Ik liet me ook een beetje leiden door de reputatie van pruimenbomen als vrij eenvoudig te houden. Terwijl je bij perzikken vaak leest dat gezien die origineel van warmere klimaten komen ze vaak gevoelig zijn aan voorjaarsvorst. Ook die krulziekte schrikt me wat af, al is loodglans ook geen lachertje. Daarom dat ik origineel naar nieuwere rassen pruim aan het kijken was, in de hoop dat die redelijk resistent zijn.Een laagstam pruimenboom wordt echt een pak hoger dan 4 m. Bij mij was 'Prune de Prince' de minst snel groeiende. Na 4-5 jaar waren de bomen bij mij, ondanks flink snoeiwerk al 5m hoog (mijn boomkweker gebruikt wel de vrij krachtig groeiende St-Julien A als onderstam, maar die wordt vrij frequent gebruikt). Uiteindelijke hoogte hangt ook nog af van je bodem...
En 'Prune de Prince is' echt een zeer lekker, zoet pruimpje...
Enfin, in mijn tuin was, want alle pruimelaars zijn hier gerooid, wegens te intensief te snoeien en loodglansziekte op twee bomen. Dus alle 10 de bomen gerooid.
Perzik is een echte aanrader. Ik heb "Bénédicte"n zelfbestuivend en redelijk krulziekte-resistent, is niet de mooiste fruitboom, maar wel lekkere vruchten (beter dan wat je in de winkel aantreft, ik heb dit jaar 30-40 vruchten). Mieren en wespen lusten die vruchten ook wel, dus tijdig oogsten is belangrijk.
Als het echt mooi moet zijn, zou ik voor een kweepeer gaan ('Vranja'), erg mooi blad, bloemen en vruchten. Maar die vrucht is niet zo breed inzetbaar. Of een abrikoos, maar daar is de oogst zeer wisselvallig (dit jaar 3 vruchten op 4 bomen).
Vergeet ook de vijg niet als een leuke, originele fruitboom.
Kweepeer heb ik overwogen, maar ik eet mijn vruchten liefst van al gewoon vers uit de hand. Dan kan je wel van die speciale rassen vinden zoals Myagkoplodnaya uit Rusland, die je vers zou kunnen eten, maar daar lees je toch gemengde zaken van (smakelijk-niet smakelijk, groeit goed-sterft als je er verkeerd naar kijkt).
Ik heb geen plaats op overschot dus ik probeer met een minimum aan bomen veel opties te hebben. Ik heb in het midden ook een Jostabes staan, maar twijfel nog of dat zo'n meerwaarde is (heb al kruisbessen), dus misschien komt er op termijn nog een extra slot vrij voor een boom...