Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Wat is een goed maai-ritme voor hoger gras? Ik dacht zelf om dit nog 2 keer per jaar min of meer plat te maaien. Eind juni en ergens in september?
Dat is ook het regime dat ik ongeveer volg voor m'n bloemenweides. Ik hou wel wat rekenining met de bloei. Mocht er nog veel bloei zijn wacht ik toch nog even voor het maaien, komt nu niet aan op een week of twee.
 
Hier was er met mijn manuele kooimaaier niets aan te doen (beter gerief is besteld). Mijn bejaarde alles-moet-dood-buurman stelde voor om mij te helpen, hij had nog een zitmaaier van 50 jaar oud die hij destijds had overgekocht van de plaatselijke voetbalploeg. Aangezien die mens zich verveelt en gewoon bezig wil zijn stond dat ding voor ik het wist in mijn tuin.

Dat was een avontuur alleszins. Ding maakte meer lawaai dan een straaljager en de versnellingsbak was een beetje gokken en bij het lossen van de koppeling opletten dat je niet in de verkeerde richting wegschoot (al dan niet over de voeten van de buurman die er dolenthousiast naastliep). Uiteraard moest ik van hem het mes altijd lager zetten, waardoor ik nu stukken heb waar werkelijk alles weg is. Achteraan en rond mijn bomen wel nog een kleine wildernis van hondsdraf gehouden.

Het is mij nu wel duidelijk waarom die mens gehoorschade heeft.
Ik heb de laatste keer de grasmaaier 1 tandjes voorbij halfweg gezet en vond het al net iets te kort.
Da's zo iemand die het superkort zet en dan verschiet dat z'n gazon elk jaar kapot gaat zeker?
 
Ik heb de laatste keer de grasmaaier 1 tandjes voorbij halfweg gezet en vond het al net iets te kort.
Da's zo iemand die het superkort zet en dan verschiet dat z'n gazon elk jaar kapot gaat zeker?
Als het aan hem ligt maai ik dat elke week en gooi ik het vol meststoffen, want zo heeft hij zijn groen tapijt verkregen. Ik probeer hem aan het verstand te brengen dat ik liever eens een bloem zie ofzo maar dat perfecte, steriele gazon is nogal een idee-fixe.

Het is altijd een beetje zoeken, dat is zo iemand die het wel goed bedoelt, maar met oud te zijn nogal opringerig overkomt en het op zijn manier wil. Is oud en versleten dus als hij dan iemand kan helpen die wel nog mobiel is, zie je dat hij opfleurt. Ik had hier twee dode bomen die ik met zijn hulp heb uitgetrokken, gewoon omdat die mens ervaring en gerief heeft.
 
Als het aan hem ligt maai ik dat elke week en gooi ik het vol meststoffen, want zo heeft hij zijn groen tapijt verkregen. Ik probeer hem aan het verstand te brengen dat ik liever eens een bloem zie ofzo maar dat perfecte, steriele gazon is nogal een idee-fixe.
Mijn buurman is ook zo, het grappige is dat mijn gazon er een pak gezonder en groener uitziet, alleen niet zo netjes. Achja ieder z'n ding :laugh:
 
Nog maar een vraagje stellen. Rondom onze tuin hebben wij beukenhaag gezet. Nu zoek ik voor rond onze kippen ook een mooie haagplant te zetten.
Zou ik terug voor beukenhaag gaan of toch beter iets anders?
 
Wij hebben een ligustrum haag sinds eind oktober ( gekocht 1,25meter hoogte). Omdat ze niet allemaal scheef zouden groeien werden er ook houten palen geslagen en daartussen een draad gespannen.
Maar ik merk dat die draad niet genoeg weerstand geeft waardoor de haag alsnog wat scheef hangt. Alsook merk ik dat hij weinig groeit aan de onderkant, vooral aan de bovenkant. Heb nochtans vorige maand een stuk van de bovenkant afgeschoren om de onderkant te stimuleren.

Zou ik nog een draad spannen? Wat gebruik ik best? Nu al opnieuw scheren om onderkant te stimuleren lijkt me te vroeg?
 
Lavendel als kleine stekjes in de grond gestoken in het najaar vorig jaar en ziet er nu zo al uit:


Ik begrijp niet waarom mensen geld zouden geven aan lavendel, zo makkelijk om te vermeerderen!

Ben nu Rhododendron aan het proberen stekken, zou redelijk moeilijk zijn en blijkbaar is het ook nog niet de juiste moment. Zal wel zien of het lukt en anders probeer ik het eind juli opnieuw. 😁
 
Laatst bewerkt:
Nog maar een vraagje stellen. Rondom onze tuin hebben wij beukenhaag gezet. Nu zoek ik voor rond onze kippen ook een mooie haagplant te zetten.
Zou ik terug voor beukenhaag gaan of toch beter iets anders?
Ik denk dat de vraag is of de kipper er aankunnen en of ze er gaan afblijven, en daar heb ik geen idee van. De kippen van mijn buur vinden bv. een van mijn borderplanten lekker en de andere zo niet.

