Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Niet specifiek op jou bedoeld, want dan is de reactie overdreven :p ;

Ik merk toch altijd vrij veel posts waarvan ik denk 'wtf verwachten jullie er eigenlijk van?'

De natuur groeit nu eenmaal en alles wat blootgesteld is aan de elementen vergt nu eenmaal een minimum aan onderhoud. Of veel onderhoud, als je ten aller tijde alles spik en span wenst.

Als je haar te lang is ga je toch ook gewoon naar de kapper en zoek je geen 101 andere manieren om dat 'af' of 'weg' te doen voor lange tijd ? Wat verder lees je een thread waar ze wekelijks elk haartje van hun b*lzak zouden scheren, maar een sprietje onkruid verwijderen is veel werk.

Als je graag een tuin hebt in prive bezit zoals bijna elke Belg, dan moet je dat gewoon onderhouden en klaar ? Ben je lui of heb je daar gewoon geen zin in ? Dan zoek je gepaste machines om aan te schaffen of dan betaal je iemand om dat te doen. Er bestaan geen wondermiddelen die alles mooi houden. En als ze al bestonden is het heel goed dat het niet meer bestaat want dat is puur vergif voor alles wat leeft.

Dat je het jezelf makkelijk probeert te maken, dat snap ik volledig. Grasrobot, planten die in een geotextiel kunnen gezet worden, planten die nauwelijks snoei vergen, schors, deel tuin wild laten,... mogelijkheden genoeg.

/rant
 
Ik ga deze week toch al mijn gazon zaaien. Ze geven paar dagen regen dus het is de moment (+ik heb geen geduld).

Ook nog op zoek naar een niet al te grote boom gezien we nu vrij weinig schaduw hebben.

Zou eigenlijk ook nog een hoop andere planten moeten zoeken om de tuin verder aan te leggen en wat borders te maken. Recht op recht is gemakkelijk om gras te maaien maar ziet er zo saai uit.
Rechte op recht heeft een groot nadeel: het wordt veel moeilijk om het gras af te rijden. Het is zeer moeilijk om het gras mooi af te rijden in een rechte hoek (grasmachine wordt geblokkeerd), bij ronde borders kan je makkelijker alles maaien.
 
Ik ben van plan om mijn gazon aan te pakken.
Ik werk meestal op deze manier:
- eerst gras maaien op 35mm
- verticuteren
- mos en groenafval bij mekaar harken en wegdoen
- kalk strooien
- mest strooien
- gras inzaaien
Het inzaaien van gras doe ik meestal wanneer het regent of gaat regenen, meestal rond eind september en in april wanneer er een paar dagen achter mekaar regen wordt voorspeld. Ik deed graszaad op de kale en schrale plekken.
Ik heb het 1x geprobeerd met graszaad van de aldi en de andere keer graszaad van de aveve (ben niet zeker).
Elke keer heb ik gezien dat het niet veel uitmaakte.
En nu mijn vragen:
- klopt mijn bovenstaande volgorde?
- moet ik een aantal dagen de kalk en mest laten intrekken in de grond alvoor ik gras zaai?
- welke graszaad koop ik het best?
Ik had ergens op een YouTube video gezien dat het beter is om de zaadjes te mengen met aarde en deze daarna te strooien.
 
Volgende week opendeurdag bij Spruyt, tijd om de borders aan te pakken en wat plaats te voorzien voor nieuwigheden!

Wat doen jullie trouwens met de verwilderde stukken, nu maaien of moet het eerst wat droger zijn voor de eventuele zaden?
 
Laatst bewerkt:
Volgende week opendeurdag bij Spruyt, tijd om de borders aan te pakken en wat plaats te voorzien voor nieuwigheden!

Wat doen jullie trouwens met de verwilderderde stukken, nu maaien of moet het eerst wat droger zijn voor de eventuele zaden?
Je mag dat nu maaien hoor.
 
Misschien nog één dingetje @ugar, ik dacht eraan om het verwilderde stuk aan te vullen met voorjaarsbollen om wat sneller voedsel in de tuin te krijgen voor bijen. Gewoon de klassieker Krokus en Sneeuwklokje of zijn er betere opties?

Ale de rest mag ook antwoorden hoor :biglaugh:
 
Misschien nog één dingetje @ugar, ik dacht eraan om het verwilderde stuk aan te vullen met voorjaarsbollen om wat sneller voedsel in de tuin te krijgen voor bijen. Gewoon de klassieker Krokus en Sneeuwklokje of zijn er betere opties?
Absoluut en zonder twijfel voor Crocus gaan.
Er zijn zowel vroeg bloeiende (feb-maa) als wat later (maa-apr) bloeiende, combineer beiden zou ik zo zeggen.
Hommels zijn hier heel content met de Lonicera fragrantissima (struikl van 2-3m hoog en breed). Bloeit van oktober tot maart en geurt heerlijk
 
Zonet nog een salamander gespot in de tuin, tijdens de werkzaamheden. Ik weet dat ze ieder jaar en massa eieren afleggen in de vijver (en ik zie veel jonge salamanders in de vijver, maar in de tuin blijft dat toch een redelijk zeldzame waarneming). Nu zoek ik er ook niet echt actief achter...
Verder ook nog twee jonge padden gekruist. Die beginnen hier dus ook te kweken, ideaal om de slakken onder controle te houden.
 
