Tuinonderhoud Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

2 dagen bezig geweest, had eindelijk wat tijd.

Moestuin wat op orde
gras afgemaaid (eerste keer sinds het gezaaid is geweest, gras is een bijzonder optimistische term voor "onkruid met wat sprietjes tussen", maar soit :p), nu wat bijgemest
Aardbeienplanten proper gezet
Fruitstruiken proper
borders onkruidvrij
massas bloemen (dahlia's, pioenrozen, irissen,..) gezet zodat mijn vrouw wat snijbloemen heeft

Content dat het eindelijk allemaal wat op orde staat :clap:
 
Hier nog wat verder door gewerkt. De tuin is nu helemaal zoals ik hem wil. Er staat onder tussen ook weer wat meer in bloei.
Net op tijd, want naast de open tuindagen heb ik ook nog vier ingeplande tuinbezoeken op de agenda staan de komende week-ends.

p2525662508-6.jpg
 
Een huis dat we niet hebben, paar ter interesse. Wat doe je tegen Japans duizendblad?

Afgraven? Of zijn er betere opties?
 
Een huis dat we niet hebben, paar ter interesse. Wat doe je tegen Japans duizendblad?

Afgraven? Of zijn er betere opties?
Japanse duizendknoop?
De makkelijkste optie is verhuizen.

Nu even serieus
Je kan de plant proberen uit te putten, maar dat lukt alleen wanneer de plant alleen op jouw domein staat.
Japanse Duizendknoop NOOIT machinaal maaien, ieder klein stukje plant kan opnieuw wortelen.
Laat de plant opgroeien tot ongeveer een meter en snij de scheuten vlak boven de grond af op een droge dag en laat die scheuten helemaal uitdrogen. Dat blijven herhalen. Op een bepaald ogenblik zal de plant stoppen met groeien, en in een soort slaapstand overgaan, en mogelijk tot 20 jaar later opnieuw opkomen.

Indien de plant ook bij de buren staan en zij niets tegen die plant willen doen, wordt dat wel heel moeilijk.

Wat je ook kan doen: stukje omheinen en er geiten opzetten, die eten de jonge scheuten voortdurend op. Wordt in de VS als bestrijding gebruikt. Ik weet wel niet of alle geiten geschikt zijn voor dat klusje.

Er zijn nu enkele bedrijven actief die Japanse Duizendknoop bestrijden met elektrische stroomstoten, maar ik weet niet hoe goed dat werkt.
 
Hier nog wat verder door gewerkt. De tuin is nu helemaal zoals ik hem wil. Er staat onder tussen ook weer wat meer in bloei.
Net op tijd, want naast de open tuindagen heb ik ook nog vier ingeplande tuinbezoeken op de agenda staan de komende week-ends.

p2525662508-6.jpg
Wat zijn juist die open tuindagen? Komen er dan nieuwsgierigen gewoon op bezoek in je tuin?
 
Wat zijn juist die open tuindagen? Komen er dan nieuwsgierigen gewoon op bezoek in je tuin?
Daar komt het ongeveer op neer. Organisatie van velt, waarbij heel wat ecologische tuinen hun deuren open. Dit jaar is het wat minder vrijblijvend, met een max aantal bezoekers per uur, verplichte reservatie in tijdssloten en ook mondmaskers zijn verplicht.
 
Wel een aparte manier van samenstelling.
Denk dat je beter even opzoekt over inheemse beplanting. Voor zowel de bomen als de onderbegroeiing. Is veel info over te vinden.

Amerikaanse eik wordt als invasieve soort gezien en wordt eerder bestreden dan aangeplant
Populier heeft ook niet al teveel meerwaarde.
Wilg/berk/.. ook niet echt topper imo.

Zomereik, beuk, moeraseik, abeel, linde, amberboom,... zou eerder die toer op gaan. Veel mooiere bomen.
Haag zonder onderhoud.. dat wordt ook iets moeilijk he. En bamboe hoort er al helemaal niet bij imo.

Toch even te herbekijken als je op termijn een 'mooi' geheel wilt.
Idd maar het is nooit als bos aangelegd, heb het stuk destijds gekocht van een kerstboom teler die alles heeft laten verwilderen, Amerikaanse eik heb ik bewust een aantal gezet verleden jaar omdat deze wat sneller groeien. Die bamboe is mijn ding maar op die plaats heb ik iets nodig die heel snel groeit. De wilgen zijn er voor brandhout.

