Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

We hebben ons terras laten aanleggen en de grondwerker heeft onze vijver, die we dicht willen, gevuld met zwarte grond. De overschot heeft hij over de gazon (die sowieso nog aangepakt moest worden) uitgestreken. Hoe pakken we dit best aan met het inzaaien? Nog even mee wachten tot het terug begint te regenen?
Ik heb bij "Tuinmanieren" op Youtube altijd gehoord dat je niet zomaar grond op gras mag gooien om op te hogen als je daar terug gras wil zaaien, omdat dat gras gaat rotten en een ondoordringbare laag gaat vormen. Normaal moet je eerst het gras verwijderen en dan pas ophogen.
 
Ik zou daar toch nog een serieuze tijd me wachten gezien die grond nog serieus wat zal uitzakken, je moet weten dat losse grond tot 30 procent minder compact is dan de grond die onder je ligt.

Ik heb bij "Tuinmanieren" op Youtube altijd gehoord dat je niet zomaar grond op gras mag gooien om op te hogen als je daar terug gras wil zaaien, omdat dat gras gaat rotten en een ondoordringbare laag gaat vormen. Normaal moet je eerst het gras verwijderen en dan pas ophogen.
Ik ga sowieso nog wachten, dat moet nog inzakken en het is veel te droog op dit moment. Mogelijk zal ik hier en daar nog wel wat grond verplaatsen, aangezien ons terras wat hoger ligt en we van plan zijn om tegen het terras wat aan te planten.
 
Compost strooien op het gazon in september/oktober. To do or not to do?
Ik bedoel dan voornamelijk gewoon een laagje aanbrengen op het huidige gras en rustig laten 'intrekken'.
Gezien de droge zomer die we dit jaar meemaken, zou ik mijn gazon een boost willen geven en met voldoende energie/voedingsstoffen de winter in sturen. Iemand ervaring met het composteren van je gazon? Wat zijn de pro's/cons?
Volstaat de compost die je bijv. via Ivarem kan bestellen, of riskeer je dat beter niet?
 
Compost strooien op het gazon in september/oktober. To do or not to do?
Ik bedoel dan voornamelijk gewoon een laagje aanbrengen op het huidige gras en rustig laten 'intrekken'.
Gezien de droge zomer die we dit jaar meemaken, zou ik mijn gazon een boost willen geven en met voldoende energie/voedingsstoffen de winter in sturen. Iemand ervaring met het composteren van je gazon? Wat zijn de pro's/cons?
Volstaat de compost die je bijv. via Ivarem kan bestellen, of riskeer je dat beter niet?
Ik zou zeggen doen als je aan fijne afgezeefde compost kan raken. Andere compost kan ook maar is dan weer moeilijker om fijn genoeg aan te brengen zodat je gras niet verstikt en je hebt het nadeel dat er ook wel veel zal blijven liggen tussen je gras (kleine stukken hout enz.)
 
Compost strooien op het gazon in september/oktober. To do or not to do?
Ik bedoel dan voornamelijk gewoon een laagje aanbrengen op het huidige gras en rustig laten 'intrekken'.
Gezien de droge zomer die we dit jaar meemaken, zou ik mijn gazon een boost willen geven en met voldoende energie/voedingsstoffen de winter in sturen. Iemand ervaring met het composteren van je gazon? Wat zijn de pro's/cons?
Volstaat de compost die je bijv. via Ivarem kan bestellen, of riskeer je dat beter niet?
Ik zou wel geen compost kopen die afkomstig is van afval van de containerparken.
Fijngezeeft compost op de gazon kan geen kwaad, in tegendeel. Ik heb dat zelf twee jaren geleden gedaan (eigen compost, fijn gezeefd met mijn home made compostzeef).
Ik doe dat ondertussen niet meer, omdat ik mijn gazon niet wil voeden.
 
Ik zou wel geen compost kopen die afkomstig is van afval van de containerparken.

Is dat een algemene stelling of voor deze use case?
Ik heb er in't verleden al eens een paar van ecowerf meegepakt en was wel tevreden. Wel niet voor gazon ofzo.
 
Algemeen. De controle op grondstoffen voor compostereing is strenger bij andere spelers heb ik begrepen.

Dat valt wel mee hoor. Die hebben ook een label/keurmerk zoals iedereen. Dat is uiteindelijk groencompost zoals overal.

Groencompost is groenafval (snoeihout, maaisel, bladeren,..) dat wordt gehakseld en afgezeefd (15 of 20mm ). Die fijne fractie is je groencompost en kan je gaan ophalen.

Firma's waar je compost kan kopen beginnen dit nog verder te verbeteren. Dan creëer je mengcomposten. Er wordt tuinturf, schorscompost, champignonmest, lava fractie, substraten, mineralen,... aan toegevoegd en dan heb je een hoogwaardiger product.

