Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb in mei portugese laurier gezet als haag achteraan in de tuin. Ondanks de hitte doet die het nog goed.
Ze waren wel al +/- 80cm groot toen ik ze kocht.
Mag wel voor de prijs. Hier klein haagje portugese laurier in de voortuin en een grote haag beuk rondom het perceel. Kostprijs voor zo'n portugese laurier blote wortel is makkelijk maal 10 in vergelijking met een beukenplantje van dezelfde grootte...
 
Mensen met tips - ik zal volgend jaar en het jaar daarna nog een aantal (20-tal) bomen moeten planten als onderdeel van een klein bos (30 are) - er staat reeds:

- Zomereik
- Amerikaanse eik (weet het - niet ideaal, maar ik wou deze omdat deze sneller groeit)
- berk / zilverberk
- een groepjes els
- wilg (houtvoorziening)
- beuk (bruin)
- 2 populieren (wou ook iets hoog)
- notelaar
- 1 wilde pruimelaar
- vlierbessen (ik behoud er 2, de rest zaag ik af - anders gaan deze te snel woekeren)

Ik zou graag nog wat aanvullen, liefst ook met een aantal bomen die groen blijven (en niet gevoelig voor letterzetter), doel is een natuurlijk stukje bos dat populair is voor vogels - ik laat de natuur dan ook deels haar gang gaan. Graag ook bomen die toch wat groeitempo hebben - Zomereik is prachtig maar na 10 jaar heb je nog maar een heel klein boompje).

Denk bvb aan moeraseik/esdoorn/kastanje/douglasden/lijsterbes/linde ...
 
Paar witte abelen in groep kan mooi zijn. Als het wat waait is dat best wel speciaal. Onderkant van dat blad is namelijk wit.
 
Mensen met tips - ik zal volgend jaar en het jaar daarna nog een aantal (20-tal) bomen moeten planten als onderdeel van een klein bos (30 are) - er staat reeds:

- Zomereik
- Amerikaanse eik (weet het - niet ideaal, maar ik wou deze omdat deze sneller groeit)
- berk / zilverberk
- een groepjes els
- wilg (houtvoorziening)
- beuk (bruin)
- 2 populieren (wou ook iets hoog)
- notelaar
- 1 wilde pruimelaar
- vlierbessen (ik behoud er 2, de rest zaag ik af - anders gaan deze te snel woekeren)

Ik zou graag nog wat aanvullen, liefst ook met een aantal bomen die groen blijven (en niet gevoelig voor letterzetter), doel is een natuurlijk stukje bos dat populair is voor vogels - ik laat de natuur dan ook deels haar gang gaan. Graag ook bomen die toch wat groeitempo hebben - Zomereik is prachtig maar na 10 jaar heb je nog maar een heel klein boompje).

Denk bvb aan moeraseik/esdoorn/kastanje/douglasden/lijsterbes/linde ...
populair voor vogels, dan denk ik meteen aan inheemse vogelkers, lijsterbes, wilde kers en meidoorn. Zet zeker ook enkele vuilbomen/sporkehout
 
Is het nuttig om bomen in de tuin water te geven tijdens warme dagen?
Ik geef mijn jonge bomen toch om de 3-4 dagen water als de regen uitblijft (nuja, de regenwaterput is bijna leeg). Maar als ze al wat ouder zijn spreek je over grote hoeveelheden om echt iets uit te halen, dus of dat praktisch is weet ik niet.

Sowieso wordt het tijd voor regen.
 
Mag wel voor de prijs. Hier klein haagje portugese laurier in de voortuin en een grote haag beuk rondom het perceel. Kostprijs voor zo'n portugese laurier blote wortel is makkelijk maal 10 in vergelijking met een beukenplantje van dezelfde grootte...
Hoezo? 14€/stuk. Khad er wel maar 9 nodig. Grotere maat was wel meteen een pak duurder. Maar dat verschil vond ik het niet waard. Het was nu niet dat die massa´s grotere waren.
Die doen het hier ook enorm goed, wel een druppeldarm erbij die dagelijks 3x 30min water geeft.
Eerste maand dat ze stonden gaf ik ze om de paar dagen ´s avonds water. Nu hou ik het gewoon af en toe in de gaten dat de verhoogde berm waarop ze staan niet helemaal uitdroogt. En om de 2 maanden geef ik ze wat mestkorrels.

Ik zit daar wel met een uitbraak kamperfoelie. Hevige woekeraar dat vanachter mijn mesthoop komt en krijg hem maar niet uitgeput...
 
Ik zou graag een appelboom kopen. Bij tuincentra verkopen ze vaak fruitbomen zonder dat er bij staat of het laag/half/hoogstam is, of hoe hoog ze worden. Dan weet je eigenlijk totaal niet wat je koopt, denk dat je voor zoiets beter naar een boomkweker kan gaan dan?
 
