Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik zou gewoon eens beginnen met alles wat er niet meer moet zijn (grind, hout, troep,...) af te voeren. Daarna 1 of 2 remorken compost halen en dat al eens goed onderfrezen/onderspitten. Ik denk dat je dan al ver bent.

de ondergrond voor een terras in klinkers moet wel stabiel zijn ja. Die kan je niet zomaar in de aarde gaan leggen. Dan ben je volgend jaar opnieuw bezig.
Ge hebt gelijk, ik zal al eens beginnen met alle nest uit de tuin te verhuizen en een put te graven om een ondergrond te voorzien voor het terras. Zoals @Mienod hierboven zegt kunt ge volgens mij die stepstones/flagstones ook gewoon los in het zand leggen, wat wij ook wel van plan zijn vermoedelijk. Gelijk die pwetten hier doen in feite:

alleen zouden wij dan waarschijnlijk tussen de flagstones voegen met zo'n mix waarin al zaden verwerkt zitten. Allez als ik dat zo zie, dan lijkt mij dat nog wel iets dat ik zelf ook kan. Het gaat allemaal ook niet over grote oppervlaktes uiteindelijk. Denk dat de tuin 7m breed is en ~15m diep.

Ik zou ook zorgen voor voldoende ruimte rond die zithoek, zodat je daar wat hoge planten kan zetten. Heb je al een idee wat voor beplanting je gaat aanwenden?
Ik zou nu ook eens opmeten hoe lang ieder stuk van de tuin in de zon staat, dat kan helpen bij je beplantingsplan

Ik denk dat het terras zelf iets van 3x3m zal worden. Groot genoeg voor een flinke tafel + wat stoelen en ruimte om eventueel nog om iemand heen te lopen die al aan tafel zit denk ik. Aan de rechterkant van het terras wou ik een redelijk smalle storok voorzien, genoeg voor een klimhortensia bv om wortel te schieten.

Qua planten, dat is meer het domein van mijn madam maar ik probeer u te antwoorden! :D
In ons vorig stadstuintje hadden we meiklokjes, wat pioenen, anemonen, een klimhortensia, klimop, echinacea, wat varens en nog wat andere planten die vergeet/nooit geweten heb. Het is natuurlijk niet de meest zonnige plek ter wereld maar mijn ervaring is dat er toch nog redelijk veel mogelijk is. Van mij mag het een beetje een wilde tuin zijn. Ik wil vooral naar buiten kijken en groen zien, en zorgen dat het daar buiten een klein banket is voor alle beesten die in brussel willen wonen. Voorstellen mogen altijd, maar het zal nog even duren vooraleer ik u hier het resultaat kan komen showen.

Wij zijn lid van Velt, dus ik dacht ook misschien dit boek eens aan te schaffen, dat zal ook wel interessant zijn:

Maar het effectief beplanten zal nog efkes moeten wachten, want wij gaan hier grote renovaties doen en met de prijzen van het moment gaan we dus onze tuin eerst een hele tijd moeten gebruiken om isolatie en wat andere bouwmaterialen te stockeren. Maar ik zou wel al graag het nodige afgraven en het aanleggen van het terras misschien nog dit najaar doen, zodat we volgend jaar toch al wat dingen kunnen beginnen planten en al eens hier en daar in de tuin kunnen gaan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al wat liggen googlen maar ik vind geen bevredigend antwoord. Dan maar hier proberen. In onze pas aangekochte woning, in de grote tuin, staan een aantal bomen. Dacht eerst 2 pruimenbomen te hebben ontwaard, want gele bolvormige vruchten, maar nu na enkele dagen lijken de vruchten eerder op kersen want ze worden rood. Witbuik, want meer wit dan rood. Nu, kersen hangen bij mijn weten altijd in trossen, of toch minstens per 2. Hier niet, ik zie hier een kers, dan op een andere tak nog één, en dan ergens anders nog een kers. Raar. Daarnaast lijkt het seizoen van de kersen mij ook voorbij te zijn (worden die niet geplukt in juni??).
Mijn moeder zei nog: proeven he, dan weet ge het.. nu ja, ik weet nog niet af van het bestaan van giftige "sierkersen" dus lijkt me wel riskant :)
Als ik er bij geraak zal ik eens proberen foto's te nemen. Iemand enig idee?
 
