ULB-studente verkracht, verdachte pas vrij

De gepleegde feiten zijn verwerpelijk en had niet mogen gebeuren.

Echter de feiten gepleegd door de dader is een reactie/veroorzaakt door eerdere trauma's in zijn leven. Dit spreekt voor mij zijn daden niet goed, echter gaat een gevangenisstraf dit niet oplossen, zelfs therapie niet.

Een levenslange gevangenisstraf is dan een optie, maar kost veel geld. Meer dan hem levenslang op hotel te zetten.

Terugzenden naar eigen land (voor iedereen bij wie mogelijk die feiten heeft gepleegd bv) is gemakkelijk: wij zijn er vanaf. Maar dat stopt de verkrachtingen/ andere feiten niet. Kans is groot dat hij dan in zijn land van herkomst dezelfde dingen opnieuw doet.

Een oplossing is er niet, of toch geen waarbij iedereen mee geholpen is.

Spreken we puur voor een oplossing voor de maatschappij: doodstraf? Goedkoper dan al de rest, we zijn zeker dat deze persoon de feiten niet meer zal plegen. Maar menselijk zeker niet, en het zal de verkrachtingen niet uit de wereld helpen.
Sorry maar dit vind ik gewoon tenenkrullend. Net zoals we niet kunnen zeggen dat de rechter te soft gehandeld heeft bij vorige veroordelingen kan je niet gaan zeggen wat de reden is waarom hij deze misdrijven gepleegd heeft.

Sorry maar dit vind ik gewoon tenenkrullend. Net zoals we niet kunnen zeggen dat de rechter te soft gehandeld heeft bij vorige veroordelingen kan je niet gaan zeggen wat de reden is waarom hij deze misdrijven gepleegd heeft.
Ik krijg als professional opleidingen en intervisies waarbij zo een casussen worden besproken. En elke keer komt trauma verwerking naar boven.

We kunnen inderdaad niet nagaan wat de trigger was van de dader om dit gedrag te stellen, echter komt men onderliggend meestal uit bij een eerder opgelopen trauma.

De dader heeft echt niet een "gewoon" leven en heeft op een dag besloten, ik ga een student verkrachten.

En degenen die vinden dat straffen niet helpt. Hoe verklaar je dan de enorm lage misdaadcijfers in Dubai? Daar heb je blijkbaar zelfs zo goed als geen cafégevechten omdat ze weten wat boven hun hoofd hangt. Maar daar hebben we hier de plaats ook wel niet voor.
ik heb die aflevering van Reizen Waes ook gezien hoor, maar ik geloof daar niks van. Er zijn daar expat-zones waar wel alcohol geschonken wordt, waar ook veel Britten zitten. ge maakt mij niet wijs dat die nooit eens vechten met elkaar. Ge maakt mij überhaupt dat in een land waar voor de rest de wetten zo streng zijn, dat er daar nooit iemand eens een wet overtreedt.

heel dat gedoe in Reizen Waes met de politie was 1 grote PR-stunt voor de Europese TV. veel feiten ga je daar niet in krijgen.

ik heb die aflevering van Reizen Waes ook gezien hoor, maar ik geloof daar niks van. Er zijn daar expat-zones waar wel alcohol geschonken wordt, waar ook veel Britten zitten. ge maakt mij niet wijs dat die nooit eens vechten met elkaar. Ge maakt mij überhaupt dat in een land waar voor de rest de wetten zo streng zijn, dat er daar nooit iemand eens een wet overtreedt.

heel dat gedoe in Reizen Waes met de politie was 1 grote PR-stunt voor de Europese TV. veel feiten ga je daar niet in krijgen.

Ja dat was idd 1 grote PR stunt, het komt ook niet van dat programma alleen. In het algemeen hoor je toch van iedereen die er is dat ze zich er heel veilig voelen. Veel veiliger dan hier.

Ik krijg als professional opleidingen en intervisies waarbij zo een casussen worden besproken. En elke keer komt trauma verwerking naar boven.

We kunnen inderdaad niet nagaan wat de trigger was van de dader om dit gedrag te stellen, echter komt men onderliggend meestal uit bij een eerder opgelopen trauma.

De dader heeft echt niet een "gewoon" leven en heeft op een dag besloten, ik ga een student verkrachten.
Er zijn genoeg mensen die geen "gewoon" leven hebben gehad maar niet iemand doodslaan en iemand verkrachten.

Ja zeg, heel erg dat trauma van die verdachte .. Al goed dat de familie van de doodgeslagen dakloze/ de studente en haar familie zich daarmee kan troosten..
In dit geval mogen ze die van mij de simpele oplossing in de vorm van een patroon van 13 cent geven.

