Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Er is hier een helse strijd aan de gang in de tuin, de Géranium vs Struikklimop, de laatst moet het onderspit delven vrees ik.

Wat een warboel zeg :laugh:
 
Iemand een idee wat dit eigenlijk is?

20220702_165158.jpg
 
OK, ik dacht het ook al maar was niet zeker. (nieuw huis en er staat hier constant vanalles in bloei dat ik niet had verwacht :laugh:)
 
Mijn datura's (eigenlijk Brugmansia want hangende bloemen), staan klaar om met tientallen bloemen tegelijk te bloeien. Met 3 grote potten wordt dat minstens 50 bloeiende 25 cm lange bloemen tegelijk....
20220702-165808.jpg
 
Halo, ik had een vraagje wij gaan deze zomer verhuizen naar een groter stuk grond +-2000m² oppervlakte dus met een grote tuin maar het gras die er gezaaid is zouden we compleet nieuw laten doen dus uitgraven en opnieuw aanvoeren van grond want nu is het er redelijk oneffen en nog veel steenbrokken erin. Ik gok dat er ongeveer een 1500m² zal moeten uitgegraven worden. Iemand enig idee van de kosten ?
 
OK, ik dacht het ook al maar was niet zeker. (nieuw huis en er staat hier constant vanalles in bloei dat ik niet had verwacht :laugh:)

Ik ben daar niet zo zeker van hoor, volgens mij is dit Eryngium Planum, gewoon een vaste plant uit de distel familie welliswaar.

Zeer mooie plantenw heb zowel de Planum als de Yuccifoliums hier staan. Die eerste zijn wel een slakkenhapje geworden.
 
Ik ben daar niet zo zeker van hoor, volgens mij is dit Eryngium Planum, gewoon een vaste plant uit de distel familie welliswaar.

Zeer mooie plantenw heb zowel de Planum als de Yuccifoliums hier staan. Die eerste zijn wel een slakkenhapje geworden.
Lijkt er inderdaad enorm op, het zal die wel zijn.
Dat is dan niet iets dat zich gaat uitzaaien en de volledige tuin gaat overnemen?

Ze hebben die wel op een raar plaats gezet imo. Er zijn delen van de tuin die "proper" zijn gezet met geschikte planten en alles dicht met schors. En er zijn delen waar alles welig mag tieren en vanalle grassen en planten breed door. elkaar groeien.

Deze staat... in het proper gedeelte en ook nog eens langs een padje... waar hij dus meer over hangt dan niet :laugh:.
 
Lijkt er inderdaad enorm op, het zal die wel zijn.
Dat is dan niet iets dat zich gaat uitzaaien en de volledige tuin gaat overnemen?

Ze hebben die wel op een raar plaats gezet imo. Er zijn delen van de tuin die "proper" zijn gezet met geschikte planten en alles dicht met schors. En er zijn delen waar alles welig mag tieren en vanalle grassen en planten breed door. elkaar groeien.

Deze staat... in het proper gedeelte en ook nog eens langs een padje... waar hij dus meer over hangt dan niet :laugh:.

Ik denk van niet dat deze uitzaaien, hier staan ze "verstopt" tussen grassen. Je ziet enkel de bloemen uit het gras steken en dan is dat wel mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Pro tip voor als er een familielid je wil komen helpen met wieden: Nee danku zeggen.

Mijn vader heeft zonet Ajuga en Breeza als onkruid bestempeld en dan maar uit gedaan 🤯
 
Halo, ik had een vraagje wij gaan deze zomer verhuizen naar een groter stuk grond +-2000m² oppervlakte dus met een grote tuin maar het gras die er gezaaid is zouden we compleet nieuw laten doen dus uitgraven en opnieuw aanvoeren van grond want nu is het er redelijk oneffen en nog veel steenbrokken erin. Ik gok dat er ongeveer een 1500m² zal moeten uitgegraven worden. Iemand enig idee van de kosten ?

Grond uit graven om er dan weer grond in de kappen, op zo'n opp, lijkt me alvast niet de gunstigste werkwijze.

1500m² aan 5cm afpellen = 75m³, 7 containers dus aan 250eur pakweg. =/= 2000EUR
Aanvoeren 75m³ aan 15€/m³ =/= 1250EUR
Graafwerken, machines,.. = 2500EUR
Nivelleren + inzaaien = 4400EUR

totaal =/= 10.000EUR.

optie 2:
Grootste stenen uitrapen = zelf doen dagje werk = 0 EUR
Gras eens (laten) afdoen = 350EUR
overtop frees en inzaaien = 3000EUR

totaal = 3350EUR en dat gaat ook cava gras zijn.

nog beter is: (groot) stuk gewoon vernieuwen en wat wilder laten (langer gras, bloemenmix,.. wat je wil) en een kleiner stuk wat meer aandacht geven en bv verrijken met compost. Kost je op en al 1000EUR meer en je zal er meer aan hebben.

maar goed, smaken en kleuren :p maar het lijkt me iig wel wat gek om heel de boel te laten afgraven.
 
Deze staat... in het proper gedeelte en ook nog eens langs een padje... waar hij dus meer over hangt dan niet :laugh:.

Da’s inderdaad raar, daarom dacht ik dat het een wilde was :laugh:

Ik heb hier Echinops staan achter siergrassen en dat heeft inderdaad een mooi effect. Ook in de winter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Aan de kenners hier een vraag: ik heb "last" van Weegbree in de gazon (en ook klaver, met die witte bloemen er in, maar dat is nog wel mooi :) )

Tips om de weegbree te verwijderen? Er rijdt een robotmaaier rond, maar die doet daar weinig tegen.
Gras wordt ook niet te kort afgereden.
In het najaar wil ik voor de eerste keer verticuteren + beluchten. (gazon is nu exact 1 jaar oud)

2 weken geleden 2e keer de gazon bemest dit jaar.
 
Decisions, decisions...ik vond de jostabes wat tegenvallen. Wel wat bessen maar ook niet zoveel gezien de grootte, en de smaak was nu ook niet wauw. Dan ben ik beter af met een kruisbes ofzo. Ik overweeg dan ook om die struik te vervangen. Iemand een suggestie voor een fruitstruik, mag dus al wat groter zijn. Misschien nog een saskatoon, dat produceert wel goed en ik begin de smaak te appreciëren.
 
Terug
Bovenaan