Beetje laat want reis is geboekt.
We hebben 2u15 tijd voor de overstap in San Francisco, voldoende hiermee?

Ook best voor ter plaatse een e-sim aanschaffen of ginder simkaartje kopen? Iemand aanraders?
 
Beetje laat want reis is geboekt.
We hebben 2u15 tijd voor de overstap in San Francisco, voldoende hiermee?
overstap vanuit België naar een binnenlandse vlucht? Dat lijkt me krap.
Silence zei:
Ook best voor ter plaatse een e-sim aanschaffen of ginder simkaartje kopen? Iemand aanraders?
 
Beetje laat want reis is geboekt.
We hebben 2u15 tijd voor de overstap in San Francisco, voldoende hiermee?

Ook best voor ter plaatse een e-sim aanschaffen of ginder simkaartje kopen? Iemand aanraders?
Volges mij nipt in Amerika, als ik het mij goed herinner moet je zelf je baggage terug op de band zetten, door immigrations (kan lang duren) en door security check.

Nu ik veronderstel dat alles op 1 ticket staat? Meestal zijn er wel meer domestic flights op een dag dus kan je 2 uurtjes later mee als je hem mist.


Voor hetzelfde geld lukt het natuurlijk wel makkelijk!
 
overstap vanuit België naar een binnenlandse vlucht? Dat lijkt me krap.

Volges mij nipt in Amerika, als ik het mij goed herinner moet je zelf je baggage terug op de band zetten, door immigrations (kan lang duren) en door security check.

Nu ik veronderstel dat alles op 1 ticket staat? Meestal zijn er wel meer domestic flights op een dag dus kan je 2 uurtjes later mee als je hem mist.


Voor hetzelfde geld lukt het natuurlijk wel makkelijk!
Amsterdam - SF
SF - Honolulu dus domestic inderdaad.

Tickets nog niet afgehaald maar in principe alles op 1 ticket ja.
Periode is september dus misschien ook al iets kalmer.
 
Lijkt me ook. Voor NY en SF heb je al minstens 2 keer 5 dagen nodig toch..

En wat er in Springfield en saint louis te zien valt buiten criminaliteit vraag ik me ook wel af. Nuja ze zullen veel gezien hebben, in een notendop toch,maar vooral veeeel gereden met de auto 😁


Edit: is traject van 6000 km grosso modo. Valt dan nog wel mee. Gemiddeld 200 km per dag. Is doenbaarder dan gedacht.
Hier is veel te zien hoor. Vreemd genoeg leef ik ook nog altijd...
haha zalig, zo te horen heb je de volledige een stukje van de US experience tour gehad :laugh:
heel goed dat je dat allemaal eens gezien hebt en dan kan vergelijken met de beelden in de films en series

Wereldsteden als SF en LA, met de gigantische urbane periferie er rond ( van silicon valley over san bernardino tot compton)
Gigantische wouden met millenia oude sequoia's (yosemité, maar ook lake tahoe, sierra)
Zoutvlakten en andere bijna onleefbare woestijnvlakten in Dead Valley
Over the top party metropool Las Vegas, midden in de woestijn
Een heel scala aan diverse canyons (Zion, Arches, Antelope, Grand,...) met evenzeer diverse exploratiemogelijkheden (dagtocht, mountainbike, riverhike, kayak, helikopter)
Gigantische graslanden en woestijnvlakten waar je een hele dag rechtdoor kunt rijden zonder quasi iemand te zien
(bijna) verlaten oude mijndorpen, kleine gehuchten met alle small town mentaliteiten die erbij horen (bv. bepaalde Mormoons gemeenschappen)
Route 1 die je langs alle, vaak zeer diverse kunststeden brengt (en alle Mac OS versies :p )
...

Bovenstaande is een korte samenvatting van 3-4 weken met de auto rondtoeren via een zelf uitgestippelde route, met zowel klassieke toeristische zaken als meer off the beaten track vondsten en was voor mij toch allesbehalve eentonig.
Oil fields
Wijnvelden

Ik geef u volledig gelijk, Californië is allesbehalve eentonig.
Waar halen julloe eigenlijk je dollars? Ik ga het meeste sowieso met mijn kaarten betalen, maar ik zou honderd dollar al op zak moeten hebben in cash om de transfer van het hotel te betalen en ik heb geen zin om in de luchthaven van Washington meteen te gaan pinnen.

Mijn bank is in elk geval niet behulpzaam, die verwachten dat ik heel mijn rekening omzet, gewoon om een klein bedrag in dollars af te halen.
Ik kan alleen maar Wise aanraden, al meermaals gebruikt om geld over te schrijven en hebben zowel een debit als een kredietkaart met lage omzetkosten.
Beetje laat want reis is geboekt.
We hebben 2u15 tijd voor de overstap in San Francisco, voldoende hiermee?