Ik zou graag een appelboom kopen. Bij tuincentra verkopen ze vaak fruitbomen zonder dat er bij staat of het laag/half/hoogstam is, of hoe hoog ze worden. Dan weet je eigenlijk totaal niet wat je koopt, denk dat je voor zoiets beter naar een boomkweker kan gaan dan?
Voor plantgoed ben je sowieso beter af bij een deftige kweker. Je gaat daar meer advies krijgen en zeker zijn over de soortechtheid van wat je koopt.
Hier zit wel wat volk die je enkele goede kwekers kan aanbevelen. Van welke regio ben je?
 
Voor plantgoed ben je sowieso beter af bij een deftige kweker. Je gaat daar meer advies krijgen en zeker zijn over de soortechtheid van wat je koopt.
Hier zit wel wat volk die je enkele goede kwekers kan aanbevelen. Van welke regio ben je?
Regio Aarschot
Wat is het handigste om fruit zelf te plukken, als plaats geen rol speelt? Ik dacht aan halfstam of hoogstam. Maar bij hoogstam is het fruit misschien te hoog om zonder ladder te plukken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag een appelboom kopen. Bij tuincentra verkopen ze vaak fruitbomen zonder dat er bij staat of het laag/half/hoogstam is, of hoe hoog ze worden. Dan weet je eigenlijk totaal niet wat je koopt, denk dat je voor zoiets beter naar een boomkweker kan gaan dan?
Fruitbomen koop je bij kwekerij de linde.

Die levert zeer mooi plantmateriaal af, heeft een catalogus die een duidelijk overzicht geeft van de beschikbare variëteiten, en heeft heel veel ziekteresistente rassen. Ze leveren over heel 't land. Het is ook de enige die min of meer biologisch plantgoed opkweekt (zonder echt duurder te zijn). Je krijgt ook een kleine gids voor het kweken van fruit mee wanneer je plantgoed bij hem koopt. Bovendien geeft hij ook duidelijk aan welke onderstam hij gebruikt (dus je weet hoe hoog de plant wordt), en gebruikt hij systematisch logische onderstammen.
Bij een tuincentrum ga je die info over onderstammen niet krijgen, en ga je waarschijnlijk kersen als laagstam nog steeds geleverd krijgen met een Colt onderstam ipv Gisella :cool: , want dat geeft grotere boompjes om te verkopen en 't is een pak goedkoper. Maar na 5 jaar zit je wel met een boom van 5-6 m hoog

Ik heb nooit het nut van halfstam begrepen, dat is gewoon een hoogstam waar je niet onderdoor kan (boom wordt uiteindelijk ongeveer even hoog).
Ik heb zelf grotendeels voor laagstam gekozen.
Vooral steenfruit (pruim / kers) kan ook als laagstam flink groot worden.
 
Er heeft hier een tijdje een mol gezeten waardoor er nu een aantal plekken in het gras zijn van zand ipv gras, wat is een makkelijke / goeie manier om die plekken te herstellen?
 
Er heeft hier een tijdje een mol gezeten waardoor er nu een aantal plekken in het gras zijn van zand ipv gras, wat is een makkelijke / goeie manier om die plekken te herstellen?
Als er hier een kale plek in 't gazon is, gooi ik daar wat doorzaaigras op. Na een dag of 10 begint dat dan te schieten (als het genoeg water krijgt).
 
Als er hier een kale plek in 't gazon is, gooi ik daar wat doorzaaigras op. Na een dag of 10 begint dat dan te schieten (als het genoeg water krijgt).
Ok, ik heb het al gelijk getrokken maar dan ga ik eens zien voor wat graszaad, hopelijk is dat voldoende want het zijn maar 5 of 6 plekken maar het is toch storend :)
 
Regio Aarschot
Wat is het handigste om fruit zelf te plukken, als plaats geen rol speelt? Ik dacht aan halfstam of hoogstam. Maar bij hoogstam is het fruit misschien te hoog om zonder ladder te plukken.
Hoogstam doe je best met ladder maar heeft ook zijn charmes. Zie ook dat je een zelfbestuiver pakt als je maar 1 fruitboom pakt.
Boomkweker houtmeyers is in laakdal. Daar geven ze ook wel advies maar hun specialiteit zijn nootboomveredelingen.
 
Iemand enig idee welke boom dit is? Dan kan ik opzoeken hoe die best te snoeien enzo, want deze zou ik graag houden maar hij is op 1 seizoen stevig toegenomen in volume.
De struik erachter overweeg ik weg te halen.

25076E0D-57C9-4538-A617-A44EDC3D80CA.jpeg
 
Als er een struik gebruikt wordt als scheiding tussen jou en je buren, zou je daar gewoon een andere struik tegen kunnen zetten?
Ik zou de gemeenschappelijke struik willen laten staan omdat die 2,5m hoog is en ik ga geen nieuwe struiken kopen die al meteen minstens 2m hoog zijn. Maar de bestaande struik vind ik nu niet de mooiste, dus zou ik er een taxus of iets dergelijks voor willen zetten.
 
Terug
Bovenaan