Maar dat maakt helemaal geen kloten uit in deze discussie. Het gaat er hier over dat justitie dit niet voorkomen heeft zelfs al was die man gekend bij gerecht dus hebben ze gefaald toen hij de vorige keer op de radar stond, dan moest men de juiste straf en begeleiding voor die man voorzien hebben om ervoor te zorgen dat hij zonder grote risico's terug in de samenleving kon gebracht worden. De psychische toestand van deze man doet niet ter zake om de werking van justitie te boordelen en mij lijkt het zelfs in dit geval niet gepast om daar direct openlijk over te gaan discussiëren gezien dit dan gewoon de schade aan anderen gaat minimaliseren. Wend uw kennis over traumaverwerking dan maar aan om die studente te gaan helpen.

Klopt, maar die uiten het op een andere manier.

Er zijn veel factoren die ervoor zorgen waarom iemand een bepaald gedrag vertoont.
Begrijpelijk, maar dat zijn geen redenen om die persoon niet een zo zwaar mogelijke straf te geven.

Ja zeg, heel erg dat trauma van die verdachte .. Al goed dat de familie van de doodgeslagen dakloze/ de studente en haar familie zich daarmee kan troosten..
In dit geval mogen ze die van mij de simpele oplossing in de vorm van een patroon van 13 cent geven.
Akkoord, maar de feiten zijn dan wel nog altijd gebeurd.

Is het dan niet beter om op voorhand in te grijpen om ervoor te zorgen dat de feiten niet plaatsvinden?

Maar dat maakt helemaal geen kloten uit in deze discussie. Het gaat er hier over dat justitie dit niet voorkomen heeft zelfs al was die man gekend bij gerecht dus hebben ze gefaald toen hij de vorige keer op de radar stond, dan moest men de juiste straf en begeleiding voor die man voorzien hebben om ervoor te zorgen dat hij zonder grote risico's terug in de samenleving kon gebracht worden. De psychische toestand van deze man doet niet ter zake om de werking van justitie te boordelen en mij lijkt het zelfs in dit geval niet gepast om daar direct openlijk over te gaan discussiëren gezien dit dan gewoon de schade aan anderen gaat minimaliseren. Wend uw kennis over traumaverwerking dan maar aan om die studente te gaan helpen.
Akkoord over het justitie stukje, maar daar staat een grote kostprijs tegenover, met geen enkele garantie op succes.

Dit terwijl we nog niet zo lang geleden te horen kregen dat er zelfs geen geld was voor wc papier in rechtbanken, ...

Met welk effect? Gaat die straf ervoor zorgen dat de dader de feiten niet meer gaan plegen?
Met het effect dat hij geen nieuwe slachtoffers kan maken zolang hij achter de tralies zit. En als ze hem de rest van zijn leven in de gevangenis steken gaat hij inderdaad geen nieuwe feiten meer plegen. Of mogen we hem nu enkel nog goede begeleiding geven, niet straffen en een normaal leven laten leiden terwijl hij enkele dagen geleden een leven verwoest heeft? Misschien ook nog even geld van het OCMW en een sociale woning geven als we toch bezig zijn.

Spreken we puur voor een oplossing voor de maatschappij: doodstraf? Goedkoper dan al de rest, we zijn zeker dat deze persoon de feiten niet meer zal plegen. Maar menselijk zeker niet, en het zal de verkrachtingen niet uit de wereld helpen.
Verkrachtingen zullen we inderdaad nooit de wereld helpen uit. De vraag is dan ook eerder, waarom zitten we met een overheid die zo iemand liever in België houdt? Omdat de arme man anders in een Ivoriaanse cel belandt? Leef u dan hier maar uit ja.

Het is wachten op de PS die gratis condooms begint uit te delen aan verkrachters om de verspreiding van soa's tegen te gaan. Je kan het zo gek niet bedenken in dit land of ze vinden een manier om daders een hand boven het hoofd te houden.

Met het effect dat hij geen nieuwe slachtoffers kan maken zolang hij achter de tralies zit. En als ze hem de rest van zijn leven in de gevangenis steken gaat hij inderdaad geen nieuwe feiten meer plegen. Of mogen we hem nu enkel nog goede begeleiding geven, niet straffen en een normaal leven laten leiden terwijl hij enkele dagen geleden een leven verwoest heeft? Misschien ook nog even geld van het OCMW en een sociale woning geven als we toch bezig zijn.
Misschien een aanrader:

Akkoord over het justitie stukje, maar daar staat een grote kostprijs tegenover, met geen enkele garantie op succes.

