Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ale ik doe mee...

De voortuin, tulpen zijn bijna gedaan maar de Aliums zijn klaar om de fakkel over te nemen. De Verbena heeft de koude miraculeus overleeft.

KbYMQt8.jpg


De half-schaduw border, hier in volle ochtend zon. Onder de Amelanchier komen de Hostas en varens ook al mooi boven.

OTDC2x0.jpg


De zon border begint ook stilaan vorm te krijgen, de grassen werden dit jaar verzet alsook de boerenjasmijn dus die staan er nog wat pover bij.

DZnHD65.jpg


De bloemweide staat ook in volle bloei voorlopig uitsluitend Dagkoekoeksbloem en Wilde Magriet. Eerstdaags wordt er nog een extra bloemenweide bijgelegd voor volle zon. Alsook vrij maken van het gras onder de zilverberk, dat wordt een schaduwplek zoals bij Ugar.

72MrhQw.jpg
 
Ik ben zelf ook aan het overwegen om borders aan te leggen in onze tuin.
Vorig jaar had ik dit al geprobeerd maar momenteel staat het al vol onkruid.

Helpt dit type randen?

$_86.JPG


Of toch beter stenen/houten/metalen randen ingraven?
 
Mijn Gerardi Dwarf moerbeiboompje (suggestie van ugar) begint eindelijk bladeren aan te maken, het is te zeggen, na weken te twijfelen of hij deze winter is kapotgegaan zijn alle knoppen nu groen aan het worden. Hoera.

Ah echt?
Ik heb een Mojo Berry Moerbei staan sinds oktober. Sinds maart (?) al veel knoppen maar geen blaadjes... Enkel onderaan komen er sindskort wel nieuwe, groene blaadjes aan maar maakte me wel zorgen. Maar er is hoop dus! :cool:
 
Ik ben zelf ook aan het overwegen om borders aan te leggen in onze tuin.
Vorig jaar had ik dit al geprobeerd maar momenteel staat het al vol onkruid.

Helpt dit type randen?

$_86.JPG


Of toch beter stenen/houten/metalen randen ingraven?
Dit lijkt me echt niet handig om te gebruiken. In de golven kan je het gras ook niet maaien... Ik zou dan toch eerder voor de ecolat oplossing opteren.
Ik zelf recuperatie-kassei (van de ontharde oprit in mijn tuin) gebruikt, zonder chape, gewoon rechtstreeks in de grond gelegd.
Je kan ook met een kantafsteker werken zonder borderzoom, maar dat is me een te vervelend werkje
 
Ik ben zelf ook aan het overwegen om borders aan te leggen in onze tuin.
Vorig jaar had ik dit al geprobeerd maar momenteel staat het al vol onkruid.

Helpt dit type randen?

$_86.JPG


Of toch beter stenen/houten/metalen randen ingraven?
Ik zou toch ook iets recht nemen (of 1 bocht).
Heb die hierboven maar tegen de achterbuur (braakliggend terrein) als tijdelijke oplossing (boomschors tegen) dus moet daar niet zijn :p
 
Ik ben zelf ook aan het overwegen om borders aan te leggen in onze tuin.
Vorig jaar had ik dit al geprobeerd maar momenteel staat het al vol onkruid.

Helpt dit type randen?

$_86.JPG


Of toch beter stenen/houten/metalen randen ingraven?

Ik werk zelf zonder randen maar een tip, leg eerst je borders aan en denk misschien pas volgend seizoen aan omranding. Mijn borders zijn al zeker 3-4 groter gemaakt of van vorm veranderd en dat zou jammer zijn dat je dan al een omranding gezet hebt.
 
Ah echt?
Ik heb een Mojo Berry Moerbei staan sinds oktober. Sinds maart (?) al veel knoppen maar geen blaadjes... Enkel onderaan komen er sindskort wel nieuwe, groene blaadjes aan maar maakte me wel zorgen. Maar er is hoop dus! :cool:
Ik had er ook zo eentje maar die was toch echt doogevroren deze winter, stond ook onbeschermd in volle wind.

De Gerardi dwarf is wel echt ongeloofelijk traag, nog altijd gewoon knoppen die op het punt staan om bladeren te geven. Het zal gewoon wat warmer moeten worden.
 
Ik werk zelf zonder randen maar een tip, leg eerst je borders aan en denk misschien pas volgend seizoen aan omranding. Mijn borders zijn al zeker 3-4 groter gemaakt of van vorm veranderd en dat zou jammer zijn dat je dan al een omranding gezet hebt.
en laat je borders ronde bochten maken, veel makkelijker in onderhoud (van het gazon)
 
En als je denkt, dit is groot genoeg, doe er nog een halve meter bij. Te smalle borders zijn vervelend om mee te werken :D
Ik wil het laatste stuk gazon hier (200 m²) ook nog inpalmen, maar mijn madame wilt niet mee gaan in deze denkoefening 🤡
 
