Preview: Almighty: Kill Your Gods

Almighty: Kill Your Gods is een action-RPG die zowel online (inclusief co-op) als offline gespeeld kan worden met de focus op combat en crafting. De game werd op 5 mei uitgebracht in Early Access voor de pc op het Steam-platform en aanvankelijk nogal negatief ontvangen, omwille van meerdere redenen. Het is net dat type game welke mij aanzet om via een preview uit te zoeken of er dan wel iets fundamenteel fout aan is, en of dit nog te fiksen valt.

Versla demonen, monsters en goden alleen of online met vrienden in deze actie-RGP. Loop, spring, vlieg doorheen eilanden, scheur je vijanden in stukken en bouw terug een thuis met hun stoffelijke overschotten. Haal die onderdrukkende valse goden neer, bescherm je bloedverwanten en word almachtig. Deze krachtige, duidelijk commercieel geïnspireerde zinsneden zijn letterlijk deze waarmee de game overal gepromoot wordt. Voeg daar nog aan toe dat je lid bent van de Kun Anun-clan die de wolf heeft als symbool, en dat net jij in de rol kruipt van Alpha, de uitverkoren almachtige beschermer van het volk. Zo snap je al snel het verhaal, de ganse lore én zelfs de titel van Almighty: Kill Your Gods.

start.png


Een grillige start

Een eerste opmerkelijke ervaring is het aanmelden in de game. Er zijn twee opties beschikbaar: ofwel speel je volledig offline, iets wat me onlogisch en ferm ouderwets lijkt in een online game, ofwel speel je online via een Versus Evil account. Vanzelfsprekend koos ik dus voor de laatste optie, maar de e-mail voor de verificatie kwam pas na vijf minuten aan. Wanneer ik de verificatiecode wilde gebruiken, bleek deze alweer vervallen want deze bleek slechts minder dan vijf minuten geldig, dat was nogal grappig. Gelukkig, na enkele proberen lukte het me wel om het online account te activeren.

Hierna kreeg ik de optie “Choose Your Form”. Ik had verwacht om heel wat verschillende klassen te kunnen kiezen en daarna in de gebruikelijke customization wizard te belanden maar helaas, niets was minder waar. Het enige verschil tussen de beide “vormen” bleek, na goed te kijken, het geslacht van beide warriors. Na deze levensbelangrijke keuze begint er een tutorial waarbij je leert hoe de besturing in elkaar steekt. Al heel snel bleek dat het onmogelijk zou worden om de game te spelen met een toetsenbord, dus sloot ik maar de Xbox-controller aan.

vijanden.png


Solide besturing

Gelukkig bleek de besturing met controller erg solide te zijn. Je kan sprinten via een bepaalde toets en wanneer je springt en diezelfde toets gebruikt na springen, kun je een glide doen, iets wat heel handig bleek om bijvoorbeeld stukken van de omgeving snel over te slaan of om over water te vliegen. Met de linker trigger kun je sneller, maar minder krachtig vuren (de aanval vanop afstand lijkt echt op deze van een pistool) en met de rechter trigger geldt net het omgekeerde. Er is een toets voor het herladen en natuurlijk ook voor een mêlee-aanval, waarbij je vooraf nog even een overcharge kan uitvoeren via alweer een andere toets, voor een extra krachtige uithaal. Spin en slam attacks, combo’s, toverspreuken, … uiteindelijk werkte alles wel door de herkenbaarheid. Dat gold dus ook voor de indicator voor je gezondheid en deze voor je magische krachten, waar de glide sprint en overcharge gebruik van maken. Zowel magic als health kunnen trouwens verhoogd worden via het bouwen aan een zogenaamde Tower of Light, waarbij je zoals verwacht dient te beginnen met het grondoppervlak. Hiervoor zijn er verschillende resources nodig zoals goud en asteria, die je verkrijgt door, jawel, de gevraagde quests uit te voeren.