Dit terwijl we nog niet zo lang geleden te horen kregen dat er zelfs geen geld was voor wc papier in rechtbanken, ...
Mij lijkt het toch dat we in een land met het grootste overheidsbeslag wel aan dat noodzakelijke geld moeten raken he. Als het in andere landen lukt dan moet het hier zeker lukken. Misschien dat we hier of daar dan wel ergens eens opleiding traumaverwerking voor hulpverleners zullen moeten schrappen maar dat nemen we er dan wel bij, het is niet alsof dat al zo nuttig gebleken is.

Misschien een aanrader:
Ik ben van zo'n dingen enorm voorstander, maar twee kanttekeningen:
1. Niet iedereen kan gerehabiliteerd worden.
2. Dit vereist een totaal maatschappelijke ommezwaai die zoals aangegeven toch een dikke vijftig jaar geduurd heeft in Finland.

De Belgische korte termijnpolitiek en de complete verzaking van het justitieapparaat qua budget en werking (dit gaat ook over de wetten en de handhaving ervan) maken dit soort dingen een werkelijke utopie in ons klein landje. Vergeet ook niet dat de immigratiestatistieken en dus de mengeling van gemeenschappen daar heel anders ligt dan hier. Niet zozeer de immigratie an sich, maar hoe daar mee omgegaan werd in het verleden heeft wel een grote invloed op de criminaliteit. En da's wederom een maatschappelijke ommezwaai die ik niet snel zie gebeuren.

Nu, als ze morgen hier beslissen om de Finnen dat hier te laten uitvoeren op dezelfde manier, heb ik er gerust 50 euro per maand voor over. En als iedereen dat doet, denk ik dat we de meerkost wel gedekt hebben.

Laatst bewerkt:
Dat is dus net waarvoor een gevangenis bestaat. Maar niet omdat ze geen meerwaarde hebben, maar wel omdat ze een gevaar zijn voor de maatschappij en om die reden uit de maatschappij verwijderd worden.

Volgens mij mag je in dit geval toch al eens beginnen stellen dat dit zo is zeker?

En degenen die vinden dat straffen niet helpt. Hoe verklaar je dan de enorm lage misdaadcijfers in Dubai? Daar heb je blijkbaar zelfs zo goed als geen cafégevechten omdat ze weten wat boven hun hoofd hangt. Maar daar hebben we hier de plaats ook wel niet voor.
Is het in Dubai ook niet zo dat het merendeel van de mensen, zowat al de armeren, gastarbeiders zijn? Gastarbeiders met amper rechten, die hun paspoort afgeven en zonder boe of bah worden teruggestuurd bij problemen? Allezja, makkelijk lage cijfers voor te leggen als je iedereen buitenstampt buiten je eigen, rijke bevolking.

Ik ben van zo'n dingen enorm voorstander, maar twee kanttekeningen:
1. Niet iedereen kan gerehabiliteerd worden.
2. Dit vereist een totaal maatschappelijke ommezwaai die zoals aangegeven toch een dikke vijftig jaar geduurd heeft in Finland.

De Belgische korte termijnpolitiek en de complete verzaking van het justitieapparaat qua budget en werking (dit gaat ook over de wetten en de handhaving ervan) maken dit soort dingen een werkelijke utopie in ons klein landje. Vergeet ook niet dat de immigratiestatistieken en dus de mengeling van gemeenschappen daar heel anders ligt dan hier. Niet zozeer de immigratie An zich, maar hoe daar mee omgegaan werd in het verleden heeft wel een grote invloed op de criminaliteit. En da's wederom een maatschappelijke ommezwaai die ik niet snel zie gebeuren.

N u, als ze morgen hier beslissen om de Finnen dat hier te laten uitvoeren op dezelfde manier, heb ik er gerust 50 euro per maand voor over. En als iedereen dat doet, denk ik dat we de meerkost wel gedekt hebben.
Akkoord hoor. In onze samenleving is dat een utopie (zie de reacties hier die neerkomen op "een gevangenis moet er zijn om te rotten in de hel!")
Maar ik heb nooit begrepen waarom mensen denken dat het een slim plan is om criminelen die ooit terug in de maatschappij moeten komen ze veel mogelijk van die maatschappij te vervreemden...
Daar kan je als maatschappij toch nooit mee winnen?

Misschien een aanrader:
Ik zal het thuis eens bekijken als ik terug ben van het werk.

Maar ik vind dergelijke "docu's" ook al zien passeren op Canvas, Telefacts, etc. En ja, op beeld lijkt dat inderdaad allemaal zeer mooi. Maar ze maken die criminelen vaak toch ook net iets te knuffelbaar naar mijn mening. Terwijl je in uw achterhoofd wel moet onthouden dat dat nog steeds moordenaars en verkrachters zijn.

Terug
Bovenaan