Ik heb al wat liggen googlen maar ik vind geen bevredigend antwoord. Dan maar hier proberen. In onze pas aangekochte woning, in de grote tuin, staan een aantal bomen. Dacht eerst 2 pruimenbomen te hebben ontwaard, want gele bolvormige vruchten, maar nu na enkele dagen lijken de vruchten eerder op kersen want ze worden rood. Witbuik, want meer wit dan rood. Nu, kersen hangen bij mijn weten altijd in trossen, of toch minstens per 2. Hier niet, ik zie hier een kers, dan op een andere tak nog één, en dan ergens anders nog een kers. Raar. Daarnaast lijkt het seizoen van de kersen mij ook voorbij te zijn (worden die niet geplukt in juni??).
Mijn moeder zei nog: proeven he, dan weet ge het.. nu ja, ik weet nog niet af van het bestaan van giftige "sierkersen" dus lijkt me wel riskant :)
Als ik er bij geraak zal ik eens proberen foto's te nemen. Iemand enig idee?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerspruim ?

Nuja, foto nemen en Obsidentify (of hier/elders posten) zal beter werken.
 
Ik heb al wat liggen googlen maar ik vind geen bevredigend antwoord. Dan maar hier proberen. In onze pas aangekochte woning, in de grote tuin, staan een aantal bomen. Dacht eerst 2 pruimenbomen te hebben ontwaard, want gele bolvormige vruchten, maar nu na enkele dagen lijken de vruchten eerder op kersen want ze worden rood. Witbuik, want meer wit dan rood. Nu, kersen hangen bij mijn weten altijd in trossen, of toch minstens per 2. Hier niet, ik zie hier een kers, dan op een andere tak nog één, en dan ergens anders nog een kers. Raar. Daarnaast lijkt het seizoen van de kersen mij ook voorbij te zijn (worden die niet geplukt in juni??).
Mijn moeder zei nog: proeven he, dan weet ge het.. nu ja, ik weet nog niet af van het bestaan van giftige "sierkersen" dus lijkt me wel riskant :)
Als ik er bij geraak zal ik eens proberen foto's te nemen. Iemand enig idee?
Kerspruim of mirabel?
Het verschil tussen een kers en een (kers)pruim is makkelijk te bepalen.
Neem een vrucht, snijdt het vruchtvlees weg met een scherp mes. Indien je een quasi ronde pit overhoudt idd het een kers, een kerspruim en een mirabel hebben een lange pit
 
In het najaar ga ik dwergfruitbomen planten in kuipen van 110-130 liter. Mag die ik die gewoon vullen met compost van het containerpark of moet dat echt potgrond zijn?
 
In het najaar ga ik dwergfruitbomen planten in kuipen van 110-130 liter. Mag die ik die gewoon vullen met compost van het containerpark of moet dat echt potgrond zijn?
Ik denk (maar kan verkeerd zijn) dat zuiver compost van het goede teveel is. Meestal zegt men van voldoende compost in je grond in te mengen, 50/50 dacht ik. Maar potgrond bevat al organisch materiaal dus geen idee wat dan.
 
Ik denk (maar kan verkeerd zijn) dat zuiver compost van het goede teveel is. Meestal zegt men van voldoende compost in je grond in te mengen, 50/50 dacht ik. Maar potgrond bevat al organisch materiaal dus geen idee wat dan.
Tot nu heb ik ook al kleinere potten en kuipen en mijn moestuinbedden met 100% compost gevuld, zonder enig probleem eigenlijk. Maar ik wou zeker zijn of het voor fruitbomen ook ok is.
 
In het najaar ga ik dwergfruitbomen planten in kuipen van 110-130 liter. Mag die ik die gewoon vullen met compost van het containerpark of moet dat echt potgrond zijn?
Er zijn compostbedrijven die ook potgrond leveren, turfvrij, en redelijk goedkoop.
Ik betaal 60 EUR/m³, dacht ik
 
Iemand een idee waar ik zakken met teelaarde kan kopen die draagbaar zijn maar niet belachelijk duur?
Moet een stuk tuin verhogen voor gelijk te komen met het terras, weet niet goed hoeveel ik nodig heb, maar zal niet super veel zijn.

Denk 10 m² dat misschien gemiddeld 15 cm hoger moet komen.

Veel winkels verkopen big bags, maar daar ben ik niets mee aangezien ik in een rijhuis in't stad woon en géén goesting heb om te sleuren met emmers door heel m'n huis.
 
Iemand een idee van wat er scheelt met mijn sorbomespilus? (https://cornusmas.eu/catalogue/intergeneric-hybrids?lang=en-GB, ter info)

Krijgt allerhande vlekken/verkleuringen op oudere bladeren. Sukkel ook wat met de attachments maar de drie foto's lijken nu zichtbaar.

