Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Achter tuinhuis heb ik nog een meter, staan nu 2 bakken voor water op te vangen maar kan nog wel een compostvatje naast (ligt nu nog overschot boomschors)

Maar heeft dat veel zon van doen? Is de NO kant dus mss te weinig zon (ernaast staat een plant in pot)?
 
Achter tuinhuis heb ik nog een meter, staan nu 2 bakken voor water op te vangen maar kan nog wel een compostvatje naast (ligt nu nog overschot boomschors)

Maar heeft dat veel zon van doen? Is de NO kant dus mss te weinig zon (ernaast staat een plant in pot)?
Composthoop heeft geen zon nodig. Die plek is dus perfect voor een composthoopje.
 
Moeilijke vraag misschien.

Voor aanleg van tuinverlichting heb ik rond een haagbeuk van 6 meter hoog een geul moeten graven van ongeveer 30cm diep en 30 cm breed en dat in een boog van ongeveer 270 graden. Ik ben natuurlijk verschillende dikkere wortels tegengekomen die nu dwars over mijn geul steken.

Omdat mijn EXVB kabel pas eind van de week geleverd wordt kan ik die geul pas dan dichtgooien. Ik ga er van uit dat het feit dat die verschillende wortels nu voor 30cm elk bloot liggen geen kwaad kan voor de boom?
 
Moeilijke vraag misschien.

Voor aanleg van tuinverlichting heb ik rond een haagbeuk van 6 meter hoog een geul moeten graven van ongeveer 30cm diep en 30 cm breed en dat in een boog van ongeveer 270 graden. Ik ben natuurlijk verschillende dikkere wortels tegengekomen die nu dwars over mijn geul steken.

Omdat mijn EXVB kabel pas eind van de week geleverd wordt kan ik die geul pas dan dichtgooien. Ik ga er van uit dat het feit dat die verschillende wortels nu voor 30cm elk bloot liggen geen kwaad kan voor de boom?
Ik vermoed dat dit niet echt een probleem vormt met dit weer, maar kan je geen gebruik maken van een wachtkabel?
 
Ik vermoed dat dit niet echt een probleem vormt met dit weer, maar kan je geen gebruik maken van een wachtkabel?
3g2,5 EXVB en een U/UTP PE door een wachtbuis van 40 met twee bochten van 90 graden over 15 meter dat durf ik niet riskeren. Als het niet lukt mag ik heel die geul weer open graven.

De weersomstandigheden zitten deze week wel goed denk ik. Voldoende neerslag en redelijke temperaturen. Maar ik ben wat bang dat die wortels averechts gaan reageren op blootstelling aan de buitenlucht
 
3g2,5 EXVB en een U/UTP PE door een wachtbuis van 40 met twee bochten van 90 graden over 15 meter dat durf ik niet riskeren. Als het niet lukt mag ik heel die geul weer open graven.

De weersomstandigheden zitten deze week wel goed denk ik. Voldoende neerslag en redelijke temperaturen. Maar ik ben wat bang dat die wortels averechts gaan reageren op blootstelling aan de buitenlucht
Dek ze dan af (zodat ze afgeschermd zijn van de zon)
 
De kale plekken in de gazon die ontstaan zijn door krokussen uit te graven lijken echt niet dicht te groeien. Ik dacht dat het ideaal weer was voor gras met de constante afwisseling van zon en regen, maar ik hoorde daarstraks in de Makro dat alle leverenciers van grasmatten vertragingen hebben, aangezien het gras niet wil groeien. Is het dan nog te koud of wat is de reden juist?
 
Maand of 2 geleden alles gelijkgetrokken en 3 bomen geplant en gazon ingezaaid.
Het leek niet super te gaan in het begin maar nu staat het mooi groen (en groeit het goed). Bedankt regen (en meststoffen :unsure:).
 
Maand of 2 geleden alles gelijkgetrokken en 3 bomen geplant en gazon ingezaaid.
Het leek niet super te gaan in het begin maar nu staat het mooi groen (en groeit het goed). Bedankt regen (en meststoffen :unsure:).
Oké, dan zal ik nog maar even geduld hebben. Heb de indruk dat alles laat is dit jaar. De siergrassen doen nog niet veel (behalve de bamboe die terug bovenschiet op bepaalde plaatsen, terwijl ik dacht die volledig verwijderd te hebben :wallbash:) en de rhodos beginnen nu maar pas enkele bloemen te tonen.
 
Oké, dan zal ik nog maar even geduld hebben. Heb de indruk dat alles laat is dit jaar. De siergrassen doen nog niet veel (behalve de bamboe die terug bovenschiet op bepaalde plaatsen, terwijl ik dacht die volledig verwijderd te hebben :wallbash:) en de rhodos beginnen nu maar pas enkele bloemen te tonen.
Idem, weet niet of de pampas die ik verplaatst heb kapot is of nog moet beginnen.
rhodos doen ook nog niets, alleen mijn red robin haag ziet wel mooi rood. Heb die nog niet gesnoeid, twijfel om dat nog te doen of even te wachten want de witte bloemekes zijn nu aan het komen
 
Oké, dan zal ik nog maar even geduld hebben. Heb de indruk dat alles laat is dit jaar. De siergrassen doen nog niet veel (behalve de bamboe die terug bovenschiet op bepaalde plaatsen, terwijl ik dacht die volledig verwijderd te hebben :wallbash:) en de rhodos beginnen nu maar pas enkele bloemen te tonen.
Hier heeft het alvast lang geduurd door het weer (nog heel koud 's nachts geweest, waardoor de bodemtemperatuur koud bleef).
Ondertussen staan m'n sierperen wel allebei mooi met bladjes en de walnotenboom ook, die zijn dus beiden succesvol geplant.

In de 60 meter haag die we geplant hebben zit ook geen enkel slecht plantje.
 
Ik had enkele tuinspotjes gekocht AliExpress en vandaag kreeg ik dan de verzendbevestiging. Maar in die mail staan nu nog bijkomende productfoto's die me bij de aankoop niet waren opgevallen. De bedoeling was om een een paar bescheiden spotjes op een aantal struiken te richten.

jOqSRis.png



:oink:
 
De buren zullen denken ah een nieuwe Kinepolis wordt geopend.

Nu ja, de foto's op die productpagina's moet je soms ook wel met een korreltje zout nemen he
 
Kleur is gelukkig geen helblauw neen. Gewoon 3000K warm wit.

We zullen zien wat het geeft. Gelukkig koop ik alle tuinverlichting in 12/24V uitvoering dus kan ik altijd dimmen als het nodig blijkt.
 
Ik heb een "gat" in mijn afspanning doordat ik aan een tuin grens met daarachter een soort semi-wildernis (het schijnt dat de buurman wat verder die deze in zijn bezit heeft laat onderhouden door natuurpunt). Nu, die opening is vlak naast een meidoors en de netels staan er al mooi hoog dus lijkt me enkel toegankelijk in de winter.

Nu dacht ik ooit die 2de afspanning met die wildernis eens te vernieuwen in samenspraak met de eigenaar, maar ik bedacht mij nu dat dit gat eigenlijk ook gewoon te dichten is met een struik met wat doorns. Wat opzoekwerk leert mij dat zuurbes (berberis) daarvoor misschien geschikt zou kunnen zijn, maar ik vind overal allerhande variëteiten maar niet de gewone wilde. Het zit daar vol vogels door onder andere die meidoorn dus leek me geschikt om nog wat extra voedsel te geven.

Iemand die hier wat ervaring heeft met berberis-heesters?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan