Gemeenteraadsverkiezingen: Ben jij gaan stemmen?

Ben jij gaan stemmen (of heb je volmacht gegeven)

• Ja

Stemmen: 158 79,0%
  • Ja maar nu ik de uitslag zie had ik evengoed niet geweest

Stemmen: 5 2,5%
  • Nee

Stemmen: 31 15,5%
  • Nee maar nu ik de uitslag zie was ik beter wel gegaan

Stemmen: 1 0,5%
  • Nee en ook met opkomstplicht zou ik niet gegaan zijn

Stemmen: 5 2,5%

• Totaal aantal stemmers
    200
Politiekers gonna politiek.

Ze schaffen het af wegens reden ABC (PVDA en Vl B een kloot aftrekken obviously).

Dan komen de verkiezingen en blijkt de opkomst te zakken naar het Europees gemiddelde (verrassend zeg).

Blijkt dat eigenlijk geen groot verschil te maken voor Vl B en PVDA (again, verrassend).

Willen ze het al terug draaien.

Dat is nu toch wel premium politiek politicienne at work. Hoe zou het toch komen dat mensen niet meer gaan stemmen met dergelijke genien aan de knoppen :laugh:
Leuke analyse, alleen niet op de realiteit gebaseerd.

Het afschaffen van de opkomstplicht is afkomstig uit de koker van de liberalen, wegens principiële redenen (mensen niet verplichten om te gaan stemmen, het moet een vrije keuze zijn). De liberale kopstukken blijven het ook verdedigen, ook al zijn ze (opnieuw) er op achteruit gegaan. Ook voormalig coalitiepartner N-VA blijft het bij monde van voorzitter De Wever verdedigen.

De meeste politici die nu oproepen om de opkomstplicht terug in te voeren, zaten bij de stemming van de afschaffing in de oppositie en waren toen ook al tegen.

Er zijn problemen met onze politiek, maar een groot deel van de afkeer van onze politiek komt mijn inziens toch meer door ongeïnformeerde genieën die hun vooroordelen als realiteit beginnen aan te zien.

ik heb als ambtenaar gewerkt en politiek van dermate dichtbij gewerkt dat ik die klootzakken allemaal haat.
Sommigen echter nog meer dan anderen, dus ik heb gestemd op het kwaad, maar het kwaad dat minder kwaadaardig is dan het andere kwaad.
Niet echt iets om vrolijk van te worden

Leuke analyse, alleen niet op de realiteit gebaseerd.

Het afschaffen van de opkomstplicht is afkomstig uit de koker van de liberalen, wegens principiële redenen (mensen niet verplichten om te gaan stemmen, het moet een vrije keuze zijn). De liberale kopstukken blijven het ook verdedigen, ook al zijn ze (opnieuw) er op achteruit gegaan.

Dat is dan ook de enige keer dat ze liberale waarden nagestreefd hebben :laugh:

Wie echt gelooft dat ze die aanpassingen niet doen om hun eigen resultaat te pimpen is toch naief ? Waarom is het enkel Vlaams aangepast ? Omdat dat een Vlaamse materie was. Er is federaal geen draagvlak/noodzaak om de extremen weg te duwen.

Dat is dezelfde reden waarom ze stemrecht voor 16 invoeren voor Europa, om zieltjes te winnen waar ze te winnen zijn. Om dan met de staart tussen de benen half de kak te moeten intrekken 'ahja, je moet nu, maar als je niet komt krijg je geen boete'.

Wat is de situatie nu in Vlaanderen/Belgie ?

- Vlaams: je mag vanaf 18
- Provinciaal: je mag vanaf 18
- Federaal: je moet vanaf 18
- Europees: je moet vanaf 18, je moet/mag vanaf 16

Super consistent en andere liberala waarden ifv het niveau ?

Ook voormalig coalitiepartner N-VA blijft het bij monde van voorzitter De Wever verdedigen.

De meeste politici die nu oproepen om de opkomstplicht terug in te voeren, zaten bij de stemming van de afschaffing in de oppositie en waren toen ook al tegen.

Wie voor of tegen was, is irrelevant. Het idee dat 'de politiek' het eerst invoert en 'de politiek' na 1 stemming alweer wil afvoeren (wie dan ook voor of tegen gestemd had), is toch om door de grond te zakken van schaamte ? Hoe kun je dat nu anders zien dan gewoon wetjes invoeren om hun eigen resultaat naar boven te duwen ?

Er zijn problemen met onze politiek, maar een groot deel van de afkeer van onze politiek komt mijn inziens toch meer door ongeïnformeerde genieën die hun vooroordelen als realiteit beginnen aan te zien.

Het grappigste vind ik toch dat er toch nog altijd een percentage ongeldig / blanco stemt.
In veel gemeentes toch boven de 1.5% en dat voor verkiezingen waarbij je niet moest gaan stemmen.

Dat zijn dus gewoon mensen die niet binnen de lijntjes kunnen kleuren ofzo ? :p

Deel mensen die zich nog verplicht voelden (familiale of sociale druk, niet mee met de media,...), het niet vertrouwden dat het plots niet verplicht was,... :p
Deel mensen die niet binnen de lijntjes kan kleuren. (Handicap, onder invloed,
Deel mensen die de regels niet snappen. (taalkennis,handicap,...).

