Vlaanderen wil huren zonder verblijfsdocument onmogelijk maken

Het verbaast me eigenlijk dat dit nog niet het geval was. In ieder geval vind ik het wel een goede stap in de juiste richting.

Wat ik me wel afvraag is hoeveel verhuurders hun contract laten registeren en hoeveel controle daarop is. Ook wel klassiek N-VA om tegelijkertijd op te werpen om het te regionaliseren, want 2-3 databanken in plaats van 1, dat zal beter werken.
 
Wat ik me wel afvraag is hoeveel verhuurders hun contract laten registeren en hoeveel controle daarop is. Ook wel klassiek N-VA om tegelijkertijd op te werpen om het te regionaliseren, want 2-3 databanken in plaats van 1, dat zal beter werken.
Ik ken helemaal niks van de huurmarkt, dus ik geef toe dat ik niet weet hoe/of dit in de praktijk allemaal zal werken, maar ik vind het een vreemd gegeven dat iemand die hier in principe niet mag zijn hier gewoon kan huren. Ik ging er echt van uit dat dat sowieso geen optie was.

Een paar dagen geleden had men het op het nieuws over een 'stad als Brugge' wanneer het ging over het aantal illegalen in ons land, dat moet toch ook wel een zekere druk geven op de huizenmarkt denk ik dan.

Volledig mee eens dat men dat gewoon met 1 databank zou moeten proberen te regelen. Dat ze hier nu nog niet weten dat al die regionalisering enkel voor problemen zorgt...
 
Het verbaast me eigenlijk dat dit nog niet het geval was. In ieder geval vind ik het wel een goede stap in de juiste richting.

Ik vrees eerder dat het die mensen nog meer in de armen van huisjesmelkers en shady onderverhuurders gaat drijven.
 
Ik ken helemaal niks van de huurmarkt, dus ik geef toe dat ik niet weet hoe/of dit in de praktijk allemaal zal werken, maar ik vind het een vreemd gegeven dat iemand die hier in principe niet mag zijn hier gewoon kan huren. Ik ging er echt van uit dat dat sowieso geen optie was.

Een paar dagen geleden had men het op het nieuws over een 'stad als Brugge' wanneer het ging over het aantal illegalen in ons land, dat moet toch ook wel een zekere druk geven op de huizenmarkt denk ik dan.

Volledig mee eens dat men dat gewoon met 1 databank zou moeten proberen te regelen. Dat ze hier nu nog niet weten dat al die regionalisering enkel voor problemen zorgt...
Ik verhuur aan een SVK, dus zij zorgen eigenlijk ervoor dat alles in orde is. Maar ik denk (en hopelijk ben ik verkeerd), dat als je pakweg een appartement hebt leegstaan, je zelf een contract opstelt, en zelf een huurder zoekt, er weinig "druk" is om dat contract te registeren. Ik denk dat wat @Didymus zegt daar ook op doelt: mensen die het nog vrij wettelijk aanpakken zullen nu gewoon helemaal niet kunnen verhuren aan illegalen, maar in het meer louche en onwettelijk circuit zullen die wel nog een woonplaats kunnen vinden.
 
Ik vrees eerder dat het die mensen nog meer in de armen van huisjesmelkers en shady onderverhuurders gaat drijven.
Dat is waarschijnlijk wel waar, maar ideaal gezien (en ik weet dat ik heel veel vraag) is dit gewoon een eerste stap in een groter plan om illegaliteit aan te pakken en is er in de toekomst simpelweg een veel kleinere afzetmarkt voor smeerlappen zoals huisjesmelkers.

Is er dan trouwens geen mogelijkheid om verhuurders te verplichten om hun huurcontract te laten registreren? Want zoals ik het nu begrijp gaat die maatregel zoals hij nu voorgesteld wordt geen zoden aan de dijk brengen?
 
Ik ken helemaal niks van de huurmarkt, dus ik geef toe dat ik niet weet hoe/of dit in de praktijk allemaal zal werken, maar ik vind het een vreemd gegeven dat iemand die hier in principe niet mag zijn hier gewoon kan huren. Ik ging er echt van uit dat dat sowieso geen optie was.

Een paar dagen geleden had men het op het nieuws over een 'stad als Brugge' wanneer het ging over het aantal illegalen in ons land, dat moet toch ook wel een zekere druk geven op de huizenmarkt denk ik dan.

Volledig mee eens dat men dat gewoon met 1 databank zou moeten proberen te regelen. Dat ze hier nu nog niet weten dat al die regionalisering enkel voor problemen zorgt...

Wel er is geen duidelijke database van die persoon huurt van die en woont daar.

Je hebt enerzijds een contract tussen huurder en verhuurder. Dit kan worden geregistreerd maar er staan niet echt straffen op als je dat niet doet (het is nadelig voor de verhuurder omdat de huurder dan in principe altijd kan afbollen. Omgekeerd is de huurder wel beschermd ook al is het contract niet geregistreerd). Maar zelfs als je het registreert is dat niet automatisch gescanned ofzo. En de persoon zijn familie of anderen kunnen er ook gewoon wonen, op het contract staat niet perse iedereen die er gaat wonen.

En daarnaast heb je de domicilie databank die er volledig los van staat en je kan je in principe overal domicilieren of je nu huurt, eigenaar bent of het bij een vriend is.
 
