Vaccin tegen coronavirus: hoe heb jij het gekregen (proces, verloop)

't Is wel goed dat ge bij ons nu het tijdstip kunt kiezen, dan kan ik de 12de direct na mijn werk passeren aan het vaccinatiecentrum, en moet ik niet op het tijdstip gaan dat ze mij toewijzen. De vorige keren was dat bij mij altijd 's avonds laat. Dan moet ge u nog uit uwe luie zetel trekken om 21u.
 
Na de zelftest van gisteren is de PCR-test logischerwijs ook positief. Heuj, extra verlof! :unsure:

Mijn dochter kan nog niets laten plaatsen maar is al 2x besmet geweest, ze heeft ook netjes haar juf besmet (ouder dan 60j) aangezien ze zo goed als symptoomloos was.
Ik bescherm dus mee haar én haar klasgenoten én haar leerkrachten.
Mijn moeder is hartpatiënte, haar bescherm ik ook netjes mee en ze laat zichzelf natuurlijk ook vaccineren.

Ik laat in de eerste plaats die spuit zetten om anderen te beschermen. Beetje mijn morele plicht uitvoeren dus, in plaats van individualistisch te zijn...
Hoezo beschermen? Gevaccineerd of niet, je kan het in beide gevallen toch nog steeds doorgeven?

Onnozele stelling uiteraard, maar het heeft geen nut om u te laten vaccineren om anderen te beschermen, als die anderen zich niet laten vaccineren. Vaccineren doe je toch echt voor uzelf lijkt me.
 
Na de zelftest van gisteren is de PCR-test logischerwijs ook positief. Heuj, extra verlof! :unsure:


Hoezo beschermen? Gevaccineerd of niet, je kan het in beide gevallen toch nog steeds doorgeven?

Onnozele stelling uiteraard, maar het heeft geen nut om u te laten vaccineren om anderen te beschermen, als die anderen zich niet laten vaccineren. Vaccineren doe je toch echt voor uzelf lijkt me.
Als de kans kleiner is dat ik het zelf betrap dankzij het vaccin, is de kans kleiner dat ik het doorgeef. Ikzelf "kan er tegen", puur statistisch gezien. Ik vaccineer me dus bewust om de kans te verlagen dat ik anderen zou besmetten die er minder goed tegen kunnen.
De patiënten dus. 😬
 
Sciensano hun rapport van vorige week i.v.m. bevestigde gevallen, de rapporten die vanaf vandaag worden vrijgegeven bevatten deze gegevens niet meer (of toch niet in deze vorm):



Als ge het rapport zelf wilt lezen: http://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/COVID-19_Weekly report_20220908 - NL.pdf
Je moet de tabel daar net onder tonen. Die duidt wel op een verschil in bescherming (ook al is dat verschil niet zo heel grot). En dan spreken we nog niet over de mate waarin vaccinatie de kans op ziekteverschijnselen verlaagt
 
Logisch dat het verschil momenteel ook kleiner wordt gezien het nu ook boostertijd is, de bescherming wordt steeds kleiner na het verstrijken van de tijd sinds je laatste vaccin.
 
Na de zelftest van gisteren is de PCR-test logischerwijs ook positief. Heuj, extra verlof! :unsure:


Hoezo beschermen? Gevaccineerd of niet, je kan het in beide gevallen toch nog steeds doorgeven?

Onnozele stelling uiteraard, maar het heeft geen nut om u te laten vaccineren om anderen te beschermen, als die anderen zich niet laten vaccineren. Vaccineren doe je toch echt voor uzelf lijkt me.
Bwa, ik laat mij eigenlijk gewoon vaccineren omdat men het mij vraagt.
 
Net mijn uitnodiging gekregen. Op 5 oktober ingepland voor een 'Covid-19 - Comirnaty - Modified'.
Een booster voor mijn 5G ontvangst dan 😎.
 
Na de zelftest van gisteren is de PCR-test logischerwijs ook positief. Heuj, extra verlof! :unsure:


Hoezo beschermen? Gevaccineerd of niet, je kan het in beide gevallen toch nog steeds doorgeven?

Onnozele stelling uiteraard, maar het heeft geen nut om u te laten vaccineren om anderen te beschermen, als die anderen zich niet laten vaccineren. Vaccineren doe je toch echt voor uzelf lijkt me.
Neen, ik vaccineer me om de kans dat ik mijn moeder of schoonouders besmet (allemaal 80+). En die zijn natuurlijk ook gevaccineerd.
 
