Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Zaterdag verticuteren: goed idee? Er is beetje regen voorspeld...
Lijkt me snel, hier is alles kurkdroog dus tenzij het echt gaat blijven regenen weet ik niet of dat nuttig is.

Meer algemene vraag over hetzelfde: ik denk dat (delen van) mijn gazon terminaal zijn. Hoe ben ik hier zeker van? Is het gewoon een kwestie van zien of dit najaar het nog groen wordt, of zijn er duidelijke tekenen dat het niet gaat gebeuren?
 
In de voortuin, waar er sinds maart grote werken zijn (tuinrenovatie) merkte ik vandaag op dat er in een grote kuil naast de riolering een tomatenplant gegroeid is. Er hangen effectief tomaten aan, kleintjes weliswaar.

Kurkdroge grond en dat heeft de ganse zomer geen water o.i.d. gekregen. Groeit dat zo easy misschien, zo'n plant?
 
In de voortuin, waar er sinds maart grote werken zijn (tuinrenovatie) merkte ik vandaag op dat er in een grote kuil naast de riolering een tomatenplant gegroeid is. Er hangen effectief tomaten aan, kleintjes weliswaar.

Kurkdroge grond en dat heeft de ganse zomer geen water o.i.d. gekregen. Groeit dat zo easy misschien, zo'n plant?
Yup, da's eigenlijk echt een makkelijke plant. Enkel tegen langdurig nat zijn kan die niet zo goed, maar dat was dus geen issue deze zomer :)
 
Halo, mss past het hier niet echt, maar de vraag is hoe verwijder ik het beste onkruid in de tuin? Zijn sinds 2weken verhuist en de ondergrond is aarde met veel steen in. Achterste stuk van tuin was meer een opslagplaats waar er nog kasseien enz liggen maar daar barst het van het onkruid hoe krijg ik dat het best weg? Mvg
 
Hier gaat de Alchemilla, Thalictrum en Persicaria ook naar een iets meer schaduwrijke plek, die hebben het wel overleeft maar nauwelijks.

Ik ga wel nog eens goed mulchen dit najaar zodat er meer organisch materiaal de grond in trekt, dat zou toch ook wat moeten schelen.

Ik had m'n cactussen trouwens buiten gezet met het goede weer en er is een aanzienlijk deel gewoon verbrand :eek:

Mijn Persicaria's hebben het ook lastig gehad deze zomer. De bladeren zijn redelijk bruin geworden, maar ik heb de indruk dat het gewoon door de overdreven droogte is.

Ik heb er ook die meer in de schaduw staan, en die zijn even bruin, maar een stuk kleiner.
 
Enkele dagen geleden heb ik deze kolibri-vlinder gezien in mijn tuin. Dit is slechts de 2e maal dat ik deze zie in mijn contreien (West Vlaanderen). Komt die vaak voor?
Begint meer en meer voor te komen.

Wij hebben er deze zomer bijna elke avond 2 die de ronde doen in onze tuin. Héél leuk om te zien.
 
Mijn Persicaria's hebben het ook lastig gehad deze zomer. De bladeren zijn redelijk bruin geworden, maar ik heb de indruk dat het gewoon door de overdreven droogte is.

Ik heb er ook die meer in de schaduw staan, en die zijn even bruin, maar een stuk kleiner.
Hangt zeer sterk af van welke Persicaria's je hebt staan. P. amplexicaulis is heel droogteresistent.
Ik heb hier twee cultivars in de schaduw staan , onder meer 'Rowden Gem', een hele mooie cultivar die gekend staat als niet direct de beste groeier. Alle bladeren van die plant zijn nog frisgroen.
'Fat Domino' staat hier in volle zon en heeft het wel moeilijk nu (bruine bladeren). Maar ik zie onderaan nieuwe scheuten met groen bladeren,, ik maak me daar niet direct zorgen over.
 
Hangt zeer sterk af van welke Persicaria's je hebt staan. P. amplexicaulis is heel droogteresistent.
Ik heb hier twee cultivars in de schaduw staan , onder meer 'Rowden Gem', een hele mooie cultivar die gekend staat als niet direct de beste groeier. Alle bladeren van die plant zijn nog frisgroen.
'Fat Domino' staat hier in volle zon en heeft het wel moeilijk nu (bruine bladeren). Maar ik zie onderaan nieuwe scheuten met groen bladeren,, ik maak me daar niet direct zorgen over.
Ik heb vanalles staan. Weet niet meer welke cultivars het zijn. Verleden jaar waren ze in ieder geval geweldig. Dit jaar... not so much. 😀
 
