Cupra Formentor - Review - Cars by Bram

Tuner111

Active member
[IMG]


Bij de vag groep dachten ze, zou het geen leuk idee zijn dat we Cupra van bij Seat wegtrekken en het eens de kans geven om te bewijzen dat Cupra een geheel eigen merk kan worden? Een nieuw logo en een hele nieuwe frisse designtaal later en de Cupra Formentor is geboren. Het eerste kindje binnen het Cupra label.

[IMG]


En wat een kindje! De Cupra Formentor straal kracht uit met zijn mooie lijnen. Zijn prachtige neus en sterke brede heupen. Ook het interieur valt helemaal niet tegen met zijn mooi afgewerkte dashboard in leder en knappe koperen stiksels. Het stuurtje licht lekker in de hand en het digitale klokkenwerk maar het af. Wel zie je hier en daar een iets mindere materialen gebruikt zijn, maar dat maakt het totaal plaatje niet minder knap.

[IMG]


Ik heb mogen sturen in de 1.5 TSI versie met 150 pk die gekoppeld zit aan een 7traps DSG-automaat. En deze heeft me erg verrast. De wagen is vrij direct en voelt zoals hij er uit ziet sportief aan. Hij is ook heel goed instelbaar door de verschillende rijstanden (comfort,sport & individueel). Hou je dus van een comfortabele wagen kan je dat gewoon instellen. Maar ook het tegenovergestelde kan zeker als je hem in de sport stand zet. En als dat nog niet hard genoeg is voor je kan je de DCC-dempers (adaptieve demping) op standje beenhard instellen ook. Zo is er voor iedereen wel een instelling die bij je past.

De Formentor komt ook met verschillende motoropties. Zo kan je kiezen tussen een 1.5 TSI met 150 pk zowel manueel als met de 7trap dsg of de 2.0 TSI Met zowel 190,245 of 310 pk versie die allemaal gekoppeld zijn aan een DSG-automaat. De 310 pk versie heeft altijd een 4Drive systeem. Ook is er een Plug-in Hybrid versie die een totaal vermogen heeft van 245pk. En komt er een zeer gelimiteerde oplagen (7000 stuks) met een 5 cilinder die je ook kan vinden in de Audi RS3

[IMG]


Ook zit er in deze Formentor alle gekende veiligheid systemen zoals je adaptieve cruise control, dodehoek assistent, rijstrook assistent en je noodstop assistent. Deze werken allemaal zoals het hoort. Ook het infotainment systeem in deze Formentor is het nieuwste wat de vag groep te bieden heeft. Al zit er hier en daar toch nog wat kleine foutjes in waardoor hij af en toe is hapert of blijft hangen. Maar ik ben er zeker van met enkele updates dat deze er wel zullen uit gaan. Ook heeft dit systeem draadloze Apple carplay of andriod auto en dat is zeer fijn als het goed werkt. Bij me viel de verbinding zo nu en dat even uit. En dat is toch wel vervelend, dus blijft ik nog wel effe aan de kabel.

[IMG]



Dan kom ik weer op hetzelfde probleem als in alle andere nieuwe vag wagens de Touch bediening van je airconditioning. Deze kan je gewoon niet bedienen zonder ernaar te kijken, je moet je aandacht van de weg halen en naar het infotainment systeem kijken om zeker te zijn wat je juist gedaan hebt. Neen, geef mij maar fysieke knoppen die je gewoon blind kan bedienen.


Conclusie

Kortom deze cupra krijgt van me een zeer goed rapport mee. Het is eens een wagen die buiten de vag lijntjes kleur. En eens durft een design statement neer te zetten. Van hier ben ik en ik wil gezien worden. Ook de rijkarakteristieken stellen echt niet teleur, en geven je een lekkere sportieve wagen!

Van mij krijgt deze Cupra Formentor een 8 op 10!

+
Zeer knap uiterlijk
+ Sportieve rijkarakteristieken
+ Zeer instelbaar naar jouw keuze

- Wanneer gaat vag inzien dat touch knoppen niet werken?
- het infotainment systeem heeft nog wat foutjes hier en daar

Meer Foto's

Wil je meer Cars by Bram zien en lezen volg me dan zeker hier :
https://www.youtube.com/channel/UCfd4ykcQOCA2SSA9v2tVSuA
https://www.instagram.com/carsbybram
https://www.facebook.com/Carsbybram
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of het de bedoeling is om voor elke review een nieuwe thread te maken. Kan je niet 1 algemene thread maken en daar je reviews bundelen? Ik snap wel dat je visibility wilt en geïndexeerd wilt worden door google 😊
 
Heeft Cupra nu serieus versies met 150pk??
Ik dacht dat Cupra het sportmerk ging worden? Ik ging ervan uit dat de formentor (net als elke Cupra) er enkel met de motor van de Golf R, GTI, GTD en GTE ging komen.
Nu hebben ze gewoon terug een Seat gebouwd...
 
@anders

Wel daar ben ik het niet met eens, het rijd en voel volledig anders dan een seat leon van de nieuwe generatie. Het ziet er ook veel meer "sporty" uit. Ik zou zeggen ga zeker als je kan eens met de wagen gaan rijden ;)
 
@anders

Wel daar ben ik het niet met eens, het rijd en voel volledig anders dan een seat leon van de nieuwe generatie. Het ziet er ook veel meer "sporty" uit. Ik zou zeggen ga zeker als je kan eens met de wagen gaan rijden ;)
Bwa, dat is hetzelfde als dat BMW zou zeggen dat ze M apart trekken, en dan 2 jaar later de 318d met m pakket als een M gaan verkopen. Hij mag dan nog een sportief onderstel hebben, dat alleen maakt een wagen niet sportief. Hij doet 0-100 in 8,9s, dat hoort gewoon niet thuis bij een wagen dat "sportmodellen" hoort te verkopen. Maak er dan gewoon terug een Seat van he
 
@Valyra

Dankje ! ik ga aan de foutjes werken zodat deze in het vervolg niet meer voorvallen :)
Best even laten proofreaden door iemand in je omgeving. Review is ok maar het gaat echt moeilijk lezen door de vele fouten en soms rare constructies. Zoek iemand die je daarbij kan helpen, zeker wanneer je deze op een site wil gaan zetten.
 
Heeft Cupra nu serieus versies met 150pk??
Ik dacht dat Cupra het sportmerk ging worden? Ik ging ervan uit dat de formentor (net als elke Cupra) er enkel met de motor van de Golf R, GTI, GTD en GTE ging komen.
Nu hebben ze gewoon terug een Seat gebouwd...
Ik was net hetzelfde aan het denken! Ik dacht ook dat elke Cupra sowieso de topmotorisatie had, waarom is het anders een Cupra.
@anders

Wel daar ben ik het niet met eens, het rijd en voel volledig anders dan een seat leon van de nieuwe generatie. Het ziet er ook veel meer "sporty" uit. Ik zou zeggen ga zeker als je kan eens met de wagen gaan rijden ;)
Dan hadden ze deze toch gewoon kunnen gebruiken voor de FR? Nee, in een Cupra hoort de topmotorisatie PUNT!
 
Terug
Bovenaan