Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Da's iets dat ik nog nooit gehoord heb en lijkt me eigenlijk niet echt logisch: die mannen zijn niet anoniem en kunt ge gemakkelijk aangeven?
Ge moet het maar eens navragen als ge single vrouwen kent die in een grootstad alleen wonen. :)

En als je naar de politie stapt is vandaag het antwoord steevast
- "heb je zelf iets gedaan om dat uit te lokken?"
- "gho, dat is de moeite niet, dat is toch heel moeilijk te bewijzen"

En dan doen veel vrouwen die moeite niet eens meer om het aan te geven, en gaan ze zelf ontwijken.
(Ik heb dat trouwens ooit eens iemand op twitch horen vertellen ook, maar de video is offline, anders had ik die zeker gelinked.)
 
Huh?
Er zal een deel zijn die echt denken dat het zo werkt, een deel dat er op kickt reactie uit te lokken of impact te hebben, een deel dat een vrouw echt als een (minderwaardig) seksobject zien, ...
Ja sorry. Ik zag het ook tijdens het typen.
maar ik bedoelde dan meer de periode van toen ik zo’ 18-25 jaar was
 
Er zijn trouwens kleine dingen die ge kunt doen, die onschuldig lijken, maar voor veel vrouwen een groot verschil maken. Zelf als je u niet aangesproken voelt door al die verhalen. Bijvoorbeeld, als je merkt dat je in een kalme straat een vrouw gaat kruisen of er achter loopt, ga aan de overkant wandelen. Dat lijkt te stom voor woorden, maar heel wat vrouwen zijn opgelucht dat ze niet altijd achter hun moeten kijken, of hun sleutels tussen hun vuist steken.

In alle eerlijkheid dit vind ik nu toch echt wel een beetje stom. Bewust de straat oversteken om maar niet een vrouw te moeten kruisen. Ik snap heel goed de problematiek, en ik walg daar van. Maar om dan collectief in een kramp te gaan schieten en doen alsof als man een vrouw kruisen abnormaal is dat gaat toch een brug of twee te ver.
 
@Tyfius ja sorry, maar die vrouw kan ook wel misschien uitmaken dat niet alle mannen varkens zijn?
En dat als een man je aanspreekt dat niet enkel is om je in bed te krijgen?
Ik ga echt niet een straat oversteken telkens als ik een vrouw dreig te kruisen. Dan kan ik niks anders meer doen
 
@Tyfius ja sorry, maar die vrouw kan ook wel misschien uitmaken dat niet alle mannen varkens zijn?
En dat als een man je aanspreekt dat niet enkel is om je in bed te krijgen?
Ik ga echt niet een straat oversteken telkens als ik een vrouw dreig te kruisen. Dan kan ik niks anders meer doen
Ik zeg ook nergens dat je dat moet doen he. Het is maar iets waarvan ik weet dat een aantal vrouwen dat appreciëren. Niet als er 200 man op de meir wandelt, maar als ge er in het donker in een slecht verlichte straat achter wandelt.

En ja die vrouw kan dat. Maar veel vrouwen zijn ook wel meermaals fysiek lastig gevallen, dus ja, dan denken die ook eerder het ergste dan niet. En ik zeg ook nergens dat elke vrouw zo denkt he. Ik geef alleen maar aan dat je als man soms teveel vanuit uw eigen standpunt denkt en doet, en dat als ge eens rondvraagt ge serieus gaat verschieten, en zelf als het ge u niet aangesproken voelt er genoeg dingen zijn die ge wel kunt doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook nergens dat je dat moet doen he. En ja die vrouw kan dat. Maar veel vrouwen zijn ook wel meermaals fysiek lastig gevallen, dus ja, dan denken die ook eerder het ergste dan niet.
Versta me niet verkeerd hoor.
Ik vind het vreselijk wat vrouwen soms moeten aanhoren op straat of als ze opstap gaan.
Maar als men inderdaad gewoon die klachten niet serieus neemt en die gasten niet voldoende straft, zal er niet veel veranderen
 
Ik zeg ook nergens dat je dat moet doen he. Het is maar iets waarvan ik weet dat een aantal vrouwen dat appreciëren. Niet als er 200 man op de meir wandelt, maar als ge er in het donker in een slecht verlichte straat achter wandelt.