Nu ben ik wel eens benieuwd.
Aangezien @Musk nog één van mijn reacties likete...
Ondertussen zijn we 04/09 , en is er nog steeds geen noemenswaardige regen gevallen. Ik had me voorgenomen om de planten die ik wou overhouden al uit de grond te halen en op te potten, maar de grond is gewoon te hard, ik kan met de beste wil van de wereld niet met de spit in de grond.
Ondertussen staat hier voor bijna 400 EUR aan vers plantgoed te wachten op een plekje. Uit pure frustratie vandaag nog een deel van dat aangekochte plantgoed verder gescheurd, me vandaag en gisteren nog een 20-30 tal extra plantjes gemaakt.
Indien het deze week voldoende regent (maar ook weer niet teveel), kan ik volgende zaterdag aan de werkzaamheden starten. Maar ik heb minstens één dag 'grondwerken' te doen (omspitten, compost toevoegen, plantbedden verhogen)...Als ik de planten tegen midden september in de grond heb ga ik al dikkement content zijn, want dan kunnen ze nog een dikke maand van wortelke groei doen.
 
We denken eraan om een 'bijenboom' te planten. Iemand ervaring mee? Lijkt me wel een leuke boom met al die bijen erin?
Ik heb er ééntje staan. Het is een leuke boom, er is wel één groot nadeel. De boom loopt redelijk vroeg uit in het voorjaar, en vriest dan wel eens in bij vriesweer. De boom loopt dan wel opnieuw uit, maar bloemen kan je dat jaar vergeten.
Er is redelijk wat diversiteit aan bestuivers waar te nemen, veel wespen (ook allerlei solitaire wespen), vlinders, hommels, vliegen, zweefvliegen,...
 
En nog iets, indien je iets wilt doen voor de biodiversiteit in je omgeving, plant dan rolklaver aan. Er zijn weinig planten die nuttiger zijn, de plant wordt door zeer veel solitaire bijen bevlogen (meer dan 70 soorten), bloeit zeer lang, is droogteresistent en is ook nog eens de waardplant voor (de rupsen van) een tiental vlinders en motten.
De plant is bovendien een ideale potplant (bloeit van mei tot oktober), ik heb ondertussen al 9 grote bloempotten met rolklaver staan. Ik ga nu ook starten met de plant een plaatsje te geven in enkele borders, en ik zaai hem voluit uit in mijn gazon en de fruittuin.
 
Leuke tip! Ga ik zeker in overweging nemen! Thanks
Ivm de bijenboom ... Hoe groot zou ik die best kopen? Heb nog nooit 'een boom' gekocht. Ik las dat hij redelijk snel groeit. Aar wil nu ook geen boompje waar ik 25 jaar moet wachten voor die 1 meter hoog is, snap je
 
Leuke tip! Ga ik zeker in overweging nemen! Thanks
Ivm de bijenboom ... Hoe groot zou ik die best kopen? Heb nog nooit 'een boom' gekocht. Ik las dat hij redelijk snel groeit. Aar wil nu ook geen boompje waar ik 25 jaar moet wachten voor die 1 meter hoog is, snap je
Ik weet niet van waar je afkomstig bent. Koop jezelf een stevig exemplaar, een kleine riskeer je te verliezen in de eerste winter. De Bock in Oudenaarde biedt ze erg goedkoop aan in pot, maar je kan ok bij een lokale boomkwekerij een boom kopen hoogstam 14/16 of zo
 
Ik ga deze week toch al mijn gazon zaaien. Ze geven paar dagen regen dus het is de moment (+ik heb geen geduld).

Ook nog op zoek naar een niet al te grote boom gezien we nu vrij weinig schaduw hebben.

Zou eigenlijk ook nog een hoop andere planten moeten zoeken om de tuin verder aan te leggen en wat borders te maken. Recht op recht is gemakkelijk om gras te maaien maar ziet er zo saai uit.
 
Ik heb hier vooraan een stukje voortuin met wat planten (lang siergras, lavendel en hortensia’s. Rond de beplanting liggen van die standaard witte steentjes. Nu ben ik regelmatig bezig om onkruid er van tussen te halen en dat vind ik zeker niet erg. Alleen is het jammer dat de steentjes echt groen zijn. In onze vorige woning had ik dat ook en ging ik daar met azijn of javel over en was dat meer ‘netjes’. Nu met die beplanting durf ik daar niks opdoen.

Heeft er iemand iets beplanting/milieu vriendelijk product in gedachte om het toch wat schoon te maken? Merci!
 
Terug
Bovenaan