Versus Evil presenteert: Sockventure en The Hand of Merlin

De naam Versus Evil als uitgever zegt je waarschijnlijk niet zoveel als Nintendo, Activision Blizzard of Take 2. De Amerikaanse onafhankelijke uitgever bestaat dan ook nog maar enkele jaren, al hebben ze wel een veteraan aan het roer met Steve Escalante, een voormalig Bethesda Softworks-marketingdirecteur. Hun eerste spel dat ze publiceerden, was The Banner Saga en intussen hebben ze een mooie catalogus opgebouwd met als belangrijkste titels de The Banner Saga-trilogie, Pillars of Eternity II: Deadfire, Antihero, het recente First Class Trouble en het Belgische Faeria.

Deze maand zijn hier nog eens drie titels bijgekomen die we graag onder jullie aandacht brengen. In zijn preview vertelt ShPonGle je alvast wat meer over Allmighty: Kil Your Gods, een actie-RPG die op 5 mei in Early Access werd uitgebracht. Vandaag ga ik in dit artikel wat dieper in op de twee andere titels, een double feature als het ware, en laat ik jullie kennismaken met The Hand of Merlin en Sockventure.

hand of merlin 2.png


The Hand of Merlin

Een rogue-lite tactical-RPG die de Arthuriaanse legende een duistere twist geeft. Zo kan je het nieuwste spel van de makers van The Talos Principle en Serious Sam het beste omschrijven. In die zin deed The Hand of Merlin mij direct denken aan het op het gelijknamige bordspel gebaseerde Tainted Grail, waar de wereld van Arthur en zijn ridder ook wordt geplaagd door monsters en andere duistere krachten. Het grote verschil is dat het spelmechanisme in Tainted Grail gebruikmaakt van kaarten en deck-building, terwijl The Hand of Merlin je meer klassieke turn-based strategy-gevechten voorschotelt. Maar dan met een vleugje rollenspel en rogue-lite elementen erover.

Het verhaal van The Hand of Merlin speelt zich af in een multiversum waarbij elke run die je doet zich afspeelt op een andere aarde. Je taak is om met een kleine groep van drie helden de Graal van Camelot naar Jeruzalem te brengen en zo het multiversum te redden. Een queeste die op het eerste zicht niet zo moeilijk lijkt, ware het niet dat je wereld wordt aangevallen door interdimensionale monsters die bovendien ook nog eens corruptie verspreiden. Maar gelukkig krijg je hulp van hogerop, want Merlijn blijkt zelf ook een interdimensionaal wezen te zijn en hij heeft het op zich genomen om je te begeleiden tijdens je reis.

hand of merlin-1.png


De reis onderneem je door verschillende knooppunten (nodes) op de map te verkennen. De meeste van deze knooppunten schotelen je willekeurige ontmoetingen voor, die al dan niet uitmonden in een gevecht. Meestal krijg je gewoon wat tekst te lezen en moet je een keuze maken om iets te onderzoeken of iemand te helpen. Dit geeft meestal een beloning in de vorm van supplies nodig voor het reizen of geld of Renown wat je gebruikt om je team te levelen. Daarnaast zal je ook steden bezoeken waar je je uitrusting kan upgraden, een Healer bezoeken of handelen. Arcane en Heroic nodes zijn dan weer knooppunten die belangrijk zijn voor het verhaal en de Arcane nodes geven je ook Essence, waarmee je permanente upgrades vrijspeelt die je niet verliest wanneer je moet herbeginnen.

Door de rogue-lite natuur van het spel zijn het verhaal en de ontmoetingen iedere keer net iets anders, op een aantal belangrijke gebeurtenissen na. Zo zijn de knooppunten en de bijhorende gevechten die je toegang geven tot de volgende regio steeds hetzelfde. Buiten de drie basispersonages zijn er bovendien nog negen andere personages die je kan vrijspelen en zijn de skills die je verdient iedere keer verschillend. Helaas zijn er wel maar drie klassen beschikbaar: Warrior, Ranger en Mystic, waardoor de variatie toch wat beperkt is. Verder had ik graag ook wat meer variatie gezien in de vijanden en de omgevingen. Momenteel zijn er slechts een tiental types vijanden en per regio keren de mappen waarop je vecht vaak terug. Maar gezien het spel nog in Early Access is, bestaat de kans dat dit nog wordt uitgebreid in de toekomst. Net als het polijsten van de graphics en de gebruikersinterface, wat ook nog wat nodig is.

