Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Zou dat niet komen doordat je regelmatig sproeit? Waardoor de wortels kort blijven?
Wat ze dus ook veel zwakker maakt als er eens een langere periode geen water meer bij komt.

Ik geef ze maar water als ik zie dat ze op sterven na dood zijn.
Zou kunnen, maar het is eigenlijk het oudere gazon (2j) die de rosse plekken vertoont, niet het jonge gazon (1j). Ik zou net andersom verwachten dan. Maar het klopt wel dat het beter is om 2x per week lang te sproeien i.p.v. elke dag kort te sproeien, zodat het water dieper de bodem indringt. De rosse plekken zijn trouwens wel verschenen toen ik een weekje weg was en ik kan me voorstellen dat het in deze droogte geen evidentie is om gras terug groen te krijgen door wat te sproeien. Het gras groen houden lukt volgens mij beter dan het terug groen krijgen.
 
We moeten wat struiken (3 meter hoog) en een boomstronk verwijderen, maar hiervoor ga ik een grondwerker laten komen omdat dit ondoenbaar is met een spade. Wat is volgens jullie een correcte prijs per uur?
 
Mijn gazon ziet er hoe langer hoe slechter uit, en ik prioritiseer allerhande struiken en bomen bij het gieten dus met de hete week die nu begint is de kans groot dat het over en uit is voor bepaalde stukken.

Hoe krijg ik daar opnieuw gazon? Ik vermoed dat spontaan teruggroeien na regen wel op een bepaald moment niet meer lukt. Dus dan opnieuw zaaien vermoed ik, zijn er meer droogteresistente soorten? Microklaver bijvoorbeeld?

En meer praktisch, hoe pak ik dat het best aan, grond frezen?
ik gebruik altijd de verticuteermachine, gewoon kruislings over de dode plekken gaan en daar zaai ik dan gewoon wat bij in die gleuven en dan gewoon terug dichtrollen. (Wel pas als de grond terug vochtig genoeg is, maar dat is imo een no brainer)
 
We moeten wat struiken (3 meter hoog) en een boomstronk verwijderen, maar hiervoor ga ik een grondwerker laten komen omdat dit ondoenbaar is met een spade. Wat is volgens jullie een correcte prijs per uur?
Zal afhangen hoe groot het werkje is.
70-85€/u inclusief kraan?
Thans dat zag ik op offertes voorbij komen maar dat was niet specifiek grondwerken.
Waarschijnlijk ook afvoercontainer? 200-400 per container afhankelijk hoeveel
 
We moeten wat struiken (3 meter hoog) en een boomstronk verwijderen, maar hiervoor ga ik een grondwerker laten komen omdat dit ondoenbaar is met een spade. Wat is volgens jullie een correcte prijs per uur?
Als je er met je wagen bijkan (maar dat zal wel als je er met een kraan bijkan), kan je ook eerst de struik lager maken, dan rondom de wortel uitsteken en dan met je wagen en een sleeptouw de stronk uittrekken. Zo hebben wij dat gedaan met een hoop struiken. Wel zien dat je genoeg hoogte van de struik overhoudt om als hefboom te gebruiken.
 
@Avondland, ik heb met een "tirefort" (=staaldraadtakel) enkele stammen van kerselaars uitgedaan. De ene kant zo hoog mogelijk vastmaken aan de stam die je weg wil, de andere kant zo laag mogelijk aan een ankerpunt (in ons geval een andere stam, en op het laatst een stam van een gezonde boom die bleef).
 
@Avondland : ik heb vorig jaar op mijn eentje 10 laagstam pruimelaars (5 m hoog) uitgedaan op één week-end. Greppel graven met spit, alle wortels die je tegen komt doorhakken met de bijl en dan de boom/struik in één richting losmaken, zodat het gewicht met je meewerkt.
Een grondwerker of tuinaannemer heeft die natuurlijk ook heel snel weg, maar laat die niet met al te zware machines over je grond rijden (bodemstructuur naar de vaantjes)
 
Zou kunnen, maar het is eigenlijk het oudere gazon (2j) die de rosse plekken vertoont, niet het jonge gazon (1j). Ik zou net andersom verwachten dan. Maar het klopt wel dat het beter is om 2x per week lang te sproeien i.p.v. elke dag kort te sproeien, zodat het water dieper de bodem indringt. De rosse plekken zijn trouwens wel verschenen toen ik een weekje weg was en ik kan me voorstellen dat het in deze droogte geen evidentie is om gras terug groen te krijgen door wat te sproeien. Het gras groen houden lukt volgens mij beter dan het terug groen krijgen.

