Vaccin tegen coronavirus: hoe heb jij het gekregen (proces, verloop)

Dat is sowieso het geval voor iedereen die vanaf morgen gaat.
Volgens het artikel van @Skoebiedoe bleek dat inderdaad het geval.

Maar wat doen ze dan met overgebleven stocks van het vorige (huidige) vaccin?
Of zijn de leveringen inmiddels zo precies berekend dat elk vaccinatiecentrum net genoeg krijgt geleverd?
 
Gisteren mijn booster gehad op het werk (42 jaar, actief als bediende in gehandicaptensector). Vandaag pijnlijke schouder, lichte hoofdpijn (ik heb regelmatig hoofdpijn dus kan toevallig zijn). Ik hoor er minder klagen dan vorige keren, maar er zijn dan ook een heel pak minder collega's gevaccineerd.
 
Hier ook nog geen uitnodiging gekregen.
Maar misschien wel een voordeel dat we nog even moeten wachten?
Zo krijgen we (hopelijk) het vernieuwde vaccin, zie hierboven...

Ter info: heb gelezen dat je met een uitnodiging 30 dagen de tijd hebt om een afspraak in te boeken. Daarna kan het ook nog, maar dan via telefoon naar het vaccinatiecentrum.

Volgens het artikel van @Skoebiedoe bleek dat inderdaad het geval.

Maar wat doen ze dan met overgebleven stocks van het vorige (huidige) vaccin?
Of zijn de leveringen inmiddels zo precies berekend dat elk vaccinatiecentrum net genoeg krijgt geleverd?


De vaccins waarmee momenteel gevaccineerd wordt, zijn:

in de vaccinatiecentra:

  • herfstcampagne: Pfizer adapted
  • basisvaccinatie volwassenen: klassieke vaccins van Pfizer en Moderna
  • eerste boosterprik volwassenen: Pfizer adapted
  • 12- tot 17-jarigen:
    • basisvaccinatie: klassieke vaccins van Pfizer en Moderna
    • eerste boosterprik: klassieke vaccins van Pfizer en Moderna, zodra het beschikbaar aantal adapted vaccins het mogelijk maakt, zal gevaccineerd worden met een aangepast vaccin
    • enkel herfstprik voor immuungecompromitteerde 12- tot 17-jarigen en jongeren die in de zorg werken: Pfizer adapted
Dus de zorg, de bejaarden,... hebben wel al degelijk de aangepaste versie gehad. Of je deze week je booster ging halen of volgende week maakt niet uit. 😉
Net online gekeken en daar expliciet bij "Pfizer adapted"
 
Dus de zorg, de bejaarden,... hebben wel al degelijk de aangepaste versie gehad. Of je deze week je booster ging halen of volgende week maakt niet uit. 😉
Net online gekeken en daar expliciet bij "Pfizer adapted"

In het artikel op het Nieuwsblad spreken ze over 2 aangepaste versies, één die vanaf september werd ingezet en een ander vanaf morgen:
Tijdens deze vaccinatiecampagne worden de aangepaste vaccins aan omikron gebruikt die op 1 september door de EMA werden goedgekeurd. Er werd binnen de IMC afgesproken dat we telkens bij goedkeuring door de EMA van nieuwe vaccins, zo snel mogelijk op die nieuwe vaccins zullen overschakelen. Dat gebeurde ondertussen. Deze week kregen de nog nieuwere vaccins, aangepast aan BA4 en BA5 ook de goedkeuring van de EMA. Die kunnen geleverd worden vanaf begin oktober. Vanaf dan zullen we overschakelen op die vaccins”, klinkt het in een mededeling.
 
De vaccins waarmee momenteel gevaccineerd wordt, zijn:
in de vaccinatiecentra:
  • herfstcampagne: Pfizer adapted
Dus de zorg, de bejaarden,... hebben wel al degelijk de aangepaste versie gehad. Of je deze week je booster ging halen of volgende week maakt niet uit. 😉
Net online gekeken en daar expliciet bij "Pfizer adapted"
Er zijn wel 2 adapted versies in omloop: bivalent original/OmicronBA1 en bivalent original/OmicronBA4-5
In de US zetten ze alleszins al een paar weken BA4-5 adapted vaccins.

Als je kan kiezen, volgens de experten: beter BA4-5 adapted omdat toekomstige varianten closer bij die variant zullen zitten dan bij BA1 en je dus betere cross-immuniteit hebt.
 
In het artikel op het Nieuwsblad spreken ze over 2 aangepaste versies, één die vanaf september werd ingezet en een ander vanaf morgen:

Er zijn wel 2 adapted versies in omloop: bivalent original/OmicronBA1 en bivalent original/OmicronBA4-5
In de US zetten ze alleszins al een paar weken BA4-5 adapted vaccins.

Als je kan kiezen, volgens de experten: beter BA4-5 adapted omdat toekomstige varianten closer bij die variant zullen zitten dan bij BA1 en je dus betere cross-immuniteit hebt.
Noch op mijn kaartje, noch op mynexushealth staat de versie. Gewoon Pfizer adapted1
 
Noch op mijn kaartje, noch op mynexushealth staat de versie. Gewoon Pfizer adapted1

Eens gebeld naar 1700.
Heel verwarrend antwoord: eerst zegt ze dat ze nog niks weet van een aangepast vaccin en dat sommige kranten soms wat voorbarig zijn.

