Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Om schors echt te doen werken tegen onkruid mag je 20+ cm gaan leggen

Ik heb een dagje zevenblad wieden gedaan. Ik heb me er bij neergelegd dat ik het niet weg ga krijgen maar het mag toch nog een beetje onder controle blijven >.>
Ik lees tegenwoordig wel eens vaker dat je zevenblad succesvol kan bestrijden met Geranium maccrorhizum. Eerst het zevenblad goed wieden, dat de Geranium aanplanten, die groeit alles dicht en na 2-4 jaar zou het zevenblad gewoon weg zijn.
Ik heb het zelf niet getest ...
Je kan die Geranium nadien eenvoudig verwijderen...
 
Ik lees tegenwoordig wel eens vaker dat je zevenblad succesvol kan bestrijden met Geranium maccrorhizum. Eerst het zevenblad goed wieden, dat de Geranium aanplanten, die groeit alles dicht en na 2-4 jaar zou het zevenblad gewoon weg zijn.
Ik heb het zelf niet getest ...
Je kan die Geranium nadien eenvoudig verwijderen...
Ik heb er zo een hoop staan denk ik. Zal morgen eens goed kijken naar die bladeren. Ik heb een hoop geraniums staan eigenlijk nu ik eens goed gekeken heb.

Nu goed mijn grootste probleem is dat er veel 'oude' planten staan, heel grote pioenen, grassen, lelies, etc In theorie kan ik alles uitdoen de boel afdekken of zoals je zegt vol zetten met geraniums maar ik vind het zonde om die mooie planten weg te doen. Ik heb echter 3 borders, de kanten niet meegerekend. Ik zal eens met eentje beginnen en zien of dat opbrengt. Is het te laat om nu nog en masse te beginnen aanplanten of is dat nog te doen ?
 
Ik heb er zo een hoop staan denk ik. Zal morgen eens goed kijken naar die bladeren. Ik heb een hoop geraniums staan eigenlijk nu ik eens goed gekeken heb.

Nu goed mijn grootste probleem is dat er veel 'oude' planten staan, heel grote pioenen, grassen, lelies, etc In theorie kan ik alles uitdoen de boel afdekken of zoals je zegt vol zetten met geraniums maar ik vind het zonde om die mooie planten weg te doen. Ik heb echter 3 borders, de kanten niet meegerekend. Ik zal eens met eentje beginnen en zien of dat opbrengt. Is het te laat om nu nog en masse te beginnen aanplanten of is dat nog te doen ?
Dan zou ik dat niet doen en het zevenblad accepteren. Het is an sich ook een mooie plant...
 
heel grote pioenen
Nog even zeggen dat Pioenen 'de max' zijn. Om één of andere reden vind ik altijd een reden om nog ergens een pioen toe te voegen. Vandaag ging ik er nog één ophalen voor de pluktuin, op één of andere manier zijn er nog twee verstekelingen meegereisd.
Zo heb ik nu meer dan 20 variëteiten in de tuin staan. 😳
 
Nog even zeggen dat Pioenen 'de max' zijn. Om één of andere reden vind ik altijd een reden om nog ergens een pioen toe te voegen. Vandaag ging ik er nog één ophalen voor de pluktuin, op één of andere manier zijn er nog twee verstekelingen meegereisd.
Zo heb ik nu meer dan 20 variëteiten in de tuin staan. 😳
Oh ik denk dat de pioenen mijn favoriete plant zijn in onze tuin, ik zal eens een foto zetten wanneer ze in bloei staan. Over een dikke maand ofzo
 
Oh ik denk dat de pioenen mijn favoriete plant zijn in onze tuin, ik zal eens een foto zetten wanneer ze in bloei staan. Over een dikke maand ofzo
Hier staan de eerste al in bloei.
Maar de belangrijkste is voor ergens einde van de week. Dan zal ik voor de eerste keer genieten van de bloei van mijn Paeonia mlokosewitschii. een lichtgele botanische pioen uit de Kaukausus. Engelse tuinliefhebbers spreken van ook wel eens van Peony Molly The Witch.
Wordt steevast als zaailing verkocht, en er is een kans dat je dan een roze in plaats van een gele pioen bekomt. Bovendien is het niet de makkelijkste plant om op te groeien.
Ik zie in ieder geval gele tinten in de openscheurende bloemknop . :clap::clap::clap:Deze probeer ik nu toch al 10 jaar te doen bloeien in de tuin, de eerste plant is gesneuveld, maar met de nieuwe gaat het dus wel de goede kant op.
 
