Skoda Enyaq 80 - Review - Cars by Bram

Tuner111

Active member
een nieuwe hobby van me : https://www.facebook.com/CarsbyBram


Ik had de Skoda Enyaq 80 een aantal dagen tot mijn beschikking gekregen door Garage Mertens.

Ik had al eerder de Volkswagen ID4 mogen rijden en die wagen had me al positief verrast. Dus dacht ik het zal wel meer van hetzelfde zijn met de Skoda Enyaq. Maar ik kan bevestigen dat de wagen toch wel meer is dan een kopieer en plak. Zo is het interieur mooier afgewerkt en zit alles ook logischer op zijn plaats.

[IMG]


Ik heb een 3tal dagen de wagen mogen rijden en dus hem mogen beleven als een dagelijkse wagen. Ik had de wagen gekregen met een range van 460KM en dus 80% batterij capaciteit. Ik heb op die 3 dagen zo een kleine 300km gereden. Waarin mijn woon werk verkeer in zit en nog enkele andere ritten. Ik heb dan na de 3 dagen de wagen afgezet met een range nog van een kleine 150km. Ik heb zoals het moet in de “Brake” stand gereden. Waardoor de wagen elke keer als je van de Gas(stroom)pedaal gaat zelf al gaat remmen om energie te recupereren. En dus je actieradius te vergroten weer.

De Skoda Enyaq is een mooie wagen om naar te kijken. Met zijn stoere neus en scherpe lijnen. Waar ik blij om ben is dat Skoda gekozen heeft deze Enyaq een mooi modern maar niet te futuristische look te geven. De wagen waar ik met heb gereden is uitgerust met mooie 21”inch velgen. Al zou ik deze zelf niet nemen en zou ik opteren voor iets kleinere velgen die het rolgeluid verminderen en het comfort nog meer verbeteren.

[IMG]


Aan prestaties kom je niet te kort in deze Skoda Enyaq 80. Met zijn 204 pk ga je al van 0-100 in een kleine 9 seconden. Wat niet slecht is in een wagen die 2090 kg weegt. Een bochten ridder is het zeker niet, maar daarvoor is de wagen ook niet bedacht. Deze Enyaq richt zicht echt op het gezinsleven en alles daar rond. Zo is de koffer groot (585L) genoeg voor alle taken die je maar kan bedenken. En kom je dan nog niet toe kan je gemakkelijk de zetels plat leggen en verkrijg je 1710 Liter aan ruimte. Ook wie op de achterste bank zit heeft een balzaal van plaats. En dat is Skoda hun sterkte, Mooie ruime wagens met enkele simply clevere functies zoals de ijskrabber in de tankklep of de paraplus in de deuren.

Wat me brengt naar het interieur. Deze zit echt mooi in elkaar & ze hebben met mooie materialen gewerkt. Het dashboard is mooi om naar te kijken en is mooi afgewerkt met eco verantwoord leder. De mooie bruine lederen zetels zitten ook erg fijn en geven je genoeg steun voor de langere ritten. Je hebt ook genoeg opbergruimte om er al je benodigdheden (fles water bijvoorbeeld) in kwijt te geraken.

[IMG]


Waarmee ik kom op het infotainment systeem in de Skoda Enyaq 80. Deze werkt fijn en alles is gemakkelijk te vinden. Het werkt snel en intuïtief, wel heb ik soms gemerkt dat hij effe vastloopt maar ik ben er zeker van dat deze kleine dingen met een aantal software updates er wel uit gaan.

Ook is de wagen uitgerust met alle moderne veiligheid systemen. Zoals je rijstrook assistent, dode hoek sensor, adaptieve cruise control, noodstop assistent en nu ook een Head-Up Display met Augmented reality. En dat is echt eerst effe wennen, maar eens gewoon kan je niet meer zonder. Je ziet alle info voor je neus van je snelheid tot als je uw gps instelt waar je naar links of rechts moet gaan. Zo moet je eigenlijk nooit meer je ogen van de weg halen.

[IMG]


Wat ik wel een minpunt vindt is hoe je uw airconditioning moet bedienen, deze zitten mee in het mooie grote infotainment systeem scherm. Waardoor blind bedienen eigenlijk niet meer kan. Ik hoop echt dat deze Trent snel weer veranderd naar gewoon koppen die je zonder te kijken kan aanpassen.

Kortom ik had een aangename tijd in de Skoda Enyaq 80. Die ik met veel plezier gereden heb.

Dank aan Garage Mertens voor het lenen van deze wagen !

De Plus en minpunten.
+ Range
+ Ruimte
+ Stilte
+ Head-Up Display met Augmented reality
+ infotainment systeem

- airconditioning (zie uitleg)
- infotainment system blijft soms hangen


[IMG]


[IMG]
 
Sorry, ik moet eerlijk zijn: Ik ben moeten afhaken.
  • Er staan veel taalfouten in de tekst, wat het lezen niet aangenaam maakt. (Persoonlijke mening)
  • Wel mooie foto's
  • De video is wat minder door enkele versprekingen (bijv. 4:31) en "mompelen" (bijv. 2:17).
    Natuurlijk te begrijpen als je de wagen maar een korte periode hebt, maar zou met voice-overs misschien opgelost kunnen worden.
Ik zie wel dat dit je eerste review is, dus zijn fouten niet te vermijden.
Practice makes perfect.
 
