TV defect na aankoop, welke rechten?

Hego

Active member
Ik kocht 30 oktober 2021 een nieuwe tv aan in het lokale winkel van Vandenborre, type Philips 55OLED856/12 aan de prijs van 1699 EUR.

Bij thuiskomst installeer ik de tv en merk ik meteen dat regelmatig het beeldscherm niet volledig werkt. Langs de zijkanten blijft regelmatig ongeveer een halve cm zwart. Dit afwisselend rechts, links, boven, onder of een combinatie hiervan.

Ik doe vervolgens online al een aanvraag om herstelling diezelfde avond, om aan te tonen en ergens te registreren dat het probleem van in het begin aanwezig was. Dit omdat het verlengd weekend was met maandag 1 november. Ondertussen heb ik gelezen dat in het consumentenrecht is bepaald dat wanneer een product binnen de 6 maanden defect is, er verondersteld mag worden dat dit al aanwezig was bij aankoop.

Vervolgens de eerste werkdag naar de klantendienst gebeld (want de winkel kan je niet rechtstreeks bereiken) en volgens hen moet er sowieso eerst een technieker langskomen om een poging te doen het probleem vast te stellen en eventueel te herstellen. Ik mag het toestel niet naar de winkel brengen om te ruilen. Ik moest alvast eens een software update doen en laten weten of dit geholpen had. Niet dus.

Ik stem dan maar in om een technieker te laten komen zo snel mogelijk. Ze kunnen echter niet zeggen op welk tijdstip van de dag deze kan komen en ik hoopte dat ik die moment thuis ging zijn. Deze staat ingepland voor nu maandag. Echter kunnen ze maar de dag voor hij langs komt laten weten wanneer je deze mag verwachten. Nu bellen ze mij op om te zeggen dat deze tussen 12u15 en 14u15 langs komt. Ik werk echter in shiften tot 14u maar kan wel om 14u10 aanwezig zijn. Een nieuwe afspraak maken kan pas 7 dagen later omwille van hun policy. Weer kunnen ze niet zeggen op welk tijdstip van de dag deze zal komen omdat de planning maar de dag voordien wordt gemaakt. En ik deel hen mee dat ik niet van plan ben om vakantie te nemen voor een product dat ik defect heb gekocht. Dus ik vertel hen dat de afspraak mag doorgaan en de technieker dan maar even moet wachten, en als ik hem mis dan zal er een nieuwe afspraak moeten worden gemaakt.

Ik dacht intussen even mijn geluk te beproeven en naar de vandenborre winkel te rijden waar ik de tv gekocht heb. Hier hetzelfde verhaal dat ik deze niet kan ruilen of geld terug kan krijgen.
Het model dat ik gekocht heb staat daar ook uitgestald en ik stel daar hetzelfde probleem vast. Had dit wel niet gezien bij aankoop door de demo-beelden (deze waren vrij donker aan de randen van de tv). De tv vertoont dit probleem zelfs in het menu zelf en op de demo-beelden van philips zelf. Dus nog eens een bewijs dat het niet ligt aan het signaal dat de digibox doorstuurt. Ik vraag aan de verkoper en manager om op papier te zetten dat het toestel in de winkel hetzelfde defect vertoont. Dit zou ik dan aan de technieker laten zien om te ondersteunen dat dit wel degelijk een fout in het product is. Echter willen zij dit niet doen omdat zij geen technieker zijn.

Welke rechten heb ik nu juist? Ik heb geen vertrouwen meer in dit type tv.
 
Bij thuiskomst installeer ik de tv en merk ik meteen dat regelmatig het beeldscherm niet volledig werkt. Langs de zijkanten blijft regelmatig ongeveer een halve cm zwart. Dit afwisselend rechts, links, boven, onder of een combinatie hiervan.
Mijn ouders hebben ook een OLED tv van Philips, en die zwarte rand afwisselend is normaal. Dat is om inbranden van statische beelden te minimaliseren.

Je kan dat normaal ergens instellen hoeveel pixels per minuut dat beweegt.

EDIT: Google eens 'Philips Pixel Orbiting', en val die winkelbediendes niet lastig met uw non-problems. Als die TV in de winkel ook deze zwarte randen heeft, is de kans redelijk klein dat die tv toevallig hetzelfde probleem heeft.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ouders hebben ook een OLED tv van Philips, en die zwarte rand afwisselend is normaal. Dat is om inbranden van statische beelden te minimaliseren.

Je kan dat normaal ergens instellen hoeveel pixels per minuut dat beweegt.

EDIT: Google eens 'Philips Pixel Orbiting', en val die winkelbediendes niet lastig met uw non-problems. Als die TV in de winkel ook deze zwarte randen heeft, is de kans redelijk klein dat die tv toevallig hetzelfde probleem heeft.
Ze zouden u moeten aannemen, niemand van de 7 vdb-medewerkers die ik intussen gesproken heb kon dan ook maar iets verstandig zeggen over deze kwestie. Het zou dan ook fijn zijn als ze u daarop wijzen bij aankoop.