Als je iets bladverliezend wil zoals de beukenhaad: Spaanse Aak vind ik persoonlijk wel mooi. Haagbeuk bestaat ook. Vuilboom is ecologisch een goed idee.
 
Ik denk dat de vraag is of de kipper er aankunnen en of ze er gaan afblijven, en daar heb ik geen idee van. De kippen van mijn buur vinden bv. een van mijn borderplanten lekker en de andere zo niet.

Als je iets bladverliezend wil zoals de beukenhaad: Spaanse Aak vind ik persoonlijk wel mooi. Haagbeuk bestaat ook. Vuilboom is ecologisch een goed idee.
Die vuilboom is blijkbaar ook een goeie voor bijen, dat vind ik op zich héél goed, ik hoop alleen dat die dan niet te veel wespen aantrekt.
 
Lavendel als kleine stekjes in de grond gestoken in het najaar vorig jaar en ziet er nu zo al uit:


Ik begrijp niet waarom mensen geld zouden geven aan lavendel, zo makkelijk om te vermeerderen!

Ben nu Rhododendron aan het proberen stekken, zou redelijk moeilijk zijn en blijkbaar is het ook nog niet de juiste moment. Zal wel zien of het lukt en anders probeer ik het eind juli opnieuw. 😁
In mijn geval : omdat ik een goed lavendelras wil en die zijn meestal auteursrechtelijk beschermd. Die mag je dus niet stekken.
 
  • Wow
Waarderingen: Avi
hier besloten om een aantal stukken gewoon hoog te houden. Staat op sommige plaatsen tot aan mijn middel, dus zal sowieso de bosmaaier moeten gebruiken.

Wat is een goed maai-ritme voor hoger gras? Ik dacht zelf om dit nog 2 keer per jaar min of meer plat te maaien. Eind juni en ergens in september?
Indien je nog geen bosmaaier hebt zou ik je aanraden en zeis te kopen. Veel beter resultaat en veel plezanter om mee te werken. Maarien doe je best ergens in juni/juli en in september. Dat maaisel haal je na 10 dagen weg. Na enkele jaren zal het gras gewoon minder hoog groeien omdat je zo de grond verarmd.
 
In mijn geval : omdat ik een goed lavendelras wil en die zijn meestal auteursrechtelijk beschermd. Die mag je dus niet stekken.
Weer iets nieuw geleerd, had nog nooit gehoord van auteursrechtelijk beschermde lavendel gehoord. Heb je foto's? Ben benieuwd wat daar zo speciaal/anders aan is.
 
Iemand met pampasgrassen: doen die al veel? Die van mij zien er zo doods uit maar weet niet of ze dus dood zijn of gewoon door koude mei-maand terug in actie moeten schieten
 
Weer iets nieuw geleerd, had nog nooit gehoord van auteursrechtelijk beschermde lavendel gehoord. Heb je foto's? Ben benieuwd wat daar zo speciaal/anders aan is.
Ik heb hier Lavandula 'Elisabeth' staan. Die bloeit van juni tot oktober en wordt ook wat hoger en heeft mooie diepe kleur
 
Hier nog wat verder door gewerkt. De tuin is nu helemaal zoals ik hem wil. Er staat onder tussen ook weer wat meer in bloei.
Net op tijd, want naast de open tuindagen heb ik ook nog vier ingeplande tuinbezoeken op de agenda staan de komende week-ends.

p2525662508-6.jpg
Prachtig. Dat voorste is adderwortel zeker? Ga ik hier ook zetten. :)
 
Dat is een P. bistorta 'Superba', een variant van deze plant die wat hoger wordt. Wel op een vochtig plekkie aanplanten
 
Dat is een P. bistorta 'Superba', een variant van deze plant die wat hoger wordt. Wel op een vochtig plekkie aanplanten
Ja ik las het net. Groeit in de buurt van sloten etc. Ik ga ervoor passen, zal niet goed gedijen in het droge zanderige Limburg hier. :)
 
Nu we in Juni aanbeland zijn merk ik de eerste kwaaltjes toch al opkomen.

De bladluizen zitten overal, slakken hebben mijn enig Lupine gevonden alsook de enige twee Eryngium.

Borders liggen er ook vrij uitgedroogd bij, had vorig jaar biet genoeg bladcompost dus amper kunnen mulchen.

En het onkruid moet dit weekend eens flink aangepakt worden.
 
Terug
Bovenaan