Na de zelftest van gisteren is de PCR-test logischerwijs ook positief. Heuj, extra verlof! :unsure:


Hoezo beschermen? Gevaccineerd of niet, je kan het in beide gevallen toch nog steeds doorgeven?

Onnozele stelling uiteraard, maar het heeft geen nut om u te laten vaccineren om anderen te beschermen, als die anderen zich niet laten vaccineren. Vaccineren doe je toch echt voor uzelf lijkt me.

Als de kans kleiner is dat ik het zelf betrap dankzij het vaccin, is de kans kleiner dat ik het doorgeef. Ikzelf "kan er tegen", puur statistisch gezien. Ik vaccineer me dus bewust om de kans te verlagen dat ik anderen zou besmetten die er minder goed tegen kunnen.
De patiënten dus. 😬

Hetgeen wat @Mulan zegt klopt volledig en is één van de basisprincipes van groepsimmuniteit.

Groepsimmuniteit kan verworven worden door een hoge vaccinatiegraad en bij natuurlijke doorgemaakte infecties.

Bij vaccinatie bescherm je jezelf tegen besmetting, waardoor je eveneens minder de anderen kan besmetten.
Bij vaccinatie zijn de ziektesymptomen doorgaans minder waardoor je eveneens (in de meeste gevallen) minder besmettelijk bent, in het geval van een besmetting.

Natuurlijke infectie helpt ook om de groepsimmuniteit te verhogen, maar willen we nu niet allemaal net zo weinig mogelijk infecties in onze samenleving zien? Men zou toch ergens veronderstellen dat de lockdows een zekere bewustwording hebben aangewakkerd?

Daarom weinig of geen respect voor de antivaxers.
Vaccins zijn doeltreffend en veilig.
Tenzij je allergisch bent voor één van de bestanddelen van het vaccin en/of het risico loopt voor een kruis-allergische reactie met andere medicijnen onderling, zie ik geen reden om het vierde (of vijfde), bovendien gratis, vaccin te gaan halen.
 
Heeft de wintergolf vorige winter aangetoond dat vaccin niet helpt tegen besmetting? Ja toch? Besmettingen swongen meer dan het dak uit bij gevaccineerden. Ze hebben dat uiteindelijk toch ook toegegeven. Het ging vooral over het doormaken van de ziekte die minder erg zou geweest zijn. Je zou de tekst op de eerste vaccinatiebrief eens moeten lezen, je lacht u een breuk. De vaccinatie is toch net voor jezelf dat je deze zet.

Vaccin lijkt me nu logisch bij 50+, net als de griep. Nu 'geen respect hebben' voor iemand die nu als -50 geen 4e spuit wil halen vind ik persoonlijk wat erover. Ikzelf heb nog geen uitnodiging ontvangen en ben 3x gevaccineerd, dus je moet mij niet uitmaken voor anti vaxxer. Beetje kritisch denken mag wel.
 
Laatst bewerkt:
Je zou de tekst op de eerste vaccinatiebrief eens moeten lezen, je lacht u een breuk.
Wat stond daar op vermeld toen misschien?


Nu 'geen respect hebben' voor iemand die nu als -50 geen 4e spuit wil halen vind ik persoonlijk wat erover.
'Geen respect' is misschien hard verwoord inderdaad.
Eerder 'weinig begrip' omdat ik weinig de nadelen inzie van een vaccinatie.

Men zou nog ergens de schrik van bijwerkingen kunnen aanhalen, maar die zijn er ook bij reguliere medicatie.
Als je die lijn dan doortrekt, dan zou je totaal niks meer mogen innemen en je totaal niet meer mogen laten behandelen (uit schrik voor een neveneffect).

Het voordeel weegt mijn inziens nog steeds op tov eventuele "mogelijke" nadelen.
 
Ik ben na de 2e en 3e spuit 36u doodziek geweest. Koorts, overgeven, alles erop en eraan in het extreme zelfs. Nog nooit zo ziek geweest. Heb er mijn buik een beetje van vol. Daarnaast ben ik wel vrij kritisch over de afgelopen Corina periode. Maar ach, uiteindelijk zal ik ze wel laten zetten zeker.

Iedereen rond mij heeft (meermaals) Corona gehad, incl vrouw en kinderen. Ikzelf op die 2,5j nooit positief getest. Bizar vind ik persoonlijk wel :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Hetgeen wat @Mulan zegt klopt volledig en is één van de basisprincipes van groepsimmuniteit.

Groepsimmuniteit kan verworven worden door een hoge vaccinatiegraad en bij natuurlijke doorgemaakte infecties.