Ik ben blijkbaar toch niet de enige die zich deze vraag stelt. Heb zelfs net op een forum gelezen dat de technische dienst van philips hier niet op kon antwoorden.

Sorry voor mijn non-problems hoor, misschien is niet iedereen zo'n smartass als jij.
 
Ze zouden u moeten aannemen, niemand van de 7 vdb-medewerkers die ik intussen gesproken heb kon dan ook maar iets verstandig zeggen over deze kwestie. Het zou dan ook fijn zijn als ze u daarop wijzen bij aankoop.

Ik ben blijkbaar toch niet de enige die zich deze vraag stelt. Heb zelfs net op een forum gelezen dat de technische dienst van philips hier niet op kon antwoorden.
Vreemd dat zo diensten hier geen antwoord op hebben aangezien Philips dit voor al hun OLED-tv's doet, en andere merken meestal iets gelijkaardig hebben.

Sorry voor mijn non-problems hoor, misschien is niet iedereen zo'n smartass als jij.
Mijn opmerking was niet aanvallend bedoeld hoor. Maar als je letterlijk 'Philips OLED black border' in google intikt, geeft de derde pagina je al de oplossing...
 
Volgens hun website ben je eigenlijk gekakt. Het is geen defect en als je iets aankoopt in de winkel hangt het van de winkelier af of je mag inruilen of niet.

Dus je gaat een alternatieve methode moeten toepassen.

Misschien kan je eens een slechte review posten op Google bij de winkel dat je graag een toestel terug wil inleveren, na verkoop omdat je niet tevreden bent. Vervolgens zever je wat dat dat niet kan, maar op de website staat dat dat enkel bij online aankopen kan en blabla drama drama jank jank. Lieg wel niet want het mag geen laster en eerroof worden. Misschien nemen ze contact met je op en dan zeg je gewoon dat die review aangepast kan worden als je mag inruilen

Of probeer te onderhandelen, dat als je de tv mag inruilen dat je bv ook een wasmachine koopt. Het is en blijven commercanten.

Indien je vaste klant bent kan je ze er altijd eens doen aan herinneren hoeveel je er al gekocht hebt en dat het als ze de tv niet terugnemen je er niets meer gaat kopen.

Of laat een bevallige vriendelijke dame je televisie terugbrengen of een grote sterke boze meneer.

Koop in de toekomst altijd online. Ga naar de winkel bekijk en onderhandel wat je wil en vervolgens bestel je thuis. Via internet kan je binnen de 14 dagen je aankoop terugsturen.
 
Volgens hun website ben je eigenlijk gekakt. Het is geen defect en als je iets aankoopt in de winkel hangt het van de winkelier af of je mag inruilen of niet.

Dus je gaat een alternatieve methode moeten toepassen.

Misschien kan je eens een slechte review posten op Google bij de winkel dat je graag een toestel terug wil inleveren, na verkoop omdat je niet tevreden bent. Vervolgens zever je wat dat dat niet kan, maar op de website staat dat dat enkel bij online aankopen kan en blabla drama drama jank jank. Lieg wel niet want het mag geen laster en eerroof worden. Misschien nemen ze contact met je op en dan zeg je gewoon dat die review aangepast kan worden als je mag inruilen

Of probeer te onderhandelen, dat als je de tv mag inruilen dat je bv ook een wasmachine koopt. Het is en blijven commercanten.

Indien je vaste klant bent kan je ze er altijd eens doen aan herinneren hoeveel je er al gekocht hebt en dat het als ze de tv niet terugnemen je er niets meer gaat kopen.

Of laat een bevallige vriendelijke dame je televisie terugbrengen of een grote sterke boze meneer.

Koop in de toekomst altijd online. Ga naar de winkel bekijk en onderhandel wat je wil en vervolgens bestel je thuis. Via internet kan je binnen de 14 dagen je aankoop terugsturen.
Of lees het topic en kom te weten dat er geen defect is aan de tv?
 
Of lees het topic en kom te weten dat er geen defect is aan de tv?
Volgens de technieker van Vanden Borre is er inderdaad geen defect, want volgens hem ligt het aan het signaal dat de tv-box van telenet doorstuurt naar de tv. Dit zou van slechte kwaliteit zijn en de beelden soms een ander formaat zijn dan de tv en dat is allemaal niet in 4K opgenomen he 🤨
 
Volgens de technieker van Vanden Borre is er inderdaad geen defect, want volgens hem ligt het aan het signaal dat de tv-box van telenet doorstuurt naar de tv. Dit zou van slechte kwaliteit zijn en de beelden soms een ander formaat zijn dan de tv en dat is allemaal niet in 4K opgenomen he 🤨
Nee, die uitleg klopt van geen kanten. KorrelZout zijn uitleg was de enige juiste, dat is gewoon pixelshift. Een techniek die door elke OLED tv gebruikt worden om inbranden tegen te gaan. Of uw signaal nu een DVD uit 2001 is of een UHD Blu Ray, dat gaat geen verschil geven.
 