Om schors echt te doen werken tegen onkruid mag je 20+ cm gaan leggen

Oh okee, zo dik is die laag nu wel niet. Op sommige plaatsen is het goed maar op andere niet...
Zal nog eens wieden, een zak schors kopen en het wat dikker leggen.


Denken jullie hier ook graag mee over het ontwerp/aanleg van een tuin?
 
Met slechte weer mijn 'red robin' haag nog niet gesnoeid (2j oud maar al 1m25 hoog zonder uitsteeksels)
Zou ik dat nu nog doen (zijn witte bloemen in aan het komen) of enkel na de zomer snoeien?
 
Met slechte weer mijn 'red robin' haag nog niet gesnoeid (2j oud maar al 1m25 hoog zonder uitsteeksels)
Zou ik dat nu nog doen (zijn witte bloemen in aan het komen) of enkel na de zomer snoeien?

Na de bloei kan je snoeien, het zou ook zonde zijn mocht je de bloei missen. De vogeltjes zullen je trouwens dankbaar zijn eens de bloemen, vruchten worden ;)
 
Ik zou in het najaar nog een boom willen planten en dacht aan de "Cercidiphyllum Japonicum".
Heeft er iemand een idee of die giftig is? Er zouden namelijk kippen rond lopen (en in de tuin zelf lopen onze kinderen en honden natuurlijk ook rond.
 
Ik zou in het najaar nog een boom willen planten en dacht aan de "Cercidiphyllum Japonicum".
Heeft er iemand een idee of die giftig is? Er zouden namelijk kippen rond lopen (en in de tuin zelf lopen onze kinderen en honden natuurlijk ook rond.
https://www.gardenersworld.com/plants/cercidiphyllum-japonicum/ hier staat al van niet, ik heb dat ook nog nooit gehoord.
Vooral de geur van de 'koekjesboom' is geweldig. Van uitzicht ook een prachtige boom, let wel op dat je hem voldoende plaats geeft want hij kan breed uitgroeien.
 
https://www.gardenersworld.com/plants/cercidiphyllum-japonicum/ hier staat al van niet, ik heb dat ook nog nooit gehoord.
Vooral de geur van de 'koekjesboom' is geweldig. Van uitzicht ook een prachtige boom, let wel op dat je hem voldoende plaats geeft want hij kan breed uitgroeien.
Hij zou hier vanaf de stam langs alle kanten toch zeker 3 a 4 meter hebben (tot 2 meter hoogte, daarboven plaats genoeg), is dat voldoende?
Op de website van de kweker staat dat die rond de 5 meter tot 7.50 meter hoog wordt (https://www.plantenkweker.be/nl/catalogus/CEJAPONI-cercidiphyllum-japonicum.html).
 
Hij zou hier vanaf de stam langs alle kanten toch zeker 3 a 4 meter hebben (tot 2 meter hoogte, daarboven plaats genoeg), is dat voldoende?
Op de website van de kweker staat dat die rond de 5 meter tot 7.50 meter hoog wordt (https://www.plantenkweker.be/nl/catalogus/CEJAPONI-cercidiphyllum-japonicum.html).
De boomvorm haalt de 15m, als meerstammige struik gaat die waarschijnlijk niet zo hoog worden en zal dat eerder 8 meter zijn.
Van breedte zou dat dan ook moeten lukken, er bestaan ook kleinere cultivars van zoals deze: https://www.willaert.be/nl/plant/CERCIDIPHYLLUM+JAPONICUM+'ROTFUCHS'/cejrotfu.
Het zou zonde zijn moest je te veel moeten snoeien omdat de boom niet genoeg plek heeft.
 
