Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Heeft iemand een idee voor een bladhoudende haag (2 meter) die goed bestendig is tegen hitte en droogte?

In het zuidelijkste stuk van de tuin heb ik het gehad met het heraanplanten van beukhaag. Ondanks bodemverbeteraar en bemesting brengt de droogte door onze esdoorn in combinatie met de hitte afstraling van het zwarte zeil zelfs de 6 jaar oude exemplaren in de problemen.

We hebben hier nog genoeg scheuten van coniferen en laurier die we vanaf eind september kunnen verplanten.
Laurier lijkt mij de betere keuze. De coniferen kunnen bij extreme hitte last krijgen van letterkever en zijn geen Thuja.

Dan is er ook nog olijfwilg maar heeft een te stevige prijs voor 10 meter haag.
 
Ondertussen zijn we bijna in augustus, het wespennest is eigenlijk nog altijd niet storend, en dus nog steeds niet verwijderd. Het wordt wel druk aan het nest, populatie is de voorbije weken duidelijk toegenomen.

Hier achteraan ook één ontdekt in een hoop zand. Ze komen niet naar het zitgedeelte maar ze zijn vooral geïnteresseerd in het fruitaval dat ik achterlaat op de composthoop. Toeval of niet maar het nest bevind zich op 2 meter van een Brede wespenorchis die hier groeit. Die gaat zeker bestoven worden dit jaar :biglaugh:
 
Heeft iemand een idee voor een bladhoudende haag (2 meter) die goed bestendig is tegen hitte en droogte?

In het zuidelijkste stuk van de tuin heb ik het gehad met het heraanplanten van beukhaag. Ondanks bodemverbeteraar en bemesting brengt de droogte door onze esdoorn in combinatie met de hitte afstraling van het zwarte zeil zelfs de 6 jaar oude exemplaren in de problemen.

We hebben hier nog genoeg scheuten van coniferen en laurier die we vanaf eind september kunnen verplanten.
Laurier lijkt mij de betere keuze. De coniferen kunnen bij extreme hitte last krijgen van letterkever en zijn geen Thuja.

Dan is er ook nog olijfwilg maar heeft een te stevige prijs voor 10 meter haag.

Blijkbaar ook veel beuken (bomen) die afsterven door de droogte. Met de klimaatverandering ook niet de beste keuze meer denk ik dan.

Olijfwilg is wel mooi. Als het niet zo’n strakke haag moet zijn dan kan je wat minder planten planten om de prijs te drukken. Dan heb je wel meer struik vorm. In de richting van struik kan je dan ook kiezen voor een Viburnum.

Voor de rest heb je glansmispel, schijnhulst (geurende bloemen) en liguster.
 
ik vraag me af of het ook geen mogelijkheid is om ergens anders een zoetstof te leggen waardoor die wespen naar daar getrokken worden ipv naar je tafel bvb.
Wij zijn een nieuw geheim wapen aan het testen: sojasaus.
We hadden hier thuis het idee dat als we aziatisch aten op het terras dat wespen minder interesse toonden. Afgelopen weekend dus eens een potje sojasaus op tafel gezet, en tot nu toe lijkt het wel wat te helpen. Ze kwamen nog wel eens kijken maar waren vrij snel weg.

Maarja, nu nog zien of dat geen toevalstreffer was en het echt beter gaat als we zo'n potje op tafel zetten.
 
Wij zijn een nieuw geheim wapen aan het testen: sojasaus.
We hadden hier thuis het idee dat als we aziatisch aten op het terras dat wespen minder interesse toonden. Afgelopen weekend dus eens een potje sojasaus op tafel gezet, en tot nu toe lijkt het wel wat te helpen. Ze kwamen nog wel eens kijken maar waren vrij snel weg.

Maarja, nu nog zien of dat geen toevalstreffer was en het echt beter gaat als we zo'n potje op tafel zetten.
Oppassen dan wel voor de Aziatische hoornaar :unsure:

Zonder grappen nu, misschien dat daar iets inzit waar ze niet tegen kunnen. Hoewel ik niet weet of het ook blijft werken bij hoge overlast, die hulpmiddelen.
 
Heeft iemand een idee voor een bladhoudende haag (2 meter) die goed bestendig is tegen hitte en droogte?

In het zuidelijkste stuk van de tuin heb ik het gehad met het heraanplanten van beukhaag. Ondanks bodemverbeteraar en bemesting brengt de droogte door onze esdoorn in combinatie met de hitte afstraling van het zwarte zeil zelfs de 6 jaar oude exemplaren in de problemen.

We hebben hier nog genoeg scheuten van coniferen en laurier die we vanaf eind september kunnen verplanten.
Laurier lijkt mij de betere keuze. De coniferen kunnen bij extreme hitte last krijgen van letterkever en zijn geen Thuja.

Dan is er ook nog olijfwilg maar heeft een te stevige prijs voor 10 meter haag.
Hier zijn er ook een hoop beukplanten die dorre bladeren hebben of zelfs volledig dor zijn. Ik vermoed ook de droogte, dus probeer ze er nu door te helpen door voldoende water te blijven geven. Echt droogtebestendig lijken ze niet te zijn dus.
 
