Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Gisteren mijn bloemenweide aangepakt, het was een stuk gazon dat ik niet gemaaid had dit jaar. Echter was er weinig variatie te vinden dus heb ik besloten om het een zetje te geven.

Eerste al het gras met de bosmaaier af gedaan, door de droogte was het lange gras uiteraard omgevallen en gecompacteerd. Daarna nog eens met het grasmachine mega kort gezet en met het verticuteermachine de aarde wat bloot gemaakt. Uiteindelijk ingezaaid met een bloemenweidemix en extra ratelaar om het dominante gras te verzwakken. Als m’n bollen aangekomen zijn gearriveerd gaan die er ook nog bij.

Ben eens benieuwd wat het resultaat zal zijn en of deze methode iets oplevert.

Ik ben van plan om binnenkort (kan pas ten vroegste binnen een maand) een krentenboompje (amelanchier lamarckii meerstammig) in mijn voortuintje te plaatsen. Wat is de beste moment om deze te plaatsen? Toch al voor de winter plaatsen? Of om zeker te zijn toch pas in het voorjaar volgend jaar (na eventueel zware vriestemperaturen, eventuele stormen in bvb februari, ...)?

Laatst bewerkt:
Dat mag je gerust planten dan.
Is bladverliezend dus dat ziet niet af hoor.

Mooie grote put maken, eventueel wat substraat in en dan een mooie potmaat (zal wel een paar 100€ zijn) en dan komt dat wel goed.

Ik ben van plan om binnenkort (kan pas ten vroegste binnen een maand) een krentenboompje (amelanchier lamarckii meerstammig) in mijn voortuintje te plaatsen. Wat is de beste moment om deze te plaatsen? Toch al voor de winter plaatsen? Of om zeker te zijn toch pas in het voorjaar volgend jaar (na eventueel zware vriestemperaturen, eventuele stormen in bvb februari, ...)?
Zeker voor de winter planten.

Ik ben op zoek naar een bladblazer voor een tuinopp. van ongeveer 500m².
Raden jullie een model aan met accu's of met benzinemotor?

Wij hebben wel wat bladval van eikenbomen/kastanjebomen (incl bolsters), en zou toch 1-2 maal per week moeten bovengehaald worden in het seizoen :)

Vorig jaar deden we dit manueel met de bladrijf, maar is echt niet te doen :) ik ben er telkens toch wel vrij lang mee bezig geweest om het gazonneke weer bladvrij te maken.

Tips altijd welkom, liever iets duurder en degelijker dat lang meegaat, dan iets dat na 1-2 seizoenen aan vervanging toe is.

2022-10-0617.29.094605082438490563696.jpg
Hier is de topper de Parrotia Persica die ik vorig jaar heb gezet...

Wij hebben wel wat bladval van eikenbomen/kastanjebomen (incl bolsters), en zou toch 1-2 maal per week moeten bovengehaald worden in het seizoen :)

Vorig jaar deden we dit manueel met de bladrijf, maar is echt niet te doen :) ik ben er telkens toch wel vrij lang mee bezig geweest om het gazonneke weer bladvrij te maken.

Tips altijd welkom, liever iets duurder en degelijker dat lang meegaat, dan iets dat na 1-2 seizoenen aan vervanging toe is.

Voor 500 m² denk ik dat je bij de meeste accu's niet zal toekomen, lastig om daar informatie over te vinden maar ik heb toch al modellen gezien met een normale accu capaciteit die maar een kwartier op vol vermogen of een half uur op half vermogen konden werken. Eventueel kan je 2 accu's overwegen, maar weet dat de laadtijd van 1 accu langer zal zijn dan de werktijd - dus je kan door opladen tijdens het werken niet "eindeloos" doorgaan. Ook weer lastig om daar info over te vinden, maar met 2 accu's (of een model met een zwaarder accupak) zou ik denken dat je wel genoeg hebt voor 500 m²

Als je van plan bent dat afval te composteren of af te voeren, is een bladblazer/zuiger combinatie die ook versnippert wel handig, al vermoed ik dat dat dat niet werkt met bolsters. Bij blazer/zuigers vooral kijken hoeveel werk het is om van de ene mode naar de andere te gaan, bij sommige merken/modellen is dat omslachtig.

Bij een zuiger weet ik dat een rotor in metaal langer meegaat dan in kunststof, voor de rest helaas weinig tips over degelijkheid.
Blaassnelheid is ook niet te onderschatten, zowel voor bolsters als voor natte bladeren op gras maakt dat een serieus verschil. Mijn blazer/zuiger haalt 270 km/u en ik zou zeker niet voor minder gaan. Wel een model met draad dus niet waar jij naar op zoek bent.

Ik zou persoonlijk voor accu gaan. In combinatie met andere gereedschappen van hetzelfde merk is dat optimaal natuurlijk...

Heb me vandaag ook toevallig deze gekocht voor bij mij thuis. Voor hobby gebruik meer dan voldoende vermoed ik. Binnen een week kan ik je dat met zekerheid vertellen...

Ik heb ook grote bladblazers op benzine. Kleiner model op benzine ook.

