Veldritseizoen 2021-2022

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Iserbyt zijn seizoen zat er eigenlijk al op toen WVA begon mee te doen. De wereldbeker was zo goed als binnen en de andere trofee interesseerden hem zogezegd niet. Sinds Hulst waar hij zich verzekerde van de wereldbeker heeft hij het perfecte excuus om de figurant uit te hangen zogezegd ter voorbereiding van het WK. Maar als het een zwaar modderig parcours wordt, dan zal het toch gaan tussen Aerts en Pidcock.

Ik ben toch niet zo overtuigd over over Pidcock hoor.
Één ding staat vast, de trui zal niet gewonnen worden door de beste veldrijder van het seizoen.

Hoe bedoel je dat? Tussen lijnen lees ik dan dat diegenen die nu bovenaan de UCI ranking staat "het niet waard zijn" volgens jou?

Belgium.png

ISERBYT Eli
1Elite1997

Belgium.png

AERTS Toon
2Elite1993

Belgium.png

VANTHOURENHOUT Michael
3Elite1993

Belgium.png

HERMANS Quinten
4Elite1995

Netherlands.png

VAN DER HAAR Lars
5Elite1991

Belgium.png

SWEECK Laurens
6Elite1993

Great%20Britain.png

PIDCOCK Tom
7Elite1999

Belgium.png

VAN AERT Wout
8Elite1994

Netherlands.png

VAN KESSEL Corné
9Elite1991

Belgium.png

BAESTAENS Vincent
10Elite

Bron = https://cyclocross24.com/nl/rider/?cat=1&country=0

Hoe bedoel je dat? Tussen lijnen lees ik dan dat diegenen die nu bovenaan de UCI ranking staat "het niet waard zijn" volgens jou?
Niet waard is veel gezegd natuurlijk.
De beste van de B-groep zal winnen. Want dat is uiteindelijk wel hoe het is.
Van Aert heeft 9 crossen gereden waarvan 8 met overmacht gewonnen en één 4de plaats omdat hij pech had bij de start en nog een zotte koers rijdt. In Hulst had een ander in zijn plaats nooit meer top 10 gehaald. Aan de start komen is defacto al bijna winnen voor hem.

Je kan dat langs twee kanten bekijken, ofwel is het niveau dermate hoog van Wout dat het oneerlijke concurrentie is en rijdt de rest dus op wat cross-topniveau is. Ofwel is wout wat topniveau is en schiet de rest hopeloos tekort.

Op de weg is Wout ook gewoon een topper, maar daar is het verschil met veel andere renners toch echt niet zo groot. Hij moet daar echt wel de ziel uit zijn lijf rijden om misschien maximum podium te halen.

Dus de volgende keer dat er een sprinter duidelijk bovenuit steekt waardoor de rest niet op de foto staat

Of de volgende keer dat Ganna iedereen minstens op een minuut rijdt in een TT

Of de volgende keer dat Pogacar iedereen op enkele minuten zet in een GC

Of de volgende keer dat Alaphilippe de rest schaamteloos op meters kletst op een korte nijdige helling

Dan denk ik aan de woorden van MrKendl: amaaai, Roglic, Dennis, WVA, MVDP,... zijn echt pannenkoeken. Wat schieten die hopeloos te kort zeg.

Geen idee waarom het topniveau van de een meteen moet resulteren in een uitspraak over gebrek aan niveau van een ander.

Laatst bewerkt:
Dus de volgende keer dat er een sprinter duidelijk bovenuit steekt waardoor de rest niet op de foto staat

Of de volgende keer dat Alaphilippe de rest schaamteloos op meters kletst op een korte nijdige helling

Dan denk ik aan de woorden van MrKendl: amaaai, Roglic, Dennis, WVA, MVDP,... zijn echt pannenkoeken. Wat schieten die hopeloos te kort zeg.

Geen idee waarom het topniveau van de een meteen moet resulteren in een uitspraak over gebrek aan niveau van een ander.
Om fair te blijven, dat is niet wat @MrKend54l zegt he. Er staat toch duidelijk dat je het langs twee kanten kan bekijken. Niet helemaal proper om je dan enkel op 1 van de 2 te focussen.

Meh, een kampioenentrui wordt toch nooit a priori gewonnen door de beste renner van het seizoen, maar wel door de beste renner van dat moment/die dag? Als andere renners op dat moment met andere dingen bezig zijn, tant pis. Al zit ik ook niet te wachten op Iserbyt in de regenboogtrui, dan liever Pidcock of Aerts. Een Sweeck of een Vanthourenhout zou al helemaal ridicuul zijn natuurlijk.

Je snapt de insteek niet echt.
Ten eerste moet je het bekijken binnen de discipline, dan ten tweede moet je kijken hoe iemand heerst in die discipline.
In een klassieker of een GC start er geen enkele renner als defacto winnaar. Tot zelfs diep in de finale kan het razend spannend zijn.
Wat we de afgelopen weken gezien hebben is dat iedereen defacto aan de start staat voor de tweede plaats.
De afgelopen jaren toen VDP nog top was toen was het verschil soms nog groter aan de meet.
Je kan u dan effectief de vraag stellen of het algemeen niveau dan te laag is, of dat we gewoon te maken hebben met twee renners die buiten categorie zijn.