Ondertussen zijn we bijna in augustus, het wespennest is eigenlijk nog altijd niet storend, en dus nog steeds niet verwijderd. Het wordt wel druk aan het nest, populatie is de voorbije weken duidelijk toegenomen.
We eten hier vaak buiten, maar zien eigenlijk zelden of nooit wespen aan tafel. Dat is ook logisch, want normaal worden wespen pas echt storend in augustus, wanneer de koningin gestorven is en er geen larven meer op te voeden zijn. Wanneer wespenwerksters larven voederen, scheiden die larven een zoetstof af. En dus gaan die werksters elders op zoek naar zoetigheid.
Indien ze over enkele weken echt storend worden, kan ik het nest alsnog verwijderen. Ondertussen heeft dat nest maanden aan een stuk muggen, rupsen en vliegen bestreden.
Mooi dat je dat toch gerust laat voor zover mogelijk!
Ik heb vandaag ook weer een nest ontdekt, dit keer net onder de dakgoot boven de garagepoort. In principe zitten we daar nooit dus ik ga niet meteen de brandweer bellen. Wel is dat nest vlak boven onze laadpaal dus als dat echt te storend wordt vrees ik dat ze alsnog zullen moeten sneuvelen... We'll see. Dat is nu al het derde nest deze zomer.
Het vorige nest zat in het kader van een velux-raam, dat heb ik vorige week toch maar laten verdelgen :unsure:

Ik zit intussen opnieuw met ratten en net als vorig jaar verzamelen ze zich opnieuw aan de composthoop.
Vanavond ga ik alvast weer vergif verspreiden om deze nest uit te roeien, maar ik overweeg nu toch ook om meteen die hele (open) composthoop af te breken en te vervangen door een beter alternatief.
Hebben jullie tips? Ik denk dan aan een gesloten compostvat of iets dergelijks. Ik woon zeer landelijk tussen de maisvelden en weilanden, met een boer in de nabijheid en een (meestal droge) gracht langs het perceel. Ratten zullen dus altijd een risico zijn, vandaar doe ik het graag meteen goed.
 
Ik zit intussen opnieuw met ratten en net als vorig jaar verzamelen ze zich opnieuw aan de composthoop.
Vanavond ga ik alvast weer vergif verspreiden om deze nest uit te roeien, maar ik overweeg nu toch ook om meteen die hele (open) composthoop af te breken en te vervangen door een beter alternatief.
Hebben jullie tips? Ik denk dan aan een gesloten compostvat of iets dergelijks. Ik woon zeer landelijk tussen de maisvelden en weilanden, met een boer in de nabijheid en een (meestal droge) gracht langs het perceel. Ratten zullen dus altijd een risico zijn, vandaar doe ik het graag meteen goed.
Een kat nemen is zeer effectief. Dan blijven de ratten automatisch weg of ze worden gevangen. Anders zal je bezig blijven met vergif en vallen.
 
Ik zit intussen opnieuw met ratten en net als vorig jaar verzamelen ze zich opnieuw aan de composthoop.
Vanavond ga ik alvast weer vergif verspreiden om deze nest uit te roeien, maar ik overweeg nu toch ook om meteen die hele (open) composthoop af te breken en te vervangen door een beter alternatief.
Hebben jullie tips? Ik denk dan aan een gesloten compostvat of iets dergelijks. Ik woon zeer landelijk tussen de maisvelden en weilanden, met een boer in de nabijheid en een (meestal droge) gracht langs het perceel. Ratten zullen dus altijd een risico zijn, vandaar doe ik het graag meteen goed.

Dan gooi je toch iets op je composthoop dat ratten lokt en wat er mogelijks niet ens in hoort te zitten? Mijn composthoost staat op identiek dezelfde plek zoals bij jou en geen rat te bespeuren, terwijl ik weet dat ze in de grachten zitten.
 
Wespen voelen zich blijkbaar niet alleen aangetrokken door suiker. Wij zaten deze week gebraden kip op het terras te eten en wespen kwamen het overschot vlees ook ophalen. :unsure:
Ja die vullen zich me suiker maar gaan ook ahcter vlezekes voor hun proteine.

Zolang ze geen last zijn geen problemen mee maar als er teveel zijn durf ik soms wel eens een val te zetten.

Voordeel aan zo'n val is dat ze wespen wel aantrekken maar bijen niet ^^
 
Een kat nemen is zeer effectief. Dan blijven de ratten automatisch weg of ze worden gevangen. Anders zal je bezig blijven met vergif en vallen.
We hebben al een Jack Russel dus veel beter wordt het niet. Die draait zijn hand (poot) niet om voor het vangen van een rat, en mochten we een kat nemen zou die er ook aan mogen geloven :unsure:. We zijn er zelf ook gewoon geen fan van dat de hond ratten vangt, kan nergens goed voor zijn.
Dan gooi je toch iets op je composthoop dat ratten lokt en wat er mogelijks niet ens in hoort te zitten? Mijn composthoost staat op identiek dezelfde plek zoals bij jou en geen rat te bespeuren, terwijl ik weet dat ze in de grachten zitten.
Tuinafval (gras, onkruid en andere) en groenten- en fruitafval, enkel rauw, geen gekookt voedsel. Dus toch niets verkeerd lijkt mij?