En ja die vrouw kan dat. Maar veel vrouwen zijn ook wel meermaals fysiek lastig gevallen, dus ja, dan denken die ook eerder het ergste dan niet. En ik zeg ook nergens dat elke vrouw zo denkt he. Ik geef alleen maar aan dat je als man soms teveel vanuit uw eigen standpunt denkt en doet, en dat als ge eens rondvraagt ge serieus gaat verschieten, en zelf als het ge u niet aangesproken voelt er genoeg dingen zijn die ge wel kunt doen.
Ik snap wat je wil zeggen maar moest je dezelfde redenering maken op basis van huidskleur, vragen dat niet blanken de straat oversteken als ze blanken kruisen omdat blanken zich vaak bang voelen als ze niet blanken passeren, dan zou dat al een pak minder kosjer zijn, terwijl het onderliggend idee net hetzelfde is.
 
Tuurlijk wel. Nullum crimen sine culpa. Je hebt de intentie in het begin zelf nog geciteerd.
Niet op de manier die Bernie aangeeft. Een klets op de poep die jij goed bedoelt, je ziet het zelfs als compliment, blijft strafbaar onder de seksismewet.

Het stuk dat ik citeer, bevat ook een bepaling waar intentie niet bij geldt. Dus het is OF met die intentie, OF herleidend tot hun geslacht.
 
Da's iets dat ik nog nooit gehoord heb. Die mannen zijn niet anoniem en kunt ge gemakkelijk aangeven denk ik dan?

Gebeurt jammer genoeg, vriendin van mij woont in een studentenbuurt in een grootstad alleen en ze bestelde dikwijls via deliveroo/take away.

Altijd dezelfde kerel kwam daar leveren, na 5 x begon hem wa vriendelijker te worden en zei hem al iets meer, na 10 x vroeg hij haar gsm (nooit gegeven) maar werd redelijk agressief (verbaal) dus ze had de schrik te pakken en bestelde niks meer bij dat restaurant. Plots stond hem paar weken nadien voor haar deur, zij doet open en heeft haar op de grond geduwd, met de vinger gepenetreerd en geprobeerd de broek verder naar beneden te trekken.

Al geluk kwam er toen net iemand in de gang kijken want ze hoorde uiteraard gekrijs dus was hem gaan lopen, politie onderzoek ingesteld maar nooit iets van gekomen. Ze is kort nadien verhuisd en kerel al sjaans niet meer tegengekomen.
 
Gebeurt jammer genoeg, vriendin van mij woont in een studentenbuurt in een grootstad alleen en ze bestelde dikwijls via deliveroo/take away.

Altijd dezelfde kerel kwam daar leveren, na 5 x begon hem wa vriendelijker te worden en zei hem al iets meer, na 10 x vroeg hij haar gsm (nooit gegeven) maar werd redelijk agressief (verbaal) dus ze had de schrik te pakken en bestelde niks meer bij dat restaurant. Plots stond hem paar weken nadien voor haar deur, zij doet open en heeft haar op de grond geduwd, met de vinger gepenetreerd en geprobeerd de broek verder naar beneden te trekken.

Al geluk kwam er toen net iemand in de gang kijken want ze hoorde uiteraard gekrijs dus was hem gaan lopen, politie onderzoek ingesteld maar nooit iets van gekomen. Ze is kort nadien verhuisd en kerel al sjaans niet meer tegengekomen.
Van zo een venten word ik dus mottig. En ben ik beschaamd in zijn plaats.

Net zoals mijn stiefdochter een paar zomers terug; die ligt met wat vriendinnen te zonnen aan het zwembad, komen daar wat gastjes de interessante uithangen, vragen of ze eens niet willen meegaan enzo.
Als die meisjes dan zeggen dat ze met rust gelaten willen worden, verandert de toon naar; vuil kuthoer, zijt ge racist ofwa? Hoeren, en nog van die gekleurde taal.
Dag was dus om zeep
 
Het is imo als vrouw ook nóg erger omdat over het algemeen mannen fysiek sterker zijn dan vrouwen. Ik vermoed dat je als vrouw van 1m80 je minder gemakkelijk schrik zal hebben van of je geïntimideerd zal voelen door een bonenstaak van 1m60 dan wanneer dit omgekeerd was. De paar keren dat ik door een vrouw ben nagefloten of veel te lang nagestaard, vond ik dat vooral wat ongemakkelijk, maar voelde ik mij niet echt vervelend omdat die fysiek zo goed als niet gevaarlijk kunnen zijn tegenover mij (zonder stil te staan bij wapens of zo, maar dat ga je ook niet zomaar out of the blue gebruiken). Moest er ineens een mottige bodybuildster van 2m10 mij beginnen achtervolgen, dan zou ik mij al een heel stuk minder op m'n gemak voelen.
 
