Uiteraard afwachten wat er allemaal waar is en ernstig genoeg is voor een veroordeling, er staan heel wat zaken in die echt zwaar grensoverschrijdend zijn, maar ook een verhaal van "verkrachting" waarbij ik toch eerder de wenkbrauwen frons. Zoals steeds is het voor mij zaak om de ernst per individueel feit te beoordelen eerder dan de omvang van alle feiten samen.
In elk geval blijkt wel maar weer dat die mediawereld toch ongelofelijk toxisch is.
Niet alleen de media, hoor.
Maar inderdaad dat verkrachtingsverhaal vind ik toch ook wel een wat slippery slope.
Als je losse seksuele contacten gewoon bent en een meisje zegt ja als je haar 's nachts komt oppikken, gaat met je mee en heeft seks met je zonder ook maar één keer "nee" te zeggen. Ik vind daar dat wel gezegd mag worden dat je duidelijk nee moet zeggen of hem wegduwen.
Volgens het Nederlandse strafwetboek:
"door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand [dwingen] tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam"
Nu goed, andere discussie is of je als man van 32 meisjes van 18 moet gaan oppikken om half 12 's nachts.
En daar de hand in de broek steken van dat ene meisje en binnenwandelen terwijl ze iemand aan het pijpen is en dan een vinger er in steken, dat lijkt me nu duidelijk wel verkrachting volgens het NL wetboek.
Een slecht mens zou zeggen “en dat allemaal voor eens op hand op een bil te leggen in een losse context”.
Ja dat is niet gewenst, maar eens een hand op een bil leggen is nu toch ook niet onmiddellijk iets verachtelijk.
De ratio is in deze zaak weer helemaal zoek.
Bro, serious?
Als ge als volwassen man uw handen op de billen van een kind (want daar ging het over) legt is er toch iets mis, zeker als blijkt dat dat niet één keer gebeurd is.
Ik kan verstaan dat zoiets nog per ongeluk gebeurd (los van de context of het vrouw of kind is), maar het eerste wat ik dan zou doen is mij uitgebreid verontschuldigen. En dan wordt daar door beide partijen ook geen spel van gemaakt, tenzij natuurlijk dit niet de eerste keer is dat dat doe en de vrouw in kwestie de indruk heeft dat ik dit wel vaker "per ongeluk" doe.
Dit, aan de andere kant, vind ik dan wel een jammer signaal:
Meerdere vrouwen die bij mediabedrijf Talpa werken spreken de oprichter van het bedrijf in een paginagrote advertentie aan op zijn optreden en verklaring in de <a...
www.hln.be
Als je
samen iets wil oplossen dan moet je ook geen stromannen of karikaturen gaan maken van de andere. Want dit is duidelijk niet wat De Mol gezegd heeft, op
geen enkel moment.
En hij heeft een punt als hij zegt dat hij oproept om vrouwen zaken te gaan melden, als dit al een probleem is dan krijg ik de indruk dat we er nooit "samen" uitgeraken en dat dit eerder allemaal vertrekt vanuit een activistische visie waarbij de "rijke, machtige man" de boeman moet zijn.
Op de duur krijg je als man de indruk dat je niets juist meer kan zeggen en één zinnetje genoeg kan zijn om totaal te verdraaien en eruit te halen als dé boodschap.
Hij heeft ook gezegd om te bekijken hoe ze dat makkelijker kunnen maken en dat lijkt me dan ook een evidentie en opnieuw bij één klacht zou de reflex moeten zijn om verder te onderzoeken. Zelfs als dat een werknemer is die al 10 jaar een clean sheet heeft en het slachtoffer akkoord gaat met een bolwassing.
Een beetje jammer dat zowel De Mol als de vertrouwenspersoon waar ze naar toe gingen dit blijkbaar niet deden.
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat ze daar niet op de hoogte waren van de zaak Bart De Pauw waar in 2019 toen toch al duidelijk was dat dat enorm veel gelijkenissen vertoonde met Rietbergen zijn gedrag.
En dat daar toen ook sprake was van verschillende slachtoffers.
Ik vind het jammer dat geen van die 2 ooit zichzelf de vraag gesteld heeft of dat de enige keer zou geweest zijn. Misschien niet op dat moment zelf, maar dan toch later als de emoties zijn gaan bezinken had dat toch even door hun hoofden moeten flitsen?
En er moet eens bekeken worden wat je eigenlijk kan doen als WG tegen dat soort situaties.
Je mag toch ook wel ergens ervan uitgaan dat je niet het volledig wetboek opnieuw aan elke werknemer moet uitleggen? Allee, het is een oprechte vraag en de vraag is of je zo een Rietbergen dan zou stoppen. Ik denk dat straf en therapie voor zo iemand alleen een oplossing kan zijn?
Het is een oprechte vraag.