Ook best voor ter plaatse een e-sim aanschaffen of ginder simkaartje kopen? Iemand aanraders?
Meer dan voldoende.
 
Ik vraag me altijd oprecht af waarom iemand nu nog naar de VS wil verhuizen.
The American Dream die zoveel mensen naar daar gelokt heeft lijkt me toch wel al een tijd gebarsten te zijn niet? Het is een prachtig land om op vakantie te gaan maar ik zou er echt niet kunnen aarden om er te wonen vrees ik.

No offense trouwens he, gemeend geïnteresseerd.
Beter laat dan nooit, maar bij deze:

Wat mij hier aanspreekt:

-De multiculturele samenleving, mijn sociale kring bestaat hier uit Bosniërs, Serviërs, tot Chinezen en Mexicanen, hoewel het eigenlijk gewoon allemaal Amerikanen zijn.
- 60 min rijden en het gevoel te hebben op een andere planeet te zijn.
- Goedkope benzine.
- Minder belastingen.
- Weidse landschappen.
- Floaten.
- Meer kansen op het werk.


Wat mij hier tegenvalt:
- Gezelligheid ontbreekt.
- Sociale zekerheid is hier gewoon crap, ik zou graag meer belastingen betalen om de echte sukkelaars te helpen.
- Onderwijs kost te veel.
- Bier
- Het contrast tussen rood en blauw wordt spijtig genoeg alleen maar groter en groter.
- Te weinig verlof.

Zaken die exact hetzelfde zijn:
- Iedereen wil ook maar gewoon zijn of haar leven leiden, stappen vooruit zetten, het beste voor hun en de familie.
- Politieke crap op lokaal niveau.
- Eten, zowat elke middelgrote stad heeft zeker genoeg diversiteit aan restaurants. Sommige dingen zijn hier pakken beter, andere dingen zijn beter in Belgie.

Ik kan nog wel wat verder gaan, maar ik haat typen op de gsm.

Ik zou het doen als ik een heel goede werkaanbieding krijg waarbij verzekeringen van werkgeverszijde geregeld worden, OF wanneer ik morgen een aanzienlijke som op de Lotto/Euromillions win (+€10 miljoen).

—> US is een land met veel ‘ongelijkheid’, wat shit is als je ‘arm’ bent of tegenslag hebt, maar het is een enorm leuk land om ‘rijk’ in te zijn of je zaakjes goed in geregeld te hebben. Auto nodig? 8 maand wachten, of 10k meer betalen en je steekt een hele hoop mensen voor. Met veel geld kan je er enorm veel meer. Amerikanen zijn over het algemeen minder afgunstig tegenover rijkdom en zijn eerder oprecht ‘blij’. Geld = succes

—> Het is een land met enorme vrijheden. Wapens. Gokken. Veel andere dingen. Waar onze (niet per sé enkel Belgische) overheden eerder betuttelen optreden, ben je in de USA meer verantwoordelijk voor je eigen keuzes en daden. Dus neen, die gokindustrie moet niet aan banden gelegd worden zoals hier onlangs de reclame (want het is toch aan het individu om te bepalen om er verantwoord mee om te gaan), en neen, we gaan wapens niet verbieden, enz…

- Ik hou van de Amerikaanse way of life, de keuken, bigger is better, de consumptiemaatschappij,…

- ik voel me enorm aangetrokken door de patriottistische houding van veel Amerikanen. Zelfs al ben je in iets niet de beste, dan moet je nog genoeg roepen dat je dat wel bent. Daarentegen walg ik van de Vlaamse ‘doe maar normaal’-mentaliteit en kerktorenmentaliteit.
Ik vind dat we in een zielig landsdeel leven, dat weinig voorstelt. Wij zijn bijvoorbeeld trots op ‘onze’ taal. Een taal die amper gebruikt wordt wereldwijd. Engels is een wereldtaal.

- hoeveel redenen heb je nog nodig? :D

Ik kan mij heel goed vinden in uw post, behalve wat de auto kopen betreft, het misschien afhankelijk van staat tot staat, maar hier sta je na drie uur buiten de dealership met een auto, onafhankelijk van prijsklasse. Temp tag printen en gaan 😎
 
Zal een beetje off topic gaan, maar als je de werkmentaliteit (en voor- en nadelen) van België gewoon bent is het toch wel even aanpassen in de VS. Hier heb je de gewoonte om 30-40 dagen verlof te kunnen opnemen, in de VS kijkt men daar toch vreemd naar? Zoals @Timothy aangeeft zal het wel beter lukken als je geld hebt en succes hebt in wat je doet, maar vanaf je in het sukkelstraatje belandt kan het er wel heel erg donker uitzien. In België heb je op dat vlak nog een opvangnet.

