunten blijken dan eerder progressief te zijn? Een test zegt niet alles maar de partijstandpunten van N-VA en Vooruit lijken in de verste verte niet op elkaar. Gooi je dan je principes over boord puur omwille van een paar figuren die je niet kan uitstaan?

Ik begrijp je afkeer van Rousseau (wie niet...:unsure: ) maar om dan het kind met het badwater weg te gooien, is toch ook vreemd?

Ik heb hier nog al eens iemand gequoot die ongeveer hetzelfde zei maar die heeft daar volgens mij nooit op geantwoord.

Ik zag dat je federaal N-VA stemt maar je standpunten blijken dan eerder progressief te zijn? Een test zegt niet alles maar de partijstandpunten van N-VA en Vooruit lijken in de verste verte niet op elkaar. Gooi je dan je principes over boord puur omwille van een paar figuren die je niet kan uitstaan?

Ik begrijp je afkeer van Rousseau (wie niet...:unsure: ) maar om dan het kind met het badwater weg te gooien, is toch ook vreemd?
Helaas stem je bij partijpolitiek toch ook op kopstukken die hoogstwaarschijnlijk uw stem gaan vertegenwoordigen? Ik wil echt niet dat iemand als Bruno Tobback mijn stem gaat vertegenwoordigen. Rousseau laat ik even achterwege, want dat is inderdaad geen geldige reden om niet hier te gaan stemmen voor Vooruit.

Ik vind het ook vreemd dat NVA en Vooruit niet samen te rijmen zijn, ze hebben toch heel veel raakvlakken, op Vlaams niveau gaan ze volgens mij net ook op mekaar aangewezen zijn. Op federaal niveau zullen Magnette en De Wever weer mogen flirten met elkaar. Maar als ik de kopstukken zie op Vlaams niveau (in mijn provincie): Jambon voor NVA en Gennez voor Vooruit, jesus mina. Dat is de pest of de cholera.

Alsook als het over Europa gaat, is het zo raar dat mensen een iets andere visie hebben over het Europese beleid van over Vlaanderen/België? Net als gemeenteraadsverkiezingen nog eens iets helemaal anders zijn. Ik vind niet dat je moet stemmen in de partij hokjes over de algemene lijn, dat vind ik net raar.

Laatst bewerkt:
Alsook als het over Europa gaat, is het zo raar dat mensen een iets andere visie hebben over het Europese beleid van over Vlaanderen/België? Net als gemeenteraadsverkiezingen nog eens iets helemaal anders zijn. Ik vind niet dat je moet stemmen in de partij hokjes over de algemene lijn, dat vind ik net raar.
Maar ik (en ik denk @shiftyke ook) interpreteerde je post alsof je het over de stemtest had voor de EU (want zie threadtitel). Ik denk dat het compleet normaal is om regionaal, federaal, Europees anders te stemmen.

Voor zij die het Europees nog niet weten, hier een stemtest specifiek voor het Europese niveau: https://euandi.eu/

Als ik de stemtest doe kom ik uit op Vooruit, wat ik snap gezien hun standpunten. Maar op een partij stemmen met Bruno Tobback als lijsttrekker en een Rousseau in hun rangen heeft? Brrr, daar pas ik liever voor.

Ik zou ook wel Volt overwegen, maar helaas voor zo een kleine partij vrees ik voor een weggesmeten stem.
In plaats van een lijststem, waarom niet via naamstemmen op Vooruit stemmen zodat je Tobback kan vermijden? Ik zag liever Van Brempt op de eerste plaats, nu staat ze helaas op een strijdplaats ondanks haar behoorlijk werk in het Europees parlement sinds 2009. Zo verdween Bart Staes (Groen) in de Europese verkiezingen van 2019 :/ Was ook een goede MEP gedurende 20 jaar.

Bedankt! Met de stemtest van de vrt kwam ik er niet uit op het Europese niveau. Met deze heb ik wel een besluit kunnen nemen.

Same! Ik had wel een vermoeden op wie ik Europees ging stemmen, en deze stemtest heeft het met 84% bevestigd.