Laatst bewerkt:
Iemand tips voor bodembedekker op zandgrond, volle zon en boom ertussen (maar die geen schaduw geeft). Voor 15m2 ongeveer

Komt Japanse bloedgras 'haagje' langs

Wss dus vraag voor @ugar
 
Iemand tips voor bodembedekker op zandgrond, volle zon en boom ertussen (maar die geen schaduw geeft). Voor 15m2 ongeveer

Komt Japanse bloedgras 'haagje' langs

Wss dus vraag voor @ugar
Dus heel droge plek
Nepeta ("Walker's low" of "Kit Kat" of "Wild Cat", maar die laatste wordt wel erg hoog)​
Salvia officinalis​
Phuopsys Stylosa​
Stachys byzantina​
Ceratostigma plumbagoides​
Centaurea simplicicaulis​
Saponaria x lempergii 'MaxFrei'​
Allemaal langbloeiend en goed bodembedekkend (de drie laatste pas na enkele jaren). Ik zou bovenaan de lijst starten
 
Dus heel droge plek
Nepeta ("Walker's low" of "Kit Kat" of "Wild Cat", maar die laatste wordt wel erg hoog)​
Salvia officinalis​
Phuopsys Stylosa​
Stachys byzantina​
Ceratostigma plumbagoides​
Centaurea simplicicaulis​
Saponaria x lempergii 'MaxFrei'​
Allemaal langbloeiend en goed bodembedekkend (de drie laatste pas na enkele jaren). Ik zou bovenaan de lijst starten
En waar kopen? Denk dat we niet zo ver van elkaar wonen (Leuvense) :p
 
En waar kopen? Denk dat we niet zo ver van elkaar wonen (Leuvense) :p
Dat is een no brainer.
Ga naar De Vlindertuin in Bonheiden. Helemaal niet ver voor jou, is een kleinschalige kwekerij die de meeste van de planten die ik hier oplijst in haar voorraad heeft. Ze heeft nog wat andere dingen staan die ik niet heb voorgesteld omdat je ze nergens anders gaat vinden. Vraag haar gerust om nog andere alternatieven. Ze gaat waarschijnlijk ook een Bergenia voorstellen, maar ik vind dat zo lelijk dat ik die vergeten ben in mijn lijstje. 🤪
De planten kosten per stuk niet echt meer dan in andere kwekerijen, maar die zitten wel in 1.5l potten, je krijgt gewoon veel grotere planten mee.
 
@ugar, een tijd terug brak je hier een lans voor rolklaver. Net zoals witte klaver is dat een nuttig plantje of stikstof te fixeren als ik het zo lees? Gewoon tussen allerhande struiken zaaien dan? Overleeft het in gazon zoals witte klaver, of moet je eerst het gras wat verwijderen?
 
@ugar, een tijd terug brak je hier een lans voor rolklaver. Net zoals witte klaver is dat een nuttig plantje of stikstof te fixeren als ik het zo lees? Gewoon tussen allerhande struiken zaaien dan? Overleeft het in gazon zoals witte klaver, of moet je eerst het gras wat verwijderen?
Dat overleeft in gazon wanneer je die niet ieder week-end maait. Ik heb het plantje ook in grote bloempotten staan.
 
@ugar, een tijd terug brak je hier een lans voor rolklaver. Net zoals witte klaver is dat een nuttig plantje of stikstof te fixeren als ik het zo lees? Gewoon tussen allerhande struiken zaaien dan? Overleeft het in gazon zoals witte klaver, of moet je eerst het gras wat verwijderen?

Ik heb toevallig dit weekend een zakje rolklaver zaad gekocht, ik zal het je volgend jaar weten zeggen. :unsure:
 
Wij gaan hier binnen een paar weken een stuk kippenwei omtoveren naar een gedeelte wijngaard en een gedeelte bloemenweide. Het stuk bloemenweide zal 20 op 10 worden.

Iemand die een goed mengsel bloemenzaad kan aanraden?
 
Wij gaan hier binnen een paar weken een stuk kippenwei omtoveren naar een gedeelte wijngaard en een gedeelte bloemenweide. Het stuk bloemenweide zal 20 op 10 worden.

Iemand die een goed mengsel bloemenzaad kan aanraden?
Zoals @Mienod aangeeft, koop dat mengsel aan bij ecoflora.
En kies een bloemenweide (vaste planten), geen bloemenakker, anders ga je erg ontgoocheld zijn van het resultaat (lees: dan moet je dat elk jaar opnieuw inzaaien om omzetten).
Zaai er wel een klein beetje mengsel A2 bij om 't eerste jaar al wat resultaat te hebben.
 
Terug
Bovenaan