Ook vaak gelezen dat de meeste sproeiers te fijne waterdruppels verspreiden zodat dat water heel oppervlakkig blijft, het zou beter zijn van met dikkere druppels te sproeien zodat er meer water in de bodem dringt en het gras dieper moet wortelen. En inderdaad beter minder vaak een grote portie water dan elke dag een beetje.

De eerste 2 jaar na het aanleggen heb ik mijn gras nog besproeid in droge periodes, nu heb ik het laten geel worden om te zien of het overleeft :)
 
Ik heb hier een mengsel met microklaver. Dat komt enkel in bloei wanneer je het zoals ik niet zo kort maait (soms 10-15cm hier).

Mijn gras heeft nu ook wat rosse plekken maar daar trek ik mij weing van aan. Het is soms verassend hoe snel dat terug tot leven komt als het wat begint te regenen.

De nieuw aangeplante viburnum heeft wat meer last... Dat is de enige plant waar ik regelmatig water aan moet geven.
 
Wij gaan september/oktober onze tuin heraanleggen en wat borders met planten aanmaken. Iemand wat tips voor planten die weinig water nodig hebben? 😎
Ik denk aan een prairietuin, maar misschien zijn er nog andere opties?
 
Ook vaak gelezen dat de meeste sproeiers te fijne waterdruppels verspreiden zodat dat water heel oppervlakkig blijft, het zou beter zijn van met dikkere druppels te sproeien zodat er meer water in de bodem dringt en het gras dieper moet wortelen. En inderdaad beter minder vaak een grote portie water dan elke dag een beetje.

De eerste 2 jaar na het aanleggen heb ik mijn gras nog besproeid in droge periodes, nu heb ik het laten geel worden om te zien of het overleeft :)
Wij gebruiken een zwenksproeier, die geven redelijk dikke druppels.

Ik heb hier een mengsel met microklaver. Dat komt enkel in bloei wanneer je het zoals ik niet zo kort maait (soms 10-15cm hier).

Mijn gras heeft nu ook wat rosse plekken maar daar trek ik mij weing van aan. Het is soms verassend hoe snel dat terug tot leven komt als het wat begint te regenen.

De nieuw aangeplante viburnum heeft wat meer last... Dat is de enige plant waar ik regelmatig water aan moet geven.
Heb je misschien foto's van je microklaver gazon? Ben benieuwd hoe groen dat blijft in droge periodes. Als ik zo lees op het internet zou dat het wondermiddel zijn om een groen gazon te behouden, maar uit jouw uitleg begrijp ik dat het evengoed ros wordt?
 
Ik hen vooral problemen met zaaien. Ik heb hier al 3-4x gezaaid en blijkt dan telkens net voor een droge periode te zijn...

Ik sproei om de 2-3 dagen, maar met 30-40 graden is dat een redelijk zinloze oefening...

Denk dat alles ros wordt na 2mnd zonder regen en temp tot 40 graden. Zelfs het onkruid in de moestuin is bruin verdord hier. Net als stukken beukenhaag en zelfs knotwilgen...

Hier staat ook een gardena cheap ass zwenkertje. Wel duidelijk een verschil te zien met waar niet gesproeid is. Dus zo slecht zijn die niet (maar is letterlijk 1 semi groene cirkel in een ros gazon).
 
Heb je misschien foto's van je microklaver gazon? Ben benieuwd hoe groen dat blijft in droge periodes. Als ik zo lees op het internet zou dat het wondermiddel zijn om een groen gazon te behouden, maar uit jouw uitleg begrijp ik dat het evengoed ros wordt?
Wil gerust wel eens fotos nemen, maar zoals hierboven al aangehaald heeft alles wel lasts van de droogte.
Nu heb ik wel veel schaduw in de tuin door de grote leilindes rondom, de dorste stukken zijn die waar er bijna heel de dag zon op staat.
 
Wil gerust wel eens fotos nemen, maar zoals hierboven al aangehaald heeft alles wel lasts van de droogte.
Nu heb ik wel veel schaduw in de tuin door de grote leilindes rondom, de dorste stukken zijn die waar er bijna heel de dag zon op staat.
Als je wil, want ben echt wel benieuwd.

Als het echt zo is dat je toch nog moet sproeien om het groen te houden, denk ik dat het voor mij niet echt een oplossing is. Hier staat de hele gazon op het warmste moment van de dag sowieso volledig in de zon. Bomen zijn hier niet echt een optie, aangezien het een te kleine tuin is in een woonwijk (er stonden hoge bomen maar die zijn door de vorige eigenaar weggehaald op vraag van de buren). Struiken en hagen hebben we wel, maar die geven amper schaduw als de zon zo hoog staat. En in de buurt van de hagen groeit het gras ook slechter, waarschijnlijk omdat de hagen al het water wegtrekken. Vooraan hebben we lagere bomen staan en rondom de bomen ziet het gras ook minder groen dan op andere plaatsen, zelfde probleem als bij de hagen denk ik.
 