Maar ik (en ik denk @shiftyke ook) interpreteerde je post alsof je het over de stemtest had voor de EU (want zie threadtitel). Ik denk dat het compleet normaal is om regionaal, federaal, Europees anders te stemmen.
Ik kom voor al de stemtesten (Regionaal, Federaal en Europees), toch steeds op dezelfde uit (met ongeveer 70%). Ik ben bij voorkeur "centrum" hetgeen mij altijd de meest rationele en evenwichtige keuze lijkt, maar om toch wat tegengewicht te geven aan het eerder linkse beleid die we al jaren hebben gehad, zal het toch eerder centrum rechts worden. Langs Waalse kant is er dan niet echt "keuze".

Ik zou ook wel Volt overwegen, maar helaas voor zo een kleine partij vrees ik voor een weggesmeten stem.
Hierom twijfel ik dus nog of ik voor Volt stem. Als het toch een verloren zaak is, geef ik liever direct mijn stem aan m’n tweede keuze.

Vorige keer haalde Vooruit met 400k stemmen maar 1 zetel binnen, Volt haalde toen maar 20k stemmen. Ik verwacht nu een beter resultaat voor Volt, maar gaat nooit genoeg zijn voor een zetel.

Altijd moeilijk hé, als iedereen strategisch stemt kan zo'n kleine partij nooit groeien, en we moeten echt naar dat federaal Europa als we niet het kneusje van de geopolitiek willen worden en het hoofd willen bieden aan de klimaatverandering.

Vooruit komt uit de stemtesten qua Europese integratie wel evengoed uit als Volt ... het zal twijfelen worden tot het laatste moment denk ik.

Vorige keer haalde Vooruit met 400k stemmen maar 1 zetel binnen, Volt haalde toen maar 20k stemmen. Ik verwacht nu een beter resultaat voor Volt, maar gaat nooit genoeg zijn voor een zetel.

Altijd moeilijk hé, als iedereen strategisch stemt kan zo'n kleine partij nooit groeien, en we moeten echt naar dat federaal Europa als we niet het kneusje van de geopolitiek willen worden en het hoofd willen bieden aan de klimaatverandering.

Vooruit komt uit de stemtesten qua Europese integratie wel evengoed uit als Volt ... het zal twijfelen worden tot het laatste moment denk ik.
Ik twijfel Europees tussen Vooruit en Open VLD, stemtest was iets meer Vooruit maar het programma van VLD staat mij wel aan. Jammer genoeg zit die kwal van een Verhofstadt voor Open VLD in het Europees parlement en heeft hij naar mijn mening de ondergang van ons land qua financiën ingezet.

Ik twijfel Europees tussen Vooruit en Open VLD, stemtest was iets meer Vooruit maar het programma van VLD staat mij wel aan. Jammer genoeg zit die kwal van een Verhofstadt voor Open VLD in het Europees parlement en heeft hij naar mijn mening de ondergang van ons land qua financiën ingezet.
Verhofstadt is op pensioen hé

Nog eens goed geslapen en besloten
Europees groen - klimaat is voor mij gewoon belangrijk en een stem voor groen toont dat het beste

Federaal N-VA - bij gebrek aan beter, aangrzien ik vld moet gestraft worden, en ik ben graag mede oorzaak van een nieuwe dimensie va het Belgisch surrealisme: een vlaams.nationalist als Belgisch premier

Vlaams op een persoon gestemd waar ik in geloof.

Benieuwd!

Europees: volt
Federaal: NVA
Vlaams: (ogen toe met de vinger draaien en dichtsbijzijnde persoon gekozen)

Eerste keer niet groen feitelijk. Reden voor NVA is dat ik het ecorealisme feitelijk wel realistischer inschat en groen iets te activistisch is geworden de laatste jaren.

Uiteindelijk toch Vooruit gestemd. Qua Europese integratie gaan ze bijna even ver als Volt, en ze maken tenminste kans op een zetel om effectief iets te veranderen.

Terug
Bovenaan