Review: Sker Ritual

Call of Duty Zombies in het Maid of Sker-universum. Sommigen zullen het maar een rare combinatie vinden, anderen daarentegen ervaren het idee en/of de uitwerking ervan vast als geweldig. Al een hele poos kan de op ronden gebaseerde indie horde shooter Sker Ritual gespeeld worden via Early Access op Steam. En nu acht ontwikkelaar en uitgever Wales Interactive de tijd rijp om de 1.0-versie van het spel uit te brengen.

Deze release, welke doorgaat op 18 april, houdt meteen ook in dat we er twee consoleversies bij krijgen, namelijk deze voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S. Tevens belangrijk om te weten is dat crossplay vanaf lancering beschikbaar zal zijn voor pc en Xbox. Voor deze review werd de pc-versie grondig uitgetest.

20240409134848_1.jpg

Vier kaarten, met focus op actie, via co-op!​

De insteek van Sker Ritual is dat je op de (helaas slechts) vier beschikbare maps allerhande opdrachten vervult, terwijl je golf na golf tegen zombies en monsterlijke wezens moet vechten. Hoe meer van deze rondes je overleeft, hoe meer XP-punten en speciale items je verzamelt. Met deze beloningen kun je vervolgens allerhande Perk Upgrades en cosmetica ontgrendelen. Al moet meteen gezegd, daarnaast is er nog heel wat betalende DLC te verkrijgen voor Sker Ritual.

Het spel kun je zowel online als offline lanceren. De twee coöperatieve modi zijn natuurlijk enkel online beschikbaar. Via Private kun je in een afgeschermde sessie samenspelen met maximaal drie mensen die je zelf kiest, en via Matchmaking worden je kompanen willekeurig bepaald. Daarnaast is er de Solo-modus. Deze oogt overigens precies hetzelfde, alleen beschik je dan niet over de hulpmiddelen die voor multiplayer bedoeld zijn.

Razendsnelle actie, idealiter te beleven via co-op!


Het vergt tijd noch moeite om te beseffen dat Sker Ritual maar weinig te maken heeft met de Maid of Sker-game. Enkel de tweede kaart, The Ashes of Sker Hotel, bevat het decor van de survival horrorgame uit 2020, waardoor er dan ook absoluut niets van het plot verklapt wordt. Dat kan anderzijds ook maar moeilijk, want deze Sker Ritual kent zelf amper een verhaal. Oké, na het inladen van elke kaart wordt het scenario waarin je je bevindt, kort toegelicht aan de hand van een cutscene en een paar ingesproken lijnen. Niets van het vertelde presenteert zich echter als een relevante ontwikkeling binnen een constructieve of consistente verhaallijn. Al hoeft dat natuurlijk niet erg te zijn, want de focus van dit spel ligt dan ook duidelijk op de razendsnelle actie, idealiter te beleven via de co-op. Ook qua performantie en op het audiovisuele vlak doet Sker Ritual nergens wat verkeerd, maar verrassen doet het evenmin. Al het voornoemde zorgt ervoor dat het solo spelen van Sker Ritual bij wijlen nogal saai kan aanvoelen.


Uitdaging aan een verschroeiend tempo, maar voldoende hulpmiddelen​

Om dat leed enigszins te verzachten, zijn er gelukkig nog de vele monsters. Ja, Sker Ritual oogt bij momenten zelfs drukker dan een Doom Eternal. Terwijl de mormels immers met tientallen tegelijk op je af blijven komen, dien je hen niet alleen af te knallen, neer te steken of te ontwijken. Er dient daarnaast nog gewerkt te worden. Van generatoren vernietigen, poorten ontgrendelen, cilinders verzamelen, specifieke vijanden neerschieten met een lasergun, tot het bevrijden van een arm lammetje: aan gevarieerde opdrachten is er geen gebrek in deze game. Ook zijmissies en suggesties rond potentiële schatten vliegen, naast de reminders rond die absoluut te volbrengen hoofdmissie, je constant om de oren. Dit terwijl om de haverklap ook nog eens die Elite-vijanden, bazen en zogenaamde Trials op je losgelaten worden.

Doordat de zichtbaarheid en de bewegingsvrijheid op de kaarten - die zelf al niet bijster groot zijn - tot een minimum beperkt worden, vertoef je voortdurend in een beklemmend sfeertje. Gelukkig werden er een aantal hulpmiddelen voorzien voor wie het moeilijk heeft met dat verschroeiende tempo. Zo heeft elke kaart zijn Super Charger Machine, nagenoeg een replica van de Pack-a-Punch-machine uit Call of Duty Zombies. Hier kun je de diverse wapens herladen evenals upgraden. Al lukt dat laatste een pak minder snel dan je zou willen. Er zijn daarnaast verschillende te maximaliseren Power-ups, Stat boosts en Miracle-punten te sprokkelen, welke je de broodnodige perks geven om die hel van Sker zo lang mogelijk te overleven. En voor wie al dat geweld echt niet meer aankan, kan de moeilijkheidsgraad via een op te sporen schild ook nog eens een niveau verlagen. Wanneer je het loodje legt, krijg je overigens nog een tweede kans. Tenminste wanneer je, als geest, tijdig op de revive-locatie geraakt. Hierdoor krijgt elke vijand wel alle verloren health terug: ook aan uitdaging ontbreekt het deze game absoluut niet.

Conclusie

Sker Ritual is overduidelijk bedoeld om gespeeld te worden via co-op, want solo stelt de gameplay loop wat teleur. Ook qua content, met slechts vier speelbare locaties, komt deze finale versie maar wat magertjes voor de dag. Dankzij zijn gevarieerde opdrachten, uitgebreide upgrades en intense, uitdagende gevechten echter, blijft het een interessante variant op het welbekende Call of Duty Zombies, waar de liefhebbers dus zeker van zullen genieten.

Pro

  • Uitdagend
  • Gevarieerde opdrachten

Con

  • Minder geschikt voor solo
  • Slechts vier maps
7

Over

Beschikbaar vanaf

18 april 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Shooter
  3. Survival

Ontwikkelaar

  1. Wales Interactive

Uitgever

  1. Wales Interactive
 
Terug
Bovenaan