Ik wil het laatste stuk gazon hier (200 m²) ook nog inpalmen, maar mijn madame wilt niet mee gaan in deze denkoefening 🤡

Ik doe aan ruilhandel. Voor mijn extra nectar border, coppice en "woodland" ga ik een trampoline ingraven, tis spuuglelijk maar de kinderen gaan het leuk vinden en ik kan er later nog een vijver van maken (maar dat weet mijn vrouw nog niet :laugh:)
 
Ik werk zelf zonder randen maar een tip, leg eerst je borders aan en denk misschien pas volgend seizoen aan omranding. Mijn borders zijn al zeker 3-4 groter gemaakt of van vorm veranderd en dat zou jammer zijn dat je dan al een omranding gezet hebt.
Hoe zorg je dan dat uw randen blijven bestaan? :D Vorige zomer beginnen aanleggen (gewoon plantjes met schors rond) maar onkruid blijft maar komen. De schorslaag is dik genoeg denk ik maar onkruid rukt op vanuit ons gras naar daar...


Ik zou toch ook iets recht nemen (of 1 bocht).
Heb die hierboven maar tegen de achterbuur (braakliggend terrein) als tijdelijke oplossing (boomschors tegen) dus moet daar niet zijn :p

Ik ging ervan uit dat dit recht genoeg lijkt :p

Dit lijkt me echt niet handig om te gebruiken. In de golven kan je het gras ook niet maaien... Ik zou dan toch eerder voor de ecolat oplossing opteren.
Ik zelf recuperatie-kassei (van de ontharde oprit in mijn tuin) gebruikt, zonder chape, gewoon rechtstreeks in de grond gelegd.
Je kan ook met een kantafsteker werken zonder borderzoom, maar dat is me een te vervelend werkje

Ik denk dat dat uiteindelijk vrij recht wordt? Dus ongeveer hetzelfde als ecolat, niet? Gras kan je normaal wel maaien als je zorgt dat ze diep genoeg zitten, dach tik.
Kantafsteker zonder borderzoom gaat niet werken denk ik (tenzij ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt).


En verder, in verband met mijn borders, we hebben geen brede tuin dus heel breed kan ik ze niet maken... tenzij ik toch voor een ander idee ga dan borders. Waarom zouden ronde borders makkelijker zijn dan rechte? Ik ben nog aan het nadenken dus alle input is welkom ;-)


Ik had er ook zo eentje maar die was toch echt doogevroren deze winter, stond ook onbeschermd in volle wind.

Op het bladje stond er nochtans bestand tot -20 graden dacht ik en zo koud is het niet geworden... Nuja, afwachten en zien zeker? Dat er toch een paar nieuwe blaadjes te zien zijn wil zeggen dat er nog leven in zit. Maar vond het opmerkelijk dat ik vrij vroeg veel knoppen kreeg en toen niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand ervaring met een doorzaaimachine?
Geeft die goede resultaten?
Gazon staat heel dun door de voorbije droge zomers en zou die weer wat willen aandikken.
 
Ik ging ervan uit dat dit recht genoeg lijkt :p
Het gras in de golfjes ga je niet kunnen maaien
Ik denk dat dat uiteindelijk vrij recht wordt? Dus ongeveer hetzelfde als ecolat, niet? Gras kan je normaal wel maaien als je zorgt dat ze diep genoeg zitten, dach tik.
Kantafsteker zonder borderzoom gaat niet werken denk ik (tenzij ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt).
Als je met houtsnippers werkt idd niet
En verder, in verband met mijn borders, we hebben geen brede tuin dus heel breed kan ik ze niet maken... tenzij ik toch voor een ander idee ga dan borders. Waarom zouden ronde borders makkelijker zijn dan rechte? Ik ben nog aan het nadenken dus alle input is welkom ;-)
Die kan je volgen met een grasmachine. Een hoek van 90 met verhoogde randen NIET
 
Hoe zorg je dan dat uw randen blijven bestaan? :D Vorige zomer beginnen aanleggen (gewoon plantjes met schors rond) maar onkruid blijft maar komen. De schorslaag is dik genoeg denk ik maar onkruid rukt op vanuit ons gras naar daar...
Afsteken me de spade

Onkruid komt van overal hoor, onderhouden is de boodschap.
 
Afsteken me de spade

Onkruid komt van overal hoor, onderhouden is de boodschap.
Ik heb vorig kaar ook een border aangelegd en het komt inderdaad van overal. Heermoes, brandnetels, ... en natuurlijk gewoon gras. Ik overweeg schors ofzo maar heb er allerlei kleine plantjes staan tussen mijn fruitstruiken.
 
Hmmm, ik wil iets waar geen/weinig onderhoud voor nodig is ;-) Daarom dat ik voor schors gekozen heb
Om schors echt te doen werken tegen onkruid mag je 20+ cm gaan leggen

Ik heb een dagje zevenblad wieden gedaan. Ik heb me er bij neergelegd dat ik het niet weg ga krijgen maar het mag toch nog een beetje onder controle blijven >.>
 
Terug
Bovenaan