Nee, die uitleg klopt van geen kanten. KorrelZout zijn uitleg was de enige juiste, dat is gewoon pixelshift. Een techniek die door elke OLED tv gebruikt worden om inbranden tegen te gaan. Of uw signaal nu een DVD uit 2001 is of een UHD Blu Ray, dat gaat geen verschil geven.
Ik geloof die uitleg van pixelshift wel, maar ik kende het niet. En blijkbaar de verkopers, mensen aan de telefoon en technieker ook niet.
Interventie
 
Ik geloof die uitleg van pixelshift wel, maar ik kende het niet. En blijkbaar de verkopers, mensen aan de telefoon en technieker ook niet.
De meeste verkopers in dergelijke zaken weten maar vrij weinig van dergelijke technieken. Niet onlogisch, om 10 uur zijn ze een high end OLED aan het verpatsen en om kwart na 10 de bomma een nieuw wafelijzer aan het verkopen. Dat zo'n technieker dat niet doorheeft is al iets vreemder, maar doorgaans hebben fabrikanten hun eigen onderaannemers die tv's komen maken.

Maar uw tv werkt, dat is het voornaamste :smile:
 
De meeste verkopers in dergelijke zaken weten maar vrij weinig van dergelijke technieken. Niet onlogisch, om 10 uur zijn ze een high end OLED aan het verpatsen en om kwart na 10 de bomma een nieuw wafelijzer aan het verkopen. Dat zo'n technieker dat niet doorheeft is al iets vreemder, maar doorgaans hebben fabrikanten hun eigen onderaannemers die tv's komen maken.

Maar uw tv werkt, dat is het voornaamste :smile:
Dat wel maar de combinatie van dit fenomeen en de ambilight zorgen er wel voor dat het opvalt en ik stoor me daar aan.
 
Dat wel maar de combinatie van dit fenomeen en de ambilight zorgen er wel voor dat het opvalt en ik stoor me daar aan.
Dat is natuurlijk wel jammer, maar daar ga je vrij weinig aan kunnen doen. En daar gaan ze ook je toestel niet voor terugnemen. Ik zou gewoon die ambilight uitschakelen, ik heb nooit gesnapt wat mensen daar zo tof aan vinden. Het gaat toch om hetgeen dat op uw scherm komt en niet een wazige gloed er rond? :unsure:
 
Oh, god... ik zou me daar ook hopeloos aan ergeren, het beeld staat dus soms een beetje naar links, boven, rechts, onder? Jammer voor Hego, maar dank je wel voor de waarschuwing mocht ik ooit een OLED televisie kopen.

Ik vind zo'n LED-strip rond een televisie wel mooi, maar dat is een kwestie van smaak, maar ik heb dat in het eentonig witgeel, geen fancy Ambilight.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Oh, god... ik zou me daar ook hopeloos aan ergeren, het beeld staat dus soms een beetje naar links, boven, rechts, onder? Jammer voor Hego, maar dank je wel voor de waarschuwing mocht ik ooit een OLED televisie kopen.

Ik vind zo'n LED-strip rond een televisie wel mooi, maar dat is een kwestie van smaak, maar ik heb dat in het eentonig witgeel, geen fancy Ambilight.
Ik heb nu 3 jaar een OLED. Eerst een LG C8 en nu een CX en dat valt echt niet op als je tv kijkt. Ik heb nog nooit iets van die pixel shift gemerkt.
 
Ik heb nu 3 jaar een OLED. Eerst een LG C8 en nu een CX en dat valt echt niet op als je tv kijkt. Ik heb nog nooit iets van die pixel shift gemerkt.

Da's zoiets eens je het gezien hebt krijg je het niet ontzien. Hego heeft pech dat hij 't gezien heeft terwijl jij al drie jaar van uw TV geniet.
 
En de 2de om hem in Belgie te kopen en dan nog in zo ene prul zaak, koop je tv in Nederland daar hebben ze heel andere garantie regels die afwijken van de Europeese
 
Bij mij komt er ook enkel LG binnen, nog nooit problemen gehad en alle pairing, streaming, connecties etc gaan vlot. Sonos dolby, van pc streamen, apple airplay etc
Bij mijn zus samsung en ouders sony, constant problemen met sonos, ik krijg dat maar niet goed, soms weer in orde en enkele dagen later weer omzeep.
Op die sony valt er ook niets van op een pc te streamen of via usb/harde schijf, herkent die files niet.
Echt triestig soms.
 
Ik heb nu 3 jaar een OLED. Eerst een LG C8 en nu een CX en dat valt echt niet op als je tv kijkt. Ik heb nog nooit iets van die pixel shift gemerkt.
Ik heb nog een C8 en da's het eerste wat ik hiervan lees. Kga er bewust niet naar gaan zoeken want ik ben zo ene die dat niet meer kan ontzien als ik het ene keer door heb :unsure:

Was het een grote upgrade van C8 naar CX trouwens? Ik kan mij precies niet veel beter beeld voorstellen dan m'n C8.
 
Terug
Bovenaan