Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Is dat niet gewoon zwaaien met dat ding en klaar? :unsure:
Alleen al voor het haren en voor het instellen van de zeis op jouw maat is die cursus zijn geld waard. Met een zeis hak je niet: indien die goed is afgesteld en gehaard vergt dat amper inspanningen.
 
Vraagje als leek tuinier.

Heb een stuk van paar m2 kale plek in tuin waar het gras niet gepakt heeft, vermoedelijk omdat het onder terras van bovenbuur ligt en dus geen / weinig water krijgt via regen.

Stuk krijgt wel zon tot vroege namiddag.

Iemand suggesties wat ik daar kan zetten?

Liefst iets dat dus niet veel water nodig heeft, weinig onderhoud vereist heeft maar er toch nog goed uitziet.
 
Vraagje als leek tuinier.

Heb een stuk van paar m2 kale plek in tuin waar het gras niet gepakt heeft, vermoedelijk omdat het onder terras van bovenbuur ligt en dus geen / weinig water krijgt via regen.

Stuk krijgt wel zon tot vroege namiddag.

Iemand suggesties wat ik daar kan zetten?

Liefst iets dat dus niet veel water nodig heeft, weinig onderhoud vereist heeft maar er toch nog goed uitziet.
Wat je zoekt zijn dus planten voor droge plek in halfschaduw .
  1. Op die plek denk ik eigenlijk onmiddellijk aan de Salvia officinale (keukensalie). Die gaat het daar zeer goed doen en op korte tijd dat stuk helemaal volgroeien. Kies voor Salvia officinalis 'Würzburg', ' Purpurascens' of 'Mittenwald'. Die hebben wat breder blad en bedekken de bodem nog wat beter. Dat plantgoed is echt spotgoedkoop en hebben echt weinig onderhoud nodig (af en toe eens terugzetten). Planten zijn ook wintergroen en bloeien mooi in het voorjaar.
  2. Alternatief : Hypericum 'Hidcote'. Dit zijn struiken die geel bloemen en een mooie bodembedekking geven. Misschien wel best iedere twee jaar eens terugzetten. Doen het ook erg goed op gortdroge grond. Koop wel die Hidcote, veel variëteiten van deze plant maken worteluitlopers en zaaien zich uit. Hidcote is steriel.
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord :)

Salvia officinale spreekt me wel aan.
Wat bedoel je juist met "af en toe eens terugzetten" ?
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord :)

Salvia officinale spreekt me wel aan.
Wat bedoel je juist met "af en toe eens terugzetten" ?
Eens bijknippen

Heeft er iemand ervaring met Wikke? Deel van mijne gazon is op een paar dagen tijd overwoekerd door dit spul en het lijkt niet te stoppen.
 
Eens bijknippen

Heeft er iemand ervaring met Wikke? Deel van mijne gazon is op een paar dagen tijd overwoekerd door dit spul en het lijkt niet te stoppen.
Ik. In de borders vind ik dat vervelend en trek ik hem uit, in de rest van de tuin (en zeker de bloemenweide, mag die plant gewoon zijn zin doen alhier.
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord :)

Salvia officinale spreekt me wel aan.
Wat bedoel je juist met "af en toe eens terugzetten" ?
Salvia gaat na verloop van tijd verhouten, indien je dan snoeit tot in het droge hout komt de plant niet goed meer terug, je kan die best na de bloei een beetje terugzetten (alle takken wat insnoeien), dan wordt de plant mooi bossig.
Hommels zijn trouwen gewoon zot van de bloemen
 
Ik. In de borders vind ik dat vervelend en trek ik hem uit, in de rest van de tuin (en zeker de bloemenweide, mag die plant gewoon zijn zin doen alhier.
Ik vermoed dat het hier ook uit de bloemenweide komt want daar staat het ook maar ondertussen is heeft het al een stuk van 8m2 gazon ingepalmd...

An sich maakt het eigenlijk niet veel uit, binnen twee weken maai ik toch nog eens.
 
Een tuintopic waar ge 7 pagina's moet teruggaan om ne foto te vinden :frown:

Iemand raad als uwe tuin eigenlijk gewoon ene grote mierennest is?
Ik stond deze ochtend op en overal in het zand over een oppervlakte van 20m² allemaal kleine hoopjes zand en gaatjes.
Als ik ne stapsteen omhoog haal, 100'en mieren + eitjes.
Wat moet ik hiermee doen??
Zolang de mieren niet binnen komen, hoeft ge daar helemaal niks mee te doen... die misdoen niets.
 
@ugar Ik zou m'n gazon willen verwijderen onder een zilverberk, hoe zou jij dat aanpakken, ik heb schrik de wortels te beschadigen. Het is wel al ne flinke boom maar toch.

Misschien de techniek met karton maar dat is misschien ook niet optimaal?

Iemand anders mag ook gerust een suggestie doen hoor :p
 
@ugar Ik zou m'n gazon willen verwijderen onder een zilverberk, hoe zou jij dat aanpakken, ik heb schrik de wortels te beschadigen. Het is wel al ne flinke boom maar toch.

Misschien de techniek met karton maar dat is misschien ook niet optimaal?

Iemand anders mag ook gerust een suggestie doen hoor :p
Gewoon kartontechniek;). Werkt overal en is optimaal wegens weinig inspanningen , goed resultaat en geen schade aan de boom. Leg wel niet teveel karton en compost onder de bladspiegel, wortels van berk moeten ook lucht hebben. Een laag karton en 2-3 cm compost . Gras eerst heel kort zetten.
 
Gewoon kartontechniek;). Werkt overal en is optimaal wegens weinig inspanningen , goed resultaat en geen schade aan de boom. Leg wel niet teveel karton en compost onder de bladspiegel, wortels van berk moeten ook lucht hebben. Een laag karton en 2-3 cm compost . Gras eerst heel kort zetten.
Wat is de bladspiegel? Is dat de zone vlak rond de stam?
 
De verticale projectie van de boomomtrek op de grond . Daar zitten de wortels 🤪

Dat maak het wel lastiger, de boom bedekt de volledige breedte van de tuin, misschien beter in fases doen dan? De helft nu starten en de volgende helft in het najaar.
 
Achter tuinhuis heb ik nog een meter, staan nu 2 bakken voor water op te vangen maar kan nog wel een compostvatje naast (ligt nu nog overschot boomschors)

Maar heeft dat veel zon van doen? Is de NO kant dus mss te weinig zon (ernaast staat een plant in pot)?
 
Achter tuinhuis heb ik nog een meter, staan nu 2 bakken voor water op te vangen maar kan nog wel een compostvatje naast (ligt nu nog overschot boomschors)

Maar heeft dat veel zon van doen? Is de NO kant dus mss te weinig zon (ernaast staat een plant in pot)?
Composthoop heeft geen zon nodig. Die plek is dus perfect voor een composthoopje.
 
Terug
Bovenaan