Omdat de nadruk zo ligt op geld en succes, lijken Amerikanen me ook wat oppervlakkig en materialistisch ingesteld? Alles draait om ambitie en carrière maken, toch zeker in bepaalde kringen. Leven om te werken in plaats van werken om te leven. En dan stoefen met wat je hebt. Of ga ik daar kort door de bocht? Dat materialisme zie je ook wel hier in België, maar hier is veel meer afgunst en weegt die "doe maar normaal"-mentaliteit door. BV's die pronken met hun auto of villa worden op sociale media heel snel afgemaakt, terwijl dat in de VS de normaalste zaak van de wereld is.
 
Ik ben nu mijn ESTA aan het invullen.

Wij zijn in 2016 in Cuba geweest (toerist).
Stempel staat niet meer in het huidige paspoort.

Aangeven of niet aangeven?
 
Ik ben nu mijn ESTA aan het invullen.

Wij zijn in 2016 in Cuba geweest (toerist).
Stempel staat niet meer in het huidige paspoort.

Aangeven of niet aangeven?
Ik zag bij het invullen van m'n ESTA inderdaad dat Cuba nu ook op de lijst staat van landen die je niet bezocht mag hebben om een ESTA te krijgen. Blij dat ik er nog niet geweest was, want kan voor gedoe en extra kosten (visa aanvraag) zorgen.

Net eens opgezocht en jij bent er voor 2021 geweest en jij zou dus een ESTA moeten kunnen krijgen, maar geen idee of je dan moet invullen dat je in Cuba geweest bent. Waarschijnlijk wel, want je bent er geweest. Maar dat aanduiden betekent volgens mij automatisch dat je geen ESTA krijgt? Best eens checken bij de Amerikaanse ambassade denk ik.

 
Zal een beetje off topic gaan, maar als je de werkmentaliteit (en voor- en nadelen) van België gewoon bent is het toch wel even aanpassen in de VS. Hier heb je de gewoonte om 30-40 dagen verlof te kunnen opnemen, in de VS kijkt men daar toch vreemd naar? Zoals @Timothy aangeeft zal het wel beter lukken als je geld hebt en succes hebt in wat je doet, maar vanaf je in het sukkelstraatje belandt kan het er wel heel erg donker uitzien. In België heb je op dat vlak nog een opvangnet.

Omdat de nadruk zo ligt op geld en succes, lijken Amerikanen me ook wat oppervlakkig en materialistisch ingesteld? Alles draait om ambitie en carrière maken, toch zeker in bepaalde kringen. Leven om te werken in plaats van werken om te leven. En dan stoefen met wat je hebt. Of ga ik daar kort door de bocht? Dat materialisme zie je ook wel hier in België, maar hier is veel meer afgunst en weegt die "doe maar normaal"-mentaliteit door. BV's die pronken met hun auto of villa worden op sociale media heel snel afgemaakt, terwijl dat in de VS de normaalste zaak van de wereld is.
Ik ken 4 Belgen die momenteel in FL wonen/werken en nog 2 (Belg en Nederlander) die ook toevallig in FL gewerkt hebben.
Van de 6, 3 in sales (2 gewone sales, 1 oprichting/manager van het bedrijf), 1 in finance en de laatste is een typical succesvol ondernemer. Heeft nu meerdere bedrijven waaronder een heel goed draaiend supplementenbedrijf.

Inderdaad verlofdagen zijn minder, maar ik liet me door hun allemaal eigenlijk wel vertellen dat ze er niet perse "harder" werken. Werken is wel meer een way of life. Er zijn veel vaker 's avonds etentjes met potentiële klanten en het is dan ook niet abnormaal om je zakelijke relaties uit te nodigen als je met je gezin gaat eten.

Verder stoppen ze op vrijdag wel geregeld vroeger en gaan ze samen wat cocktails drinken en/of met iemand zijn boot varen.

Verder denk ik zelf dat die mensen wel gewoon meer "leven" op hun manier. Niet om te zeggen dat iemand die enorm fietsfanaat is zich in België niet oprecht zal amuseren, maar ik ben bv een enorme actie-junkie. En als ik in FL was gingen we in het weekend met jetski's weg, even langs de gun range, 's avonds naar de "lokale" dragstrip, en voor iemand als mij is dat dan wel weer oprecht genieten.
 
Ik zag bij het invullen van m'n ESTA inderdaad dat Cuba nu ook op de lijst staat van landen die je niet bezocht mag hebben om een ESTA te krijgen. Blij dat ik er nog niet geweest was, want kan voor gedoe en extra kosten (visa aanvraag) zorgen.