EDIT: De open compostbak is zo'n 2x1x1m en ik smijt daar ook regelmatig hopen gras in, met dus als resultaat een grote berg droog tuinafval. Dat is misschien iets te gezellig voor die beestjes.
 
Laatst bewerkt:
enkel rauw, geen gekookt voedsel. Dus toch niets verkeerd lijkt mij?

Wat bedoel je met rauw ongekookt voedsel? Hier gaat er sowieso enkel tuinafval, groenten en fruit op, al de rest kan wel ratten lokken.

Kan je het hondenhok niet naast de composthoop zetten? :unsure:
 
Heeft iemand een idee voor een bladhoudende haag (2 meter) die goed bestendig is tegen hitte en droogte?

In het zuidelijkste stuk van de tuin heb ik het gehad met het heraanplanten van beukhaag. Ondanks bodemverbeteraar en bemesting brengt de droogte door onze esdoorn in combinatie met de hitte afstraling van het zwarte zeil zelfs de 6 jaar oude exemplaren in de problemen.

We hebben hier nog genoeg scheuten van coniferen en laurier die we vanaf eind september kunnen verplanten.
Laurier lijkt mij de betere keuze. De coniferen kunnen bij extreme hitte last krijgen van letterkever en zijn geen Thuja.

Dan is er ook nog olijfwilg maar heeft een te stevige prijs voor 10 meter haag.
Ik heb in mei portugese laurier gezet als haag achteraan in de tuin. Ondanks de hitte doet die het nog goed.
Ze waren wel al +/- 80cm groot toen ik ze kocht.
 
Ik zit intussen opnieuw met ratten en net als vorig jaar verzamelen ze zich opnieuw aan de composthoop.
Vanavond ga ik alvast weer vergif verspreiden om deze nest uit te roeien, maar ik overweeg nu toch ook om meteen die hele (open) composthoop af te breken en te vervangen door een beter alternatief.
Hebben jullie tips? Ik denk dan aan een gesloten compostvat of iets dergelijks. Ik woon zeer landelijk tussen de maisvelden en weilanden, met een boer in de nabijheid en een (meestal droge) gracht langs het perceel. Ratten zullen dus altijd een risico zijn, vandaar doe ik het graag meteen goed.
Alleen tuinafval op de composthoop, en geen keukenafval, kan soms helpen
Een kat nemen is zeer effectief. Dan blijven de ratten automatisch weg of ze worden gevangen. Anders zal je bezig blijven met vergif en vallen.
Een kleine minderheid van de 3 katten vangt ratten (bron : The Secret Life of Cats).
 
Eind mei hebben ze bij onze nieuwbouw grasmatten gelegd. Heb die dan een dikke 2 weken elke dag gesproeid, en ook al 2 keer moeten afrijden want groeide gelijk zot.

Nu met de hitte veel bruine en droge plekken, waar je zelfs weer de naden van de matten ziet. Sproeien zag ik niet zitten want de regenput zit al laag (en die moet anders gewoon vullen met stadswater).

Hier en daar zijn er alweer stukken groen aan het worden. Maar er zijn ook stukken die groen gebleven zijn en best wel weer lang en dik staan. Vooral schaduwstukjes.

Is het aangeraden om nu alweer gras te maaien (eventueel iets langer dan normaal). Of wacht ik beter nog een paar weken, met gevolg dat die plekken wel heel lang zullen zijn dan
 
Eind mei hebben ze bij onze nieuwbouw grasmatten gelegd. Heb die dan een dikke 2 weken elke dag gesproeid, en ook al 2 keer moeten afrijden want groeide gelijk zot.

Nu met de hitte veel bruine en droge plekken, waar je zelfs weer de naden van de matten ziet. Sproeien zag ik niet zitten want de regenput zit al laag (en die moet anders gewoon vullen met stadswater).

Hier en daar zijn er alweer stukken groen aan het worden. Maar er zijn ook stukken die groen gebleven zijn en best wel weer lang en dik staan. Vooral schaduwstukjes.

Is het aangeraden om nu alweer gras te maaien (eventueel iets langer dan normaal). Of wacht ik beter nog een paar weken, met gevolg dat die plekken wel heel lang zullen zijn dan
Ik zou gewoon wachten. Ikzelf hen nog maar 2 keer mijn gras afgereden sinds juni en dat staat nog altijd mooi groen.
 
Ik heb in mei portugese laurier gezet als haag achteraan in de tuin. Ondanks de hitte doet die het nog goed.
Ze waren wel al +/- 80cm groot toen ik ze kocht.
Mag wel voor de prijs. Hier klein haagje portugese laurier in de voortuin en een grote haag beuk rondom het perceel. Kostprijs voor zo'n portugese laurier blote wortel is makkelijk maal 10 in vergelijking met een beukenplantje van dezelfde grootte...
 
Terug
Bovenaan