Is dit bacterievuur? Of iets behandelbaar?

IMG_20220722_122000.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20220722_121951.jpg
    IMG_20220722_121951.jpg
    2,9 MB · Weergaven: 2
  • IMG_20220722_122039_1.jpg
    IMG_20220722_122039_1.jpg
    915,1 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Iemand een idee waar ik zakken met teelaarde kan kopen die draagbaar zijn maar niet belachelijk duur?
Moet een stuk tuin verhogen voor gelijk te komen met het terras, weet niet goed hoeveel ik nodig heb, maar zal niet super veel zijn.

Denk 10 m² dat misschien gemiddeld 15 cm hoger moet komen.

Veel winkels verkopen big bags, maar daar ben ik niets mee aangezien ik in een rijhuis in't stad woon en géén goesting heb om te sleuren met emmers door heel m'n huis.

DCM heeft teelaarde in zakken. De betere tuincentrum/winkel zal dat wel verkopen.
 
10m² maal 15cm is nog anderhalve kuub he.
Dat zijn een hele hoop zakken, dat gaat niet goedkoop zijn...
Dan zou ik eerder toch een kruiwagen gebruiken met desnoods iets van plastic in huis om de vloer te beschermen.

Ik heb op die manier bij een maat een container met bouwpuin uit de tuin gehaald zonder al te veel vuil te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik heb hier in het gazon een wespennest, op 5 meter van mijn terras. Tot op heden geen plannen om die beesten te verdelgen. Maar ik weet dat ik een beetje apart ben op dat vlak
Ondertussen zijn we bijna in augustus, het wespennest is eigenlijk nog altijd niet storend, en dus nog steeds niet verwijderd. Het wordt wel druk aan het nest, populatie is de voorbije weken duidelijk toegenomen.
We eten hier vaak buiten, maar zien eigenlijk zelden of nooit wespen aan tafel. Dat is ook logisch, want normaal worden wespen pas echt storend in augustus, wanneer de koningin gestorven is en er geen larven meer op te voeden zijn. Wanneer wespenwerksters larven voederen, scheiden die larven een zoetstof af. En dus gaan die werksters elders op zoek naar zoetigheid.
Indien ze over enkele weken echt storend worden, kan ik het nest alsnog verwijderen. Ondertussen heeft dat nest maanden aan een stuk muggen, rupsen en vliegen bestreden.
 
Ondertussen zijn we bijna in augustus, het wespennest is eigenlijk nog altijd niet storend, en dus nog steeds niet verwijderd. Het wordt wel druk aan het nest, populatie is de voorbije weken duidelijk toegenomen.
We eten hier vaak buiten, maar zien eigenlijk zelden of nooit wespen aan tafel. Dat is ook logisch, want normaal worden wespen pas echt storend in augustus, wanneer de koningin gestorven is en er geen larven meer op te voeden zijn. Wanneer wespenwerksters larven voederen, scheiden die larven een zoetstof af. En dus gaan die werksters elders op zoek naar zoetigheid.
Indien ze over enkele weken echt storend worden, kan ik het nest alsnog verwijderen. Ondertussen heeft dat nest maanden aan een stuk muggen, rupsen en vliegen bestreden.
ik vraag me af of het ook geen mogelijkheid is om ergens anders een zoetstof te leggen waardoor die wespen naar daar getrokken worden ipv naar je tafel bvb.
 
ik vraag me af of het ook geen mogelijkheid is om ergens anders een zoetstof te leggen waardoor die wespen naar daar getrokken worden ipv naar je tafel bvb.
Dat is zeker mogelijk. Over een week staat mijn bijenboom (Tetradium danielli) ook in bloei, die trekt naast bijen ook heel wat wespen aan door zijn nectar met zeer hoog suikergehalte. Maar ergens verderop in de tuin een schaaltje met confituur zetten is in theorie al voldoende.
 
Dat is zeker mogelijk. Over een week staat mijn bijenboom (Tetradium danielli) ook in bloei, die trekt naast bijen ook heel wat wespen aan door zijn nectar met zeer hoog suikergehalte. Maar ergens verderop in de tuin een schaaltje met confituur zetten is in theorie al voldoende.
Wespen voelen zich blijkbaar niet alleen aangetrokken door suiker. Wij zaten deze week gebraden kip op het terras te eten en wespen kwamen het overschot vlees ook ophalen. :unsure:
 
Terug
Bovenaan