Sneeuwstorm
Well-known member
Idem.Ik heb voor gemeente gestemd en provinciaal blanco.
Ik heb 0,0 programma gezien en provincies zijn een nutteloos niveau.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Idem.Ik heb voor gemeente gestemd en provinciaal blanco.
Ik heb 0,0 programma gezien en provincies zijn een nutteloos niveau.
Leuke analyse, alleen niet op de realiteit gebaseerd.Politiekers gonna politiek.
Ze schaffen het af wegens reden ABC (PVDA en Vl B een kloot aftrekken obviously).
Dan komen de verkiezingen en blijkt de opkomst te zakken naar het Europees gemiddelde (verrassend zeg).
Blijkt dat eigenlijk geen groot verschil te maken voor Vl B en PVDA (again, verrassend).
Willen ze het al terug draaien.
Dat is nu toch wel premium politiek politicienne at work. Hoe zou het toch komen dat mensen niet meer gaan stemmen met dergelijke genien aan de knoppen![]()
Leuke analyse, alleen niet op de realiteit gebaseerd.
Het afschaffen van de opkomstplicht is afkomstig uit de koker van de liberalen, wegens principiële redenen (mensen niet verplichten om te gaan stemmen, het moet een vrije keuze zijn). De liberale kopstukken blijven het ook verdedigen, ook al zijn ze (opnieuw) er op achteruit gegaan.

Ook voormalig coalitiepartner N-VA blijft het bij monde van voorzitter De Wever verdedigen.
De meeste politici die nu oproepen om de opkomstplicht terug in te voeren, zaten bij de stemming van de afschaffing in de oppositie en waren toen ook al tegen.
Er zijn problemen met onze politiek, maar een groot deel van de afkeer van onze politiek komt mijn inziens toch meer door ongeïnformeerde genieën die hun vooroordelen als realiteit beginnen aan te zien.
Het grappigste vind ik toch dat er toch nog altijd een percentage ongeldig / blanco stemt.
In veel gemeentes toch boven de 1.5% en dat voor verkiezingen waarbij je niet moest gaan stemmen.
Dat zijn dus gewoon mensen die niet binnen de lijntjes kunnen kleuren ofzo ?![]()

Ik heb blanco gestemd voor de provincies omdat ik helemaal vergeten was dat dat ook moest en ik toen besefte dat ik geen idee heb wat die doen en wat de partijen daar willen realiseren.Het grappigste vind ik toch dat er toch nog altijd een percentage ongeldig / blanco stemt.
In veel gemeentes toch boven de 1.5% en dat voor verkiezingen waarbij je niet moest gaan stemmen.
Dat zijn dus gewoon mensen die niet binnen de lijntjes kunnen kleuren ofzo ?![]()
Ik heb blanco gestemd voor de provincies omdat ik helemaal vergeten was dat dat ook moest en ik toen besefte dat ik geen idee heb wat die doen en wat de partijen daar willen realiseren.

|
| Kamer | Provincie | verschil | In gewicht (Verschil/Kamer) | |
| NVA | 30,97 | 32,9 | 1,93 | 6,23% |
| VB | 20,97 | 18 | -2,97 | -14,16% |
| Vooruit | 10,74 | 11 | 0,26 | 2,42% |
| CD&V | 10,57 | 14,5 | 3,93 | 37,18% |
| PVDA | 10,52 | 7,3 | -3,22 | -30,61% |
| Groen | 7,59 | 10,1 | 2,51 | 33,07% |
| OVLD | 5,95 | 4,7 | -1,25 | -21,01% |
Oudere generatie die wellicht blijft komen, de jeugd haakt af.Als je de Antwerpse provincieraad-uitslagen vergelijkt met de federale uitslagen van 9 juni voor kieskring Antwerpen
Dan lijkt CD&V eigenlijk nog het meest voordeel te hebben aan het afschaffen van de opkomstplicht.
Kamer Provincie verschil In gewicht (Verschil/Kamer) NVA 30,97 32,9 1,93 6,23%VB 20,97 18 -2,97 -14,16%Vooruit 10,74 11 0,26 2,42%CD&V 10,57 14,5 3,93 37,18%PVDA 10,52 7,3 -3,22 -30,61%Groen 7,59 10,1 2,51 33,07%OVLD 5,95 4,7 -1,25 -21,01%
Ik vind het een vrij zinloze analyse. Mensen stemmen lokaal anders dan federaal of vlaams. Vergelijk lokale verkiezingen met lokale verkiezingen. Cd&V staat van oudsher vrij sterk lokaal, zeker bij de oudere bevolking. En die groep is blijven komen met het stemrecht, waar de jeugd(die radicaler stemt) afhaakt.![]()
We stemden lokaal minder radicaal dan in juni: resultaten van zondag zouden Vlaams Parlement grondig hertekenen | VRT NWS Nieuws
Mochten we zondag niet zijn gaan stemmen voor de gemeenteraad en de provincieraad, maar voor het Vlaams Parlement, dan zou de samenstelling van dat parlement er helemaal anders uitzien dan nu het geval is. Dat blijkt uit een analyse van politicoloog Bart Maddens (KU Leuven). Vlaams Belang zou...www.vrt.be
Je zou eigenlijk een vergelijking moeten maken met een jaar waar provinciale verkiezingen ook vrij dicht vielen met regionale/federale verkiezingen waar het wel verplicht was om te zien wat dat het verschil zou zijn.
De opkomstplicht is afgeschaft onder de regering Jambon, waarbij Vooruit in de oppositie zat en vanuit de oppositie tegen was. CD&V zat wel in de meerderheid, en heeft altijd gezegd achteraf te willen evalueren.Gisteren even villa-politica gezien, en ja vooruit wilt meteen terug invoeren die handel, cd&v warm of koud en nva wilt bij alle verkiezingen het afschaffen de opkomstplicht!
We zijn maar een paar dagen verder in de lokale verkiezingen en sommigen willen het al terug meteen terug invoeren de opkomstplicht.
VRT MAX
www.vrt.be