Maar groencompost = groencompost. Die kwaliteit is bijna overal hetzelfde.
 
Ik heb hier in ieder geval beslist om alle planten die de voorbije weken hebben afgezien van de droogte ofwel te verplanten naar een meer schaduwrijke plek, of richting compost bak te sturen. Alles wordt vervangen door droogte-minnende planten.
Gisteren al een eerste lading planten gaan halen, vandaag nog een tweede kwekerij bezoeken.
 
Ik heb hier in ieder geval beslist om alle planten die de voorbije weken hebben afgezien van de droogte ofwel te verplanten naar een meer schaduwrijke plek, of richting compost bak te sturen. Alles wordt vervangen door droogte-minnende planten.
Gisteren al een eerste lading planten gaan halen, vandaag nog een tweede kwekerij bezoeken.
Nu ben ik wel eens benieuwd.
 
Hier gaat de Alchemilla, Thalictrum en Persicaria ook naar een iets meer schaduwrijke plek, die hebben het wel overleeft maar nauwelijks.

Ik ga wel nog eens goed mulchen dit najaar zodat er meer organisch materiaal de grond in trekt, dat zou toch ook wat moeten schelen.

Ik had m'n cactussen trouwens buiten gezet met het goede weer en er is een aanzienlijk deel gewoon verbrand :eek:
 
Nu ben ik wel eens benieuwd.
Ik hou je op de hoogte. Maar ik merk dat zelfs in deze kletsnatte winter Agapanthus probleemloos overwinterde in de tuin. Ik ga eerst wachten tot het geregend heeft, dan 8 cm compost op dat stuk van de border gooien en in de grond werken, en nadien de plantjes aanplanten. Ik hoop dat nog midden september te kunnen doen.
 
Hier gaat de Alchemilla, Thalictrum en Persicaria ook naar een iets meer schaduwrijke plek, die hebben het wel overleeft maar nauwelijks.

Ik ga wel nog eens goed mulchen dit najaar zodat er meer organisch materiaal de grond in trekt, dat zou toch ook wat moeten schelen.

Ik had m'n cactussen trouwens buiten gezet met het goede weer en er is een aanzienlijk deel gewoon verbrand :eek:
Thalictrum (alvast delavayi en aequilegifolium, "Anne" en "Elin"), doet het goed met echt weinig zonlicht. Ik heb hier mooie planten staan die 2-3u zonlicht vangen
 
Nu ben ik wel eens benieuwd.
Vandaag nog naar mijn tweede adresje gegaan. Prijs/kwaliteit de beste kwekerij in de Benelux, zonder enige twijfel.
Wanneer ik al die planten hier zie staan, weet ik dat het toch een uitdaging gaat zijn alles een plaatsje te geven
Maar nu dus even wachten op regen (volgend week-end), en dan eraan starten.
 
Is dit een beslissing ter anticipatie op meer bloedhete zomers of gewoon ter vervanging van planten die misschien niet helemaal op de juiste plek stonden?
 
Vandaag nog naar mijn tweede adresje gegaan. Prijs/kwaliteit de beste kwekerij in de Benelux, zonder enige twijfel.
Wanneer ik al die planten hier zie staan, weet ik dat het toch een uitdaging gaat zijn alles een plaatsje te geven
Maar nu dus even wachten op regen (volgend week-end), en dan eraan starten.
Hopelijk komt die regen.
 
Is dit een beslissing ter anticipatie op meer bloedhete zomers of gewoon ter vervanging van planten die misschien niet helemaal op de juiste plek stonden?
Twee van de drie laatste zomers zijn nu uitzonderlijk droog geweest. Ik wil gewoon geen tuin hebben die er van midden juli lelijk uitziet, en ik wil eigenlijk ook geen water geven (op enkele uitzonderingen na, ik heb hier bvb twee boompioenen staan die ik om de twee weken een gieter water dien te geven).
Ik ga dus drie dingen doen
  1. Nog heel wat compost in de grond inwerken (6-7 cm)
  2. Planten die ik wil behouden maar (wat) last hebben van de droogte verplaatsen naar plekken waar ze minder zon 'vangen'
  3. De andere planten (wel veel last van de droogte) gaan er uit en worden vervangen door droogteminnende planten of bodemvage planten. Ik ga van de droogteminnaars dan in de herfst te stekken nemen om ze terug aan te planten indien ze tijdens een natte winter verdwijnen. Maar ik denk dat die schade wel gaat meevallen, ik ben ook deze winter amper planten verloren ondanks het vocht. Nu heeft het wel niet echt koud geweest deze winter...

Het is eigenlijk één stuk border van 40 m² dat ik opnieuw aanleg. Eigenlijk het stukje border dat in het voorjaar altijd het mooiste uitziet, het voorste deel van deze foto

p2610577875-4.jpg
 
Terug
Bovenaan