Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Voor mensen met een gewone grasmachine: onderhouden jullie die na elke maaibeurt? Er blijft mij bij altijd gras plakken aan de onderkant, die ik dan af en toe eraf haal met een oud plamuurmes. Is dit hoe de Vlaming dat doet :p

Bij mij plakt dat ofwel aan het mes, ofwel aan de binnenkant. Maar ik haal dat er af zodra ik dat ziet, dat is niet zo optimaal voor het maaivermogen denk ik :)
Ofwel gewoon met een werkhandschoen, of met een onkruidsteker als het wat harder vastplakt. Plamuurmes is nog niet nodig geweest.
 
Iemand hier met honden en kinderen die mij kan vertellen of mulchen dan een goed idee is? Blijft het gras dat gemaaid is dan niet aan voeten/poten en kleren plakken?
Ik vind het idee dat mulchen zorgt voor een betere bodemstructuur wel goed + geen afval afvoeren, maar wil zeker zijn dat dat niet ambetant is voor de kinderen, honden en voor ons.
 
Bon, om het nog eens over ons favoriete onderwerp te hebben (@ugar ): geraniums.

Toen we verhuisden stond er al een mooie bloedooievaarsbek in de tuin, die ik ondertussen door te scheuren al wat heb verspreid. Ik heb redelijk veel ruimte in de boorden, die ik zelf heb aangelegd door gras te verwijderen. Zeker in mijn eerste pogingen komt het gras nu overal terug, en onze buur helpt ook niet (wil een verwilderde tuin, maar maait nooit zijn gras, zaait dus mooi uit). Ik zou dus graag een bodembedekker die dat gras de baas kan. Zo'n bloedooievaarsbek verliest zijn bladeren in de winter, en die komen nu ongeveer terug, dus ik heb mijn twijfels of die daartoe in staat is. Google vertelt mij dat geranium macrorrhizum hiervoor ideaal is, aangezien die wintergroen is.

Hebben jullie daar ervaring mee, is die macrorrhizum aangewezen of is bloedooievaarsbek en andere soorten die niet wintergroen zijn ook voldoende om de bodem voldoende te bedekken? Ik denk dan aan bv. de klassieke "rozanne" of geranium phaeum.

Iemand hier met honden en kinderen die mij kan vertellen of mulchen dan een goed idee is? Blijft het gras dat gemaaid is dan niet aan voeten/poten en kleren plakken?
Ik vind het idee dat mulchen zorgt voor een betere bodemstructuur wel goed + geen afval afvoeren, maar wil zeker zijn dat dat niet ambetant is voor de kinderen, honden en voor ons.
Ik heb een hond en mijn grasmachine is zo'n kooimaaier om te duwen die alles achterlaat. Nog niet gemerkt dat de hond gras binnenbrengt (geen kinderen). Misschien als het echt nat ligt? Wij hebben wel zo'n ouderwetse koer voor je aan de achterdeur bent, dus het meeste dat aan je schoenen hangt raak je wel kwijt voor je binnenstapt.
 
't is eigenlijk schandalig, maar ge zou elke nacht moeten bewateren. 't is alweer een ferm droge periode.
Maakt het tijdstip eigenlijk veel uit?
Of je nu op de middag of 's avonds water geeft maakt misschien niet veel uit omdat het op zich niet heel warm is overdag? Of ben ik mis?
 
Iemand hier met honden en kinderen die mij kan vertellen of mulchen dan een goed idee is? Blijft het gras dat gemaaid is dan niet aan voeten/poten en kleren plakken?
Ik vind het idee dat mulchen zorgt voor een betere bodemstructuur wel goed + geen afval afvoeren, maar wil zeker zijn dat dat niet ambetant is voor de kinderen, honden en voor ons.
Hangt er vanaf hoelang het gras is. Hier een tijdje geen last van gehad, nu dit weekend korter gezet om te maaien waardoor er veel is blijven liggen
Heb toch al een paar keer onder mijn voeten gehad omdat ik gras meebinnen bracht :D
 
Maakt het tijdstip eigenlijk veel uit?
Of je nu op de middag of 's avonds water geeft maakt misschien niet veel uit omdat het op zich niet heel warm is overdag? Of ben ik mis?
Ja in deze periode valt het nog mee, maar onderschat niet hoeveel water verdampt door zonlicht. De reden is dus het aantal uren zon dat op uw bewaterd oppervlak schijnt. In de zomer sowieso vermijden om uw zaaigoed niet te verbranden.
 
Is het normaal dat mijn buddleja (vlinderstruik) nog niet echt groeit ? Of zou die een knak hebben gekregen met het vriezen onlangs ?
Staan wel blaadjes op, maar ik dacht dat die snel zou groeien
 
Is het normaal dat mijn buddleja (vlinderstruik) nog niet echt groeit ? Of zou die een knak hebben gekregen met het vriezen onlangs ?
Staan wel blaadjes op, maar ik dacht dat die snel zou groeien
Dat is hier ook zo hoor.
Eenmaal die vertrokken is gaat dat wel sneller gaan...
 
Tegenwoordig zit hier een groene specht in de tuin. Ik heb niet specifiek iets met vogels ofzo, maar het is wel leuk om een wat mooiere vogel tussen alle kauwen en meeuwen Enzo.
 
Bon, om het nog eens over ons favoriete onderwerp te hebben (@ugar ): geraniums.

Toen we verhuisden stond er al een mooie bloedooievaarsbek in de tuin, die ik ondertussen door te scheuren al wat heb verspreid. Ik heb redelijk veel ruimte in de boorden, die ik zelf heb aangelegd door gras te verwijderen. Zeker in mijn eerste pogingen komt het gras nu overal terug, en onze buur helpt ook niet (wil een verwilderde tuin, maar maait nooit zijn gras, zaait dus mooi uit). Ik zou dus graag een bodembedekker die dat gras de baas kan. Zo'n bloedooievaarsbek verliest zijn bladeren in de winter, en die komen nu ongeveer terug, dus ik heb mijn twijfels of die daartoe in staat is. Google vertelt mij dat geranium macrorrhizum hiervoor ideaal is, aangezien die wintergroen is.

Hebben jullie daar ervaring mee, is die macrorrhizum aangewezen of is bloedooievaarsbek en andere soorten die niet wintergroen zijn ook voldoende om de bodem voldoende te bedekken? Ik denk dan aan bv. de klassieke "rozanne" of geranium phaeum.
Er zijn weinig bodembedekkers die gras de baas kunnen. Eerst zorgen dat alle gras verdwenen is, dan de bodembedekker neerzetten. macrorrhizum is waarschijnlijk wel de beste geranium-bodembedekker. Geranium sanguineum wordt ook gebruikt, maar is toch iets minder bedekkend imho
 
Tegenwoordig zit hier een groene specht in de tuin. Ik heb niet specifiek iets met vogels ofzo, maar het is wel leuk om een wat mooiere vogel tussen alle kauwen en meeuwen Enzo.
Paar jaar geleden zat er ook een specht bij mijn ouders thuis. Had een nestje gemaakt in een oude boom. Niet normaal hoe perfect rond dat gat was!
 
Wij hebben wat worteldoek van doen in de voortuin. Waar / wat koop ik het beste? Of speelt het geen rol
 
We hebben in de tuin een muur van ongeveer 2,5m breed. Aan de ZW kant hangt een bijenhotel met ervoor een stuk bloemenweide. Aan de andere kant zou ik een perenboom willen leiden. Jammer genoeg kan ik de perenboom aan die kant niet planten omdat er terras is.
Dus 2 vragen: is de boom met NO-oriëntatie gedoemd om te mislukken? En kan de boom overleven als deze in een pot blijft?
 
Tegenwoordig zit hier een groene specht in de tuin. Ik heb niet specifiek iets met vogels ofzo, maar het is wel leuk om een wat mooiere vogel tussen alle kauwen en meeuwen Enzo.

Hier zit er vaak ene. En een kleine bonte specht zit soms in de voortuin, die ramt dan hazelnoten in een knoestige boomstam. Mooi om te zien!

Deze winter eindelijk ook een paar distelvinken aan de voedertafel, naast de gewone vinken en de groenlingen. Voorts mezen (kool-, pimpel- en occasioneel ook staartmezen), merels, een roodborstje... Ik smijt en hang 's winter ettelijke kilo's aan zonnebloempitten en pinda-noten met als resultaat dat het soms precies een volière is wanneer ik naar buiten kijk (en alles vol ligt met de zaadhulzen van de pitten).
 
We hebben in de tuin een muur van ongeveer 2,5m breed. Aan de ZW kant hangt een bijenhotel met ervoor een stuk bloemenweide. Aan de andere kant zou ik een perenboom willen leiden. Jammer genoeg kan ik de perenboom aan die kant niet planten omdat er terras is.
Dus 2 vragen: is de boom met NO-oriëntatie gedoemd om te mislukken? En kan de boom overleven als deze in een pot blijft?
Dat kan perfect, je gaat dan wel een serieuze pot moeten zetten, welke variëteit je dan moet nemen zou je wel eens moeten bekijken (ik weet dat er speciale mini-appelboompjes bestaan voor in pot).

Gisteren hier een Parrotia persica (in pot) gaan halen, vandaag planten.
 
Eekhoorn was een walnoot vergeten en heb die dan in een pot gestoken met aarde. Vandaag opgemerkt dat er een groene stengel uitkomt :woohoo:
 
Mijn boerenjasmijn heeft weer last van bladluizen :(
Hier ook...en geen klein beetje zelfs, takken zien zwart. Heb ze met de hand wat plat geknepen en met de waterspuit wat afgespoeld maar het zal wel dwijlen met de kraan open zijn.

Vroeger wel eens chemicaliën gebruikt maar da lost ook niets op..
 
Terug
Bovenaan