Beuk, linde, amberboom en abeel zijn goede tips - ga ik zeker overwegen/toevoegen.
 
Even advies vragen op het forum:

Ik heb een stuk bos gerooid en wens de aankomende winter nieuwe bomen te plaatsen, ik heb reeds:

Wilgen, berken, Amerikaanse eiken, populier, notelaar en es. Er staan ook wat sparren en kleine struiken (ideaal voor de vele vogels)

Omdat het stuk dat nu is gerooid iets te "open" is naar mijn zin ben ik op zoek naar een aantal soorten die aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Snel groeien
  • Ook een aantal die groen blijven in de winter, geen sparren meer want geen zin meer in "letterzetter"
  • Verder zou ik ook nog een stuk haag willen aanplanten - eentje zonder onderhoud graag, zat zelf te denken aan bamboe
  • Grond is vrij "zwaar" doch vruchtbaar maar eens 30cm diep vrij veel klei
Tips welkom

Als je stuk is erkend geweest als bos heb je recht op subsidies bij de heraanplanting! En dat gaat tot 70% op de aankoopprijs van het plantengoed en gratis arbeid via aanplanting door een beschutte werkplaats. Contacteer dus zeker je lokale afdeling van N&B anders laat je een hoop geld op tafel liggen.


Bij ons is het in de tuin wat minder keurig afgewerkt als op de foto's die hier doorgaans passeren maar ik wil toch ook iets bijdragen. Het thema is voor de moment roze :)

9SR8MYl.jpg


xw2gutv.jpg
 
Wij hebben 2 volwassen Japanse seringen staan, heel mooie bomen en bloemen maar nu ziek en op de sukkel.
Eentje doet het nog redelijk goed op een deel dode takken na, de andere heeft dit jaar niks van knop of blad behalve een paar nieuwe scheuten onder aan de wortel/stam.
Kan ik best die dode takken uitzagen en zoja, wanneer?
En als ik die dode/stervende gewoon onderaan om doe, zou die dan gewoon blijven uitgroeien uit die scheuten?
 
Ik ben zelf ook aan het overwegen om borders aan te leggen in onze tuin.
Vorig jaar had ik dit al geprobeerd maar momenteel staat het al vol onkruid.

Helpt dit type randen?

$_86.JPG


Of toch beter stenen/houten/metalen randen ingraven?
Wij gebruiken zo'n plastic randen, maar dan de rechte variant, in onze tuin. We hebben deze volledig in de grond gestoken zodat de bovenkant gelijk komt met de grond. We hebben deze gestoken ter voorkoming dat de gazon uitbreidt tot in onze borders. De borders hebben we dan vol houtsnippers gegooid, waardoor de grond goed vochtig blijft op warme dagen en de onkruidgroei best meevalt. Heermoes is spijtig genoeg niet weg te houden met houtsnippers, groeit zelfs op ons grindpleintje door worteldoek en grind heen.

Ik dacht eerst ook de gazon met de grasmaaier te kunnen maaien tegen de borders, aangezien de plastic diep genoeg in de grond zit. In principe gaat dit, maar het probleem is dat de houtsnippers zo ook opgezogen worden en je constant houtsnippers kan bijvullen. Ik blijf nu een stuk van de borders weg en doe de randen met een kantenmaaier, maar da's me veel te veel werk om dat zo te blijven doen. Ben dus nog op zoek naar een betere oplossing.



Iets anders: heeft iemand ervaring met een grasprotector?

Aangezien mensen het blijkbaar leuk blijven vinden om op gras te rijden met auto's, zware machines, ... (zowel op het stukje van de gemeente vooraan aan de straat voor ons huis als in onze voortuin) en er niet echt esthetische obstakels bestaan om te vermijden dat mensen op het gras rijden (en obstakels plaatsen op openbaar domein sowieso om problemen vragen is), zou ik het gras graag beschermen. Ik ben nu maandelijks bezig om de verdichte bodem terug losser te maken, putten op te vullen en terug gras te zaaien en ben dat een beetje beu. Ik zou enkel de randen tegen de straat/oprit hiermee bedekken, aangezien dat de plaats is waar dikwijls over gereden wordt.

Ik zou willen weten of dit echt spoorvorming en verdichting van de bodem voorkomt en of het raster zichtbaar blijft.
 
Ik weet niet goed of het hier goed past, maar ik ben op zoek naar een kantenmaaier en vroeg mij af of ik nu best voor draad ga of van die plastic messen. Voor of tegenstanders van het ene of andere systeem.