Op de weg is Wout ook gewoon een topper, maar daar is het verschil met veel andere renners toch echt niet zo groot. Hij moet daar echt wel de ziel uit zijn lijf rijden om misschien maximum podium te halen.
Is dat niet omdat een wegrit ook veel tactischer is?

Bij veldrijden wint de beste (de sterkste) als hij pechvrij blijft.
Bij een wegrit kan je op veel meer manieren winnen.

WK is inderdaad altijd een speciaalke, al moeten we al terug gaan naar een Lars Boom (2008) of Vervecken (2007) voor een uitzonderlijke dagwinaar. Sindsdien was het Stybar, Nys, Albert, WVA, VDP, klinkt allemaal logisch.

Als het deze keer voor de beste renner van het seizoen moet zijn, dan is het puur op punten voor Iserbiet, iets van 12 overwinningen en heel pak podiumplaatsen. Maar liever niet.:sop:

Zelf ben ik nog steeds onder de indruk van Pidcock zijn olympische MTB titel, dus ik denk dat die hem gaat pakken. Met Aerts kan ik ook zeker leven.

WK is inderdaad altijd een speciaalke, al moeten we al terug gaan naar een Lars Boom (2008) of Vervecken (2007) voor een uitzonderlijke dagwinaar. Sindsdien was het Stybar, Nys, Albert, WVA, VDP, klinkt allemaal logisch.

Boom was toch geen verrassing, was topfavoriet

En Stybar zijn laatste WK was in een winter waar hij maar 2 crossen won en al volledig aan het focussen was op de weg. Dat was toen een heel grote verrassing.

In een klassieker of een GC start er geen enkele renner als defacto winnaar.
Alaphilippe in de Waalse Pijl :unsure:
Boom was toch geen verrassing, was topfavoriet
Boom als verrassing... Boom was samen met Stybar afgetekend de beste crosser van zijn generatie. Nys had chance dat die mannen naar de weg zijn getrokken want hij had al jaren eerder geen deuk meer in een pakje boter getrapt.

En Stybar zijn laatste WK was in een winter waar hij maar 2 crossen won en al volledig aan het focussen was op de weg. Dat was toen een heel grote verrassing.
Was it though?

Ben wel oprecht benieuwd voor dat WK. Kan alle kanten uit. Pidcock is intrinsiek wel de beste van het pak maar misschien heeft Hermans, die in oktober won in Fayetteville, wel bewust een tweede seizoenpiek gelegd eind deze maand. Hermans had alleszins bewust en specifiek gepiekt naar het begin van het seizoen. Iserbyt heeft dan weer het voordeel dat de druk er in hét belangrijkste klassement al af is en kan zich nog een maand specifiek voorbereiden. Aerts weet ik niet goed wat je daarmee moet doen... als Wout en Mathieu erbij zijn is hij eigenlijk meestal de man die dichtst in de buurt komt maar het is toch oh zo moeilijk voor hem om dan ook effectief te winnen als die 2 er niet bij zijn.

Laatst bewerkt:
Alaphilippe in de Waalse Pijl :unsure:

Boom als verrassing... Boom was samen met Stybar afgetekend de beste crosser van zijn generatie. Nys had chance dat die mannen naar de weg zijn getrokken want hij had al jaren eerder geen deuk meer in een pakje boter getrapt.

Was it though?

Ben wel oprecht benieuwd voor dat WK. Kan alle kanten uit. Pidcock is intrinsiek wel de beste van het pak maar misschien heeft Hermans, die in oktober won in Fayetteville, wel bewust een tweede seizoenpiek gelegd eind deze maand. Hermans had alleszins bewust en specifiek gepiekt naar het begin van het seizoen. Iserbyt heeft dan weer het voordeel dat de druk er in hét belangrijkste klassement al af is en kan zich nog een maand specifiek voorbereiden. Aerts weet ik niet goed wat je daarmee moet doen... als Wout en Mathieu erbij zijn is hij eigenlijk meestal de man die dichtst in de buurt komt maar het is toch oh zo moeilijk voor hem om dan ook effectief te winnen als die 2 er niet bij zijn.
https://www.veldritkrant.be/nieuws/...-beslis-pas-twee-dagen-voor-wk-of-ik-deelneem

Als Van Aert dit jaar gewacht zou hebben tot een week voor het WK om dan te zeggen dat hij tóch gaat om dan de boel ginder op een hoopje te rijden... was dat dan ook een verrassing geweest? :unsure:
De passage van van Aert in het veld dit seizoen is toch van een andere orde dan die van Stybar toen. Veel meer crossen en veel dominanter. Los daarvan zou ik die van Stybar toen ook weer geen totale verrassing noemen, het was duidelijk dat hij het nog kon.

Als Van Aert dit jaar gewacht zou hebben tot een week voor het WK om dan te zeggen dat hij tóch gaat om dan de boel ginder op een hoopje te rijden... was dat dan ook een verrassing geweest? :unsure:

6 crossen gereden, waarvan 3 keer podium (een overwinning in een losse cross) vs 9 crossen domineren.

Stybar was dat jaar gestart als kandidaat top 5, misschien podium maar als wereldkampioen was hij gewoon een grote verrassing. Het jaar voordien had hij trouwens ook gepast voor het WK in Amerika omdat het niet in de voorbereiding op de weg paste.
Als Van Aert toch beslist om te starten in het WK is hij de te kloppen man en alles minder dan de trui is een teleurstelling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan