Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Yes, gemeente heeft mijn 2 compostbakken binnen, woensdag worden ze geleverd. En van Ilva hebben we omdat we geen GFT bak hebben een gratis én degelijk compostvat gekregen met zo een steekhaak bij. Ideaal, kan ik ongeveer 2,5 kuub composteren.
 
Plantentips gezocht :)

ik zou graag een heester/struik (of klein boompje dat ook in struikvorm kan gesnoeid blijven) planten tussen het terras en gazon, om een soort natuurlijke overgang/afscheiding te creeeren, zonder dat dit een echt dichte haag moet worden.
  • Idealiter iets dat wat gesnoeid kan worden, aangezien het dicht bij de scheiding zou komen te staan
  • relatief snelgroeiend is een plus
  • bodem is vrij zwaar (leem/klei)
  • staat in volle zon (zuidgerichte tuin)
  • wintergroen is niet nodig
  • liefst niet teveel bloemen in de zomer die veel wespen enzovoort aantrekken (want vlakbij terras)

Iemand tips? Ik heb al veel zitten zoeken op internet, maar zie de bomen door het bos niet meer ;)
 
Hier dit week het karton en de compost weggehaald op een stukje gras dat ik wou vrij maken. Op wat brandnetels na was alles verdwenen onder 't karton verdwenen, zoals ik had aangegeven ;-)
Alles nog eens omgewerkt, dit zou 100 m² snijbloementuin moeten worden .
Alleen kan ik nu niet naar mijn vaste plantenkwekerij want die ligt over de Nederlandse grens :cry2:. Ik heb hier een 30-40 tal plantjes klaar staan, voor de rest kan het nog lang wachten worden...
Dit week-end ook tot de conclusie gekomen dat het over 6 weken al open-tuin week-end is. F*ck ik heb nog veel werk...
Ge kunt gewoon de grens over voor boodschappen toch?
 
Plantentips gezocht
Japanse Kornoelje (Cornus Kousa)? Staat in de voortuin van ons moeder. Kan groot worden als je dat wil (de onze is 4 meter hoog en heeft een kruin van 6m doormeter), maar kan ook klein gesnoeid worden. Mooie wit-groene bloemen in het voorjaar, in de zomer niets, en in het najaar mooie roze (en eetbare) bessen. De onderkant blijft ook wat open, dus je kunt er onderdoor kijken.

749-Cornus%20kousa%20Weisse%20Font%C3%A4ne_04.jpg
 
Hallo, Ik heb een gazon met maairobot. Dit gazon loopt uit tot tegen hekwerk. Niet handig voor robotmaaier. Ik wil dus nu een "boord" met eventueel boomschors/kiezel/.... Wat gebruik ik om gras en boord te verdelen? Het moet in de grond zijn, zodat de maaier er over kan. Ik vind bij hubo wel borderrand(kunststof of pe), maar kost wel veel per m. (zou 100 meter moeten hebben) Zijn er andere, meer budgetvriendelijke oplossingen?
Gewoon een boordsteen plat leggen tegen de kant. Sowieso geen kiezel of schors want dan loopt die 100% vast.
 
Domme vraag:

als ik een plant in een pot will zetten, moet ik die pot dan vol potgrond smijten en de boom erin planten, of moet ik de plant in zijn plastic container houden & er dus niet inplanten zoals je in volle grond zou doen?
 
Japanse Kornoelje (Cornus Kousa)? Staat in de voortuin van ons moeder. Kan groot worden als je dat wil (de onze is 4 meter hoog en heeft een kruin van 6m doormeter), maar kan ook klein gesnoeid worden. Mooie wit-groene bloemen in het voorjaar, in de zomer niets, en in het najaar mooie roze (en eetbare) bessen. De onderkant blijft ook wat open, dus je kunt er onderdoor kijken.
Interessante optie. Ik heb verschillende Cornus soorten zien voorbijkomen in mijn zoektocht (die dikwijls toch wel onderlingen verschillen), maar deze was ik nog niet tegengekoment.
Groeit deze snel?
 
Voor mensen met een gewone grasmachine: onderhouden jullie die na elke maaibeurt? Er blijft mij bij altijd gras plakken aan de onderkant, die ik dan af en toe eraf haal met een oud plamuurmes. Is dit hoe de Vlaming dat doet :p
 
Vorige week gazon gezaaid en wat discussie met mijn vriendin IVM het besproeien. Wat is aanbevolen?
Pas gezaaid gras, moet je vaak en lichtjes besproeien, zodat het niet wegspoelt (elke dag of zelfs 2x per dag mag zeker, maar lichtjes)
Een bestaand gazon, moet je max. 2 keer per week besproeien, maar dan wel stevig zodat het water in de bodem kan trekken.
 
Pas gezaaid gras, moet je vaak en lichtjes besproeien, zodat het niet wegspoelt (elke dag of zelfs 2x per dag mag zeker, maar lichtjes)
Een bestaand gazon, moet je max. 2 keer per week besproeien, maar dan wel stevig zodat het water in de bodem kan trekken.
Sowieso beter 2 keer per week veel water geven dan dagelijks een beetje denk ik?
Licht of een beetje besproeien is niet altijd even gemakkelijk omdat ik soms al moeite heb om in het uiterste hoekje te geraken. Dan krijg je af en toe wel eens wat plassen.
Om echt te benevelen (kop aandraaien) zou ik er natuurlijk te veel op moeten wandelen.
 
Plantentips gezocht :)

ik zou graag een heester/struik (of klein boompje dat ook in struikvorm kan gesnoeid blijven) planten tussen het terras en gazon, om een soort natuurlijke overgang/afscheiding te creeeren, zonder dat dit een echt dichte haag moet worden.
  • Idealiter iets dat wat gesnoeid kan worden, aangezien het dicht bij de scheiding zou komen te staan
  • relatief snelgroeiend is een plus
  • bodem is vrij zwaar (leem/klei)
  • staat in volle zon (zuidgerichte tuin)
  • wintergroen is niet nodig
  • liefst niet teveel bloemen in de zomer die veel wespen enzovoort aantrekken (want vlakbij terras)
Tsja ik heb een boom aan mijn terras gezet om de wespen aan te trekken. Verder staat er ook een grote groep Persicaria langs mijn terras, ook een zeer grote magneet voor wespen. Dan zitten die wespen NIET op mijn terras.
Iemand tips? Ik heb al veel zitten zoeken op internet, maar zie de bomen door het bos niet meer ;)

Ziekteresistente struikroos
Viburnum lantana
Philadelphius - meerdere soorten
Deutzia - meerdere soorten
Amelanchier alnifolia (geen andere soorten, die worden te groot)
 
Terug
Bovenaan