Maar als je accu machines gewoon bent heb je daar gewoon geen zin meer in. Accu erin en klaar. S'avonds, zondag,.. je stoort niemand. En voor jezelf ook een pak aangenamer. En zo goed als geen onderhoud of omkijken naar. Dat start altijd.

De accu's zijn eenmalige kosten, nadien kosten die losse body's eigenlijk relatief weinig. Ik heb een haagschaar, trimmer, kettingzaag,.. en doe alles met 2 accu's. Nog nooit miserie mee gehad.

Voor 500 m² denk ik dat je bij de meeste accu's niet zal toekomen, lastig om daar informatie over te vinden maar ik heb toch al modellen gezien met een normale accu capaciteit die maar een kwartier op vol vermogen of een half uur op half vermogen konden werken. Eventueel kan je 2 accu's overwegen, maar weet dat de laadtijd van 1 accu langer zal zijn dan de werktijd - dus je kan door opladen tijdens het werken niet "eindeloos" doorgaan. Ook weer lastig om daar info over te vinden, maar met 2 accu's (of een model met een zwaarder accupak) zou ik denken dat je wel genoeg hebt voor 500 m²

Als je van plan bent dat afval te composteren of af te voeren, is een bladblazer/zuiger combinatie die ook versnippert wel handig, al vermoed ik dat dat dat niet werkt met bolsters. Bij blazer/zuigers vooral kijken hoeveel werk het is om van de ene mode naar de andere te gaan, bij sommige merken/modellen is dat omslachtig.

Bij een zuiger weet ik dat een rotor in metaal langer meegaat dan in kunststof, voor de rest helaas weinig tips over degelijkheid.
Blaassnelheid is ook niet te onderschatten, zowel voor bolsters als voor natte bladeren op gras maakt dat een serieus verschil. Mijn blazer/zuiger haalt 270 km/u en ik zou zeker niet voor minder gaan. Wel een model met draad dus niet waar jij naar op zoek bent.
Ik zie altijd een blaaskracht in Newton staan op de spec sheets.
Waarmee komt die 270km/u ongeveer mee overeen met de blaaskracht?

Ik zie altijd een blaaskracht in Newton staan op de spec sheets.
Waarmee komt die 270km/u ongeveer mee overeen met de blaaskracht?

Er is niet echt zo'n rechtstreeks verband tussen blaassnelheid en blaaskracht - onrechtstreeks zal het er wel zijn, maar niet in die mate dat je het kan omrekenen.
Bv:
- Toestel 1: 5 N, 137 km/u
- Toestel 2: 11.8 N, 234 km/u
- Toestel 3: 14.4 N, 335 km/u: veel hogere snelheid en maar beperkt meer blaaskracht

Op sites zoals Coolblue vind je de blaassnelheid van de meeste toestellen; als je voor een specifiek toestel zoekt, kan je altijd eens googlen op m/s of km/u met het type erbij. Toevallig las ik nu net dat zij een snelheid vanaf 250 km/u aanraden voor natte bladeren, komt wel overeen met mijn ervaring; mijn toestel heeft wel maar een ronde blaasmond, terwijl een plattere, gebogen handiger zal zijn om onder natte bladeren te blazen - dus snelheid zegt niet alles

Er is niet echt zo'n rechtstreeks verband tussen blaassnelheid en blaaskracht - onrechtstreeks zal het er wel zijn, maar niet in die mate dat je het kan omrekenen.
Bv:
- Toestel 1: 5 N, 137 km/u
- Toestel 2: 11.8 N, 234 km/u
- Toestel 3: 14.4 N, 335 km/u: veel hogere snelheid en maar beperkt meer blaaskracht

Op sites zoals Coolblue vind je de blaassnelheid van de meeste toestellen; als je voor een specifiek toestel zoekt, kan je altijd eens googlen op m/s of km/u met het type erbij. Toevallig las ik nu net dat zij een snelheid vanaf 250 km/u aanraden voor natte bladeren, komt wel overeen met mijn ervaring; mijn toestel heeft wel maar een ronde blaasmond, terwijl een plattere, gebogen handiger zal zijn om onder natte bladeren te blazen - dus snelheid zegt niet alles
Ok :) Ik zal morgen maar eens informeren bij een verdeler van zo'n gerief.
Niet altijd unbiased maar dan weet ik toch al een beetje hoe en wat ;)

Vandaag een kweepeer net naast mij op de grond gevallen in de tuin. Dat zijn vruchten van bijna 1 kg per stuk, dat had pijn kunnen doen... Ondertussen alle kweeperen geoogst:giggle:

Hoe smaakt dat eigenlijk?
Rauw is dat niet te eten. Je kan daar siroop en gelei van maken.
Ik heb er wel eens kweepeersiroop mee gemaakt, maar doe dat niet ieder jaar.
Ik heb die boom in de tuin staan omdat ik fruit verzamel en omdat het gewoon de mooiste fruitboom is. Waarschijnlijk ook één van de mooiste bomen tout court.
Ik vind wel altijd afnemers van de vruchten

Terug
Bovenaan