Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Kerspruim of mirabel?
Het verschil tussen een kers en een (kers)pruim is makkelijk te bepalen.
Neem een vrucht, snijdt het vruchtvlees weg met een scherp mes. Indien je een quasi ronde pit overhoudt idd het een kers, een kerspruim en een mirabel hebben een lange pit
Het is dus kerspruim! Merci voor de hulp!
 
Dit telt waarschijnlijk ook wel als tuin, maar heb mij een vijver met stuk moeras met vleesetende planten gezet. Weet nog niet zeker als ik de planten zo laat staan en of er nog bij komen. In het vijverstuk wil ik ook nog iets zetten, een lelie ofzo.

 
Dit telt waarschijnlijk ook wel als tuin, maar heb mij een vijver met stuk moeras met vleesetende planten gezet. Weet nog niet zeker als ik de planten zo laat staan en of er nog bij komen. In het vijverstuk wil ik ook nog iets zetten, een lelie ofzo.

Kunnen die planten allemaal tegen vorst? Sarracenia dacht ik wel, maar ik zie precies ook Kaapse zonnedauw?
 
Hey f*ck echt jammer. Ik wist niet dat hij er ook mee stopte....
Ik sprak vrijdag nog met een vaste planten kweekster die ook aangaf dat de ene na de andere kweker met naam op pensioen vertrok en er eigenlijk geen vervanging is.
echt jammer
Spijtige zaak, kan me wel inbeelden dat al die kennis en variëteiten eerder niche en veel mensen gewoon "een appelboom" willen. Maar hij zegt dat het winstgevend is dus toch wel een zaak met toekomst.
 
Spijtige zaak, kan me wel inbeelden dat al die kennis en variëteiten eerder niche en veel mensen gewoon "een appelboom" willen. Maar hij zegt dat het winstgevend is dus toch wel een zaak met toekomst.
Het is ook gewoon een kwestie van kennis natuurlijk. Het is niet iets waar je instapt en na een jaar kan zeggen dat je het kent. Idem met de kruisbessen proeftuin, daar staat een leven vol kennis.. Als je niet iemand hebt die daar al 5 jaar in meedraait (of langer..) is het gewoon een gigantische opgave om dat te leren.

Maar ik denk wel dat er meer en meer van die zaken gaan opduiken, het lokaal/ecologisch verhaal leeft steeds meer en meer, dus ik kan me goed voorstellen dat het wel een rendabele zaak is.
 
Niet helemaal on topic maar gerelateerd.

Zelf bezit ik een paar landbouwgronden die ik momenteel verpacht aan een boer en verhuur aan particulieren, die er tot voor kort een paarden hadden staan.

Een particulier geeft aan te stoppen met de hobby en heb ik dus een perceel dat vrij komt.

Uit interesse speel ik met het idee om het perceel zelf te bebouwen, thans via loonwerkers.
Gezien het boeren al 3 generaties niet meer in de familie zit heb ik er dus niks kennis van.

Zitten hier kenners die dit zelf doen/regelen? De eerste vraag is natuurlijk of er iets mee te verdienen valt, al dan niet op termijn.

Voor mij zou het eerder als hobby en interesse zijn. Natuurlijk begrijp ik ook als het zover komt ik mijn eigen huiswerk moet maken... Maar als eerste introductie en inschatting of het een plezante niet verlieslatende hobby kan zijn.

Het gaat mij eigenlijk meer over het boerenbedrijf/markt/process dan effectief het 'boeren'.
 
Niet helemaal on topic maar gerelateerd.

Zelf bezit ik een paar landbouwgronden die ik momenteel verpacht aan een boer en verhuur aan particulieren, die er tot voor kort een paarden hadden staan.

Een particulier geeft aan te stoppen met de hobby en heb ik dus een perceel dat vrij komt.

Uit interesse speel ik met het idee om het perceel zelf te bebouwen, thans via loonwerkers.
Gezien het boeren al 3 generaties niet meer in de familie zit heb ik er dus niks kennis van.

Zitten hier kenners die dit zelf doen/regelen? De eerste vraag is natuurlijk of er iets mee te verdienen valt, al dan niet op termijn.

Voor mij zou het eerder als hobby en interesse zijn. Natuurlijk begrijp ik ook als het zover komt ik mijn eigen huiswerk moet maken... Maar als eerste introductie en inschatting of het een plezante niet verlieslatende hobby kan zijn.

Het gaat mij eigenlijk meer over het boerenbedrijf/markt/process dan effectief het 'boeren'.
Ik betwijfel (maar dit is enkel een gok) dat voor veel gewassen zoiets winstgevend is als je alles moet uitbesteden aan loonwerkers, aangezien je ook niet echt veel schaalvoordelen zal hebben.

Misschien dat er wel teelten bestaan die meer "artisanaal" zijn en waar je zo wat mee kan, genre biologisch fruit ofzo.
 
Dat vraag ik mij net af.
Maar ik zit ook niet met de kosten voor landbouwmachines (afschrijving, onderhoud,...).
Dus het lijkt mij als je goed op de hoogte bent en op de juiste moment de juiste mensen aan de slag krijgt (dat lijkt mij wel moeilijk) dat er iets te verdienen valt. De bijkomende hamvraag is welke afzetmarkten/manieren zijn er en welke marges.

Tegenwoordig is lokaal hot, wat inderdaad korte keten, biologisch interessant maakt.
Afhankelijk van de kost is het risico voor mij om eens bio te proberen minder als iemand dat daarvan moet leven op niet al te grote schaal. Maar je moet natuurlijk de rekening maken en ergens kennis vinden.
 