Het wordt sowieso eentje op accu trouwens.
 
Ik weet niet goed of het hier goed past, maar ik ben op zoek naar een kantenmaaier en vroeg mij af of ik nu best voor draad ga of van die plastic messen. Voor of tegenstanders van het ene of andere systeem.

Het wordt sowieso eentje op accu trouwens.
Ik heb enkel draad dus kan niet vergelijken, ik wist zelfs niet dat plastic messen bestonden. De mijne kwam geleverd met twee spoelen nylonfilament, en als ik nu echt het hoog gras inga en dus mogelijk hier een daar een twijg meeheb dan ben ik misschien een of twee cm kwijt, waarna ik die spoel terug wat minder aanspan. (Noot: lijkt me dus dat je daardoor eigenlijk stukjes nylon in de natuur brengt).

Ik weet het materiaal niet van zo'n messen, maar mijn eerste idee zou zijn dat die ook wel ooit eens moeten vervangen worden, en dit misschien moeilijker is?
 
Ik weet niet goed of het hier goed past, maar ik ben op zoek naar een kantenmaaier en vroeg mij af of ik nu best voor draad ga of van die plastic messen. Voor of tegenstanders van het ene of andere systeem.

Het wordt sowieso eentje op accu trouwens.
die plastic messen zijn geen topper imho. Ik heb er nu zo eentje en als ik een nieuw apparaat ga kiezen, gaat het zo eentje met filament zijn.

Verslijten supersnel (draad ook maar daar zijn oplossingen voor) en scherp wordt het er niet van doordat je tegen de kanten zit. Kan misschien wel nuttig zijn als je een veld moet maaien, maar je vroeg een kantenmaaier :)
 
Merci voor de info, het gaat inderdaad om kanten (graskanten tegen de haag en tegen/rond de boompalen).
 
Ik weet niet goed of het hier goed past, maar ik ben op zoek naar een kantenmaaier en vroeg mij af of ik nu best voor draad ga of van die plastic messen. Voor of tegenstanders van het ene of andere systeem.

Het wordt sowieso eentje op accu trouwens.
Hier een STIHL FSA 86 R op accu. Met draad. Ideaal voor een iets grotere tuin of als het al iets ruwer is dan enkel graskantjes wegmaaien. Bramen, distels en brandnetels maai ik hier ook goed mee plat.
 
Maai mei niet zit er op, de vrouw des huizes heeft me al aan het werk gezet.

Wat een gevecht was dat zeg, allemaal goed en wel weinig maaien maar mijn grasmachine had het echt lastig.
 
Maai mei niet zit er op, de vrouw des huizes heeft me al aan het werk gezet.

Wat een gevecht was dat zeg, allemaal goed en wel weinig maaien maar mijn grasmachine had het echt lastig.
Hier was er met mijn manuele kooimaaier niets aan te doen (beter gerief is besteld). Mijn bejaarde alles-moet-dood-buurman stelde voor om mij te helpen, hij had nog een zitmaaier van 50 jaar oud die hij destijds had overgekocht van de plaatselijke voetbalploeg. Aangezien die mens zich verveelt en gewoon bezig wil zijn stond dat ding voor ik het wist in mijn tuin.

Dat was een avontuur alleszins. Ding maakte meer lawaai dan een straaljager en de versnellingsbak was een beetje gokken en bij het lossen van de koppeling opletten dat je niet in de verkeerde richting wegschoot (al dan niet over de voeten van de buurman die er dolenthousiast naastliep). Uiteraard moest ik van hem het mes altijd lager zetten, waardoor ik nu stukken heb waar werkelijk alles weg is. Achteraan en rond mijn bomen wel nog een kleine wildernis van hondsdraf gehouden.

Het is mij nu wel duidelijk waarom die mens gehoorschade heeft.
 
Maai mei niet zit er op, de vrouw des huizes heeft me al aan het werk gezet.

Wat een gevecht was dat zeg, allemaal goed en wel weinig maaien maar mijn grasmachine had het echt lastig.

hier besloten om een aantal stukken gewoon hoog te houden. Staat op sommige plaatsen tot aan mijn middel, dus zal sowieso de bosmaaier moeten gebruiken.

Wat is een goed maai-ritme voor hoger gras? Ik dacht zelf om dit nog 2 keer per jaar min of meer plat te maaien. Eind juni en ergens in september?
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Terug
Bovenaan