Even advies vragen op het forum:

Ik heb een stuk bos gerooid en wens de aankomende winter nieuwe bomen te plaatsen, ik heb reeds:

Wilgen, berken, Amerikaanse eiken, populier, notelaar en es. Er staan ook wat sparren en kleine struiken (ideaal voor de vele vogels)

Omdat het stuk dat nu is gerooid iets te "open" is naar mijn zin ben ik op zoek naar een aantal soorten die aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Snel groeien
  • Ook een aantal die groen blijven in de winter, geen sparren meer want geen zin meer in "letterzetter"
  • Verder zou ik ook nog een stuk haag willen aanplanten - eentje zonder onderhoud graag, zat zelf te denken aan bamboe
  • Grond is vrij "zwaar" doch vruchtbaar maar eens 30cm diep vrij veel klei
Tips welkom
 
Mooie boom! 5 tot 7.50 lijkt mij eerder aan de lage kant? Ik vind eerder rond de 12-15m.

De boomvorm haalt de 15m, als meerstammige struik gaat die waarschijnlijk niet zo hoog worden en zal dat eerder 8 meter zijn.
Van breedte zou dat dan ook moeten lukken, er bestaan ook kleinere cultivars van zoals deze: https://www.willaert.be/nl/plant/CERCIDIPHYLLUM+JAPONICUM+'ROTFUCHS'/cejrotfu.
Het zou zonde zijn moest je te veel moeten snoeien omdat de boom niet genoeg plek heeft.
Merci voor de info, de meerstammige struik zou blijkbaar max. 8meter hoog worden en max 6meter breed, ideaal dus.

Nu nog geduld tot het najaar om er eentje aan te schaffen te planten!
 
Even advies vragen op het forum:

Ik heb een stuk bos gerooid en wens de aankomende winter nieuwe bomen te plaatsen, ik heb reeds:

Wilgen, berken, Amerikaanse eiken, populier, notelaar en es. Er staan ook wat sparren en kleine struiken (ideaal voor de vele vogels)

Omdat het stuk dat nu is gerooid iets te "open" is naar mijn zin ben ik op zoek naar een aantal soorten die aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Snel groeien
  • Ook een aantal die groen blijven in de winter, geen sparren meer want geen zin meer in "letterzetter"
  • Verder zou ik ook nog een stuk haag willen aanplanten - eentje zonder onderhoud graag, zat zelf te denken aan bamboe
  • Grond is vrij "zwaar" doch vruchtbaar maar eens 30cm diep vrij veel klei
Tips welkom
Je kan starten met deze tool: https://bomenwijzer.be/

Bamboe als haag kan, maar als je de verkeerde soorten plant staat dat binnen de kortste keren overal in de tuin. Hier is in dit topic eens een hele uitleg geschreven door @ugar.
Bij een bos lijkt een bamboehaag mij nu ook niet echt goed passen, je kan dan beter voor een gemengde haag (meidoorn, hazelaar, etc ...) gaan die je wat laat verwilderen.
 
Even advies vragen op het forum:

Ik heb een stuk bos gerooid en wens de aankomende winter nieuwe bomen te plaatsen, ik heb reeds:

Wilgen, berken, Amerikaanse eiken, populier, notelaar en es. Er staan ook wat sparren en kleine struiken (ideaal voor de vele vogels)

Omdat het stuk dat nu is gerooid iets te "open" is naar mijn zin ben ik op zoek naar een aantal soorten die aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Snel groeien
  • Ook een aantal die groen blijven in de winter, geen sparren meer want geen zin meer in "letterzetter"
  • Verder zou ik ook nog een stuk haag willen aanplanten - eentje zonder onderhoud graag, zat zelf te denken aan bamboe
  • Grond is vrij "zwaar" doch vruchtbaar maar eens 30cm diep vrij veel klei
Tips welkom

Wel een aparte manier van samenstelling.
Denk dat je beter even opzoekt over inheemse beplanting. Voor zowel de bomen als de onderbegroeiing. Is veel info over te vinden.

Amerikaanse eik wordt als invasieve soort gezien en wordt eerder bestreden dan aangeplant
Populier heeft ook niet al teveel meerwaarde.
Wilg/berk/.. ook niet echt topper imo.

Zomereik, beuk, moeraseik, abeel, linde, amberboom,... zou eerder die toer op gaan. Veel mooiere bomen.
Haag zonder onderhoud.. dat wordt ook iets moeilijk he. En bamboe hoort er al helemaal niet bij imo.

Toch even te herbekijken als je op termijn een 'mooi' geheel wilt.
 
Terug
Bovenaan