Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Enkele van die planten zijn wel niet geschikt voor gronden die 's winters drassig zijn, dat moet je dus wel checken.
Een agastache zou ik bvb nooit (meer) planten in een tuin met zware leemgrond
Mooie zwarte grond die niet drassig is hier.
 
Ik zit met een praktisch knotwilg probleempje.

De vorige eigenaar heeft hier om de 5-10 m knotwilgen gepoot. Sommige daarvan zijn gesneuveld. Er zijn dan 2e en 3e rondjes knotwilgen poten gedaan. Maar sommige hebben zich uiteindelijk herpakt...

Resultaat, op sommige plekken staan er 4 knotwilgen op een stuk van 10m.... als ik die op grond niveau afzaag, gaan die waarschijnlijk opnieuw uitlopen? Is er een truc om dat te vermijden? De knotwilgen staan in een beukenhaag van 100m lang, dus al te veel trek en sleur of graafwerk is niet mogelijk.
 
Slim. Knotwilgen zijn taai. Iedere halfrotte stam die de grond aanraakt wortelt en schiet terug uit. Hoe dik zijn de stammen?
Als je ze niet tot op de grond afzaagt en je hebt een tirfor kan je misschien haaks op de beukenhaag eruit trekken met minimale schade.
En anders 2/3 uurtjes met de steekschop. Goed voor de fysiek.
 
Slim. Knotwilgen zijn taai. Iedere halfrotte stam die de grond aanraakt wortelt en schiet terug uit.
I know. Er staan ook random knotwilgen in de tuin waar ze een stok in de grond gestoken hadden om hout tegen te stapelen ... 5y later was het een knotwilg. Maar goed, die heb ik al kunnen in model snoeien/knotten en zijn ok...

Hoe dik zijn de stammen?
Als je ze niet tot op de grond afzaagt en je hebt een tirfor kan je misschien haaks op de beukenhaag eruit trekken met minimale schade.
Tussen de 5en 20cm schat ik.

Haaks trekken is moeilijk. De ene kant van de haag is een veldbaantje/holle weg van 3m breed. De andere kant is tuin die vol staat met hoogstam fruitbomen.

Als ik 10-20cm uitgraaf en wat inzaag met de kettingzaag, gan die dan niet rotten/om zeep gaan uiteindelijk?

De stompen moeten uiteindelijk niet weg, die zitten in de beukenhaag mettertijd. Zolang ik niet elk jaar al die stompen mag beginnen knotten...

En anders 2/3 uurtjes met de steekschop. Goed voor de fysiek.

Wortelt een knotwilg naar beneden of horizontaal?
 
Ik zit met een praktisch knotwilg probleempje.

De vorige eigenaar heeft hier om de 5-10 m knotwilgen gepoot. Sommige daarvan zijn gesneuveld. Er zijn dan 2e en 3e rondjes knotwilgen poten gedaan. Maar sommige hebben zich uiteindelijk herpakt...

Resultaat, op sommige plekken staan er 4 knotwilgen op een stuk van 10m.... als ik die op grond niveau afzaag, gaan die waarschijnlijk opnieuw uitlopen? Is er een truc om dat te vermijden? De knotwilgen staan in een beukenhaag van 100m lang, dus al te veel trek en sleur of graafwerk is niet mogelijk.
Je kan die bomen 'ringen' : maak een beperkte snede rondom de volledige stam, en haal de buitenste schorslaag weg. Boom droogt uit en is ten dode opgeschreven. Natuurpunt doet zo aan invasieve exoten beheer
 
Tussen de 5en 20cm schat ik.
Ah oef. Als het dat maar is zou ik niet twijfelen. Dan kan je ze gemakkelijk met wortel en al los wrikken.
Graaf met een steekschop rondon de stam en duw en trek in de 4 windrichtingen tot ze erbij neervallen.

Als de stammen >100cm waren had je een groter probleem.
 
Als ik het goed begreep vorig jaar, mag/moet ik dus nu (vruchten zijn eraf) mijn cassisplant al snoeien ?
En hoever moogt ge die terugsnoeien ?
 
Nogal vroeger, amai.
Dan staat er eigenlijk - als ik het goed doe - de hele zomer een praktisch lege pot op men terras.
Blij dat ik het hier vraag
Waarom een lege pot?
Je snoeit de takken van vorig jaar weg, en laat 8-12 sterk groeiende takken van dit jaar over.
Door dat oud hout weg te snoeien, stimuleer je jonge groei.
Indien je onvoldoende jonge takken hebt, hou je nog enkele scheuten van vorig jaar over en snij je die terug tot op een groeikrachtige scheut van dit jaar.
Je kan nog proberen om terug te snoeien hoor, ik vermoed niet dat dat een groot probleem gaat vormen
 
Ik denk dat de vraag hier het best past:
Vorige eigenaars hebben een pad aangelegd met tegels, met redelijk brede speling ertussen (tot 2cm bij momenten). Er groeit veel en vooral rap onkruid tussen en door.

Is het een oplossing om die spleten op te vullen met voegzand oid? Zal niet dé oplossing zijn, maar misschien wel vertragend en dat is ook prima. Alleen door de breedte van de voegen, vraag ik me af of het voegzand wel zinvol is. Of zijn er andere oplossingne?
 
Wanneer begin ik best mijn gazon te zaaien?

Lap grond is net verhoogd, dus wil ook niet te lang wachten voor als het vol onkruid schiet.
 
Wanneer begin ik best mijn gazon te zaaien?

Lap grond is net verhoogd, dus wil ook niet te lang wachten voor als het vol onkruid schiet.
September/oktober is de beste periode, hangt af van jaar tot jaar naargelang de temperaturen en de hoeveelheid neerslag. Ik zoek half september te beginnen met verticuteren om tegen eind september/begin oktober bij te zaaien, maar zal ook afhangen van het weer.
 
Wanneer begin ik best mijn gazon te zaaien?

Lap grond is net verhoogd, dus wil ook niet te lang wachten voor als het vol onkruid schiet.
Ik zou toch nog wat wachten gezien opgehoogde grond zich toch nog wat zet dus als je een vlak gazon wil zou ik wachten tot maart/april. Anders kan je inderdaad halfweg september tot eind oktober zaaien.
 
Terug
Bovenaan