Net eens opgezocht en jij bent er voor 2021 geweest en jij zou dus een ESTA moeten kunnen krijgen, maar geen idee of je dan moet invullen dat je in Cuba geweest bent. Waarschijnlijk wel, want je bent er geweest. Maar dat aanduiden betekent volgens mij automatisch dat je geen ESTA krijgt? Best eens checken bij de Amerikaanse ambassade denk ik.

Visa aanvraag zou volgens mij al veel te laat zijn (vertrek over 2 weken)
Net nagevraagd waar we onze reis boekte:

"Stempel van cuba staat niet in uw huidige paspoort? Gewoon neen aanduiden, ze kunnen niet achterhalen dat ge daar zijt geweest. Wel eventuele vakantiefoto's van social media verwijderen"
 
Zal een beetje off topic gaan, maar als je de werkmentaliteit (en voor- en nadelen) van België gewoon bent is het toch wel even aanpassen in de VS. Hier heb je de gewoonte om 30-40 dagen verlof te kunnen opnemen, in de VS kijkt men daar toch vreemd naar?

Toevallig is mijn nicht op bezoek die al 25j in Amerika woont samen met haar ouders en broer en zus en die heeft dus effectief maar 14 dagen verlof op een jaar, is de normaalste zaak van de wereld daar. Werkt bij een groot farmaceutisch bedrijf sinds 2017.

Mijn nonkel die op pensioen is en al heel zijn leven bij een (ander) farmaceutisch bedrijf heeft gewerkt en de laatste 25 jaar dus ook in Amerika voor hetzelfde bedrijf in een zeer goede functie, hoger kader met tientallen mensen onder hem had in zijn laatste jaar 25 dagen verlof.

En dat is dus al een zeer mooi verlofpakket daar.

Uiteraard verdienen zij veelvouden van de “normale” lonen die we hier gewoon zijn.
 
Waar halen julloe eigenlijk je dollars?

Mijn bank is in elk geval niet behulpzaam, die verwachten dat ik heel mijn rekening omzet, gewoon om een klein bedrag in dollars af te halen.
Er zijn nog enkele wisselkantoren:
- Antwerpen: Stevens en Cie (dichtbij Antwerpen-Centraal)
- Brussel Luchthaven: Ria (niet de goedkoopste)

Banken hebben systematisch het wisselen van geld afgebouwd wegens hoge kosten en lage vraag., dus erg vlot gaat het niet KBC biedt wel een dienst aan maar het duurt 3 dagen (in principe hoef je geen nieuwe rekening te openen in dollar):
2 weken tijd voor Belfius:
 
Er zijn nog enkele wisselkantoren:
- Antwerpen: Stevens en Cie (dichtbij Antwerpen-Centraal)
- Brussel Luchthaven: Ria (niet de goedkoopste)

Banken hebben systematisch het wisselen van geld afgebouwd wegens hoge kosten en lage vraag., dus erg vlot gaat het niet KBC biedt wel een dienst aan maar het duurt 3 dagen (in principe hoef je geen nieuwe rekening te openen in dollar):
2 weken tijd voor Belfius:

Ik heb nu een kantoor gevonden van goudwisselkantoor die het ook doet. Ze rekenen kleine zes euro transactiekost aan, maar verder valt het nog mee op eerste zicht.
 
@Silence

Mijn HQ was in SF, veel op gevlogen voor werk. Je hebt echt genoeg tijd met 2h15. Meestal ben ik daar altijd buiten in 30min. Dus van plane tot taxi, ik reis wel zonder baggage. Dus neem 45min om baggage en dan terug inchecken.
 
Ik heb nu een kantoor gevonden van goudwisselkantoor die het ook doet. Ze rekenen kleine zes euro transactiekost aan, maar verder valt het nog mee op eerste zicht.
Elke luchthaven heeft ATMs haal gewoon geld af daar. Nog altijd goedkoopste en makkelijkste.

Je moet toch wachten op uw baggage alle tijd om dus geld af te halen.
 
Vorig jaar in New York met een Revolut $ rekening gewerkt. Alles met de kaart betaald.
Voor men reis een budget in dollars omgezet en daar lokaal altijd rechtstreeks met die dollars op men rekening betaald.

Werktte goed!
 
Ik heb nu een kantoor gevonden van goudwisselkantoor die het ook doet. Ze rekenen kleine zes euro transactiekost aan, maar verder valt het nog mee op eerste zicht.
Ik ga altijd bij Goldforex in de Zuidstraat in Brussel, vlakbij Beurs. Op 5 minuten binnen en buiten en goede koers, ook voor andere munten.
 
Terug
Bovenaan