Sorry, ik moet eerlijk zijn: Ik ben moeten afhaken.
  • Er staan veel taalfouten in de tekst, wat het lezen niet aangenaam maakt. (Persoonlijke mening)
  • Wel mooie foto's
  • De video is wat minder door enkele versprekingen (bijv. 4:31) en "mompelen" (bijv. 2:17).
    Natuurlijk te begrijpen als je de wagen maar een korte periode hebt, maar zou met voice-overs misschien opgelost kunnen worden.
Ik zie wel dat dit je eerste review is, dus zijn fouten niet te vermijden.
Practice makes perfect.

Een taal wonder ben ik helaas niet, en zoals je aangaf door het te doen komt het wel goed :)
 
Vind dat Skoda de laatste jaren mooiere modellen op de markt brengt dan VW, voor minder geld.
 
Ik vond het wel interessant, vooral omdat ik deze wagen zelf besteld heb. Zelf uitgebreid gaan vergelijken en de Enyaq was voor mezelf ook een pak leuker dan de ID4. Voelt ook een stuk luxueuzer aan qua interieur. Skoda heeft trouwens veel meer wagens die leuker zijn dan de Volkswagen varianten imo. Ze zijn niet meer het merk van de goedkoop uitziende wagens van pakweg 15 jaar terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het wel interessant, vooral omdat ik deze wagen zelf besteld heb. Zelf uitgebreid gaan vergelijken en de Enyaq was voor mezelf ook een pak leuker dan de ID4. Voelt ook een stuk luxieuzer aan qua interieur. Skoda heeft trouwens veel meer wagens die leuker zijn dan de Volkswagen varianten imo. Ze zijn niet meer het merk van de goedkoop uitziende wagens van pakweg 15 jaar terug.

Dat is zeker waar :)

je krijgt ook mee waar voor je geld :)
 
Leuk om nog eens een Belgische mening te lezen.
Ik heb hier ook een config liggen voor een Enyac Sportline 80 en kom op een 61K (dacht ik) zonder kortingen etc.
In Skoda termen zijn dat al redelijke hoge prijzen maar je krijgt er wel wat voor (hoop ik). Het is dan ook bedoeld voor mijn vrouw vanaf volgend jaar. Het enige wat zo wat wringt is dat we dan beide EV's hebben (ikzelf de ID.4) en we dan totaal niet kunnen terugvallen op onze huidige veilige keuze, den diesel :p Die mentale stap moet er nog komen.
Het interieur bevalt me eigenlijk wel maar exterieur loopt ik niet wild van, de harde lijnen trekken iets teveel naar de Kodiaq / Karoq en die staan qua look ook niet echt bovenaan mijn lijst.
Soit, mijn vrouw is verkocht en gezien het aanbod op de markt zal het waarschijnlijk een Enyac worden.
 
Maar de tijd dat je bij Skoda echt deals kon doen is ook al voorbij hoor. Met de stijging van de kwaliteit zijn de prijzen ook mee gestegen.

Dat is zeker waar, maar als je even op de markt kijk zijn er niet echt meer "goedkope" wagens met het zelfde pakket. Skoda zit zeker nog goed prijs/kwaliteit


Leuk om nog eens een Belgische mening te lezen.
Ik heb hier ook een config liggen voor een Enyac Sportline 80 en kom op een 61K (dacht ik) zonder kortingen etc.
In Skoda termen zijn dat al redelijke hoge prijzen maar je krijgt er wel wat voor (hoop ik). Het is dan ook bedoeld voor mijn vrouw vanaf volgend jaar. Het enige wat zo wat wringt is dat we dan beide EV's hebben (ikzelf de ID.4) en we dan totaal niet kunnen terugvallen op onze huidige veilige keuze, den diesel :p Die mentale stap moet er nog komen.
Het interieur bevalt me eigenlijk wel maar exterieur loopt ik niet wild van, de harde lijnen trekken iets teveel naar de Kodiaq / Karoq en die staan qua look ook niet echt bovenaan mijn lijst.
Soit, mijn vrouw is verkocht en gezien het aanbod op de markt zal het waarschijnlijk een Enyac worden.
Het is idd even de zure appel doorbijten. Maar er valt perfect met te leven !

De sportline is echt een knappe versie, al eens mogen zien op een pres event. En dat ga je u niet beklagen !


Hoe monteer je je smartphone/camera in de wagen om al rijdend te spreken?
Ik heb een mount voor de gopro aan de ruit :)
 
Welkom bij een auto kopen in 2021 :p
De tijd dat je voor 20k nog een mooie bolide kocht ligt echt achter ons.

1,5j geleden had je al een Octavia (vorig model) voor 24k op de configurator. Nu 33k na kortingen... Idem voor de Hyundai Tucson trouwens (25-35k).
 