Bij vaccinatie bescherm je jezelf tegen besmetting, waardoor je eveneens minder de anderen kan besmetten.
Bij vaccinatie zijn de ziektesymptomen doorgaans minder waardoor je eveneens (in de meeste gevallen) minder besmettelijk bent, in het geval van een besmetting.

Natuurlijke infectie helpt ook om de groepsimmuniteit te verhogen, maar willen we nu niet allemaal net zo weinig mogelijk infecties in onze samenleving zien? Men zou toch ergens veronderstellen dat de lockdows een zekere bewustwording hebben aangewakkerd?

Daarom weinig of geen respect voor de antivaxers.
Vaccins zijn doeltreffend en veilig.
Tenzij je allergisch bent voor één van de bestanddelen van het vaccin en/of het risico loopt voor een kruis-allergische reactie met andere medicijnen onderling, zie ik geen reden om het vierde (of vijfde), bovendien gratis, vaccin te gaan halen.
Heel veel onjuistheden in deze post. Corona heeft aangetoond dat groepsimmuniteit niet werkt.
Iemand die zware symptomen heeft bv kan amper besmettelijk zijn, terwijl iemand die geen symptomen heeft een superspreader kan zijn.
 
We moeten vooral niet gaan doen alsof eigen ervaringen het nut van vaccins in het algemeen verminderen. Kan best zijn dat je daar twee keer goed ziek van bent geweest en je er nu geen meer wilt, maar vaccinaties hebben wel degelijk nut buiten het puur persoonlijke.

Zelfs als (en let op 'als', ik zeg dus niet dat dat zo is) vaccins helemaal geen besmetting en overdracht zouden voorkomen zorgen ze nog steeds voor verminderde symptomen. Minder zwaar zieken = minder mensen in het ziekenhuis en dus minder kans op instorting van de zorg (en uitstel van bepaalde operaties etc.). Minder zwaar zieken = minder langdurige uitval op de werkvloer (en dus minder economische schade bij een zware golf). Minder zwaar zieken = minder sterfgevallen.

Vaccins zijn nuttig. Punt. En niet enkel voor jezelf. Ik zeg niet dat iedereen nu voor die nieuwe spuit moet gaan, want het is natuurlijk optioneel, maar dat het enkel en alleen voor jezelf zou zijn klopt gewoon niet. Dat heeft nooit geklopt. Altijd maar dat 'kritisch denken', maar als je een beetje verder nadenkt ontdek je vanzelf wel dat er nog andere manieren zijn waarop massale vaccinatie nuttig kan zijn op maatschappelijk vlak buiten dan het beperken van transmissie.
 
Heel veel onjuistheden in deze post. Corona heeft aangetoond dat groepsimmuniteit niet werkt.
Iemand die zware symptomen heeft bv kan amper besmettelijk zijn, terwijl iemand die geen symptomen heeft een superspreader kan zijn.

Artikel 30/08/22

Besmettelijkheid na vaccinatie​

Als je gevaccineerd bent kun je nog steeds besmet raken met het coronavirus. De vaccinatie beschermt tegen ziek worden door het coronavirus. Er zijn inmiddels meerdere studies verschenen die laten zien dat vaccinatie ook de overdracht van het virus (alfa- en delta-variant) van de ene persoon op de andere vermindert. Uit onderzoek van het RIVM (zie webpagina met VASCO) blijkt dat vaccinatie de overdracht van de omikron-variant van het coronavirus aanzienlijk vermindert. Een boostervaccinatie geeft 63% bescherming tegen overdracht van corona naar huisgenoten. Dit betekent dat als iemand na een boostervaccinatie besmet raakt met het coronavirus, diegene een ruim twee keer lagere kans heeft om het coronavirus door te geven aan zijn of haar huisgenoten, dan iemand met corona die niet gevaccineerd was. Internationaal zijn de resultaten uit onderzoek over overdracht wel wisselend.
 
Men zou toch ergens veronderstellen dat de lockdows een zekere bewustwording hebben aangewakkerd?
Dan ga je wel voorbij aan het feit dat er aardig wat mensen zijn voor wie de lockdowns helemaal geen rotte periode zijn geweest. Gewoon extra betaalde vakantie. Een stapje achteruit van de dagelijkse ratrace.
 
Onze hoge gezondheidsraad heeft toch voor iets geen aanbeveling gedaan bij categorie tot 64j en deze op vrijwillige basis gezet? (zoals griep vaccins)

Dan mag je toch wel eens nadenken of je überhaupt een spuit laat zetten?
 
Terug
Bovenaan