Later leer je hoe je via het start menu kan wisselen tussen verschillende loadouts, zoals de Wolf build, de Defender build of de Healer build. Ik vond dit wel een heel handige feature omdat deze, afhankelijk van hoe het gevecht verloopt, je toelaat om tactisch te wisselen van gevechtsstijl. Ook interessant is de Training Stone op je thuiseiland, waarop je de effectiviteit van je wapens kunt uittesten. Via Sense kun je de omgeving infrarood scannen op vijanden of relevante resources... Hmmm, dit ruikt wel erg naar The Witcher? Tenslotte nog het vermelden waard, op je thuiseiland kun je de looted items rechtstreeks in je inventory plaatsen, op de andere eilanden moet je deze items eerst uitpakken via speciaal daarvoor bedoelde extraction points. Neen, wat betreft de RPG-mechanics en de besturing is er niet veel origineels te ontdekken in Almighty, maar ook niet veel op aan te merken. So far so good, en misschien ook wel: never change a running system, right?

letsgo.png


Grafisch oké, geluid een pak minder

Ook grafisch blijft de game wel overeind. Soms is de omgeving weliswaar wat overbelicht, maar over het algemeen ziet de wereld er mooi uit, al merkte ik hier en daar een hapering wanneer ik begon te sprinten. Toch mogen we niet vergeten dat Almighty nog steeds een Early Access-game is waarvoor er geregeld nieuwe patches uitgebracht worden. Deze brengen telkens weer een resem verbeteringen, dus ook hier geef ik de game het voordeel van de twijfel.

Dat wordt echter een ander verhaal wat de sound aangaat. Ik vond de muziek alvast vreselijk fout want erg ontoepasselijk, en vaak enorm vervelend. Het deed me soms wat denken aan een beginnende folk-band die al snel overschakelde naar het pseudo-harde metal-genre, omdat ze het zelf niet goed genoeg vonden klinken.

glide.png


Repetitieve quests en handelingen

De gameplay bevat ook enkele strategische elementen. Zo zijn er op je thuiseiland verschillende boerderijen en wachttorens welke je kan herstellen en upgraden, beide activiteiten waarvoor er natuurlijk eerst weer grondstoffen benodigd zijn. Wanneer je erin slaagt om van je eiland een zelfregulerend orgaan te maken, kun je op tijd en stond de collectieve opbrengsten verzamelen waarmee je zelf weer kunt gaan investeren in de eigen uitrusting.

Op den duur merk je helaas al snel dat de quests erg repetitief zijn. Je voert gewoon blindelings uit wat er gevraagd wordt (de indicatoren voor de objectives zijn daarentegen wel duidelijk, dat moet eerlijkheidshalve gezegd worden) en daarna ga je telkens gewoon naar de prayer wall om de quest te voltooien en je beloning te krijgen. Toch zijn er bepaalde quests die meer uitdagend zijn, helaas vaak om de verkeerde redenen. Zo had ik immens veel problemen met de opdracht “Extract a life boar”. Het kostte me even tijd vooraleer ik doorhad hoe ik het zwijn zonder het te doden, én zonder zelf gedood te worden door de vijanden onderweg, kon brengen naar het extraction point. Eénmaal daar gearriveerd, bleken alle vijanden (genaamd The Feral) mij achtervolgd te hebben en kon ik de resources van het zwijn niet laten verwerken vooraleer iedereen te verslaan, aangezien zij het ganse extractieproces verhinderden. Dit gevecht bleek echter een zich vanzelf herhalende bezigheid, tot ik doorhad dat de vijanden telkens opnieuw een respawn deden vanuit hun nabije hol, het zogenaamde Feral Lair. Dus ik moest eerst al deze naburige locaties vernietigen vooraleer ik de quest kon afwerken, maar dat kostte me echt wel talloze deaths. In een korte zin samengevat, sommige van de opdrachten in Almighty zijn helaas een erg onevenwichtige, frustrerende, zichzelf herhalende ervaring.

Conclusie

Er is nog heus wat werk aan Almighty: Kill Your Gods om zich echt te kunnen onderscheiden van de zovele andere online RPG's. Al zijn de graphics dan wel in orde en is de besturing zeker voldoende solide geïmplementeerd, toch mist de game iets waardoor je niet meteen getriggerd wordt om steeds verder te spelen en de term 'herhaling' zit daar minstens iets voor tussen. Het is nu aan de ontwikkelaars om dit op te lossen, al hoop ik wel dat niet een gans stuk van de kern van Almighty: Kill Your Gods even herbekeken moet worden...

Over

Beschikbaar vanaf

5 mei 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. RUNWILD Entertainment

Uitgever

  1. Versus Evil
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan