Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Mijn boerenjasmijn heeft weer last van bladluizen :(
Hier ook...en geen klein beetje zelfs, takken zien zwart. Heb ze met de hand wat plat geknepen en met de waterspuit wat afgespoeld maar het zal wel dwijlen met de kraan open zijn.

Vroeger wel eens chemicaliën gebruikt maar da lost ook niets op..
Gewoon laten zoals het is, kan echt geen kwaad. Indien je toch iets wil doen, neem dan een luciferdoosje en ga wat lieveheersbeestjes vangen in de bermen (en zet die uit op je boerenjasmijn).
Het levert Games Of Thrones taferelen op in je tuin, veel seks en heel veel dode bladluizen, alleen de draken ontbreken. Alhoewel de larven van het lieveheersbeestje als een soort draak kan beschouwen
 
Alhoewel de larven van het lieveheersbeestje als een soort draak kan beschouwen

Toen ik er vorig jaar spotte ontbrak er een feestvreugde,wel grappig hoe eng ze zijn als je het dan vergelijkt met hun volwassenen vorm :biglaugh:.

Gaan vangen was ik nu niet opgekomen...

Van vangen gesproken, heeft er al iemand Meikevers gespot?
 
Hier ook elk jaar wat bladluizen op de japanse esdoorns, maar eenmaal de mezen die ontdekken is dat snel opgelost...
 
Hier ook elk jaar wat bladluizen op de japanse esdoorns, maar eenmaal de mezen die ontdekken is dat snel opgelost...
Dit jaar zitten er zeer veel mezen in de tuin maar ik vermoed dat de Amelanchier (examplaar van 5 meter diameter) zo vol zit met luizen dat de mezen niet gaan kijken op de jasmijn.

De Japanse Esdoorn heeft er hier ook last van maar die kan ondertussen tegen een stootje.
 
Ik zit met een onbekende kakker in de tuin. Continu vind ik drolletjes in het gras. De kleinere zijn meer dan waarschijnlijk van de huis-egel, Antoine, maar sommige grotere zijn volgens mij van een marter. K ga binnenkort eens een wildcamera ophangen (schoonouders hebben er nog ergens eentje liggen) om te zien wie de dader is...
 
Omdat het om tuinaanleg gaat hoop ik dat het toch gepast is hier te posten: hebben jullie in de tuin iets van elektriciteit liggen voor verlichting of bewegingsdetectie? In het bijzonder ben ik op zoek naar een goede oplossing voor het plaatsen van een klein elektrisch kastje in de tuin vanwaar ik dan kan vertakken voor spotjes.

Ik heb al gedacht aan zo'n bakje zoals Telenet gebruikt. Die staan overal in Vlaanderen dus dat concept zal wel voldoende waterbestendig zijn?

images
 
Omdat het om tuinaanleg gaat hoop ik dat het toch gepast is hier te posten: hebben jullie in de tuin iets van elektriciteit liggen voor verlichting of bewegingsdetectie? In het bijzonder ben ik op zoek naar een goede oplossing voor het plaatsen van een klein elektrisch kastje in de tuin vanwaar ik dan kan vertakken voor spotjes.

Ik heb al gedacht aan zo'n bakje zoals Telenet gebruikt. Die staan overal in Vlaanderen dus dat concept zal wel voldoende waterbestendig zijn?

images
Mijn ervaring is dat die bakjes wel niet auto-bestendig zijn als ik hier in de regio rondkijk!
 
Mijn Gerardi Dwarf moerbeiboompje (suggestie van ugar) begint eindelijk bladeren aan te maken, het is te zeggen, na weken te twijfelen of hij deze winter is kapotgegaan zijn alle knoppen nu groen aan het worden. Hoera. Van alle struikjes die ik vorig jaar heb geplant verwacht ik al wat fruit van enkelen ook, waaronder tot mijn verbazing van de honingbessen die zogezegd een andere variëteit nodig hebben voor kruisbestuiving. De andere variëteiten waren later geplant dus die ontwikkelden nog geen bloemen echter.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Waar kopen jullie zoal je tuingereedschap? Online of in een speciaalzaak? Welke merken zijn aan te raden?

Greetz
Online en in een speciaalzaak. Ik heb zo ooit ne stok van Wolf Garten gekocht waar ge verschillende tools kunt opklikken. Dus voortaan koop ik alles van Wolf Garten omdat ik die stok toch al heb :unsure:
Menne grasmaaier is wel van Stihl, dat ging niet met die stok. En mijn sproeimateriaal is allemaal Gardena omdat ik die kleuren wel flex vind.
 
Laatst bewerkt:
Ik k

Online en in een speciaalzaak. Ik heb zo ooit ne stok van Wolf Garten gekocht waar ge verschillende tools kunt opklikken. Dus voortaan koop ik alles van Wolf Garten omdat ik die stok toch al heb :unsure:
Sowieso lijkt me dat ook geen slecht "standaardmerk". In het begin ook zo enkele handschopjes gekocht van een brolmerk, maar die plooien alsof het niets is. Met hetzelfde gereedschap van Wolf Garten heb ik dat niet.
 
Waar kopen jullie zoal je tuingereedschap? Online of in een speciaalzaak? Welke merken zijn aan te raden?

Greetz
Ik koop mijn materiaal in speciaalzaken (en dan spreek ik niet over tuincentra, op dit ogenblik vooral op tuinbeurzen en online (Wiltfang).
Dus geen courante merken voor me.
 
Vandaag de eerste bessenkamer én de schaduwtuin een lentebeurt gegeven.
Niet verwacht dat dat op één dag ging lukken, maar het heeft hier niet geregend vandaag.

Morgen nog de tweede fruitkamer op orde zetten en het snoeihout hakselen, en ik ben helemaal rond. Dan kan ik aan de tweede ronde beginnen, en die nog eindigen voor de tuindagen. :cool:
 
Dinsdag eindelijk eens wat in de tuin doen. Grondige tuinrenovatie staat wel eens op de planning, maar het is nu in eerste instantie een vreemd geplaatste vijver leeghalen (water is er uit, maar véél begroeiing en het zeil hangt er nog in) zodat die opgevuld kan worden en het geheel wat fatsoeneren. Ik hou me nog aan #maaimeiniet, maar ga wel hier en daar wat fatsoeneren zodat de vrouw des huizes content is want die is minder wild van een verwilderde tuin.

Er moeten ook wat hoge struiken (3m) en buxussen (in vierkanten aangelegd) weg. Dat gaat nog plezant worden om die wortels weg te krijgen ... Zijn daar eigenlijk lifehacks voor? Of het is gewoon met de steekspade rondom blijven porren en vertakkingen weghakken/-snijden tot je de wortel eruit krijgt? Dat geeft ook heel wat groenafval en ik denk erover na om een hakselaar te huren. Dat spaart me heel wat ritten naar het containerpark uit en dat geeft voedzaam spul. Of kan ik alles gewoon in de leeggehaalde vijver zwieren, daar zand over kappen en be done with it?

EDIT: dit is blijkbaar een hugelbed: klik. Verbetert sowieso de grond, maar dat is geen ideale moestuinlocatie want dat ligt onder twee naaldbomen.
 
Laatst bewerkt:
Iemand raad als uwe tuin eigenlijk gewoon ene grote mierennest is?
Ik stond deze ochtend op en overal in het zand over een oppervlakte van 20m² allemaal kleine hoopjes zand en gaatjes.
Als ik ne stapsteen omhoog haal, 100'en mieren + eitjes.
Wat moet ik hiermee doen??
 
Dinsdag eindelijk eens wat in de tuin doen. Grondige tuinrenovatie staat wel eens op de planning, maar het is nu in eerste instantie een vreemd geplaatste vijver leeghalen (water is er uit, maar véél begroeiing en het zeil hangt er nog in) zodat die opgevuld kan worden en het geheel wat fatsoeneren. Ik hou me nog aan #maaimeiniet, maar ga wel hier en daar wat fatsoeneren zodat de vrouw des huizes content is want die is minder wild van een verwilderde tuin.