Was dit weekend gaan kijken voor een wagen voor schoonpa. Eerst bij VW naar een T-Roc stockmodel gaan kijken, dan letterlijk ernaast Skoda binnengewandeld om een Kamiq stockmodel te bekijken.

Eerlijk... De T-Roc was niet eens veel duurder en is toch echt een stuk meer wagen dan een Kamiq. Grotere koffer, interieur volwassener en beter afgewerkt, kleinere zaken beter op orde (ik zeg maar iets, skiluik/armsteun achterin en dergelijke).
Je zou dan al naar een Karoq moeten gaan kijken, maar die is dan weer duurder (en ook groter).

Dus Skoda heeft zeker interessante aanbiedingen, maar dat geldt imo niet doorheen de hele range.
 
Was dit weekend gaan kijken voor een wagen voor schoonpa. Eerst bij VW naar een T-Roc stockmodel gaan kijken, dan letterlijk ernaast Skoda binnengewandeld om een Kamiq stockmodel te bekijken.

Eerlijk... De T-Roc was niet eens veel duurder en is toch echt een stuk meer wagen dan een Kamiq. Grotere koffer, interieur volwassener en beter afgewerkt, kleinere zaken beter op orde (ik zeg maar iets, skiluik/armsteun achterin en dergelijke).
Je zou dan al naar een Karoq moeten gaan kijken, maar die is dan weer duurder (en ook groter).

Dus Skoda heeft zeker interessante aanbiedingen, maar dat geldt imo niet doorheen de hele range.
Klopt, je ziet dat bijvoorbeeld bij de Superb en Passat ook. Passat business edition: 39225€. Superb Clever (min of meer hetzelfde volgens mij): 38910€.
Bij de Superb zal je misschien nog een paar opties extra krijgen, maar veel zal het niet zijn.
De tijd dat Skoda de "goedkope" uit de VAG-groep was, is wel een beetje voorbij. Nu zijn ze vooral de ruimere variant van VW en toch iéts uitgesprokener qua design.
 
Alles hangt ook wat af van het afwerkingsniveau dat je kiest tbh. Nuja, Skoda is geëvolueerd naar de prijzen van VW en is al een tijd niet meer het goedkope broertje uit de VAG groep. Integendeel, het lijkt soms wel of de mannen uit Tsjechië een missie hebben gemaakt om VW te concurreren. Uiteindelijk zijn het ook wagens die allemaal op dezelfde basissen/motors rijden.

Ik vind trouwens ook dat ze bewust bepaalde wagens achteruit halen ook qua niveau. Mijn Skoda Octavia die ik besteld had bij mijn vorige werkgever (7j geleden) is in de huidige verte niet meer te configureren met dat uitrustingsniveau (ik had echt een bom vol opties), tenzij je kijkt naar de Clever+/Sportline varianten en dat zijn al modellen met een heel stevig prijskaartje. De active & clever stellen toch al véél minder voor. J

Maar bij de Enyaq vs ID4 was voor mij de keuze heel snel gemaakt, zowel interieur als exterieur. Zeker omdat ik hem in leasing nog beter kon configureren, alsook de sportline vond ik echt heel netjes. Net zoals ik de Superb een leukere wagen vind dan de Passat.

Het enige jammer was dat ik door de Sportline weer vast zat aan zwarte zetels, terwijl ik gezworen had om nu eens een ander interieur te pakken 😅.
 
Laatst bewerkt:
Bij VAG moet je nu de merken zo gaan bekijken

Seat => Skoda => Cupra => VW => Audi => Porsche => Bentley => Lamborgini => Bugatti

Skoda is nu het nieuwe VW van vroeger geworden en daarom ook hun vw prijzen..
 
Bij VAG moet je nu de merken zo gaan bekijken

Seat => Skoda => Cupra => VW => Audi => Porsche => Bentley => Lamborgini => Bugatti

Skoda is nu het nieuwe VW van vroeger geworden en daarom ook hun vw prijzen..
Bentley staat wel een stuk boven Lamborghini hoor :)
Skoda is het nieuwe VW, maar VW is ook nog het oude VW ... Die zitten (op een paar 1000€ na) in dezelfde prijsklasse en zijn momenteel echt elkaar aan het concurreren. Beetje rare keuze van VAG, maargoed.

Binnen stellantis heb je 4 merken die elkaars rechtstreekse concurrent zijn...

Ik hoop dat je voor je hobby ook genoeg andere wagens kan vastkrijgen, want dat is meestal geen evidentie. Ik heb ook ooit eens alle importeurs etc gemaild voor iets soortgelijks, en bij de meesten krijg je als antwoord dat je best eerst "naam" maakt bij andere blogs/websites. En er zijn best wel een paar gevestigde waarden in België en Nederland op dat vlak he.
 
@anders.

Je moet maar eens een golf 8 samenstellen. die prijzen zijn niet een paar 1000 euro meer hoor..

Wel ik heb nogal goede contacten binnen een reeks dealers enzo kan ik wel het een en andere lenen voor mijn video's. Het komt wel goed !

Volgende review plaats ik hier vanavond al ;)
 
Terug
Bovenaan