Vraag aan genoeg mensen om een formulier in te vullen met 1 veld in (Rekeningnummer wijzigen bijvoorbeeld).
In plaats van het veld in te vullen, schrappen ze hun oud rekeningnummer die erboven vermeld staat en gaan ze met typex erover om het daar te overschrijven in plaats van het daarvoor bestemd veld te gebruiken.

Het grappigste vind ik toch dat er toch nog altijd een percentage ongeldig / blanco stemt.
In veel gemeentes toch boven de 1.5% en dat voor verkiezingen waarbij je niet moest gaan stemmen.

Dat zijn dus gewoon mensen die niet binnen de lijntjes kunnen kleuren ofzo ? :p
Ik heb blanco gestemd voor de provincies omdat ik helemaal vergeten was dat dat ook moest en ik toen besefte dat ik geen idee heb wat die doen en wat de partijen daar willen realiseren.

Ik heb blanco gestemd voor de provincies omdat ik helemaal vergeten was dat dat ook moest en ik toen besefte dat ik geen idee heb wat die doen en wat de partijen daar willen realiseren.

Ik vermoed/hoop dat het percentage dat ze tonen van ongeldige/blanco stemmers bij de uitslag van gemeenteraden effectief van de gemeenteraden zijn en ze daar geen provinciepapieren hebben tussen gegooid :)

Als je de Antwerpse provincieraad-uitslagen vergelijkt met de federale uitslagen van 9 juni voor kieskring Antwerpen

Dan lijkt CD&V eigenlijk nog het meest voordeel te hebben aan het afschaffen van de opkomstplicht.

KamerProvincieverschilIn gewicht (Verschil/Kamer)
NVA
30,97​
32,9​
1,93​
6,23%​
VB
20,97​
18​
-2,97​
-14,16%​
Vooruit
10,74​
11​
0,26​
2,42%​
CD&V
10,57​
14,5​
3,93​
37,18%​
PVDA
10,52​
7,3​
-3,22​
-30,61%​
Groen
7,59​
10,1​
2,51​
33,07%​
OVLD
5,95​
4,7​
-1,25​
-21,01%​

Laatst bewerkt:
Als je de Antwerpse provincieraad-uitslagen vergelijkt met de federale uitslagen van 9 juni voor kieskring Antwerpen

Dan lijkt CD&V eigenlijk nog het meest voordeel te hebben aan het afschaffen van de opkomstplicht.

KamerProvincieverschilIn gewicht (Verschil/Kamer)
NVA
30,97​
32,9​
1,93​
6,23%​
VB
20,97​
18​
-2,97​
-14,16%​
Vooruit
10,74​
11​
0,26​
2,42%​
CD&V
10,57​
14,5​
3,93​
37,18%​
PVDA
10,52​
7,3​
-3,22​
-30,61%​
Groen
7,59​
10,1​
2,51​
33,07%​
OVLD
5,95​
4,7​
-1,25​
-21,01%​
Oudere generatie die wellicht blijft komen, de jeugd haakt af.

Je zou eigenlijk een vergelijking moeten maken met een jaar waar provinciale verkiezingen ook vrij dicht vielen met regionale/federale verkiezingen waar het wel verplicht was om te zien wat dat het verschil zou zijn.

Je zou eigenlijk een vergelijking moeten maken met een jaar waar provinciale verkiezingen ook vrij dicht vielen met regionale/federale verkiezingen waar het wel verplicht was om te zien wat dat het verschil zou zijn.
Ik vind het een vrij zinloze analyse. Mensen stemmen lokaal anders dan federaal of vlaams. Vergelijk lokale verkiezingen met lokale verkiezingen. Cd&V staat van oudsher vrij sterk lokaal, zeker bij de oudere bevolking. En die groep is blijven komen met het stemrecht, waar de jeugd(die radicaler stemt) afhaakt.

Gisteren even villa-politica gezien, en ja vooruit wilt meteen terug invoeren die handel, cd&v warm of koud en nva wilt bij alle verkiezingen het afschaffen de opkomstplicht!

We zijn maar een paar dagen verder in de lokale verkiezingen en sommigen willen het al terug meteen terug invoeren de opkomstplicht.

Gisteren even villa-politica gezien, en ja vooruit wilt meteen terug invoeren die handel, cd&v warm of koud en nva wilt bij alle verkiezingen het afschaffen de opkomstplicht!

We zijn maar een paar dagen verder in de lokale verkiezingen en sommigen willen het al terug meteen terug invoeren de opkomstplicht.

De opkomstplicht is afgeschaft onder de regering Jambon, waarbij Vooruit in de oppositie zat en vanuit de oppositie tegen was. CD&V zat wel in de meerderheid, en heeft altijd gezegd achteraf te willen evalueren.

Ik snap de outrage richting de politiek echt niet hoor in deze. De grootste pleitbezorger van de afschaffing (Open VLD), is dat nog altijd. Bij N-VA staat De Wever er ook nog altijd achter, CD&V blies al onder Jambon warm en koud. En wie bij de afschaffing tegen was, is dat nu nog altijd.

Terug
Bovenaan