Sorry, maar voor mij is het gewoon een karikatuur. Het mag ook een mee-moeder zijn, zeer groots en progressief van jou. Misschien was die moeder wel een voorbeeldige moeder voor ze een depressie kreeg, misschien niet. Misschien had ze beter geen twee kinderen op de wereld gezet. Maakt allemaal weinig uit, en nog eens een preek afsteken over het probleem met alleenstaande moeders in een discussie over een recidivist die een kind heeft vermoord vind ik redelijk wansmakelijk. Daar "unpopular opinion" bijzetten als disclaimer maakt dat niet echt beter.
Alsof "CVP-ideaalbeeld" geen karikatuur is. Jezelf een morele hoogte toe eigenen en doen alsof de schuld enkel en alleen bij de kindermoordenaar ligt is vragen om dit soort problemen opnieuw en opnieuw te krijgen in de toekomst.
Wat hebben alleenstaande moeders u ooit misdaan?
Da's gewoon een mediageniek voorbeeld. Een alleenstaande moeder met kind wekt gewoon wat meer sympathie op dan een alleenstaande man met een kat.
Maar we hebben die discussie al eens gehad denk ik. Er zijn zo veel factoren waardoor vrouwen alleen komen te staan met hun kind(eren).
Van één foute beslissing, over een klootzak van een man tegenkomen tot gewoon in kansarmoede opgroeien en daar niet uit kunnen ontsnappen. Er geld naar gooien is niet altijd de oplossing maar het kan wel helpen.
Even een anecdotisch voorbeeld: mijn schoonmoeder is destijds in de steek gelaten door haar man. Die had een gokprobleem en achter haar rug schulden gemaakt. Zij bleef achter met 3 kinderen en een berg schulden. Het is onder meer door financiële steun dat ze uit die put geraakt is en dat haar 3 kinderen zijn opgegroeid tot 3 "normale" volwassenen.
Anekdotisch? Voldoende voorbeelden van alleenstaande moeders zonder vader in de picture in mijn kennissenkring gezien (gelukkig niet in de nauwe familie) die beter ofwel niet op hun eentje aan kinderen begonnen waren of die er gewoon met partners aan begonnen waren waarbij ze al op voorhand hadden moeten weten dat dit om problemen vragen was, maar dan moet achteraf toch familie, vrienden, de samenleving bijspringen met steun, inclusief er geld tegenaan smijten.
Overigens ik houd in tegenstelling tot sommigen die mij van karikaturen betichten, er geen conservatief beeld op na dat ouders per se moeten samenblijven "omwille van de kinderen", twee gescheiden ouders die in co-ouderschap kinderen opvoeden kan ook helpen. Mensen die door brute pech weduwe/weduwnaar worden verdienen ook alle hulp (schandalig eigenlijk dat zaken als extra steun voor die mensen is afgeschaft na 2019), maar naar vrouwen die helemaal alleen kinderen op de wereld zetten, kijk ik wel degelijk kritisch ja.
Een kind opvoeden is in deze moderne wereld duidelijk geen taak voor één persoon meer, tenzij die héél sterk in haar/zijn schoenen staat.
Niet dat dat vroeger anders geweest zal zijn, maar goed, tegenwoordig kijken we duidelijk meer naar het welzijn van kinderen en maar goed ook.