Dat vraag ik mij net af.
Maar ik zit ook niet met de kosten voor landbouwmachines (afschrijving, onderhoud,...).
Dus het lijkt mij als je goed op de hoogte bent en op de juiste moment de juiste mensen aan de slag krijgt (dat lijkt mij wel moeilijk) dat er iets te verdienen valt. De bijkomende hamvraag is welke afzetmarkten/manieren zijn er en welke marges.

Tegenwoordig is lokaal hot, wat inderdaad korte keten, biologisch interessant maakt.
Afhankelijk van de kost is het risico voor mij om eens bio te proberen minder als iemand dat daarvan moet leven. Maar je moet natuurlijk de rekening maken en ergens kennis vinden.
Misschien eens met een lokale bioboer gaan praten ofzo? Allez hier zal ook nog wel iemand iets kunnen bijdragen.

Een verre kennis heeft zijn job als bio. ir. opgegeven om een bio-boerderij te starten, die verkoopt nu allerhande oudere fruitrassen en gerelateerde producten. Houdt ook kippen en schapen (ik denk die kippen tussen de fruitbomen). Het is denk ik niet exact wat je zoekt maar hier iets meer info: https://staveshof.wordpress.com/
 
Houden van schapen komt hier historisch in de buurt wel meer voor. Van wat ik begrepen heb is dat wel een leuke maar beperkte bijverdienste. Maar je zit natuurlijk met levende entiteiten en zorgen. In het huidig klimaat van stikstof en go green/vegan lijkt mij dat althans minder interessant. + Heel veel administratie natuurlijk.

Ik ken iemand relatief goed die dat doet en die verkoopt z'n schapen voornamelijk in een bepaalde tijdspanne aan een bepaald cliënteel. Of dat allemaal koscher is weet ik wel niet.

Eveneens kan je ook niet elk seizoen dezelfde groenten/gewassen zetten waarschijnlijk. Het lijkt mij ook dat de stiel de komende jaren erg gaat (moeten) veranderen. Dan gaat het misschien minder over boeren maar om kunnen in snel veranderende omgeving. Iets wat mij als IT'er wel ligt. Eveneens het potentieel om zelf een verkoopskanaal te faciliteren.

Maar daarvoor heb je eigenlijk nog niet eens grond nodig :).
 
Als je alles moet uitbesteden is daar denk ik geen beginnen aan.

Landbouwgrond voorbereiden (bemesten, ploegen, eggen,..)
Gewas laten zaaien
Onkruid vrij houden
Ziektebestrijding
Oogsten
Stockeren
....

Als je geen enkele van die zaken kunt is dat onbegonnen werk. En 'iets' van die dingen manueel (of noem het dan bio) doen is gewoon enorm tijdrovend waardoor dat ook niet rendabel kan zijn.

Verhuren aan aardappel boeren of toch gewoon de paardjes er terug laten over lopen :p of echt een deeltijdse activiteit van maken...dan is dat misschien realistisch
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Hey f*ck echt jammer. Ik wist niet dat hij er ook mee stopte....
Ik sprak vrijdag nog met een vaste planten kweekster die ook aangaf dat de ene na de andere kweker met naam op pensioen vertrok en er eigenlijk geen vervanging is.
echt jammer
Waarom zelf er niet eentje overnemen dan?
 
Waarom zelf er niet eentje overnemen dan?
Tsja, zelfs een collega-directielid geeft me dat aan. Ze gaf deze week aan dat ik kijk naar plantjes zoals andere mannen naar vrouwen.
Maar ik wil het een hobby houden, en ik heb op dit ogenblik ook wel een zeer behoorlijke verloning, dus dat risico nemen.
Ik ben ondertussen wel volop planten aan 't kweken, voor collega's , familie en een goed doel, dus... Ik hou het een hobby denk ik
 
Mijn gazon ziet er hoe langer hoe slechter uit, en ik prioritiseer allerhande struiken en bomen bij het gieten dus met de hete week die nu begint is de kans groot dat het over en uit is voor bepaalde stukken.

Hoe krijg ik daar opnieuw gazon? Ik vermoed dat spontaan teruggroeien na regen wel op een bepaald moment niet meer lukt. Dus dan opnieuw zaaien vermoed ik, zijn er meer droogteresistente soorten? Microklaver bijvoorbeeld?

En meer praktisch, hoe pak ik dat het best aan, grond frezen?
 
Microklaver bijvoorbeeld?
Ben ook wel geïnteresseerd in microklaver of andere droogteresistente gazon. Maar ik wil wel geen bloemetjes in de gazon, want ik loop op blote voeten erdoor en wil niet op bijen oid trappen. Krijgen microklavers ook bloemen en valt het hard op dat het klaver is, of lijkt het op gras?

Ik sproei regelmatig de gazon maar zelfs hier komen er rosse plekken in. Waarschijnlijk omdat ik een weekje op reis ben geweest waardoor ik niet kon sproeien en nu krijg ik het niet meer groen door de droogte. Ik heb dus 2 opties: een automatisch sproeisysteem installeren of in september/oktober na het verticuteren terug inzaaien met een grassoort die beter tegen droogte kan (of beiden natuurlijk).
 
Ik sproei regelmatig de gazon maar zelfs hier komen er rosse plekken in. Waarschijnlijk omdat ik een weekje op reis ben geweest waardoor ik niet kon sproeien en nu krijg ik het niet meer groen door de droogte. Ik heb dus 2 opties: een automatisch sproeisysteem installeren of in september/oktober na het verticuteren terug inzaaien met een grassoort die beter tegen droogte kan (of beiden natuurlijk).
Zou dat niet komen doordat je regelmatig sproeit? Waardoor de wortels kort blijven?
Wat ze dus ook veel zwakker maakt als er eens een langere periode geen water meer bij komt.

Ik geef ze maar water als ik zie dat ze op sterven na dood zijn.
 
Terug
Bovenaan