Laatst bewerkt:
Als ge die voorbij wandelt of eens kruist, daar storen ze zich zelden aan hoor. Het gaat hier echt wel over lang staren. Mannen die in dezelfde treinwagon komen zitten, naast of tegenover hun en hun de ganse rit blijven aankijken. Zie bijvoorbeeld:
Maar ik ga akkoord dat de definitie van "staren" redelijk floe is, wat de een staren noemt is dat niet zo voor de andere, en het is nogal moeilijk vind ik om daar bijvoorbeeld een tijdstip op te plakken. (Is het 2 seconden, 5 seconden, 3 minuten, ...?)

Is die man gewoon aan het kijken omdat ze hem aan het filmen is? Ik zie eerlijk gezegd niets mis.

Ze heeft er blijkbaar om de paar dagen last van:


Het is trouwens wel een figuurtje, deze dame:



Lijkt me eerder een geval van iemand die zich niet goed voelt in onze maatschappij en daarom een beetje digitale rel schopt.


Ah ja, ik zal de rest van mijn leven naar de grond kijken, zodat ik niet per ongeluk naar een vrouw kijk. Stel je voor dat ze haar hijab niet goed aan heeft, dat zou al helemaal een ramp zijn.

Dat is niet de cultuur die ik wil beleven. (de tweets in deze post werden door haar verder verspreid, ik weet nog niet hoe je dat tegoei post, komt goed :))
 
Laatst bewerkt:
Gebeurt jammer genoeg, vriendin van mij woont in een studentenbuurt in een grootstad alleen en ze bestelde dikwijls via deliveroo/take away.

Altijd dezelfde kerel kwam daar leveren, na 5 x begon hem wa vriendelijker te worden en zei hem al iets meer, na 10 x vroeg hij haar gsm (nooit gegeven) maar werd redelijk agressief (verbaal) dus ze had de schrik te pakken en bestelde niks meer bij dat restaurant. Plots stond hem paar weken nadien voor haar deur, zij doet open en heeft haar op de grond geduwd, met de vinger gepenetreerd en geprobeerd de broek verder naar beneden te trekken.

Al geluk kwam er toen net iemand in de gang kijken want ze hoorde uiteraard gekrijs dus was hem gaan lopen, politie onderzoek ingesteld maar nooit iets van gekomen. Ze is kort nadien verhuisd en kerel al sjaans niet meer tegengekomen.

No bullshit, als dat met iemand gebeurde die ik kende bestelde ik daar nog es iets en liet ik op een fake adres leveren.
Kreeg em 't pak rammel van zijn leven.
Als het gerecht dat soort dwazen laat gaan lopen moet ge soms zelf es ne corrigerende tik geven.

Sowieso als dat met iemand van mijn familie of vrienden moest gebeuren en die komt er met een Belgische "straf" vanaf, die gaat de rest van zijn leven niet meer op 2 oren slapen.
 
Is die man gewoon aan het kijken omdat ze hem aan het filmen is? Ik zie eerlijk gezegd niets mis.

Ze heeft er blijkbaar om de paar dagen last van:

Het is trouwens wel een figuurtje, deze dame:

Lijkt me eerder een geval van iemand die zich niet goed voelt in onze maatschappij en daarom een beetje digitale rel schopt.

Ah ja, ik zal de rest van mijn leven naar de grond kijken, zodat ik niet per ongeluk naar een vrouw kijk. Stel je voor dat ze haar hijab niet goed aan heeft, dat zou al helemaal een ramp zijn.

Dat is niet de cultuur die ik wil beleven. (de tweets in deze post werden door haar verder verspreid, ik weet nog niet hoe je dat tegoei post, komt goed :))
Dus haar klacht over iemand die haar aanstaart terwijl hij aan zijn kruis zit, is niet geldig omdat ze een andere cultuur heeft dan de jouwe... Mooi!
 
No bullshit, als dat met iemand gebeurde die ik kende bestelde ik daar nog es iets en liet ik op een fake adres leveren.
Kreeg em 't pak rammel van zijn leven.
Als het gerecht dat soort dwazen laat gaan lopen moet ge soms zelf es ne corrigerende tik geven.

Sowieso als dat met iemand van mijn familie of vrienden moest gebeuren en die komt er met een Belgische "straf" vanaf, die gaat de rest van zijn leven niet meer op 2 oren slapen.

Helemaal akkoord, de vader en de broer van het meisje hebben die kerel ook proberen op te sporen maar zonder succes. Eerst bij het restaurant maar daar was hij, na het incident, niet meer komen opdagen paar dagen later. Kon ook amper woord Nederlands blijkbaar
 
Dus haar klacht over iemand die haar aanstaart terwijl hij aan zijn kruis zit, is niet geldig omdat ze een andere cultuur heeft dan de jouwe... Mooi!
Voor hetzelfde geld zit die vrouw daar ostentatief neus te peuteren terwijl ze die man aant filmen is en kijkt die mens daarom zo raar.
Er zijn geen echte bewijzen nl een film van een masturberende man. Gewoon een bizar filmpje en een tweet. Als die kerel zichzelf echt zat te bepotelen dan had ze dit hoogstwaarschijnlijk ook gefilmd maar op beide filmpjes dat ze gepost heeft zie ik dit toch niet direct.
 