Sockventure 2.jpg


Sockventure

Het tweede spel, Sockventure, is een spel van een heel ander kaliber. Dit debuut van het Finse duo achter Nighthouse Games is een uitdagende 2D-platformer in de traditie van Super Meat Boy, The End is Nigh en Celeste. Een aartsmoeilijke platformer met andere woorden, waarbij elke sprong vooruit gepaard gaat met een veelvoud aan sterven. Normaal is dit soort spellen geen spek voor mijn bek. Maar door zijn charmant en kleurrijk uiterlijk en doordat het spel net iets toegankelijker is dan zijn soortgenoten, wist Sockventure mij toch te overtuigen om door te bijten. Ik was aangenaam verrast door deze kleine titel die op zich niet origineel lijkt, maar uitblinkt in zijn eenvoud en uitvoering.

Hoewel Sockventure een verhaal heeft, over een jongetje dat zijn sokken in een vervloekte wasmachine steekt en zijn superheld alter ego inroept om zijn favoriete sokken te redden uit het wasmachine. Maar het verhaal is vooral aankleding en veel aandacht zal je hier waarschijnlijk niet aan besteden. De kern van het spel bestaat immers uit een aaneenschakeling van complexe levels die je zenuwen tot het uiterste zullen testen. Het spel begint vrij rustig, maar als snel word je overladen door obstakels als tandwielen, vuur, spikes, veel te kleine doorgangen en quasi onmogelijke sprongen. Je speelt geleidelijk aan natuurlijk wel een klein arsenaal aan bewegingen vrij om deze obstakels te tackelen, gaande van een dubbele sprong tot een dash-beweging en muursprongen. Veel van de levels zijn een heuse uitdaging, maar wanneer je het juiste ritme hebt gevonden en je alle bewegingen perfect aan elkaar kan weven om de levels te doorkruisen, is de voldoening bijzonder groot.

sockventure 1.jpg


De verhaalmode uitspelen is al een hele prestatie en naast deze zeven hoofstukken heeft het spel ook drie Dark-hoofdstukken voor je klaar, goed voor een totaal van maar liefst 200 levels. Deze Dark-levels zijn meer uitdagende variaties van de basislevels en zorgen voor extra uitdaging. Voor de completionists onder ons, zijn er ook nog eens twintig sokken te verzamelen en heeft elk hoofdstuk drie extra doelen die je kan behalen. Deze doelen zijn alle munten verzamelen, het hoofdstuk binnen de drie minuten voltooien en het level uitspelen zonder te sterven. Deze gaan duidelijk mijn petje te boven. Hoewel ik in hoofdstuk één slechts dertig keer stierf, steeg dit vanaf hoofdstuk vijf naar cijfers met drie getallen!

Ondanks het veelvuldig sterven, bleef Sockventure toch een genot om te spelen dankzij de strakke controls en doordat je na een dood onmiddellijk verder kunt spelen. Het feit dat je de keuze hebt om een extra checkpoint te activeren in het midden van de levels vond ik ook een welkome toevoeging. Het maakt het spel iets toegankelijker zonder de moeilijkheidsgraad te moeten verlagen. En zelfs als de frustratie te hoog komt te zitten, dan kan je nog altijd genot vinden in de prachtig ontworpen en kleurrijke levels. Uiteraard is onze sokkenheld ook een geweldig leuk personage om mee te spelen.

Conclusie

Met The Hand of Merlin en Sockventure brengt Versus Evil twee boeiende spellen voor spelers die niet vies zijn van wat uitdaging. The Hand of Merlin combineert op boeiende wijze de Arthuriaanse legende met cosmische horror en rogue-lite spelelementen met turn-based RPG-actie. Al is er voor de Early Acces-titel wel nog wat werk aan de winkel. Sockventure aan de andere kant is een kleurrijke maar zenuwslopende 2D-platformer die inspiratie haalt bij spellen als Super Meat Boy maar toch voldoende eigen identiteit heeft en simpelweg fantastisch speelt.

Over

Beschikbaar vanaf

11 mei 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Uitgever

  1. Versus Evil
 
Terug
Bovenaan