Volkswagen ID4 Mini Review

Tuner111

Active member
Vandaag ben ik op uitnodiging van
Garage Mertens
mogen gaan rijden met de Volkswagen ID4.
Ik was echt aangenaam verrast door de ID4. Wat me meteen opvalde hoe stil het is in de ID4. Buiten wat bandengeluid hoorde je echt niets in de wagen. En dat is dan ook een voordeel van een volledige elektrische wagen. Door de elektromotor & De zeer goede geluidsisolatie zit je dus in een zee van rust.

Het vermogen van ID4 zit meer dan goed met een vermogen van 204 pk zit je meer dan goed om met het dagelijkse verkeer mee te komen en gaat invoegen als niets. Het aangename van een elektrische wagen is dat je het vermogen altijd beschikbaar hebt. Wel miste ik het motorgeluid van een benzine wagen. Dit geeft toch altijd dat beetje extra aan de rijbeleving. Aangezien ikzelf met een Skoda Octavia vRS rij is het contrast met deze ID4 op dat vlak erg groot.

De ID4 is een mooie ruime wagen, hij biedt genoeg plek voor 5 mensen en nog wat koffers. Hij is mooi afgewerkt en je merkt dat je in een Volkswagen product zit. Alle gebruikte materialen zijn mooi en van goede kwaliteit.

Het infotainment systeem is goed, je vindt gemakkelijk je weg erin en de GPS werkt zeer fijn. Wel heb ik een paar keer gehad dat wat traag reageerde. Maar dat zal wel met wat toekomstige updates opgelost worden.

Een minpunt is dat de Climatronic (de airco) mee in de infotainment zit. En je dus je aandacht van de weg moet halen om het aan te passen van tempratuur of je zetelverwarming aan of af te zetten. Geef me maar fysieke knoppen die ik blind kan bedienen.

Dan het laatste punt waar iedereen het wel over heeft... de actieradius. Deze zit wel goed voor de dag dagelijks verkeer. Volkswagen geeft een range aan van 550 km op een volle batterij. Ikzelf ben gestart met 460 KM aan range en gestopt aan 390KM range. Ik heb een kleine 30 km gaan rijden met de wagen door de stad en enkele mooie B wegen. Wel was het weer niet echt om naar huis te schrijven. Ik heb onderweg Sneeuw, regen, onweer, hagel gehad onder een temperatuur van 4 a 5 graden. Niet het ideale weer voor een batterij dus…

Conclusie:
De Volkswagen ID4 is echt een knappe wagen voor het dag dagelijks gebruik. Hij is ruim en doet alles wat hij moet doen als gezinswagen.

Ik bedank
Garage Mertens
voor de uitnodiging om kennis te maken met deze fijne wagen de Volkswagen ID4.

+ Plus / - Minpunten

+ Stil
+ Ruim
+ Vermogen

- Climatronic (zie uitleg waarom)
- infotainment soms traag

170202623_10225059578706950_5380816868074941006_n.jpg

169582507_10225059578106935_8521740794014356563_n.jpg

169563297_10225059581267014_4155415161453965458_n.jpg

170058788_10225059577866929_4577827108481429489_n.jpg

170572071_10225059579666974_6917520789619637364_n.jpg

170450816_10225059578186937_2024991073302698437_n.jpg

169657742_10225059583547071_245299476474700657_n.jpg
 
Elektrisch gedeelte van de ID.4 scoort in tests van Björn Nyland zeer goed. Is eigenlijk de enigste EV (op de E-tron 55 en de Taycan na) die over langere afstanden ongeveer gelijke tred kan houden met de Tesla's. 10h35 om 1000 km af te leggen inclusief laden, bij vrij koud weer.
Alle concurrenten (mach-E, I-Pace, EQC,...) doen er onder dezelfde omstandigheden minstens een half uur langer over.
Bovendien gaat VW einde van dit jaar de maximale laadsnelheid verhogen naar 170 kW, dan gaat dit platform (ID.3, ID.4, Q4 e-tron, Enyaqi,...) het verschil met Tesla nog wat verkleinen, maar vooral het verschil met de andere concurrenten vergroten.
 
Mooie auto vanbuiten, mottige binnenkant, niet mijn ding, doet nogal on VW aan. Welke versie van de ID4 was het? Is de achterbank krap of is het optisch bedrog? Ik vind dat de wagen er binnenin eigenlijk redelijk krap uitziet. Moeilijk te zien op foto. Wel mooi en tijdloos exterieur.
 