Daarna zegt ze dat er sinds 2 weken al de vaccins worden gegeven aangepast aan BA4 en BA5. Dus dat zou dan al dat vaccin zijn dat normaliter geleverd zou worden vanaf 01/10 volgens het Nieuwsblad...

Als iemand anders zich geroepen voelt om eens te bellen naar 1700..., doe maar, zou ik zo zeggen...
 
Eens gebeld naar 1700.
Heel verwarrend antwoord: eerst zegt ze dat ze nog niks weet van een aangepast vaccin en dat sommige kranten soms wat voorbarig zijn.

Daarna zegt ze dat er sinds 2 weken al de vaccins worden gegeven aangepast aan BA4 en BA5. Dus dat zou dan al dat vaccin zijn dat normaliter geleverd zou worden vanaf 01/10 volgens het Nieuwsblad...

Als iemand anders zich geroepen voelt om eens te bellen naar 1700..., doe maar, zou ik zo zeggen...
Ik heb een mail gestuurd naar ons vaccinatiecentrum met de quote uit het artikel en de vraag of ik het aangepaste vaccin heb gekregen of niet op een luchtige, beleefde toon. Benieuwd of ik antwoord ga krijgen! 😁
 
Ik heb een mail gestuurd naar ons vaccinatiecentrum met de quote uit het artikel en de vraag of ik het aangepaste vaccin heb gekregen of niet op een luchtige, beleefde toon. Benieuwd of ik antwoord ga krijgen! 😁

Ik heb nu ook eens gebeld naar ons vaccinatiecentrum.
Daar resoluut antwoord dat ze het vaccin tegen variant BA1 nu gebruiken.
Van het vernieuwde vaccin wist ze nog niks.

Zal misschien eens mailen naar Sciensano... 🙂
 
Daarna zegt ze dat er sinds 2 weken al de vaccins worden gegeven aangepast aan BA4 en BA5. Dus dat zou dan al dat vaccin zijn dat normaliter geleverd zou worden vanaf 01/10 volgens het Nieuwsblad...
Heb vorige week mijn vaccin gekregen en de vaccineuse wist me te vertellen dat het al voor "de nieuwe varianten" was. Heb nu ook niet doorgevraagd want volg dat ook niet van dichtbij, dus geen idee of dat nu voor die BA4/5 zou zijn.
 
Op BCFI staat enkel
- Comirnaty
- Comirnaty Original/Omicron BA.1

Het nieuwe vaccin beschermt tegen Comirnaty Original/Omicron BA.4-5

Ik vermoed dus dat Comirnaty adapted 1 enkel tegen BA.1 is
 
Toch raar hoe het regionaal weer zo verschilt (zoals bij @TRUMP). Ik heb mijn uitnodiging 2 weken geleden al gekregen en ben net 35 geworden. Op mijn uitnodiging staat 'Covid-19 - Comirnaty - Modified'.
 
Zopas mijn uitnodiging gekregen. Voor het maken van de afspraak is er een range van 1 maand. Hier zijn er echter enkel 4 dagen met nog vrije slots: 8/14/15/22 oktober. Nog iemand dit "probleem"?
Cuz fuck my weekends, thats why? 🤔
 
Ik heb mijn mail ook gekregen.
Ik heb tijd tot 12/11/2022 om een afspraak te maken.
Blijkbaar moet je dit keer ook plots je huisarts doorgeven bij het maken van de afspraak, dat moest de vorige keren toch niet :S

Mijn eerste twee vaccinaties waren Pfizer, derde Moderna en nu opnieuw Pfizer.
 
Zopas mijn uitnodiging gekregen. Voor het maken van de afspraak is er een range van 1 maand. Hier zijn er echter enkel 4 dagen met nog vrije slots: 8/14/15/22 oktober. Nog iemand dit "probleem"?
Cuz fuck my weekends, thats why? 🤔
Omdat de vaccinatiecentra niet volop bemand worden zoals tijdens de eerste 2 rondes. 😉
Hier is het bvb enkel een weekdag en zaterdag, waar het vroeger 6 dagen per week was.
 
Omdat de vaccinatiecentra niet volop bemand worden zoals tijdens de eerste 2 rondes. 😉
Hier is het bvb enkel een weekdag en zaterdag, waar het vroeger 6 dagen per week was.
Heel plausibel, maar dat is het toch niet hier...!
Nu is er plots een random maandag, donderdag en vrijdag waar er slotjes vrij zijn... :)

Vind in elk geval dat er zou mogen staan "vaccinatiecentrum gesloten" ipv "geen vrije slots" die dagen...
 
Heel plausibel, maar dat is het toch niet hier...!
Nu is er plots een random maandag, donderdag en vrijdag waar er slotjes vrij zijn... :)

Vind in elk geval dat er zou mogen staan "vaccinatiecentrum gesloten" ipv "geen vrije slots" die dagen...
Bij ons staat het gewoon op de website van het vaccinatiecentrum. En de weekdag variëert ook. Kan zowel een dinsdagavond zijn als een donderdag van 9 tot 16u.
 
Terug
Bovenaan