Dat is waarschijnlijk wel waar, maar ideaal gezien (en ik weet dat ik heel veel vraag) is dit gewoon een eerste stap in een groter plan om illegaliteit aan te pakken en is er in de toekomst simpelweg een veel kleinere afzetmarkt voor smeerlappen zoals huisjesmelkers.
De markt voor huismelkers vergroten lijkt mij daarvoor bedenkelijk als eerste stap. Zo lang er geen humane, duurzame oplossingen zijn voor instroom en terugkeerbeleid, is dit weer een maat voor niks. Extra administratieve lasten en boetes voor bonafide verhuurders zijn natuurlijk veel makkelijker te implementeren voor de steekvlampolitiek die vandaag bon ton is.
 
Het verbaast me eigenlijk dat dit nog niet het geval was. In ieder geval vind ik het wel een goede stap in de juiste richting.


Andere hebben het ook al geïllustreerd maar ik kan me als verhuurder geen situatie inbeelden waarin ik zou verhuren aan iemand zonder identiteitsbewijs. Ik ben zowel huurder geweest als verhuurder nu en in al die jaren heb ik nog nooit ergens de mogelijkheid gehad of aangeboden om dat te doen.

Dit is dus eigenlijk een maat voor niets want het treft zuiver de reguliere verhuurmarkt en daar komen mensen zonder papieren hoe dan ook niet aan bod.
 
Ik snap het helemaal niet zo goed, men zit hier nu alle pistes te bekijken om te zorgen dat illegale niet meer kunnen huren maar de dader van de aanslag in brussel zou met zijn vrouw en kind (die hier wel legaal zijn) samenwonen. Dit is toch gewoon zuiver de publieke opinie bespelen ipv de zaken waar het echt fout gelopen is te gaan aanpakken.
 
Ik snap het helemaal niet zo goed, men zit hier nu alle pistes te bekijken om te zorgen dat illegale niet meer kunnen huren maar de dader van de aanslag in brussel zou met zijn vrouw en kind (die hier wel legaal zijn) samenwonen. Dit is toch gewoon zuiver de publieke opinie bespelen ipv de zaken waar het echt fout gelopen is te gaan aanpakken.
Het is nu gewoon het moment voor een hoop steekvlampolitiek en politieke recuperatie.

Het zou zeker niet slecht zijn moest heel het illegaal circuit aangepakt worden, maar ik denk dat te veel "brave burgers" daar evengoed voordeel van ondervinden om erg ingrijpende maatregelen te zien.
 
Ik snap het helemaal niet zo goed, men zit hier nu alle pistes te bekijken om te zorgen dat illegale niet meer kunnen huren maar de dader van de aanslag in brussel zou met zijn vrouw en kind (die hier wel legaal zijn) samenwonen. Dit is toch gewoon zuiver de publieke opinie bespelen ipv de zaken waar het echt fout gelopen is te gaan aanpakken.
Of met heel de affaire zijn ze erachter gekomen dat, ook al was het n.v.t. in deze situatie, dit ook voor moeilijkheden zorgt bij het traceren van illegalen, dus men doet er (eindelijk) iets aan.
 
Het is nu gewoon het moment voor een hoop steekvlampolitiek en politieke recuperatie.

Het zou zeker niet slecht zijn moest heel het illegaal circuit aangepakt worden, maar ik denk dat te veel "brave burgers" daar evengoed voordeel van ondervinden om erg ingrijpende maatregelen te zien.
Dat zou zeker niet slecht zijn maar ik vind het tenen krullend dat men nu doet alsof ze eens het probleem van de illegalen gaan aanpakken en we hierdoor weer veilig zullen zijn. Ipv werk te maken van de opvolging van wie het land moet verlaten, pas mensen gaan schrappen uit lijsten als ze effectief weg uit het land zijn en zeker als ze al gekend zijn voor extremisme.
@Tonerider ipv weer de oplossing te gaan leggen bij de burger die verhuurt zou men beter wat meer middelen voorzien in de opvolging en uitwijzing van illegalen. Wat men nu zal doen is ervoor zorgen dat het nog dieper de illegaliteit ingeduwd wordt.
 
Het is nu gewoon het moment voor een hoop steekvlampolitiek en politieke recuperatie.

Het zou zeker niet slecht zijn moest heel het illegaal circuit aangepakt worden, maar ik denk dat te veel "brave burgers" daar evengoed voordeel van ondervinden om erg ingrijpende maatregelen te zien.

Wie zijn die "brave" burgers? Want ik kan me niet inbeelden hoe échte brave burgers hier veel voordeel uit halen.

Mensen die gewend zijn geraak aan levering van fastfood via illegale Deliveroo koeriers die andermans identiteitskaart "huren"?
Of mensen die schaamteloos voor € 20 heel hun wagen laten reinigen indoor en outdoor?
"Brave" burgers die wél illegalen tewerkstellen en daar door besparing op veiligheid en lage lonen woekerwinst op boeken?
Illegale verhuurders en huisjesmelkers?

Ik geef je gelijk dit is steekvlampolitiek, maar op een gebied waar het vuur wel eens mag worden aangestoken.
Zelfs al zijn er maar 2% gevaarlijke individuen onder een populatie illegalen, dan gaat het alsnog om 2000 op 100 000 gevaarlijke individuen waarvan men niet weet waar ze zich bevinden, hoe ze aan hun inkomsten geraken, etc.

Plus aan de andere kant van de medaille: zo'n schaduwsamenleving, willen we dat daar kinderen in opgroeien? Ik niet. Ook dat kan je enkel voorkomen met een harde aanpak (en eventueel een tussentijds kinderpardon).
 
Terug
Bovenaan