Er moeten ook wat hoge struiken (3m) en buxussen (in vierkanten aangelegd) weg. Dat gaat nog plezant worden om die wortels weg te krijgen ... Zijn daar eigenlijk lifehacks voor? Of het is gewoon met de steekspade rondom blijven porren en vertakkingen weghakken/-snijden tot je de wortel eruit krijgt? Dat geeft ook heel wat groenafval en ik denk erover na om een hakselaar te huren. Dat spaart me heel wat ritten naar het containerpark uit en dat geeft voedzaam spul. Of kan ik alles gewoon in de leeggehaalde vijver zwieren, daar zand over kappen en be done with it?

EDIT: dit is blijkbaar een hugelbed: klik. Verbetert sowieso de grond, maar dat is geen ideale moestuinlocatie want dat ligt onder twee naaldbomen.
Als je ze op één of andere manier kan uittrekken is dat misschien nog het beste, je blijft wel achter met een krater maar praktisch alles is wel weg. Voor bomen, met een centrale stam, deed ik dat zo: met een tirefort (staaldraadtakel in mooi Nederlands) het ene einde vastmaken aan de bodem van de stam van een struik die je als ankerpunt gebruikt, en bij de struik die je wil uittrekken maak je die dan hoger vast. Op die manier krijg je een rij van bomen toch vrij snel uit.

Andere optie, destijds gebruikt toen mijn vader een stukje vol sparren van de buren had gekocht om de tuin uit te breiden: een loonwerken die hij kende even gevraagd of hij tijd had. Die kwam dan met zo'n grote heftruck af, waarmee die sparren van 4m uit de grond werden getrokken alsof het niets was. Misschien kan een auto hier ook helpen.

Als dat geen optie is door de opbouw van die struiken denk ik dat errond de grond uitgraven en dan met een bijl of (indien dunne wortels) met de spade de enige oplossing is. Maar zo alles verwijderen, ik zou er misschien niet de moed voor hebben. Sowieso is een hakselaar denk ik wel nuttig (geen idee hoe dat zit met wortels als daar nog grond aanhangt wel).
 
Gazonvraag. Ik ben die gek die zo'n handmatige kooimaaier gebruikt. Ik vind die inspanning wel meevallen en ik vind het lawaai van zo'n benzinemaaier vreselijk. Enige nadeel is dat door de werking van zo'n maaier langere grassprieten (denk aan van dat typisch weidegras) vaak gewoon worden neergeslaan in plaats van afgesneden.

Achteraan in mijn tuin heb ik wat wildernis onder de bomen, ik wil dit wat minder maaien maar het resultaat is dan dat er veel van die langere stengels staan die ik uiteindelijk niet ga afkrijgen zonder eindeloos over hetzelfde deel te rijden. Dus ik overweeg om een upgrade door te voeren naar een klassiek type grasmaaier op batterijen. Echt andere alternatieven zijn er niet zeker? Bosmaaier?
 
Gazonvraag. Ik ben die gek die zo'n handmatige kooimaaier gebruikt. Ik vind die inspanning wel meevallen en ik vind het lawaai van zo'n benzinemaaier vreselijk. Enige nadeel is dat door de werking van zo'n maaier langere grassprieten (denk aan van dat typisch weidegras) vaak gewoon worden neergeslaan in plaats van afgesneden.

Achteraan in mijn tuin heb ik wat wildernis onder de bomen, ik wil dit wat minder maaien maar het resultaat is dan dat er veel van die langere stengels staan die ik uiteindelijk niet ga afkrijgen zonder eindeloos over hetzelfde deel te rijden. Dus ik overweeg om een upgrade door te voeren naar een klassiek type grasmaaier op batterijen. Echt andere alternatieven zijn er niet zeker? Bosmaaier?

Het antwoord zit in je nickname :coolbrows:
 
Terug
Bovenaan