Laatst bewerkt:
Mooie auto vanbuiten, mottige binnenkant, niet mijn ding, doet nogal on VW aan. Welke versie van de ID4 was het? Is de achterbank krap of is het optisch bedrog? Ik vind dat de wagen er binnenin eigenlijk redelijk krap uitziet. Moeilijk te zien op foto. Wel mooi en tijdloos exterieur.
Er is een youtuber die alle EV's grondig test, en hij krijgt 25 bananendozen in de ID.4. Dat zijn er, om maar een voorbeeld te geven, twee meer dan dat er in een e-tron 55 passen. Alleen de Tesla Model X met 5 zetels heeft meer interieurruimte achterin dan de ID.4
Veel reviewers geven aan dat de ID.4 qua binnenruimte te vergelijken is met de VW Touareg.
 
  • Wow
Waarderingen: Vile
Buitenkant cava, maar die pogingen van VW om zo een 'trendy' interieur te maken trekken echt nergens op.

Langs de andere kant ben ik gewoon blij dat er nu wederom een volwaardig bruikbaar EV model is bijgekomen, dat kan ik alleen maar toejuichen.
 
Ben persoonlijk niet zo’n fan van die armsteunen.
Geeft mij het gevoel van een camionette.

Het oogt wel ruim en buitenkant in deze trim vind ik best ok.
 
Ik snap niet waarom iedereen hier aangeeft dat de ID4 lelijk is aan de buitenkant. Het is een SUV en dus per definitie lelijk 😎
 
Ik snap niet waarom iedereen hier aangeeft dat de ID4 lelijk is aan de buitenkant. Het is een SUV en dus per definitie lelijk 😎
De binnenkant vinden we lelijk, buitenkant kan er nog mee door.

Maar idd, ook geen fan van SUV's.
 
Amai, dat interieur ziet er wel een pak goedkoper uit dan mijn Hyundai bvb.
Qua exterieur vind ik hem wel oké
 
Voor mij is dat interieur met de slechte infotainment (en dus ALLE controleknoppen) echt een absolute dealbreaker. Niet dat ik dit geld op tafel kan leggen, maar dat maakt het nog erger.

constructieve kritiek:
het verbruik bij EV's drukken we uit in kWh. Bij grote EV's is dat tussen 20(mooi) en 30 (niet goed) en bij de kleinsten is dat rond de 15.
Het testverbruik mag je er zeker altijd bij vermelden, zeker omdat je van Range een aparte alinea hebt gemaakt.

(Als je dat van de ID4 vergelijkt met de Tesla 3, zie je dat het 20% scheelt. )
 
constructieve kritiek:
het verbruik bij EV's drukken we uit in kWh. Bij grote EV's is dat tussen 20(mooi) en 30 (niet goed) en bij de kleinsten is dat rond de 15.
Het testverbruik mag je er zeker altijd bij vermelden, zeker omdat je van Range een aparte alinea hebt gemaakt.

(Als je dat van de ID4 vergelijkt met de Tesla 3, zie je dat het 20% scheelt. )
Toch nog serieus verbruik precies. De SR+ van Tesla M3 geraakt een stuk onder de 150Wh/km.
Dus zou 200Wh/km toch als bovengrens mogen gebruikt worden voor een mooi verbruik lijkt me?

Ps: waarom doen we eigenlijk in Belgie kwh/100km? De rest van de wereld doet het op wh/km, lijkt me toch handiger om het nu eens universeel te houden?
 
Laatst bewerkt:
Toch nog serieus verbruik precies. De SR+ van Tesla M3 geraakt een stuk onder de 150Wh/km.
Dus zou 200Wh/km toch als bovengrens mogen gebruikt worden voor een mooi verbruik lijkt me?

Ps: waarom doen we eigenlijk in Belgie kwh/100km? De rest van de wereld doet het op wh/km, lijkt me toch handiger om het nu eens universeel te houden?
Om dezelfde reden dat we l/100km doen en de rest van de wereld miles per gallon of km/l?
 
Om dezelfde reden dat we l/100km doen en de rest van de wereld miles per gallon of km/l?
Maar nu kunnen we die fout toch makkelijk oplossen door de universele standaard te nemen?
We krijgen nu net een clean slate door de overstap naar een nieuwe meeteenheid.
 
Terug
Bovenaan