Hier is het wel grappig. Paar dikke knotwilgen met een specifiek schaduwpatroon. Groene cirkels in de rosse Gazon. Denk niet dat de voordelen van schaduw >>> bomen die water wegtrekken.

Ligt van de grondsoort af waarschijnlijk
 
Hier is het wel grappig. Paar dikke knotwilgen met een specifiek schaduwpatroon. Groene cirkels in de rosse Gazon. Denk niet dat de voordelen van schaduw >>> bomen die water wegtrekken.

Ligt van de grondsoort af waarschijnlijk
Het hangt gewoon af van de boom. De ene is al wat dorstiger als de andere. De ene maakt een oppervakkiger wortelstelsel dan de andere.
 
Ik heb hier een mengsel met microklaver. Dat komt enkel in bloei wanneer je het zoals ik niet zo kort maait (soms 10-15cm hier).

Mijn gras heeft nu ook wat rosse plekken maar daar trek ik mij weing van aan. Het is soms verassend hoe snel dat terug tot leven komt als het wat begint te regenen.

De nieuw aangeplante viburnum heeft wat meer last... Dat is de enige plant waar ik regelmatig water aan moet geven.
Ik zit ondertussen aan de #Maaiaugustusniet maand
De Daucus carota staat nu mooi in bloei in 't gazon, maar veel belangrijker, de eerste rolklaverplantjes gespot in de tuin 😍 😍 😍
 
Wij gaan september/oktober onze tuin heraanleggen en wat borders met planten aanmaken. Iemand wat tips voor planten die weinig water nodig hebben? 😎
Ik denk aan een prairietuin, maar misschien zijn er nog andere opties?

Er zijn een aantal bodembedekkers (als je daar voor te vinden bent) die weinig last hebben van droogte.

Ik heb redelijk wat Vinca (maagdenpalm) en heb die dit jaar nog maar 2 keer water gegeven na die week van 40°, hoogstens wat verdroogde bladeren / takken en op sommige plaatsen wat meer geel, maar voor het overgrote deel nog groen. Het is natuurlijk veel takken/bladeren en relatief weinig bloei, maar wel een onderhoudsvriendelijke plant die weinig water nodig heeft.
 
Wij gaan september/oktober onze tuin heraanleggen en wat borders met planten aanmaken. Iemand wat tips voor planten die weinig water nodig hebben? 😎
Ik denk aan een prairietuin, maar misschien zijn er nog andere opties?
Ik ga er van uit dat je dit in volle zon wilt neerplanten?

Een lijstje van planten die het perfect doen in die omstandigheden (en 't zijn allemaal nog goede insectenplanten ook)
  • Aster turbinellus
  • Aster novae-angliae (Barr's Pink, Septemberschnee,...)
  • Nepeta 'Walker's Low'
  • Nepeta 'WildCat'
  • Amsonia
  • Lavandula
  • Agapanthus (de smalbladige kan perfect overwinteren in volle grond)
  • Salvia (allemaal)
  • Echinops ritro
  • Eryngium "Big Blue'
  • Sansguisorbia (zeker variëteit 'Tanna')
  • Baptisia (allemaal)
  • Phlomis (ook hier allemaal)
  • Cephalaria gigantea
  • Veronicastrum (allemaal)
  • Hyssop (allemaal)
  • Thymus (allemaal)
  • Verbena bonariensis
  • Rozen (koop wel een gezond ras, zoals bvb 'Taxandria")
  • Calamintha (allemaal)
  • Origanum vulgare
  • Gaura lindheimeri
  • Vernonia (allemaal)
  • Echinacea
  • Sedum
  • Achillea
  • Agastache
  • Teucrium
  • Verbascum
  • Stachys
 
Laatst bewerkt:
Ook vaak gelezen dat de meeste sproeiers te fijne waterdruppels verspreiden zodat dat water heel oppervlakkig blijft, het zou beter zijn van met dikkere druppels te sproeien zodat er meer water in de bodem dringt en het gras dieper moet wortelen. En inderdaad beter minder vaak een grote portie water dan elke dag een beetje.
Eigenlijk zou het niet mogen uitmaken hoe fijn je waterdruppels zijn, want je moet toch lang genoeg sproeien zodat alles doorweekt is.
Met fijne druppels zal het debiet gewoon wat lager liggen.
 
Terug
Bovenaan