In alle eerlijkheid dit vind ik nu toch echt wel een beetje stom. Bewust de straat oversteken om maar niet een vrouw te moeten kruisen. Ik snap heel goed de problematiek, en ik walg daar van. Maar om dan collectief in een kramp te gaan schieten en doen alsof als man een vrouw kruisen abnormaal is dat gaat toch een brug of twee te ver.

Ik ben het hiermee eens.

Hoewel ik de andere kant ook wel snap hoor. Als ik zoiets tegenkom: 's nachts, donker, geen volk op straat, ik kruis een vrouw op straat, ... krijg ik soms spontaan de neiging om mezelf te verantwoorden: "U hoeft niet bang te zijn juffrouw, ik woon hier 2 straten verder en ben gewoon op terugweg van een vriend. Ik heb vrouw en kind, een vaste job en blanco strafblad!" Maar dat effectief ook uitspreken is dan ook weer vreemd natuurlijk. :unsure:

Dus doe ik gewoon zo casual mogelijk, met een zo spontaan mogelijke glimlach zonder dat het ook creepy kan overkomen. Als ik een kap op heb en mijn handen in mijn vestzak, en op dat moment let ik erop, dan zou ik misschien nog mijn kap afdoen en handen uit mijn vestzakken halen. Maar om nu over te steken vind ik ook wel wat verregaand. Precies mensenschuw dan.

Het is eigenlijk ver gekomen dat we daar op die manier moeten over bezig zijn.
 
Voor hetzelfde geld zit die vrouw daar ostentatief neus te peuteren terwijl ze die man aant filmen is en kijkt die mens daarom zo raar.
Er zijn geen echte bewijzen nl een film van een masturberende man. Gewoon een bizar filmpje en een tweet. Als die kerel zichzelf echt zat te bepotelen dan had ze dit hoogstwaarschijnlijk ook gefilmd maar op beide filmpjes dat ze gepost heeft zie ik dit toch niet direct.

Dus zelf uitgelokt, en echte bewijzen zijn er niet.
Nog op deze pagina, een post van Tyfius over een deel van het probleem:

- "heb je zelf iets gedaan om dat uit te lokken?"
- "gho, dat is de moeite niet, dat is toch heel moeilijk te bewijzen"

En dan doen veel vrouwen die moeite niet eens meer om het aan te geven, en gaan ze zelf ontwijken.
(Ik heb dat trouwens ooit eens iemand op twitch horen vertellen ook, maar de video is offline, anders had ik die zeker gelinked.)

Ik zeg ook niet dat deze man schuldig is moet bestraft worden. Maar als de allereerste reactie op zo'n bericht (dat als voorbeeld diende, niet als bewijs!) meteen is op de boodschapper schieten, dan creëer je niet bepaald een omgeving waarin er een open discussie kan zijn. Als je dat dan ook nog staaft met "niet de cultuur die ik wil", dan vind ik het helemaal sneu.
 
Dus haar klacht over iemand die haar aanstaart terwijl hij aan zijn kruis zit, is niet geldig omdat ze een andere cultuur heeft dan de jouwe... Mooi!
Da's een causaliteit die gij daaruit haalt, en nogal uitvergroot imo.

Gezien haar 'strijders' mentaliteit (hiermee bedoel ik al hetgeen ze meteen op twitter gooit) en waar ze zich allemaal aangevallen door voelt, durf ik niet meteen beweren dat haar klacht per definitie geldig is. (ook niet meteen ongeldig)
Dit is een perfect voorbeeld van hoe flauw die wet opgesteld is, hoe moeilijk dat te beschrijven valt en wat die grijze zone precies is.
 
Het is eigenlijk ver gekomen dat we daar op die manier moeten over bezig zijn.
Dan denk ik altijd aan die quote over Rose McGowan in de metoo-documentaire over Weinstein. Ik zoek de titel zo nog wel eens op.
"Het is ver gekomen dat we daar op die manier moeten over bezig zijn", dat mannen nu al moeten opletten met alles wat ze doen, om zeker niet het verkeerde beeld af te geven aan vrouwen. In hun kledij en hun gedrag, om maar zeker niet een fout signaal af te geven.

Zij zei daarop: Welcome to our world. Dat is wat vrouwen al hun hele leven moeten doen.

Edit: Harvey Weinstein: The Inside Story.
 
Terug
Bovenaan